نقد و بررسی پوکو ایکس ۴ پرو 5G شیائومی - تکفارس
نقد و بررسی پوکو ایکس ۴ پرو 5G شیائومی - تکفارس

نقد و بررسی پوکو ایکس ۴ پرو ۵G شیائومی؛ جذاب دوست داشتنی

امیرحسین ندایی
۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - 10:40
پوکو ایکس ۴ پرو

پوکو ایکس ۴ پرو ۵G شیائومی نسبت به نسخه قبلی خود بسیار ارتقاء یافته است و این ارتقاء افزون بر طراحی، بر بخش فنی و ویژگی‌های آن هم تاثیر گذاشته است.

پوکو تحت مالکیت شیائومی، در رویداد MWC 2022 از پوکو ایکس ۴ پرو ۵G رونمایی کرده و این تلفن همراه را به عنوان استاندارد این صنعت برای گوشی‌های میان‌رده توصیف کرده است که برخی از ویژگی‌های گوشی‌های پرچمدار مانند صفحه نمایش ۶.۶۷ اینچی AMOLED، قابلیت شارژ سریع با شارژر ۶۷ واتی و برخی موارد دیگر را نیز با قیمت اقتصادی ۲۹۹ یورو (حدود ۲۵۰ پوند و ۳۴۰ دلار) به خریداران ارائه می‌دهد.

اما مشکلی که در حال حاضر وجود دارد این است که بازار تلفن‌های همراه میان‌رده نسبت به قبل بسیار رقابتی‌تر شده است. پس سوالی که اینجا به وجود می‌آید این است که آیا پوکو آن‌‌قدری خوب است که گوی رقابت را از گوشی‌های میان‌رده دوست داشتنی‌‌ مانند وان‌پلاس نورد ۲ CE با فناوری ۵G بدزدد؟

فهرست مطالب

طراحی و ساختار

اگر بخواهیم با قاطعیت چیزی راجع به پوکو ایکس ۴ پرو ۵G بگوییم، باید گفت که این گوشی به هیچ‌وجه شبیه هیچ تلفن‌همراه هوشمند میان‌رده دیگری نیست. این گوشی با ترکیب طراحی جذاب قاب پشتی با نمایشگر تخت و کم‌حاشیه و نسبتاً مسطح خود، در حد و اندازه پرچمدارهای سامسونگ ظاهر می‌شود. این گوشی با قطر ۸.۱ میلی‌متری و وزن ۲۰۵ گرمی خود، بیش از هر زمان دیگری از اجداد خود ساده‌تر طراحی شده است.

طراحی پوکو ایکس ۴ پرو ۵G در واقع نوسازی طراحی پوکو X3 پرو است که اگر به خاطر بیاورید، بزرگ و ضخیم بود و پشت آن طراحی عجیب دوگانه‌ای داشت که ترکیبی از رنگ‌های مات و یک حالت آیینه‌ای طور بود و نماد نه‌چندان جذاب سری پوکو هم ضمیمه آن شده بود. البته که بحث طراحی، بحثی شخصی و سلیقه‌ای است و از فرد به فرد تغییر می‌کند، اما ما معتقدیم طراحی جدید بسیار شکیل‌تر و خاص‌تر از قبل شده است.

پوکو X4 پرو 5G

کل بحث طراحی این گوشی بیشتر به قسمت پشتی آن ختم می‌شود که اکنون یک الگوی انکساری را به نمایش می‌گذارد که نور را دریافت کرده و به آن حالت سوسوی خاصی می‌دهد و البته شبیه نورافکن‌هایی که از قسمت پایینی گوشی، نور را به بخش بالایی آن جاری می‌کنند نیز هستند. چنین حالتی به طور مشابه روی برآمدگی دوربین این گوشی هم وجود دارد و از محل قرارگیری لنز ۱۰۸ مگاپیکسلی آن، سوسوی نوری به قسمت برآمدگی دوربین جریان پیدا می‌کند.

بخش برآمده دوربین که راجع به آن صحبت کردیم، تغییر بزرگ دیگری در مقایسه با نسخه قبلی این گوشی است. پوکو ایکس ۴ پرو ۵G طراحی دوربین پوکو X3 را به طور کامل رها کرده و مکان دوربین دایره‌ای شکل X3 را که در بخش بالای گوشی و دقیقا در مرکز قرار گرفته بود، تغییر داده و وضعیت قرارگیری دوربین آن را به چیزی بسیار شبیه‌تر به شیائومی سری Mi 11 پرو تبدیل کرده است؛ هرچند سیستم دوربین ایکس ۴ پرو به پای دوربین رده بالای Mi 11 نمی‌رسد.

پوکو X4 پرو 5G

با این‌که قسمت دوربین ایکس ۴ پرو خوب به نظر می‌آید، وقتی کمی بهتر به آن نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم با نبود سایر فناوری‌ها و موارد مربوط به دوربین برای پر کردن این بخش، احساس می‌شود این فضا هدر رفته است. این در حالی است که شیائومی Mi 11 پرو فناوری‎‌های مربوط به عکاسی بیشتری داشت و این فضا کمتر خالی به نظر می‌آمد. پوکو ایکس ۴ پرو ۵G هم این فضا را با استفاده از نماد پوکو و سایر نشان‌ها، تا حدودی پر کرده است.

در واقع یکی از لنزهای رو به پشت آن، صرفا نوشته AI (برای نشان دادن این‌که گوشی از قابلیت‌های هوش مصنوعی پشتیبانی می‌کند) را نشان می‌دهد و با وجود این مورد، برای ما ثابت می‌شود که این موارد بیش از آن‌که ضرورتی داشته باشند، بعد زیباشناختی دارند.

اگر پیش از این فکر می‌کردید که طراحی ارتقاء یافته به معنای بهبود و ارتقاء قطعات به کار رفته در آن نیز است، سخت در اشتباهید. بخش وسیعی از بدنه پوکو ایکس ۴ پرو ۵G با پلاستیک پوشیده شده است و قاب آن نیز آلومینیومی است که هر دو این موارد کمی ناامید کننده هستند چرا که برخلاف ظاهر عالی آن، مواد به کار رفته در بدنه خیلی جذاب نیستند. البته این قطعات ارزان‌تر، ابعاد مثبتی هم دارند.

اول از همه اگر گوشی از دستتان بیافتد، این گوشی مانند گوشی بدنه شیشه‌ای که به راحتی خرد می‌شود، نخواهد بود که این مورد به معنای دوام بیشتر است و صد البته گوشی سبک‌تری هم در اختیار شما می‌گذارد. البته که درک فرد از وزن مناسب گوشی هم موردی همگانی نیست و فرد به فرد متفاوت است ولی ما پس از گذشت روز اول، خیلی متوجه سبکی آن نشدیم.

پوکو X4 پرو 5G

استاندارد IP53 هم به این گوشی برگشته است که به چنین تلفن‌همراه هوشمند اقتصادی‌‌ای علیرغم وجود جک هدفون ۳.۵ میلی‌متری و درگاه اتصال USB-C، مقاومت نسبتاً خوبی در برابر گرد و غبار و آب می‌دهد.

پوکو ایکس ۴ پرو ۵G در سه رنگ موجود است که شامل رنگ‌های مشکی (که در تصاویر بالا می‌وانید آن را مشاهده کنید)، آبی و زرد می‌شود. پس احتمالاً می‌توانید رنگ متناسب با سلیقه خود را از بین این سه رنگ انتخاب کنید.

صفحه نمایش

یکی از پررنگ‌ترین نقاط قوت پوکو ایکس ۴ پرو ۵G بدون شک صفحه نمایش آن است که اصلاً شبیه نمایشگر یک گوشی میان‌رده نیست. صفحه نمایش مورد بحث، یک پنل ۶.۶۷ اینچی AMOLED با نرخ تازه سازی تصویر ۱۲۰ هرتزی و نرخ نمونه‌برداری لمسی ۳۶۰ هرتزی است و با رزولوشن ۱۰۸۰x 2400 آن می‌توان گفت که نمایشگر این گوشی رزولوشن بالایی نیز دارد.

پوکو X4 پرو 5G

همان‌طور که از یک صفحه بزرگ AMOLED انتظار می‌رود، نمایشگر این گوشی روشن و پر جزئیات است، از DCI-P3 پشتیبانی می‌کند، رنگ‌ها به شدت واقعی هستند و همه این موارد دست به دست هم می‌دهند تا نمایشگری عالی برای دیدن ویدئوهای تیک‌تاک، یوتیوب و فیلم‌های نتفلیکس در اختیار داشته باشید.

علاوه بر این موارد، نمایشگر پوکو ایکس ۴ پرو ۵G با نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتزی، نسبت به برخی گوشی‌های هم‌رده خود مانند وان‌پلاس نورد CE2 5G با نرخ تازه‌سازی ۹۰ هرتزی برتری دارد و سریع‌تر است و در نهایت فارغ از این‌که چه استفاده‌ای از گوشی خود می‌کنید، به شما تجربه سریع‌تر و روان‌تری را ارائه می‌دهد. شاید به راحتی نتوانید متوجه نرخ نمونه‌برداری لمسی ۳۶۰ هرتزی این گوشی شوید، اما در بازی‌های رقابتی و سریع، متوجه پاسخ‌گویی سریع‌تر آن خواهید شد.

این نمایشگر از HDR10+ هم پشتیبانی می‌کند که تجربه تماشای فیلم را برای شما، بیش از پیش ارتقاء می‌دهد و روشنایی حداکثری آن هم هنگامی که محتوای HDR می‌بینید به ۱۳۰۰ نیت می‌رسد. البته که با محتوای عادی، صفحه نمایش خیلی روشن نخواهد بود و روشنایی در اکثر مواقع هنگام دیدن محتوای عادی به حداکثر ۷۰۰ نیت می‌رسد، اما هنوز به اندازه‌ای روشن است که بتوانید بیرون از محل مسقف و در محیط‌های روشن از آن استفاده کنید.

استفاده از پنل AMOLED همچنین امکان استفاده از قابلیت همیشه روشن ماندن صفحه را می‌دهد که برای به نمایش گذاشتن تصاویر، نمایش ساعت و یا دیدن اعلان‌های دریافتی به کار می‌آید و البته پنل AMOLED امکان استفاده از این قابلیت را در حالی می‌دهد که تاثیر چندان زیادی روی عمر کلی باتری گوشی نمی‌گذارد.

دوربین سلفی پوکو ایکس ۴ پرو ۵G به شکل Punch Hole (درون صفحه‌ای)، بالای صفحه نمایش این گوشی قرار گرفته است که با اینکه شاید به مذاق برخی خوش نیاید، به طرز قابل توجهی نسبت به اولین نسل این نوع دوربین‌های کوچک‌تر است.

پوکو X4 پرو 5G

در واقع این دوربین با اندازه ۴ میلی‌متری خود یکی از کوچک‌ترین این نوع دوربین‌ها است که ما تا به امروز دیده‌ایم. هرچند این مورد هم جزئی به نظر می‌آید و ما پس از مدت کوتاهی استفاده به طور کل از وجود آن غافل شدیم. پس به احتمال زیاد برای بسیاری مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

جدا از مشخصات فنی، نمایشگر پوکو ایکس ۴ پرو ۵G شگفت‌انگیز است و کیفیتی در حد گوشی‌های رده بالاتر ارائه می‌دهد. تنها موردی که کمی خوشایند نیست، ضخامت حاشیه‌های گوشی هستند که کنار صفحه نمایش قرار می‌گیرند. همان‌طور که در تصویر بالا هم مشاهده می‌کنید، حاشیه‌های این تلفن‌همراه نسبت به گوشی‌های پرچمدار کمی پهن‌تر هستند؛ مخصوصا در بخش بالایی و گوشه‌های آن.

هرچند این مورد بیشتر یک ایراد ظاهری جزئی است و امری که اهمیت دارد این است که صفحه نمایش این تلفن‌همراه می‌تواند با صفحه نمایش گوشی‌هایی با قیمتی دو برابر قیمت آن رقابت کند.

ویژگی‌ها و عملکرد فنی

شیائومی به طور رسمی اعلام کرده است که پوکو ایکس ۴ پرو ۵G به عنوان یک تلفن همراه مخصوص بازی ساخته شده است. هرچند این گفته حتی با وجود عملکرد قوی این تلفن همراه کمی اغراق آمیز است.

در قلب پوکو ایکس ۴ پرو ۵G پردازنده اسنپدراگون کوالکام ۶۹۵ ۵G قرار گرفته است و در گزینه‌های ۶ گیگابایت رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه یا ۸ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه عرضه می‌شود. با اینکه این گوشی در بنچمارک‌ها سنگ‌تمام نمی‌گذارد، اما با این‌حال عملکرد آن برای یک گوشی هوشمند ۲۹۹ یورویی بسیار تحسین برانگیز است.

پوکو X4 پرو 5G

نکته جالب توجهی که وجود دارد این است که پوکو ایکس ۴ پرو ۵G از فناوری گسترش رم پویای (که حافظه را به عنوان رم اضافی به کار می‌‌گیرد) شیائومی استفاده می‌کند و در کمال تعجب می‌تواند رم را به ۸ گیگابایت و ۱۱ گیگابایت برساند.

اما سوالی که ایجاد می‌شود این است که آیا این امر تفاوتی در عملکرد کلی پوکو ایکس ۴ پرو ۵G ایجاد می‌کند؟ پاسخ دادن به این سوال کمی سخت است اما طبق تجربه‌ای که ما با پوکو ایکس ۴ پرو ۵G داشتیم می‌توانیم بگوییم که این گوشی در پاسخگویی هنگام بالا و پایین رفتن در صفحه (اسکرول کردن)، جابه‌جایی سریع بین برنامه‌ها و قابلیت‌های نسبتاً سریع آن در پردازش تصاویر، عملکرد عالی خود را به رخ می‌کشد.

هرچند در برخی مواقع طبیعت میان‌رده این گوشی نمایان می‌شود، مخصوصاً هنگام کار کردن با برنامه‌هایی که سنگین هستند مانند فیسبوک که در هنگام کار با آن چندباری عملکرد گوشی کند شد و یا در هنگام کار با واتس‌اپ که یک یا دو بار به طور کامل فریز شد.

این موارد به این معناست که عملکرد فنی این گوشی در حوزه گیمینگ خوب است و با پردازنده اسنپ‌دراگون ۶۹۵ خود قادر به اجرای بازی‌های AAA موبایلی مانند Call of Duty Mobile با بالاترین تنظیمات گرافیکی است. هرچند بازی‌ها نه همیشه روی ۶۰ فریم بر ثانیه (که باب میل باتری هم هست) اجرا می‌شود، نه آن ۱۲۰ فریمی که نمایشگر این گوشی در تئوری بتواند از عهده آن بربیاید.

از طرفی هم هیچ ویژگی سخت‌افزاری مخصوص بازی‌ای مانند ماشه‌های مغناطیسی Blak Shark 4 Pro یا مجموعه اکسسوری‌های Asus ROG Phone 5 که تجربه بازی کردن را بهبود می‌بخشند، برای این گوشی وجود ندارد.

پس با اینکه این گوشی می‌تواند تجربه گیمینگ نسبتا خوبی به ارمغان بیاورد، گیمرهای موبایل بهتر است جای دیگری به دنبال گوشی مناسب خود بگردند. این گفته هم با نتایج بنچمارکی که در جدول زیر مشاهده می‌کنید قابل دفاع است و همانطور که می‌بینید، پوکو ایکس ۴ پرو ۵G با سایر گوشی‌های جذاب میان‌رده مانند وان‌پلاس نورد CE 2 5G در یک رده قرار دارد.

بنچمارک‌های پوکو ایکس ۴ پرو ۵G

جدا از بحث فنی، پوکو ایکس ۴ پرو ۵G در کنار بلوتوث ۵.۱ به وای-فای ۵ و البته اتصال ۵G مجهز شده است. ویژگی‌های NFC برای پرداخت‌های درون برنامه‌ای در برنامه‌هایی از جمله گوگل‌پلی هم در این گوشی تعبیه شده‌اند. فناوری تشخیص اثر انگشت هم در قسمت دکمه پاور تعبیه شده که امکان باز کردن راحت‌تر گوشی را به شما می‌دهد.

و در ضمن، اگر ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایت حافظه کفاف نیازهای شما را نمی‌دهد، نگران نباشید، چرا که می‌توانید با استفاده از کارت‌های microSD به حافظه‌ای تا حداکثر ۱ ترابایت دسترسی داشته باشید.

هرچند شاید این گوشی خیلی به مذاق شیفتگان تکنولوژی خوش نیاید، اما در نهایت پوکو ایکس ۴ پرو ۵G از اکثر مواردی که برای یک مصرف‌کننده عادی نیاز است، برخوردار است. قیمت آن‌هم که با توجه به ویژگی‌ها و قابلیت‌هایش بسیار رقابتی تعیین شده است.

دوربین

در کنار صفحه نمایش، یکی از برتری‌های اصلی پوکو ایکس ۴ پرو ۵G دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی تحسین برانگیز آن است که در پشت این گوشی تعبیه شده است. لنز اصلی این گوشی در کنار یک لنز ۸ مگاپیکسلی ۱۱۸ درجه‌ای فوق عریض و یک ماکرو لنز ۲ مگاپیکسلی قرار گرفته است که به هیجان‌انگیزی لنز اصلی آن نیستند اما به هر روی نیاز شما را رفع می‌کنند.

پوکو X4 پرو 5G

حال بیایید ابتدا روی دوربین میانی ۱۰۸ مگاپیکسلی تمرکز کنیم؛ این دوربین از یکی از بزرگترین سنسورهای حال حاضر استفاده می‌کند که اندازه‌ای معادل ۱.۵۲/۱ اینچ دارد و این سنسور برای عملکرد بهتر در نور کم، با یک لنز f/1.9 نیز همراه شده است.

این ترکیب امکان ثبت عکس‌های بسیار با جزئیاتی را چه هنگام تصویر برداری با رزولوشن کامل ۱۰۸ مگاپیکسلی و چه هنگام استفاده از تکنولوژی پیکسل باینینگ ۹in1 شیائومی را می‌دهد. وقتی در محیط بیرون از خانه و در یک مکان با نور مناسب عکس می‌گیرید، کیفیت تصاویر ثبت شده به طور کلی عالی است؛ نور پردازی خوب است و دقت رنگ‌ها هم عالی است.

جزئیات تصاویر تنها در صورتی افزایش می‌یابند که با روزلوشن ۱۰۸ مگاپیکسلی این گوشی تصویر برداری کنید اما باید مد نظر داشته باشید که حجم فایل‌ها با این رزولوشن نسبت به حجم همان فایل‌ها با استفاده از فناوری پیکسل حدود ۴ برابر بیشتر است. این تصاویر با رزولوشن کامل، همچنین می‌توانند برای افرادی که می‌خواهند بخشی از یک عکس را برش دهند، عالی هستند. اما عمده کاربران متوجه تفاوتی بین تصاویر گرفته شده پیش و پس از فعال شدن فناوری پیکسل باینینگ استاندارد با خروجی ۱۲ مگاپیکسلی آن نخواهند شد.

لنز تله‌فوتو روی پوکو ایکس ۴ پرو ۵G قرار ندارد، اما با وجود قابلیت زوم دو برابری دوربین پوکو ایکس ۴ پرو ۵G، نبود لنز تله‌فوتو را حس نخواهید کرد. در حال حاضر این قابلیت برای زوم کردن عادی قابل قبول است، اما در صورتی که نیاز به لنز تله‌فوتو داشتید، این قابلیت به هیچ وجه نمی‌تواند با یک لنز تله‌فوتو که برای این کار در نظر گرفته شده است رقابت کند.

پوکو X4 پرو 5G

علیرغم اندازه لنز و گشودگی کوچک دهانه آن، بزرگترین نقطه ضعف دوربین این گوشی همچنان عکس‌برداری آن در نور کم می‌باشد. متاسفانه دوربین پوکو ایکس ۴ پرو ۵G هنگام عکس‌برداری در هر دو نوع محیط‌های داخلی با نور مصنوعی یا محیط‌های خارجی هنگام شب، تقلا می‌کند و تصاویری نرم و با فوکوسی نه‌ چندان دقیق (که به احتمال زیاد به خاطر نبود فوکوس لیزری خودکار در این گوشی بر خلاف رقبای برترش دیده می‌شود می‌باشد) ثبت می‌کند. حالت شب ( night mode) هم که برای این کار در نظر گرفته شده بود کمکی نمی‌کند.

هر چند دوربین پوکو ایکس ۴ پرو ۵G پتانسیل یک دوربین خوب را دارد، اما بدون OIS (لرزشگیر اپتیکال) نمی‌توان عکس دقیقی گرفت و برای گرفتن یک عکس خوب از یک سوژه ساکن در نور کم باید از سه پایه استفاده کنید که البته اینکار هم فقط برای سوژه‌های ساکن جوابگو است و برای تصویر برداری از سوژه‌های در حال حرکت مانند یک گربه، این کار تقریبا غیر ممکن است.

کیفیت سنسور ۸ مگاپیکسلی فوق عریض ۱۱۸ درجه‌ای این گوشی که دوربین اصلی را همراهی می‌کند با دوربین اصلی این گوشی قابل مقایسه نیست و لنز f/2. 2 آن‌هم هم به این معناست که در نور کم این لنز اصلاً کیفیتی مانند لنز اصلی ارائه نمی‌دهد.

سنسور ۲ مگاپیکسلی هم روی این گوشی قرار گرفته است، اما با توجه به اینکه مود تصویر برداری آن در برنامه دوربین پوکو پنهان شده است، به نظر می‌آید حتی تولید کننده آن هم از عملکرد این سنسور خجالت زده است. این سنسور به شما امکان ثبت تصاویر با نمای کلوز-آپ را می‌دهد اما به طور کلی تصاویر بی رنگ و رو هستند و حتی اگر فوکوس تصاویر هم ثابت باشد، گرفتن تصاویر با کیفیتی که دوست دارید، سخت خواهد بود. احتمالاً یک یا دوبار از آن استفاده کرده و بعد به کل آن را فراموش می‌کنید.

در نهایت، جلوی گوشی دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسلی قرار گرفته است که در کل نسبتا خوب عمل می‌کند که این عملکرد، آن را به گزینه‌ای عالی برای سلفی گرفتن و تماس‌های ویدئویی تبدیل می‌کند. قابلیت صبت تصاویر پرتره که پس زمینه را تار می‌کند هم پشتیبانی می‌شود، هرچند تشخیص دقیق گوشه‌ها با خطا همراه است.

عمر باتری

وقتی صحبت از عمر باتری می‌شود، پوکو ایکس ۴ پرو ۵G می‌درخشد؛ آن‌هم وقتی که نرخ تازه‌سازی آن به حداکثر (۱۲۰ هرتز) می‌رسد. با جای دادن یک باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپری در قلب خود، پوکو ایکس ۴ پرو ۵G با استفاده عادی (مواردی از جمله توییت کردن، پیام دادن و دیدن ویدئوهای تیک‌تاک و یوتیوب) می‌تواند تا یک روز و نیم دوام بیاورد و البته اگر نسبت به تیم ما کمی با مراعات‌تر از گوشی استفاده کنید، می‌توانید تا دو روز متوالی از آن کار بکشید.

این مورد با در نظر گرفتن اینکه نرخ تازه‌سازی این گوشی ۱۲۰ هرتز و به صورت مداوم (نه تطبیقی) است، بسیار تحسین‌برانگیز است. پس با توجه به این مورد، این گوشی قاعدتاً نسبت به رقبای رده بالایش خیلی کم مصرف نیست. البته این بدین معنا نیز است که اگر از نرخ نوسازی کندتر آن (۶۰ هرتزی) هم استفاده کنید، باتری آن حتی تا مدت بیشتری هم دوام می‌آورد.

پوکو ایکس ۴ پرو

عملکرد عالی پوکو ایکس ۴ پرو ۵G در این حوزه این امکان را به شما می‌دهد که دیگر با خیال راحت و بدون نگرانی از تمام شدن باتری به انجام کارهای مورد علاقه خود بپردازید؛ با اطمینان خاطر عکس برداری کنید، تماس بگیرید و پیام دهید و هر کار دیگری که قبلا از نگرانی تمام شدن باتری نمی‌توانستید انجام دهید. فکر کردن به این‌که پوکو ایکس ۴ پرو ۵G با یک بار شارژ کردن بیشتر از یک روز دوام می‌آورد هم به نوبه خود لذت بخش است.

وقتی هم که گوشی نیاز به شارژ کردن داشت، طبق آزمایش‌های ما، تکنولوژی شارژ توربو ۶۷ واتی شیائومی این امکان را به شما می‌دهد که گوشی را تا ۵۹ درصد در مدت زمان ۱۵ دقیقه و تا ۹۴ درصد در مدت زمان نیم ساعت شارژ کنید. شارژ کامل از ۰ تا ۱۰۰ درصد هم حدود ۴۰ دقیقه زمان می‌برد.

با اینکه این فناوری در حال حاضر سریع‌ترین فناوری شارژ موجود در بازار نیست، اما با توجه به اینکه بر خلاف سایر رقبا شیائومی این شارژر USB-C را در جعبه گوشی قرار می‌دهد، پوکو ایکس ۴ پرو ۵G در این حوزه هم در صدر جدول گوشی‌های رده اقتصادی می‌ایستد. پس دیگر نیازی نیست شارژر را جداگانه تهیه کنید!

پوکو ایکس ۴ پرو ۵G به همراه شارژر بی سیم عرضه نمی‌شود، که البته با توجه به بازه قیمتی این تلفن‌همراه، خیلی هم مورد بی جایی به نظر نمی‌آید. از طرفی دیگر هم حداقل از نظر ما، فناوری شارژ سریع خیلی بیشتر به کار کاربر می‌آید تا اینکه بخواهد گوشی را روی یک استند شارژ کند!

نرم‌افزار

پوکو X4 پرو 5G

پوکو ایکس ۴ پرو ۵G با سیستم عامل اندروید ۱۱ و پوسته MIUI 13 عرضه می‌شود که این مورد کمی اختلاف نظر ایجاد می‌کند. برخلاف My UX موتورولا که سعی دارد تجربه‌ای بسیاری شبیه به اندروید استوک (خام) ارائه دهد، پوسته اندروید شیائومی سعی در انجام کاری دقیقا برعکس موتورلا دارد.

از نظر طراحی خیلی روی این پوسته بیشتر کار شده است و چند گزینه طراحی یکتا در اختیار کاربر می‌گذارد که یا کاربر از آن‌ها خوشش میاید یا از آن‌ها متنفر می‌شود. این پوسته هم از همان تناقض‌های که در طراحی‌های سایر تولید کنندگان چینی وجود دارد رنج می‌برد که از جمله این تناقض‌ها می‌توان منوی تنظیمات گیج‌کننده آن، تغییرات انجام شده توسط شیائومی روی نوار اعلانات و مواردی مربوط به کنترل گوشی و موارد دیگری را نام برد.

کار کردن در محیط کاربری برنامه دوربین پوکو ایکس ۴ پرو ۵G در مواردی بسیار سخت می‌شود. به عنوان مثال دوربین ماکرو در بخش بیشتر (more) به همراه سایر مودهای تصویر برداری وجود ندارد، بلکه در منو همبرگر (یا همان سه خط که به صورت افقی قرار گرفته‌اند) و در جایی که تایمر را تنظیم می‌کنید قرار دارد.

اگر گوشی قبلی شما شیائومی ( یا حتی Oppo) بوده است و می‌خواهید پوکو ایکس ۴ پرو ۵G را تهیه کنید، می‎‌توانید با محیط کاربری آن با مشکلات کوچکی که وجو دارد کار کنید. اما مسیر یادگیری برای کاربران عادی اندروید و iOS طولانی‌تر خواهد بود.

پوکو ایکس ۴ پرو

یکی از نقاط ضعف این گوشی، نبود آپدیت‌های سیستم‌عامل آن است. پوکو تحت مالکیت شیائومی هنوز متعهد به عرضه آپدیت برای سیستم‌عامل پوکو ایکس ۴ پرو ۵G نشده است که به شدت در وجهه این گوشی در برابر سایر رقبایش مانند وان‌پلاس نورد CE 2 5G با گارانتی دو ساله و نوکیا X20 با گارانتی ۳ ساله، تاثیر منفی می‌گذارد. مخصوصاً با در نظر گرفتن این مورد که این گوشی به سیستم‌عامل اندروید ۱۱ مجهز است، نه آخرین نسخه اندروید که در واقع همان اندروید ۱۲ است.

قیمت

پوکو ایکس ۴ پرو ۵G قرار است در دو مدل ۶ گیگابایت رم + ۱۲۸ گیگابایت حافظه و ۸ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه عرضه شود که قیمت‌هایی به ترتیب معادل ۲۹۹ یورو (حدود ۲۵۰ پوند و ۳۴۰ دلار آمریکا) و ۳۴۹ یورو خواهند داشت و روز ۲ مارس سال ۲۰۲۲ به صورت جهانی عرضه خواهند شد. البته قیمت‌گذاری انگلستان هنوز تایید نشده است.

این به این معناست که پوکو می‌تواند از رقبای کلیدی‌ای مانند وان‌پلاس نورد CE 2 5G 349 یورویی (۲۹۹ پوندی) و سایر گوشی‌های هوشمند عالی میان‌رده جلو بزند. پس همه چیز بسته به قیمت گذاری آن است.

جمع‌بندی

پوکو ایکس ۴ پرو ۵G هم در بحث قابلیت‌ها و هم در حیطه طراحی، نسبت به نسخه قبلی خود بسیار ارتقاء یافته و بهبود پیدا کرده است. این گوشی امسال با طراحی‌ای عرضه می‌شود که در حد گوشی‌های پرچمدار است، هرچند با این تفاوت گه در گوشی‌های پرچمدار به جای پلاستیکی که در بدنه پوکو ایکس ۴ پرو ۵G به کار رفته، شیشه به کار می‎‌رود.

هرچند تنها ظاهر گوشی مهم نیست و جدا از ویژگی‌های ظاهری، پوکو ایکس ۴ پرو ۵G خیلی چیزها برای ارائه دادن دارد. نمایشگر ۱۲۰ هرتزی AMOLED آن روشن و پر نور است و با باتری آن سازگار است و یکی از کوچکترین دوربین‌هایی که تا به امروز دیده‌ایم روی آن قرار گرفته است.

با اینکه نرخ تازه‌سازی آن مانند رقبای قوی‌تر این گوشی از نوع تطبیقی (Adaptive) نیست، هنوز هم با استفاده‌ی عادی و با وجود نرخ تازه‌سازی ۶۰ هرتزی که مصرف بیشتر باتری را ممکن می‌کند، بیش از یک روز دوام می‌آورد. زمانی هم که شارژ گوشی تمام می‌شود و نیاز به شارژ کردن دارید، با وجود شارژر ۶۷ واتی آن کافیست تنها ۴۰ دقیقه منتظر بمانید تا گوشی به ظور کامل شارژ شود و بر خلاف سایر رقبا، شارژر ۶۷ واتی به همراه گوشی و در جعبه آن، در اختیار خریداران قرار می‌گیرد.

دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی آن هم واقعا عالی است و جزئیات و رنگ‌بندی تحسین برانگیزی را در محیط‌هایی با نور خوب ارائه می‌دهد. هرچند نبود OIS به این معناست که عکس‌برداری در شب می‌توانست بهتر هم بشود.

دوربین فوق عریض ۸ مگاپیکسلی‌ که دوربین اصلی را همراهی می‌کند واقعا کارآمد است، اما چنین چیزی را نمی‌توان راجع به لنز ماکرو ۲ مگاپیکسلی هم گفت. اجزاء داخلی پوکو ایکس ۴ پرو ۵G به وضوح اجزاء میان‌رده‌ای هستند که اسنپ‌دراگون کوالکام را به کار می‌گیرند و هرچند پوکو ایکس ۴ پرو ۵G نمی‌تواند با گوشی‌های گیمینگ رده بالا رقابت کند، عملکرد آن هنوز هم برای یک گوشی هوشمند در محدوده ۳۰۰ یورو، بسیار خوب است.

این گوشی نقاط ضعف خود هم را دارد که MIUI شیائومی و کمبود آپدیت برای سیستم عامل اندروید آن نسبت به رقبایش از جمله آن‌ها هستند. اما در نهایت پوکو ایکس ۴ پرو ۵G هنوز هم یک گزینه وسوسه کننده در محدوده گوشی‌های کم قیمت بازار گوشی‌های میان‌رده باقی می‌ماند.


نکات مثبت:

  • ارزش بالا در برابر قیمت
  • طراحی ظاهری چشم‌نواز
  • نمایشگر ۱۲۰ هرتز
  • دوربین ۱۰۸ مگاپیکسل

نکات منفی:

  • ارائه آپدیت‌ها منظم و منسجم نیست.
  • بدنه پلاستیک
  • لگ‌های متعدد

۹/۱۰


مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید