ثبت تصویر بسیار دیدنی از دو کهکشان مارپیچی توسط تلسکوپ هابل - تکفارس 
ثبت تصویر بسیار دیدنی از دو کهکشان مارپیچی توسط تلسکوپ هابل - تکفارس 

ثبت تصویر بسیار دیدنی از دو کهکشان مارپیچی توسط تلسکوپ هابل

افشین نوری
۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - 08:27
کهکشان

تلسکوپ فضایی هابل تصویر بسیار جالبی از دو کهکشان ثبت کرده است که به نظر می‌رسد این دو کهکشان در حال برخورد با هم هستند اما واقعیت این است که آن‌ها میلیون‌ها سال نوری از هم فاصله دارند.

نام این دو کهکشان NGC 4496A و NGC 4496B است به ترتیب ۴۷ و ۲۵۹ میلیون سال نوری از زمین فاصله دارند. حالا این دو کهکشان در موقعیتی قرار گرفته‌اند که به نظر می‌رسد در حال برخورد با هم هستند و حتی جهت قرارگیری آن‌ها نیز طوری است که فرضیه برخورد را به ذهن متبادر می‌کند؛ اما در واقعیت چنین اتفاقی هرگز نخواهد افتاد.

کهکشان

تیم تحقیق هابل گفته است:

نحوه جهت‌گیری کهکشان‌ها نسبت به همدیگر، همواره یکی از جالب‌ترین موضوعات برای مطالعه توسط ستاره‌شناسان بوده است؛ چراکه این موضوع به آن‌ها کمک می‌کند تا چگونگی توزیع گردوغبار در فضا را بررسی کنند. درباره دو کهکشان NGC 4496A و NGC 4496B نیز ما چنین فکر می‌کردیم اما متاسفانه اینگونه نبود؛ ولی در هر حال ما با یک تصویر بسیار زیبا روبه‌رو هستیم که در نوع خود بسیار نادر است.

ستاره شناسان معتقدند که گردوغبار موجود در کیهان تمایل به پراکندگی بیشتر و جذب نور آبی دارد که همین امر باعث پدیده‌ای به نام Reddening شده که موجبِ سرخ به نظر رسیدن ستارگان می‌شود.

مطالب مرتبط:

البته باید توجه داشت که این پدیده کاملا متفاوت از پدیده Redshift است که صرفا در اثر گسترش کیهان رخ می‌دهد و باعث می‌شود تا اجرامی که در حال دور شدن از ما هستند سرخ‌تر به نظر برسند.

در پدیده Reddening این گردوغبار موجود در پس‌زمینه کیهان هستند که روی نور ستارگان تاثیر می‌گذارند و باعث تغییر رنگ آن‌ها می‌شوند. دانشمندان سعی دارند با تهیه نقشه گردوغبار پس‌زمینه کیهان، مشاهدات و اندازه‌گیری‌های خود را براساس این نقشه کالیبره کنند تا تصویر درست‌تری از اجرام آسمانی داشته باشند.

نظر شما درباره تصویر فوق از دو کهکشلن مارپیچی چیست؟

منبع: Digital Trends

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید