بررسی سامسونگ گلکسی S22 پلاس - تکفارس 
بررسی سامسونگ گلکسی S22 پلاس - تکفارس 

بررسی سامسونگ گلکسی S22 پلاس

مهدی ملکی
۷ اسفند ۱۴۰۰ - 08:27
بررسی سامسونگ گلکسی S22 پلاس

سامسونگ سرانجام مدتی پیش از سری گوشی‌های جدید پرچم‌دار خود رونمایی کرد. گلکسی S22 پلاس عضو میانی این خانواده با قیمت پایه ۱۰۰۰ دلار هنوز هم بسیار گران به نظر می‌رسد و در غیاب ویژگی‌های برجسته S22 اولترا، یعنی قلم اس پن (S Pen)، دوربین‌های اصلی سرآمد و همچنین طراحی متفاوت، شاید گوشی محبوب همه نباشد.

بنابراین S22 پلاس ما را به کدام سمت می‌برد؟ جواب خیلی ساده است، S22 پلاس نسخه بزرگ‌تر S22 است. این گوشی برای افرادی ساخته شده که به نمایشگرهای بزرگ در گوشی‌های هوشمند علاقه دارند اما نه آن قدر بزرگ یا حتی آن‌قدر گران که به سمت غولی مانند S22 اولترا متمایل شوند. نمایشگر ۶.۶ اینچی و سایر ویژگی‌های این دستگاه تمایز مناسبی بین ابعاد و قیمت ایجاد می‌کند. این توازن مناسب، برخلاف چیزی که در ابتدا به نظر می‌رسد، به تدریج طیف جدیدی از کاربران علاقه‌مند به این محصول را روانه فروشگاه‌ها خواهد کرد.

همان‌طور که در بررسی S22 اولترا هم اشاره کردیم، پرچم‌داران جدید سامسونگ با پردازنده‌های تازه‌ای معرفی شده‌اند، از دوربین‌های بهتری بهره‌مند هستند و حتی فارغ از مدل اولترا، طراحی آن‌ها اندکی هم دچار تغییر و تحول شده است. گفتنی است که تنها تفاوت‌های میان مدل پایه و مدل پلاس، نمایشگر و باتری بزرگ‌تر، شارژ سریع‌تر ۴۵ واتی و نهایتاً، پشتیبانی از اولترا واید بند است.

طراحی، ظاهر و نمایشگر

گلکسی S22 پلاس بیشتر از گذشته شبیه آیفون ۱۳ است. در اولین نگاه نزدیک می‌توانید متوجه افزایش کیفیت جنس بدنه شوید. همچنین برخلاف S22 اولترا، می‌توانید آن را به راحتی با یک دست نگه دارید و برای مدتی نسبتاً طولانی‌تر، به انجام کارهایتان مشغول شوید. اگر بخواهیم دقیق‌تر به این موضوع نگاه کنیم، باید گفت که دو عضو نخست سری S22 امسال اندکی کوچک‌تر از پیشینیان خود هستند.

گلکسی S22 پلاس سامسونگ

البته این تغییر ابعاد تاثیر منفی روی کیفیت نمایشگرها نداشته است. S22 پلاس با همان نمایشگرهای FHD Plus Dynamic AMOLED عرضه شده‌اند که اتفاقاً این بار روشنایی بیشتری دارند تا تبدیل به روشن‌ترین نمایشگرهای تاریخ گوشی‌های گلکسی شوند. در مقام مقایسه، پیکسل ۶ پرو به سادگی توسط این گوشی شکست خورده و کنار می‌رود.

سامسونگ با اضافه کردن ویژگی جدیدی به نام Vision Booster، تاکید زیادی روی کلیدی جلوه دادن نمایشگرهای مذکور داشته است. این ویژگی مانند True Tone شرکت اپل، رنگ محتوای مورد نمایش روی صفحه را با نورپردازی محیط شما سازگار می‌کند. با این حال نمی‌توان تفاوت قابل توجهی با S21 پلاس را متوجه شد.

دوربین

احتمالاً بزرگ‌ترین تفاوت S22 پلاس، لنز اصلی ۵۰ مگاپیکسلی آن تلقی می‌شود که ۲۳ درصد هم بزرگ‌تر است. این در حالی است که در گلکسی S21 و S21 پلاس از یک لنز ۱۲ مگاپیکسلی استفاده شده بود. به گفته سامسونگ، سه گوشی این خانواده به گونه‌ای بهبود یافته‌اند تا بهترین تصویربرداری در نور شب تاریخ گوشی‌های هوشمند این شرکت را رقم بزنند.

گلکسی S22 و S22 پلاسگلکسی S21 و S21 پلاسگلکسی S21 و S22 اولترا
لنز اصلی۵۰ مگاپیکسل۱۲ مگاپیکسل۱۰۸ مگاپیکسل
لنز فوق عریض۱۲ مگاپیکسل۱۲ مگاپیکسل۱۲ مگاپیکسل
لنز تله‌فتو۱۰ مگاپیکسل۶۴ مگاپیکسل۱۰ مگاپیکسل (دوگانه)
بزرگ‌نمایی۳ برابر اپتیکال، ۳۰ برابر دیجیتال۳ برابر هیبرید اپتیک، ۳۰ برابر دیجیتال۳ و ۱۰ برابر اپتیکال، ۱۰۰ برابر دیجیتال

می‌توان تایید کرد که تعیین رنگ، کنتراست و جزئیات در این گوشی بهتر از قبل انجام می‌پذیرند. رنگ‌ها با وجود آن که هنوز هم اندکی غیرواقعی هستند اما نسبت به پرچم‌داران سال گذشته سامسونگ، دقیق‌تر و واقعی‌تر به نظر می‌رسند. با اضافه کردن کنتراست بهبود یافته به تصاویر ثبت شده، می‌توان دید که سامسونگ به مسیر درستی قدم گذاشته است.

وقتی صحبت از تصویربرداری در نور شب می‌شود، هم خبرهایی خوبی داریم و هم خبرهای بد. اول به موارد خوب می‌پردازیم: گلکسی S22 پلاس تصاویر روشن‌تری را با رنگ‌های دقیق‌تری در نور شب ثبت می‌کند.

گلکسی S22 پلاس سامسونگ

اما خبر بد؟ S22 پلاس هنوز هم در فوکوس خودکار روی اشیا در نور شب یا به عبارتی در نور کم، مشکل دارد. این موضوع در گوشی‌های هم‌رده این دستگاه مانند پیکسل ۶ پرو به چشم نمی‌خورد. با بررسی تصاویری که در این صفحه به اشتراک می‌گذاریم، متوجه این موضوع خواهید شد.

جدای از این موضوعات، ویژگی‌های تصویربرداری نیز اخیراً در گوشی‌های هوشمند مورد توجه کاربران و همچنین تولید کنندگان قرار گرفته‌اند. از طرفی گوگل با معرفی ویژگی Face Ublur و از سوی دیگر اپل با اضافه کردن ویژگی تصویربرداری ماکرو در آیفون ۱۳ و ۱۳ پرو مکس، نشان داده‌اند که می‌توانند تجربه بهتری را برای کاربران خود رقم بزنند.

برخلاف رویه دو شرکتی که بالاتر نام بردیم، سامسونگ تصمیم گرفته از همان ویژگی‌هایی استفاده کند که ما قبل از این در S21 هم تقریباً همه آن‌ها را دیده بودیم. از آن‌جایی که دوربین یکی از بزرگ‌ترین ابزارهای تبلیغاتی سامسونگ در گوشی‌هایش در نظر گرفته می‌شود، این رویه ناامید کننده است. شاید بتوان اپلیکیشن Expert Raw را که تصاویر RAW ثبت می‌کند را یکی از معدود ویژگی‌های جدید این گوشی نسبت به نسل پیش معرفی کنیم. با این وجود، این قابلیت به صورت مستقیم در اپلیکیشن دوربین وجود ندارد و شما باید آن را جداگانه از گلکسی استور دریافت کنید.

سخت‌افزار، نرم‌افزار و باتری

تمام ورودی‌های گلکسی S22 به پردازنده تازه‌نفس اسنپدراگون ۸ نسل ۱ مجهز هستند. برخلاف رویه سال‌های قبل این غول کره‌ای سرانجام تصمیم گرفت از عرضه گوشی‌های منطقه‌هایی غیر از آمریکا با تراشه‌های اگزینوس خودداری کند.

عملکرد کلی دستگاه و خروجی آن همان چیزی است که از یک گوشی ۱۰۰۰ دلاری انتظار می‌رود. بازی‌ها به شدت روان اجرا می‌شوند و کاربری روزانه یکی از بهترین نمونه‌های ممکن در میان تمام گوشی‌های اندروید است. اپلیکیشن‌ها نیز به سرعت اجرا می‌شوند و به لطف نمایشگر ۱۲۰ هرتز، این حس خوب را به شما منتقل می‌کنند.

البته که هیچ یک از این موارد عجیب نیستند. پردازنده به کار رفته در S22 پلاس، قوی‌ترین پردازنده‌ای به شمار می‌رود که کوالکام در تاریخ خود تولید کرده است و در زمان نگارش این مقاله تنها در گوشی‌های انگشت‌شماری به چشم می‌خورد.

از لحاظ آمار و ارقام، آیفون ۱۳ پرو در عملکرد عمومی گیک‌بنچ ۵ امتیاز بیشتری از این دستگاه کسب کرده است ولی S22 پلاس در تست ۳DMark Slingshot Unlimited که به عملکرد گرافیکی باز می‌گردد، بهتر عمل کرده است.

درباره عمر باتری می‌توان گفت که جدید سامسونگ در استفاده روزمره، ۱ روز و نیم شارژدهی دارد اما این مدت زمان به شدت به کاربرد شما بستگی دارد. اگر در طول روز ویدیوهای زیادی را پخش می‌کنید، مدام مشغول تماس تصویری هستند و لحظه‌ای از بازی کردن فارغ نمی‌شوید، شارژدهی کوتاه‌تری را تجربه خواهید کرد. لازم به ذکر است که آمار ۱ و نیم روزه اشاره شده، در حالی کسب شده که دستگاه با نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز فعالیت می‌کرده است.

گلکسی S22 پلاس سامسونگ

در حالت پخش متوالی ویدیو، این دستگاه ۱۸ ساعت و ۳۸ دقیقه شارژدهی دارد که حتی می‌تواند به شکل عجیبی گلکسی S22 اولترا را با رقم ۱۸ ساعت و ۱۱ دقیقه، شکست دهد. آیفون ۱۳ پرو با ۲۲ ساعت و ۲ دقیقه شارژدهی در این حالت، به هر حالت تمام اعضای خانواده گلکسی S22 را شکست می‌دهد. شاید بتوان عمر باتری این دستگاه را هم‌تراز با آیفون ۱۳ مینی در نظر گرفت که ۱۸ ساعت و ۱۹ دقیقه شارژدهی در حالت پخش مداوم ویدیو دارد.

گلکسی S22 پلاس همانند نسخه اولترا از نرخ شارژ ۴۵ وات پشتیبانی می‌کند. نسخه پایه همین سری و پرچم‌داران سال گذشته سامسونگ همه حداکثر با نرخ شارژ ۲۵ وات سازگار هستند. با این حال آداپتور شارژی که قادر به ارائه این نرخ باشد درون جعبه دستگاه وجود ندارد و شما باید آن را جداگانه با پرداخت ۵۰ دلار تهیه کنید.

عرضه با اندروید ۱۲ و رابط کاربری وان UI 4.1، از دیگر ویژگی‌های این دستگاه است. رابط کاربری جدید با ویژگی‌های ظاهری و کاربردی در این نسخه در نظر گرفته شده‌اند. برای مثال استفاده از موتور رنگ‌بندی رابط کاربری با توجه به تصویر پس‌زمینه پیش از این در هیچ یک از گوشی‌های سامسونگ امکان‌پذیر نبود.

ویجت‌های جدید این نسخه از سیستم عامل محبوب گوگل نیز مشخصاً در گلکسی S22 پلاس حضور دارند. افزون بر تمام این موارد، حالا شما با نظارت بیشتر روی اپلیکیشن‌ها، می‌توانید حریم شخصی خود را بهتر مدیریت کنید.

سامسونگ در حال همکاری با گوگل است تا ویژگی‌های جدیدی را به اپلیکیشن تماس تصویری Dou اضافه کنند. در این سری شما می‌توانید صفحه یا محتویات یک اپلیکیشن نظیر گوگل مپس، یوتیوب، سامسونگ نوتز و … را با دیگران به اشتراک بگذارید. این قابلیت شما را یاد SharePlay اپل در فیس‌تایم می‌اندازد؟ خب اشتباه نمی‌کنید، ظاهراً سامسونگ و گوگل عزم راسخی در پیاده‌سازی هر چه بهتر این ویژگی در اکوسیستم اندروید دارند.

به گفته سامسونگ این دستگاه و دو عضو دیگر این خانواده، ۴ آپدیت بعدی اندروید را هم دریافت خواهند کرد که حتی از پیکسل ۶ خود گوگل هم بیشتر است. پرچم‌داران سال گذشته سامسونگ از جمله سری S21، زد فولد ۳، زد فلیپ ۳ و سری تب S8 نیز همین رویه را دنبال خواهند کرد.

جمع‌بندی

دوربین گلکسی S22 پلاس در مقایسه با گوشی سال قبل کیفیت بیشتری دارد و نمایشگر آن با اندکی افت ابعاد، اکنون راحت‌تر درون دست جا می‌گیرد. با این وجود قیمت ۱۰۰۰ دلاری این دستگاه، نام بردن از ویژگی‌های عادی را سخت می‌کند چرا که نمی‌توانند قیمت گزاف آن را به خوبی توجیه کنند.

از طرفی هم انتظار می‌رفت که این دستگاه قابلیت‌های بیشتری را در نقاط قوت خود از جمله دوربین به نمایش بگذارد و حتی فراتر از این سطح برود. اگرچه عمر باتری نیز قابل قبول است اما آیفون ۱۳ پرو شارژدهی بهتری نسبت به S22 پلاس دارد.

به هر حال دومین گوشی پرقدرت تاریخ سامسونگ، اکنون ویژگی‌هایی را به نمایش گذاشته است که در دنیای اندروید تقریباً بهترین نمونه ممکن هستند. اگر قیمت برای شما مسئله اصلی نیست و به یک دوربین خوب، نمایشگر باکیفیت ولی با ابعاد منطقی و علاوه بر این‌ها، محصولی باکیفیت نیاز دارید، S22 پلاس دستگاهی استثنائی است.


نکات مثبت:

  • دوربین قدرتمند
  • نمایشگر روشن و باکیفیت
  • طراحی ظاهری بهبود یافته و جنس بدنه بهتر

نکات منفی:

  • قیمت به شدت زیاد
  • عمر باتری قابل مقایسه با رقبا نیست.
  • تغییرات اندک نسبت به نسل گذشته
  • فقدان آداپتور با وجود پشتیبانی از شارژ ۴۵ وات

۸.۵/۱۰

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید