مقایسه آیفون SE 3 2022 با آیفون ۱۳ مینی - تکفارس 
مقایسه آیفون SE 3 2022 با آیفون ۱۳ مینی - تکفارس 

مقایسه آیفون SE 3 2022 با آیفون ۱۳ مینی

مهدی ملکی
۲۷ اسفند ۱۴۰۰ - 08:41
مقایسه آیفون ۱۳ مینی با آيفون SE 2022

آیفون SE 3 2022 نه تنها اقتصادی‌ترین گوشی خانواده آیفون است بلکه در کنار آیفون ۱۳ مینی، یکی از فشرده‌ترین گوشی‌های بازار هم تلقی می‌شود.

اگر به دنبال تهیه یک گوشی نسبتاً ارزان ولی قدرتمند و البته کامپکت هستید، این دو گوشی خانواده آیفون گزینه‌های جذابی به نظر می‌رسند. با این حال با توجه به قیمت ۷۰۰ و ۴۰۰ دلاری آیفون SE 2022 و آیفون ۱۳ مینی، چه تفاوتی میان آن‌ها وجود دارد و کدام یک برای شما مناسب‌تر است؟

اگر با هزینه بیشتر مشکلی ندارید، آیفون ۱۳ پرو به شما نمایشگر و باتری بزرگ‌تر، یک دوربین ثانویه، فیس آی‌دی (Face ID) و مزایای بیشتری را ارائه می‌دهد. از طرفی، آیفون SE 3 2022 با ۳۰۰ دلار قیمت کمتر، مجهز به شبکه ۵G و همچنین پردازنده نسل جدید A15 بایونیک اپل است. اجازه دهید در ادامه دقیق‌تر به این موارد نگاه کنیم.

مشخصات آیفون SE 3 2022 و آیفون ۱۳ مینی

مشخصاتآیفون SE 2022آیفون ۱۳ مینی
اندازه نمایشگر۴.۷ اینچ، ۶۰ هرتز۵.۴ اینچ، ۶۰ هرتز (نمایشگر OLED)
جنس بدنهشیشه و آلومینیوم، استفاده از شیشه مقاومی که پیش از در قسمت پشتی آیفون ۱۳ و آیفون ۱۳ پرو استفاده شده بود.شیشه و آلومینیوم، استفاده از شیشه مقاومی که پیش از در قسمت پشتی آیفون ۱۳ و آیفون ۱۳ پرو استفاده شده است.
رنگ‌هامشکی، سفید و قرمز (تحت نام‌های متمایز)مشکی، سفید، قرمز، سبز، آبی و صورتی (تحت نام‌های متمایز)
سیستم عاملiOS 15iOS 15
دوربینپشت: ۱۲ مگاپیکسل f/1.8
مجهز به فناوری‌های جدید اسمارت HDR 4، فتوگرافیک استایلز و دیپ‌فیوژن
جلو: ۷ مگاپیکسل f/2.2
پشت: ۱۲ مگاپیکسل f/1.6
۱۲ مگاپیکسل فوق عریض f/2.4
مجهز به فناوری‌های جدید اسمارت HDR 4، فتوگرافیک استایلز و دیپ‌فیوژن
جلو: ۱۲ مگاپیکسل f/2.2
پردازندهاپل A15 بایونیکاپل A15 بایونیک
حافظه۶۴، ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت۱۲۸، ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت
ویژگی‌های خاصدکمه هوم مجهز به حسگر اثرانگشت، استاندارد مقاومت در برابر نفوذ آب و گرد و غبار (IP67)، شارژ بی‌سیم، شارژ سریع، پشتیبانی از شبکه ۵Gفیس آی‌دی، پشتیبانی از مگ‌سیف،‌ استاندارد مقاومت در برابر نفوذ آب و گرد و غبار (IP68)، پشتیبانی از دو سیم کارت، شارژ بی‌سیم، شارژ سریع، شارژ معکوس، شبکه ۵G، عمر باتری طولانی‌تر
قیمت (در ایالات متحده آمریکا)شروع از ۴۲۹ دلارشروع از ۶۹۹ دلار

طراحی و نمایشگر

آیفون SE 2022 دارای ظاهری است که برای جهان امروز، اندکی قدیمی به نظر می‌رسد که البته این موضوع عجیب نیست. اپل برای اولین در سال ۲۰۱۴ در آیفون ۶ از این طراحی استفاده کرد و اکنون نزدیک ۸ سال بعد، هنوز هم آن را با آیفون SE 2022 زنده نگه داشته است. به این ترتیب بدون شک آیفون ۱۳ مینی مدرن‌تر و امروزی‌تر به نظر می‌رسد.

با این وجود و حتی قیمت پایین‌تر، آیفون SE جدید اپل کیفیت ساخت پایینی ندارد. هر دو گوشی به فریم آلومینیومی، گلس ضد خش جلویی و پشتی و استاندارد مقاومت در برابر نفوذ آب و گرد و غبار (IP67 در SE 2022 و IP68 در ۱۳ مینی) مجهز هستند.

با نگاهی به ظاهر گوشی‌ها می‌توان متوجه شد که آیفون ۱۳ مینی با وجود نمایشگر بزرگ‌تر، ابعاد کوچک‌تر و وزن کمتری دارد اما در مقابل نمی‌توان بعد از قرار دادن دو گوشی در جیب، متوجه این موضوع شد و کاملاً چنین چیزی را فراموش کرد.

بررسی آیفون ۱۳ مینی اپل

شاید در طراحی و ظاهر بتوان سلیقه را دخیل کرد اما مسلماً چنین چیزی درباره کیفیت نمایشگر صدق نمی‌کند؛ آیفون ۱۳ مینی به واسه نمایشگر OLED خود، کیفیت بالاتری دارد و همچنین اندکی هم بزرگ‌تر است. نمایشگر ۴.۷ اینچی آیفون SE در مقابل نمایشگر ۵.۴ اینچی آیفون ۱۳ مینی قرار می‌گیرد که البته با توجه به نرخ ابعاد آن‌ها، نمی‌توانم مقایسه مستقیمی را میانشان شکل داد.

آیفون ۱۳ مینی نمایشگر باریک و بلندی دارد در حالی که SE عریض‌تر است. از آن مهم‌تر وجود نمایشگر OLED در مدل ۱۳ مینی است که کاملاً نسبت به نمایشگر LCD موجود در آیفون SE برتری دارد.

مدل پایه سری پرچم‌دار اپل به همین دلیل به سادگی سیاهی‌های بسیاری عمیقی را نمایش می‌دهد، کنتراست فوق‌العاده‌ای دارد، رنگ‌ها را دقیق‌تر به تصویر می‌کشد، هیچ خبری از گوستینگ روی آن نیست و همچنین به رزولوشن ۱۰۸۰p (در مقابل رزولوشن ۷۲۰p روی آیفون SE) مجهز است.

گفتنی است که آیفون ۱۳ مینی از فناوری بازگشایی قفل فیس آی‌دی استفاده می‌کند که اپل تاکنون در هیچ یک از نسخه‌های سری SE از جمله نسخه اخیر، از آن بهره نگرفته است. گوشی‌های SE مانند گذشته به حسگر تشخیص اثر انگشت تاچ آی‌دی مجهز هستند.

کارایی و نرم‌افزار

اپل چندین سال پیش با عرضه اولین مدل آیفون SE، بازار گوشی‌های اقتصادی را با یک تراشه پرچم‌دار، در بهت فرو برد. اکنون این رویه باری دیگر با آیفون SE 2022 به لطف استفاده از تراشه ۱۵ بایونیک تکرار شده است. بنابراین چه باور کنید یا خیر، این گوشی ۴۰۰ دلاری همان قدرتی را ارائه می‌دهد، که آیفون ۱۳ مینی با قیمت ۷۰۰ دلار قادر به مهیا ساختنش است!

ios 15.4 اپل

همان‌طور که می‌دانید، A15 اصلاً شوخی ندارد و در حال حاضر سریع‌ترین پردازنده گوشی‌های هوشمند جهان است. همین کافی است تا مطمئن شوید که احتمالاً هیچ گوشی میان‌رده‌ای با چنین قیمتی حتی در آینده نزدیک هم نمی‌تواند از لحاظ سرعت و عملکرد با آیفون SE 2022 رقابت کند.

در زمینه نرم‌افزار هم مانند همیشه شاهد سیستم عامل iOS 15 هستیم که تا سالیان سال از سمت اپل پشتیبانی خواهد شد.

دوربین

منظور از SE عبارت Special Edition است یا حداقل اپل قبلاً این‌طور آن را در نظر می‌گرفت. آیفون SE 2022 به واسطه تنها یک دوربین، از هر نظر بازتاب دهنده این عبارت نیست. آیفون ۱۳ مینی در سوی دیگر به ۲ لنز از جمله یک لنز فوق عریض مجهز است.

آیفون SE 2022

با این وجود خیلی خوب است که SE 2022 به علت بهره‌گیری از قدرت پردازنده A15 بایونیک به ویژگی‌های پیشرفته تصویربرداری از جمله اسمارت HDR 4، حالت‌های تصویربرداری و دیپ‌فیوژن مجهز است. این قابلیت‌ها در کنار بهبود قابلیت‌های فیلم‌برداری خبر خوبی برای عاشقان این سری گوشی‌هاست.

یکی از معدود مشکلات آیفون SE در این زمینه، فقدان لرزش‌گیر حین ثبت ویدیوهاست. البته نباید فراموش کنیم که معمولاً کیفیت تصاویر ثبت شده با دوربین گوشی‌های اپل بالاتر از چیزی است که انتظار می‌رود.

کیفیت صدا

ابعاد کوچک آیفون ۱۳ مینی نمی‌تواند از کیفیت صدای مطلوب آن جلوگیری کند. اپل در این گوشی فشرده پرچم‌دار، از چندین بلندگوی باکیفیت استفاده کرده است. مدل ۲۰۲۲ سری SE به یک سیستم بلندگوی دوگانه در قسمت پایین و بالای دستگاه مجهز است. در حال حاضر نمونه‌های واقعی برای مقایسه این دو گوشی در این زمینه در دست نیست اما می‌توان پیش‌بینی کرد اپل در این حوزه هم کار خود را در بهترین حالت ممکن انجام داده باشد.

جک هدفون؟ خبری از آن نیست! در چند سال گذشته هیچ یک از گوشی‌های آیفون به جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون مجهز نبوده‌اند و ظاهراً هرگز هم از این پس، شاهد چنین چیزی نخواهیم بود. در واقع با وجود آن که اولین بار طراحی SE 2022 روی آیفون ۶ چنین جکی را هم شامل می‌شد، اما شاید بتوانیم حذف حفره این جک را تنها تغییر ظاهری گوشی از آن زمان بنامیم.

عمر باتری و سرعت شارژ

هر دو گوشی مورد مقایسه در این مقاله، دستگاه‌هایی کوچک و فشرده هستند و اپل هم در زمینه عمر باتری مخصوصاً در مدل آیفون SE 2020 سابقه خوبی را در کارنامه خود ثبت نکرده است.

امسال این ماجرا متفاوت است. به گفته اپل آیفون SE 2022 عمر باتری بسیار بهتری دارد که بدون شک برای یک گوشی ۵G ضرورت دارد. جدول زیر در واحد ساعت، شارژدهی هر دو گوشی آیفون ۱۳ مینی و آیفون SE 2022 را نمایش می‌دهد.

مقایسه آیفون ۱۳ مینی و آیفون SE 2022

اگرچه عمر کلی باتری هر دو گوشی مورد اشاره چشم‌گیر نیست اما اپل به وعده خود عمل کرده و شارژدهی آیفون SE 2022 را نسبت به مدل قبلی ارتقا داده است. با این حال، آیفون ۱۳ مینی عمر باتری بهتری دارد. ۱۳ مینی در حالت میانگین با استفاده معمولی حداقل ۱ روز کامل شارژدهی خواهد داشت.

سرعت شارژ روی هر دو گوشی به ۲۰ وات محدود شده است و اگر واقع‌بین باشیم، از این مقدار هم اندکی پایین‌تر است. آیفون ۱۳ مینی و آیفون SE 2022 هر دو از شارژ بی‌سیم پشتیبانی می‌کنند اما تنها نسخه ۱۳ مینی با مگ‌سیف اپل سازگار است. در نهایت اپل مانند چند سال گذشته، گوشی‌هایش را بدون آداپتور شارژ عرضه می‌کند.

جمع‌بندی

اکنون به پاسخ سوالی می‌رسیم که احتمالاً تا به این‌جا در ذهن شما شکل گرفته است: آیا پرداخت ۳۰۰ دلار بیشتر برای آیفون ۱۳ مینی و در مجموع ۷۰۰ دلار، ارزشش را دارد یا بهتر است با پرداخت ۴۳۰ دلار مبلغ کامل آیفون SE 2022، این گوشی اقتصادی جدید اپل را تهیه کنید؟

بعد از مقایسه مشخصات این دو گوشی، پاسخ آشکار است. اگر از کاربرانی هستید که از آیفون برای پیام‌رسانی و گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنید یا دوست دارید با مهاجرت به اکوسیستم اپل چنین کاری را انجام دهید، آیفون SE 2022 محصول فوق‌العاده‌ای است که افزون بر محقق کردن این اعمال، کمک می‌کند مقداری هم در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی کنید.

از طرفی اگر از کاربرانی هستید که از دوربین فوق عریض استفاده می‌کنید، نمایشگر OLED بالاتر برای تماشای لذت‌بخش‌تر ویدیو، اولویت بیشتری برای شما دارد و عمر باتری را دست کم نمی‌گیرید، آیفون ۱۳ مینی پیشنهاد بهتری است، البته به شرط آن که مشکلی با پرداخت هزینه بالاتر آن نداشته باشید.


سوالات متداول

تفاوت اصلی آیفون SE 3 2022 با آیفون ۱۳ مینی چیست؟

  • آیفون ۱۳ مینی به نمایشگر OLED و یک دوربین فوق عریض ثانویه مجهز است. همچنین کیفیت دوربین‌ها، ابعاد نمایشگر، ویژگی‌های تصویربرداری و عمر باتری آیفون ۱۳ مینی بیشتر است.

آیفون SE 3 2022 چه قیمتی دارد؟

  • مدل ۶۴ گیگابایتی با قیمت ۳۹۹ دلار، مدل ۱۲۸ گیگابایتی با قیمت ۴۷۹ دلار و مدل ۲۵۶ گیگابایتی آیفون SE 2 2022 با قیمت ۵۷۹ دلار به بازار عرضه می‌شود.

قیمت کدام گوشی پایین‌تر است؟

  • آیفون SE 2022 با قیمت ۴۲۹ دلار، حدود ۳۰۰ دلار ارزان‌تر است اما باید پیش از تصمیم‌گیری توجه کنید که چه مواردی را به ازای این کاهش قیمت از دست می‌دهید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید