معرفی تراشه M1 اولترا اپل را تماشا کنید - تکفارس 
معرفی تراشه M1 اولترا اپل را تماشا کنید - تکفارس 

معرفی تراشه M1 اولترا اپل را تماشا کنید

مهدی ملکی
۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - 10:46
تراشه M1 اولترا

اپل با معرفی M1 اولترا، جدیدترین و همچنین قدرتمندترین پردازنده شخصی‌سازی شده خود را معرفی کرد. در حقیقت نسل بعدی پردازنده‌های سیلیکونی اپل با معرفی پردازنده پرچمدار M1 الترا SoC این شرکت از راه رسیده‌اند.

این پردازنده که جدیدترین عضو محصولات اپل است، حتی از پردازنده‌های M1، M1 پرو و M1 مکس هم که تا به الان عرضه شده‌اند قدرتمندتر است.

نکته کلیدی پردازنده M1 اولترا معماری UltraFusion اپل است که این شرکت با استفاده از این معماری و به لطف اتصال میان‌پردازنده‌ای ۲.۵ ترابایتی‌ای که M1 مکس ارائه می‌دهد، دو پردازنده M1 مکس را به یک SoC عظیم تبدیل می‌کند. این طراحی به اپل این امکان را می‌دهد که تمامی مشخصات فنی پردازنده M1 مکس را به صورت دو برابری روی M1 اولترا پیاده کند.

از این روی مشخصات پردازنده M1 اولترا از این قرار است: ۲۰ هسته پردازشی (۱۶ هسته پرفورمنس و ۴ هسته‌ی کم‌مصرف)، ۶۴ هسته گرافیکی، یک انجین ۳۲ هسته‌ای برای پردازش هوش مصنوعی و تا ۱۲۸ گیگابایت رم. در کنار موارد بیان شده، اپل اعلام کرده است M1 اولترا عملکردی ۸ برابر عملکرد M1 عادی ارائه می‌دهد.

اپل در حال مطرح کردن ادعاهای بزرگی راجع به پردازنده جدید و عظیم خود نیز است. به عنوان مثال این شرکت ادعا می‌کند این پردازنده با مصرف ۱۰۰ وات انرژی کمتر، عملکرد پردازشی بهتری از یک پردازنده ۱۶ هسته‌ای دسکتاپ انجام می‌دهد. این شرکت همچنین مدعی است عملکرد گرافیک این پردازنده با مصرف ۲۰۰ وات نیروی کمتر با بالارده‌ترین گرافیک گسسته نیز قابل قیاس است (مشخصاً اپل اعلام نکرده است که این مقایسات بر اساس محصولات کدام یک از رقبایشان انجام گرفته است و ما نیز تا رمانی که آزمایش‌های مورد نیاز انجام نشوند نمی‎‌توانیم درباره M1 اولترا نظر بدهیم).

پردازنده M1 اولترا اولین‌بار به همراه یک مک استودیوی جدید عرضه خواهد شد که اپل آن را در کنار پردازنده در جریان این رویداد به نمایش گذاشت.

صرفاً جهت یادآوری باید بگوییم که اولین پردازنده M1 داخل مک‌بوک ایر، مک‌بوک پرو و مک مینی قرار داشت و به همراه آن‌ها عرضه شد اما همچنین راه خود را به بازعرضه iMac رنگارنگ اپل و تبلت آیپد پرو ۲۰۲۰ هم باز کرد. پیشنهاد می‌کنیم تیزر معرفی این پردازنده را از دست ندهید. از طریق لینک زیر می‌توانید تیزر معرفی تراشه M1 اولترا اپل را با کیفیت ۱۰۸۰p دانلود کنید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید