شغل های مربوط به رشته گرافیک – آنچه باید درباره رشته گرافیک بدانید - تکفارس 
شغل های مربوط به رشته گرافیک – آنچه باید درباره رشته گرافیک بدانید - تکفارس 

شغل های مربوط به رشته گرافیک – آنچه باید درباره رشته گرافیک بدانید

کسری نراقی
۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - 01:30
شغل های مربوط به رشته گرافیک – آنچه باید درباره رشته گرافیک بدانید - تکفارس 

امروزه علم و تکنولوژی به پیشرفت چشم گیری داشته‌اند و بسیاری از رشته‌هایی که در گذشته کارآمد نبودند درحال حاضر طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند. علت این توجه از سوی مردم را می‌توان افزایش بازار کار برخی رشته‌های علمی و هنری در چندسال اخیر دانست. یکی از رشته‌های پردرآمد امروز رشته گرافیک است که دارای زیرشاخه‌های بسیاری می‌باشد. این رشته بی نظیر در و در زمینه‌های مختلفی تمانند تبلیغات، طراحی لوگو، طراحی ست اداری، هویت بصری، انیمیشن سازی و… کاربرد فراوانی دارد. در واقع هم اکنون بیشتر شرکت‌ها از یک تیم گرافیست برای افزایش بازدهی و بهبود عملکرد خود استفاده می‌کنند. به دلیل اهمیت رشته گرافیک و جایگاه مهم شغل‌های مربوط به این رشته در جهان، ما در این مقاله قصد داریم توضیحاتی را درباره شغل‌ های مربوط به رشته گرافیک ارائه دهیم. پس اگر قصد آشنایی با بهترین شغل‌های شگرافیکی را داررید، با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

مفهوم گرافیک

پیش از آن که به توضیح شغل‌ های مربوط به رشته گرافیک بپردازیم باید بدانید که معنا و مفهوم گرافیک چیست؟ و همچنین اطلاعاتی را درباره تاریخچه این رشته پرطرفدار به‌دست آورید.

واژه گرافیک در واقع یک واژه یونانی است که به معنای به تصویر در آوردن یک مفهوم و یا عبارت است به طوری که بیشتر مردم متوجه آن شوند. همانطور که انسان‌ها در طول تاریخ زبان گفتار و نوشتار را برای ارتباط با یکدیگر ایجاد کرده‌اند، زبان تصویر یکی از راه‌های ارتباطی انسان‌ها با یکدیگر است که از طریق گرافیک امکان پذیر می‌باشد. این رشته هنری که امروزه یکی از بهترین رشته‌ها برای کسب درآمد است می‌تواند مفاهیم را سریع‌تر از صحبت کردن و یا نوشتار انتقال دهد. در ادامه به توضیح بیشتر درباره این موضوع خواهیم پرداخت.

گرافیک از گذشته به امروز

گرافیک را می‌توان به دو مفهوم قدیم و جدید تقسیم کرد که مرز این تقسیم زمان صنعت چاپ می‌باشد. هنر گرافیک در قدیم بیشتر درون خطاطی، کنده کاری و نقاشی‌های دو بعدی دیده می‌شود و عموماً جنبه تزئینی داشته است. این هنر معمولاً توسط نقاش، تذهیب کار، خوش نویس و جلد ساز مورد استفاده قرار می‌گرفت اما پس از صنعت چاپ انسان با مفهوم جدیدی از گرافیک آشنا شد. گرافیک امروز به یک رشته بی نظیر تبدیل شده است که در تبلیغات، مطبوعات، بنرها و بیلبوردها و حتی سینما و تلویزیون کاربرد فراوانی دارد. گرافیک در دنیای امروز انسان توانسته جایگاه ویژه‌ای داشته باشد و با حفظ فرم هنری خود، مرزهای تبلیغات را جا به جا کرده است. این رشته بی نظیر با پیشرفت انسان پیشرفت می‌کند و همه روزه روش‌های جدیدی برای خلق یک اثر گرافیکی ایجاد می‌شود. بنابراین این موضوع باعث شده است تا شغل‌ های مربوط به رشته گرافیک افزایش یابند.

