نسل پنجم درایوهای SSD احتمالاً به خنک سازی مداوم نیاز خواهند داشت - تکفارس 
نسل پنجم درایوهای SSD احتمالاً به خنک سازی مداوم نیاز خواهند داشت - تکفارس 

نسل پنجم درایوهای SSD احتمالاً به خنک سازی مداوم نیاز خواهند داشت

مهدی حلوائی
۹ فروردین ۱۴۰۱ - 08:03
دیسک حالت جامد

اولین نسخه‌ی درایوهای حالت جامد (SSD) به مصرف کمتر انرژی نسبت به درایوهای دیسک سخت (HDD) شهرت داشتند اما با افزایش سرعت این درایوها در نسل‌های جدید، میزان انرژی مورد نیاز آن‌ها نیز بیشتر شده است. در حال حاضر بسیاری از درایوهای حالت جامد نسل ۴ از سیستم‌های خنک‌سازی اختصاصی بهره می‌برند و انتظار می‌رود که همین مورد در نسل جدید این درایوها نیز مشاهده شود.

سباستین جین، مدیر ارشد فنی شرکت Phison، اخیراً در مصاحبه‌ای در خصوص نیاز شدید درایوهای PCIe 5 به کنترل مناسب دما توضیحاتی را ارائه داد. به‌گفته‌ی آقای جین، هر یک گیگابایت سرعت بیشتری که دیسک‌های حالت جامد ارائه می‌دهند به یک وات توان بیشتر نیاز دارند. یکی از راه‌های کاهش میزان توان مصرفی این نوع از درایوها، کاهش تعداد کانال‌های NAND است. بر اساس گفته‌های آقای جین، کاهش تعداد کانال‌های NAND از هشت به چهار عدد موجب کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی توان مصرفی خواهد شد.

دیسک حالت جامد

یکی دیگر از روش‌های کاهش میزان توان مصرفی درایوهای حالت جامد، استفاده از فرآیندهای تولید کوچک‌تری مانند فرآیند تولید ۷ نانومتری به جای ۱۶ نانومتری است. به‌طور کلی فرآیندهای تولید کوچک‌تر، وظایف خود را با فرکانس بالاتر و ولتاژ پایین‌تر اجرا می‌کنند. استفاده از چنین فرآیندهایی در نهایت می‌تواند منجر به کاهش توان مورد نیاز و در نتیجه کاهش گرمای تولیدشده شود.

سباستین جین همچنین اعلام کرد که استفاده از فن‌ خنک‌کننده روی هیت سینک درایو امری ناگزیر خواهد بود و احتمالاً در درایوهای نسل ۵ شامل استفاده از چنین موردی خواهیم بود. هر چند که انجام این کار در کامپیوترهای دسکتاپ شدنی است اما فضای کم لپ تاپ‌ها و دسکتاپ‌های کوچک، به‌کارگیری چنین روشی را به امری بسیار دشوار تبدیل خواهد کرد.

منبع: TechSpot

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید