اینتل پردازنده های نسل ۱۲ آلدر لیک سری P و U را معرفی کرد - تکفارس 
اینتل پردازنده های نسل ۱۲ آلدر لیک سری P و U را معرفی کرد - تکفارس 

اینتل پردازنده های نسل ۱۲ آلدر لیک سری P و U را معرفی کرد

افشین نوری
۵ اسفند ۱۴۰۰ - 10:08
آلدر لیک

اینتل امروز از پردازنده های نسل ۱۲ سری P و U آلدر لیک رونمایی کرد. این پردازنده‌ها از فناوری Thread Director اینتل بهره می‌برند و مجهز به هسته‌های عملکردی و کارآمد هستند و از طرف دیگر به‌صورت یکپارچه با پردازنده گرافیکی Xe اینتل ارائه شده‌اند و قابلیت پشتیبانی از تاندربولت ۴ و PCIe 4.0 برای آن‌ها فراهم شده است.

همانطور که می‌دانید اینتل اولین سری نسل ۱۲ آلدر لیک را به نام سری H چند وقت پیش معرفی کرد که عملکرد بسیار فوق‌العاده‌ای نسبت به نسل قبلی خود داشتند.

آلدر لیک

حالا پردازنده‌های سری P و U در حالی برای لپ تاپ‌های نازک و سبک معرفی می‌شوند که با استفاده از فناوری ۷ نانومتری اینتل ساخته شده‌اند و ترکیبی از هسته‌های عملکردی (هسته‌های P) و هسته‌های کارآمد (هسته‌های E) هستند. این پیکره‌بندی باعث شده پردازنده‌های فوق نسبت به نسل قبلی خود (تایگر لیک) تعداد هسته‌های بیشتری داشته باشند.

آلدر لیک

در مورد سری U باید بگوییم که این سری به دو زیرمجموعه ۱۵ و ۹ واتی تقسیم شده است و هر دو دارای ۲ هسته عملکردی هستند و بین ۴ تا ۸ هسته کارآمد دارند. در مقابل، سری P دارای ظرفیت ۲۸ وات هستند و در حالت توربو تا ۶۴ وات نیز قابل پیکره‌بندی هستند. سری P در واقع نسخه کندتر سری H است که دارای ۸ هسته کارآمد و بین ۲ تا ۶ هسته عملکردی است.

مطالب مرتبط:

همانطور که گفته شد هر دو سری فوق مجهز به پردازنده گرافیکی یکپارچه Xe با قابلیت پشتیبانی از فناوری تاندربولت ۴، حافظه PCIe 4.0 و استاندارد وای فای ۶E هستند. بنابراین نباید انتظار داشت که این پردازنده‌ها در کنار کارت‌های گرافیکی آرک الکمیست اینتل به کار گرفته شوند.

آلدر لیک

ایسر امروز خبر از معرفی اولین لپ تاپ‌های مجهز به سری P آلدر لیک به نام Swift 5 و Swift 3 داد. این لپ تاپ‌های بسیار سبک دارای نمایشگرهای ۱۶:۱۰ خواهند بود و تا ۱۶ گیگابایت رم LPDDR5 و تا ۲ ترابایت حافظه PCIe 4.0 خواهند داشت. قیمت پایه آنها برای Swift 3 و Swift 5 به ترتیب ۸۴۹ و ۱۴۹۹ دلار تعیین شده است. این لپ تاپ‌ها ابتدا در اروپا و سپس در سایر کشورهای دنیا عرضه خواهند شد. در هر حال باید منتظر بمانیم و ببینیم که عملکرد این پردازنده‌ها نسبت به نسل قبلی‌شان چگونه خواهد بود.

منبع: Techspot

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید