RTX 3090 Ti انویدیا به صورت کامل معرفی شد؛ ۱۹۹۹ دلار - تکفارس 
RTX 3090 Ti انویدیا به صورت کامل معرفی شد؛ ۱۹۹۹ دلار - تکفارس 

RTX 3090 Ti انویدیا به صورت کامل معرفی شد؛ ۱۹۹۹ دلار

مهدی ملکی
۹ فروردین ۱۴۰۱ - 19:21
انویدیا RTX 3090 TI

انویدیا امروز سرانجام جی‌فورس RTX 3090 Ti را به صورت کامل معرفی کرد. برای اولین بار، در ماه ژانویه سال جاری میلادی همراه با RTX 3050 به این کارت گرافیک پرچم‌دار اشاره شده بود.

این کارت گرافیک به واحد پردازش گرافیکی GA102 با ۱۰۷۵۲ هسته کودا روانه بازار خواهد شد که تنها اندکی بیشتر از ۱۰۴۹۶ هسته کودا RTX 3090 است. هسته‌های RT و تنسور نیز به ترتیب از ۸۲ و ۳۲۸ عدد به ۸۴ و ۳۳۶ عدد افزایش پیدا کرده‌اند.

انویدیا تصمیم گرفته است کلاک پایه و بوست RTX 3090 Ti را از ۱.۴ گیگاهرتز و ۱.۷ گیگاهرتز به ۱.۶۷ گیگاهرتز و ۱.۸۶ گیگاهرتز افزایش دهد. برخلاف این موارد، حافظه GDDR6X با پهنای باند ۲۴ گیگابایت، در این مدل هم دست نخورده به چشم می‌خورد اما سرعت آن از ۱۹.۵ گیگابیت بر ثانیه به ۲۱ گیگابیت بر ثانیه افزایش یافته است.

به گفته انویدیا، RTX 3090 Ti قدرت خروجی ۴۰ ترافلاپس دارد که در مقایسه با خروجی ۳۵ ترافلاپسی RTX 3090، یک پیشرفت ملموس به شمار می‌رود. در زمینه بازی‌های ویدیویی، این بهبود منجر به ۹ درصد عملکرد سریع‌تر می‌شود. البته نباید فراموش کنیم که کارایی بیشتر، به معنی مصرف انرژی بالاتر است. RTX 3090 Ti دقیقاً ۱۰۰ وات بیشتر از پرچم‌داران پیشین انویدیا یعنی ۴۵۰ وات، انرژی مصرف می‌کند.

مشخصات ظرفیت ۲۴ گیگابایتی این کار نشان می‌دهد که انویدیا با توجه به تولید کنندگان محتوا دست به تولید RTX 3090 Ti زده است. کارت‌های RTX 3080 و RTX 3080 Ti به حافظه‌های ۱۰ و ۱۲ گیگابایتی مجهز هستند.

انویدیا مانند بار گذشته، به تجربه بازی‌ها روی رزولوشن ۸K هم اشاره کرده است. تقریباً ۲ سال پیش و هم‌زمان با معرفی RTX 3090، انویدیا از عبارت مشابهی برای بیان توانایی‌های پرچم‌دار جدید خود استفاده کرده بود. شرایط امروز هم بسیار مشابه آن زمان است و نمی‌توان چندان در این‌باره بحث کرد.

پیکربندی Founders Edition این کارت با قیمت ۱۹۹۹ دلار یا به عبارت دیگر، ۳۳ درصد گران‌تر نسبت به RTX 3090 در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت. البته این قیمت شرکتی کارت گرافیک مذکور است و انتظار می‌رود که با توجه به شرایط بازار و کمبود نیمه‌هادی‌ها، قیمت نهایی بیش از این بسته شود.

مسلماً این کارت گرافیک بهترین گزینه موجود برای کسانی است که به دنبال سریع‌ترین محصول بازار در این زمینه هستند. حتی پرچم‌دار پیشین انویدیا نیز چنین لقبی را به دوش می‌کشید. معمولاً همیشه خریدارانی وجود دارند که هزینه، اولویت آن‌ها نیست و می‌توانند پول پرداختی را با همان سخت‌افزار، جبران کنند.

از طرفی فعال کنندگان حوزه رمزارز هم از کارت‌های گرافیک استفاده می‌کنند و یکی از دلایل افزایش قیمت این محصولات، حضور و تقاضای گسترده آن‌هاست.

منبع: GSM Arena

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.