اگر علاقمند به رشته گرافیک هستید و می‌خواهید که به یک گرافیست حرفه‌ای بدل شوید، باید ابزارها و علم این رشته را فرا بگیرید. به این منظور می‌توانید به فرادرس که یکی از مراجع کامل و کاربردی برای آموزش انواع ابزارهای گرافیک می باشد، مراجعه کنید:

گرافیست کیست؟

همانطور که در بخش قبل مطرح شد گرافیک در واقع یک نوع تصویرسازی است که با استفاده از تکنیک‌ها و روش‌های هنری مفاهمیم را با سرعت بسیار زیاد منتقل می‌کند. در نتیجه به شخصی که به طراحی یک اثر گرافیکی می‌پردازد گرافیست گفته می‌شود. گرافیست‌ها می‌توانند در تمامی شغل‌ های مربوط به رشته گرافیک فعالیت کنند اما پیش از آن باید شاخه مورد نظر خود را انتخاب کنند. طرحی که یک گرافیست طراحی می‌کند باید ویژگی‌های یک اثر هنری را داشته باشد. همچنین این طرح باید دارای المان‌های مخصوص و مرتبط با مفهوم درون آن باشد. در گرافیک مدرن طراحان می‌توانند از انواع المان‌های رنگ، فونت، نوشتار، اشکال و … برای انتقال یک مفهوم استفاده کنند. وظایف یک گرافیست به شرح زیر می‌باشد:

  • با مشتری درباره نیازها صحبت کرده و سفارشات را مشخص کند.
  • باید بهترین و مناسب‌ترین روش انجام کار را در نظر بگیرد.
  • همیشه یک طرح اولیه برای نمایش به مشتری ایجاد کند.
  • یک گرافیست باید با نرم افزارهای مربوط به گرافیک در کامپیوتر آشنایی کامل داشته باشد.
  • کار را در اندازه مشخص شده توسط مشتری طراحی و تولید کند.
  • پروژه را در زمان تعیین شده به مشتری تحویل دهد.

توانایی های مورد نیاز یک گرافیست چیست؟

بدون شک برای آن که یک گرافیست بتواند در شغل‌ های مربوط به رشته گرافیک فعالیت کند نیازمند توانایی‌هایی است که به شرح زیر می‌باشند:

  • دارای قوه تخیل خوب بوده و در کار خود خلاقیت داشته باشد.
  • ذوق هنری و مهارت کافی را در طراحی کردن یک تصویر داشته باشد.
  • درباره شغل‌ها و حیطه‌های تخصصی دیگر مانند عکاسی و چاپ اطلاعات کافی را داشته باشد.
  • توانایی مدیریت زمان و انجام کار مطابق با بودجه در نظر گرفته شده از مهم‌ترین ویژگی‌های یک گرافیست است.
شغل های مربوط به رشته گرافیک – آنچه باید درباره رشته گرافیک بدانید - تکفارس 

مهم ترین نرم‌افزارهای شغل‌ های مربوط به رشته گرافیک

همانطور که می‌دانید کامپیوتر یکی از رکن‌های اصلی شغل‌ های مربوط به رشته گرافیک است و تمام گرافیست‌ها باید با نرم افزارهای ضروروی رشته گرافیک آشنایی داشته باشند. برای آن که بتوانید یک گرافیست موفق باشید باید با مهارت استفاده از نرم افزارهای های کامپیوتری آموزش دیده و بتوانید در مراحل مختلف طراحی خود از آن‌ها استفاده کنید. در ادامه به معرفی چند نرم افزار مهم در گرافیک خواهیم پرداخت:

  1. فتوشاپ Photoshopفتوشاپ یکی از نرم افزارهای پرکاربرد مهم در رشته گرافیک می‌باشد. این نرم افزار حرفه‌ای می‌تواند شما را در طراحی عکس، لوگو، بیلبود های تبلیغاتی و… کمک کند. فتوشاپ یک نرم افزار حرفه‌ای برای ادیت عکس‌ها است و یک گرافیست حرفه‌ای باید با آن آشنایی کامل داشته باشد.
  2. کورل Corelنرم افزار کورل یکی دیگر از بهترین نرم افزارها در گرافیک است که کاربرد بسیار زیادی در این شغل‌های مربوط به این حوره دارد. این نرم افزار برای طراحی لوگو بی نظیر عمل می‌کند و شما می‌توانید با استفاده از آن کدهای QR طراحی کنید. این نرم افزار به جزئیات اهمیت ویژه‌ای داده و می‌توان در آن تصویرهای فوق العاده خلق کرد.
  3. پریمیر Premiereاین نرم افزار یک ویرایشگر فایل‌های ویدئویی است که در مشاغل بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. یک تصویر گرافیکی می‌تواند یک ویدئو باشد که مفاهیم را سرعت زیاد و در عرض چند ثانیه به مخاطب منتقل کند. پریمیر یک نرم افزار پرکاربرد در ساخت ویدئوهای تبلیغاتی می‌باشد.
  4. به جز این نرم افزارها نرم افزارهای دیگری چون الاستریتور، ایندیزاین و… وجود دارند که دارای کاربردهای بی شماری در شغل‌های مروط به رشته گرافیک می‌باشند. شما برای یک گرافیست حرفه‌ای شدن به یادگیری همه این ابزارها نیاز دارید.

 معرفی شغل‌ های مربوط به رشته گرافیک

بعد از آموزش دیدن به‌صورت تئوری و عملی و آشنایی کامل با مفاهیم رشته گرافیک و همچنین یادگیری ابزارهای این رشته، باید با مهم‌ترین و جذاب‌ترین شغل‌های این رشته تحصیلی آشنا شوید. بعد از مطالعه این قسمت می‌توانید با توجه به علاقه و استعداد خود یکی از مشاغل معرفی شده را انتخاب کرده و برای ورود به آن تلاش کنید. شغل‌های رشته گرافیک عبارتند از:

شغل های مربوط به رشته گرافیک – آنچه باید درباره رشته گرافیک بدانید - تکفارس 

ویرایشگر تصویر  یکی از شغل‌ های مربوط به رشته گرافیک

یکی از مشاغل مهم در گرافیک که از درآمدی خوبی نیز برخوردار است شغل ویرایشگر عکس می‌باشد. یک ویرایشگر عکس بیشتر با عکاسان و آتلیه‌های عکاسی سر و کار دارد و روی تصاویر واقعی کار می‌کند. هرچند که این شغل ارتباط زیادی با رشته گرافیک ندارد اما شخص ویرایشگر عکس باید با المان‌ها و تکینیک های پرکاربرد در گرافیک آشنایی داشته باشد. ویرایشگران تصویر معمولاً از نرم افزار فتوشاپ برای انجام ویرایش‌های خود استفاده می‌کنند. ویرایش‌های مربوط به تصویر معمولاً تنظیم نور، تغییر رنگ لباس، ایجاد تعادل رنگ در تصویر، اضافه کردن لوگو و ترکیب تصاویر با یکدیگر می‌باشد.

شغل طراحی گرافیک پوشاک

یکی دیگر از شغل‌ های مربوط به رشته گرافیک طراحی گرافیک پوشاک است که امروزه یکی از شغل‌های پردرآمد محسوب می‌شود. طراحی گرافیک پوشاک، طراحی لباس نیست و هیچ ارتباطی با نوع دوخت و دوز لباس‌ها ندارد. یک طراح گرافیک پوشاک به طراحی طرح‌های جدید برای چاپ کردن روی لباس‌ها می‌پردازد. او باید به‌طور کامل با سلیقه مشتریان و ترند های روز آشنایی داشته باشد تا با استفاده از فونت‌ها، تصاویر زیبا و جذابیت‌های بصری، تصاویری جذاب را برای چاپ روی لباس‌های مختلف طراحی کند. برنامه مورد استفاده برای طراحان گرافیک لباس CAD است. این برنامه دارای قابلیت‌های بی نظیر، رنگ‌های خلاقانه و به شکلی بسیار ساده الگوهای متناسب برای لباس‌ها را در اختیار طراح قرار می‌دهد.

 طراحی لوگو

تمام شرکت‌ها، برندها و فروشگاه‌های معتبر دارای یک تصویر گرافیکی هستند که دیدن آن ما را به یاد محصولات آن برند، شرکت و یا فروشگاه می‌اندازد. طراحی لوگو را می‌توان از بهترین شغل‌ های مربوط به رشته گرافیک دانست که از درآمد و اعتبار بسیار بالایی برخوردار است. طراحان لوگو از خلاق‌ترین افراد در زمینه گرافیک هستند که با ترکیب خواسته‌های برند، نام آن و المان‌های مشخص یک تصویر ویژه را برای برند مورد نظر طراحی می‌کنند. لوگوها در انواع صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرند و امروزه به یکی از بهترین روش‌ها برای انتقال مفهوم به مخاطب به شمار می‌آیند. یک طراح لوگو باید مدرک کاردانی یا کارشناسی در رشته طراحی گرافیک داشته باشد و باید با تصویرسازی قوی و اطلاعات کافی درباره برندیگ به طراحی یک لوگو بدون کپی کردن بپردازد.

شغل های مربوط به رشته گرافیک – آنچه باید درباره رشته گرافیک بدانید - تکفارس 

شغل طراحی بازاریابی و تبلیغات در رشته گرافیک

اگر قصد دارید به سراغ یک شغل پردرآمد در رشته گرافیک بروید می توانید طراحی برندینگ و تبلیغات را انتخاب کنید. این شغل امروزه از پرطرفدارترین شغل های مربوط به رشته گرافیک از نظر شرکت های مختلف می باشد. با توجه به این که بازاریابی و تبلیغات به دنبال تشویق مشتریان برای خرید بیشتر است، بنابراین طراحی گرافیک در این زمینه می تواند تاثیر بسیار زیادی داشته باشد. یک گرافیست با ترکیب دید هنری و فروش در کنار توجه به المان های روانشناسی می تواند یک تصویر تبلیغاتی را طراحی کند که تاثیر بسیار زیادی در فروش برند مورد نظر داشته باشد. طراحان تبلیغاتی معمولا برای ایجاد طرح های اولیه بر اساس بازاریابی از نرم افزار CAD استفاده می کنند. این طراحان باید مهارت کافی در طراحی کارت ویزیت، تبلیغات چاپی و دیجیتالی، گرافیک های شبکه های اجتماعی، طراحی کاور هنری، بنر، طراحی گرافیک ایمیل مارکتینگ، طراحی پوستر و طراحی تابلوهای تبلیغاتی داشته باشند.

طراحی وب و رابط کاربری از شغل‌ های مربوط به رشته گرافیک

یکی از شغل‌های پرطرفدار و کاربردی این روزها که به رشته گرافیک نیز مربوط است و طرفداران بسیار زیادی نیز دارد طراحی وب است. یک طراح وب باید برای سایت‌های مختلف تصاویر گرافیکی جذاب ایجاد کند و برای این کار نیازمند مهارت کافی در زمینه گرافیک و برنامه نویسی است. این شغل از شغل‌های بسیار تخصصی محسوب می‌شود که در پروژه‌هایی مانند ایجاد صفحه‌های ورود به سایت، وب سایت‌های بازاریابی و طراحی پلن های قیمتی کاربرد دارد.

طراحی فونت و لوگو تایپ

همانطور که می دانید یکی از مهم‌ترین مسائل در طراحی گرافیک انتخاب فونت است. اما در رشته گرافیک یک شغل برای طراحی فونت وجود دارد. طراحی فونت و لوگو تایپ از شغل‌های  هیجان انگیز و بسیار کاربردی رشته گرافیک به شمار می‌آید که نیازمند مهارت تایپوگرافی است. یک طراح لوگو تایپ باید همه چیز از جمله فونت‌ها، حروف تایپ و طرح‌های دست نویس را ایجاد کرده و با مفاهیم کرنینگ، ارتفاع خط و خوانایی آشنایی کامل را داشته باشند. این طراحان فونت معمولاً تصاویری مانند آرم، آگهی و … ایجاد می‌کنند.

شغل های مربوط به رشته گرافیک – آنچه باید درباره رشته گرافیک بدانید - تکفارس 

تصویرگری گرافیکی

اگر به دنبال یک شغل پردرآمد در شغل‌ های مربوط به رشته گرافیک هستید می‌توانید تصویرگری گرافیکی را انتخاب کنید. شاید اولین چیزی که با شنیدن واژه تصویرگر به ذهن شما خطور کند نقاش باشد اما باید بدانید که در گرافیک نوین تصویرگری در زمینه‌های مختلف مانند تصاویر وبلاگ‌ها، تصاویر محصولات به صورت گرافیکی و بازی‌ها کاربرد دارد. این شغل از شغل‌های پرطرفدار است اما عده کمی از مردم می‌توانند در این رشته موفق شوند. اگر قصد دارید این شاخه از گرافیک را دنبال کنید باید ذوق بالای هنری داشته باشید.

سخن پایانی

ما در این مقاله توضیحاتی درباره شغل‌ های مربوط به رشته گرافیک ارائه دادیم. براساس محتوای این مقاله دریافتیم که برای گرافیست شدن به استعداد، خلاقیت و دید هنری و همچنین یادگیری ابزارهای مختلف نیاز است. اگرچه ممکن است تبدیل شدن به یک گرافیست حرفه‌ای کار سختی به نظر برسد اما باید بدانید که درآمدهای خوب مشاعل این رشته ارزش سختی‌های آن را دارند.

در هر صورت اگر علاقه دارید در رشته‌های مختلف گرافیک فعالیت کنید باید در این زمینه به مطالعه و آموزش بپردازید. یکی از منابع خوب، جامع و کامل برای آموزش و مطالعه در زمینه گرافیک و شاخه‌های مختلف آن فرادرس می‌باشد. برای آموزش یکی از مهم‌ترین شغل‌های گرافیکی کی توانید روی لینک زیر کلیک کنید:

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید