«بکس» بز رباتیک کاوازاکی را تماشا کنید؛ سواری روی آینده - تکفارس 
«بکس» بز رباتیک کاوازاکی را تماشا کنید؛ سواری روی آینده - تکفارس 

«بکس» بز رباتیک کاوازاکی را تماشا کنید؛ سواری روی آینده

مهدی ملکی
۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - 19:49
ربات بکس کاوازاکی

معمولاً ربات‌های بوستون داینامیکس تیتر یک اخبار را به خود اختصاص می‌دهند و توجه بسیاری را به خودشان جلب می‌کنند اما اکنون زمان آن رسیده که کاوازاکی از یک بز رباتیک به نام بکس رونمایی کند و این کار را انجام دهد.

این ربات جدید که با شمایل بز طراحی شده، بکس (Bex) نام دارد. در واقع کاوازاکی این ربات جدید خود را با توجه به گونه‌ای خاص از بزها یعنی ibex نام‌گذاری کرده است. ربات بکس مجهز به شاخ‌هایی است که روشن می‌شوند و در همین حال تغییر جهت می‌دهند. این ربات به راحتی قادر به تحمل وزن یک انسان است و در ویدیوهای منتشر شده از آن، می‌توان این موضوع را مشاهده کرد.

به این ترتیب، بکس تبدیل به یکی از ربات‌هایی می‌شود که انسان می‌تواند آن را همانند موجودی مانند اسب، کنترل کند. کاوازاکی از سال ۲۰۱۵ روی یک پروژه ساخت ربات انسان‌نما تحت نام Kaleido مشغول کار است.

به گفته شرکت کاوازاکی، بکس نه تنها قادر به حمل انسان، بلکه قادر به حمل محموله‌های نسبتاً سبک و همچنین محصولات زراعی است. این ربات تازه‌نفس از دوربین‌های بسیاری برای جهت‌یابی کمک می‌گیرد و به لطف همین دوربین‌ها می‌تواند برای بازرسی در کارخانه‌های صنعتی مورد استفاده قرار گیرد. به ادعای سازندگان، می‌توان بالاتنه بکس را با توجه به کارکرد مورد انتظار از آن تغییر داد و در مجموع، ۱۰۰ کیلوگرم محموله را با آن جابه‌جا نمود.

با این حال، بکس سرعت چندان بالایی ندارد و تشخیص این موضوع چندان سخت نیست. به نقل از یکی از کاربرانی که ویدیوی این ربات را روی یوتیوب تماشا کرده،‌ شاید بتوانیم این بز را، کندترین بز کوهی جهان بنامیم!

همان‌طور که می‌دانید، ربات‌های بوستون داینامیکس افزون بر سرعت بالای خود، به دلیل شباهت اعمالشان با سگ‌های واقعی و همچنین دامنه گسترده استفاده، در دنیای رباتیک توجهات زیادی را کسب کرده‌اند. از این گذشته، ما وقتی درباره آن‌ها صحبت می‌کنیم، به ربات‌های انسان‌واره هم اشاره داریم.

ربات های اطلس و اسپات شرکت بوستون داینامیکس می‌توانند کارهای زیادی انجام دهند: دو و میدانی، روتین‌های ژیمناستیک، پارکور، برگردان به پشت، باز کردن درها برای ورود دوستان خود، شستن ظرف‌ها و به عهده گرفتن شغل‌های واقعی. مدتی پیش سازنده این ربات‌ها با نمایش رقص گروهی محصولاتش، سر و صدای زیادی را در عالم تکنولوژی به پا کرد.

در ویدیو اخیر شاهد مجموعه کاملی از ربات های ساخته شده توسط بوستون داینامیکس هستیم – اطلس انسان‌نما، اسپات با ظاهری همچون یک سگ و هندل – همه در یک برنامه رقص متشکل و هماهنگ گرد هم آمده‌اند. این رقص با آهنگ «Do You Love Me» از گروه «The Contours» هماهنگ شده است.

این نخستین باری نیست که شرکت بوستون داینامیکس، مهارت رقصیدن ربات های خود را به نمایش می‌گذارد: سال ۲۰۱۸ میلادی شاهد به تصویر کشیدن رقص و دویدن ربات Spot با آهنگ «Uptown Funk» بودیم. دویدن، پریدن، حرکت دادن اعضای خود و چرخاندن از طریق حرکت‌های مختلف، هنرنمایی‌های جدید اطلس را نشان می‌دهند.

اوضاع حتی شگفت‌آورتر هم می‌شود چراکه دیگر ربات های شرکت بوستون داینامیکس نیز آخرین رقص گروهی حضور دارند و حرکات‌های هماهنگی را انجام می‌دهند؛ چیزی که به رقص گروهی انسان‌ها شباهت زیادی دارد. مدل جدید ربات اطلس در مقایسه با حرکات کند این ربات در سال ۲۰۱۶ میلادی، پیشرفت چشم‌گیر آن را نشان می‌دهد که همچون یک ساخته CGI به نظر می‌رسد.

باید منتظر بود و دید آیا ربات‌های کاوازاکی هم می‌توانند تا این اندازه موفق شوند یا بکس آن‌طوری که به نظر می‌رسد، برای جلب توجه عموم ساخته نشده است.

منبع: Cnet

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید