بررسی سامسونگ گلکسی S22 اولترا - تکفارس 
بررسی سامسونگ گلکسی S22 اولترا - تکفارس 

بررسی سامسونگ گلکسی S22 اولترا

مهدی ملکی
۳ اسفند ۱۴۰۰ - 09:18
نقد و بررسی سامسونگ گلکسی s22 اولترا

یک سال دیگر گذشت و دوباره نوبت آن رسیده است که به سراغ سری گلکسی S22 و دقیق‌تر، مدل اولترای آن برویم. اگرچه سامسونگ اصرار دارد که قوی‌ترین عضو سری S22، جزوی از همین خانواده است اما باید بپذیریم که ما امروز در این مطلب جدیدترین گلکسی نوت بازار را تحت نام S22 اولترا بررسی خواهیم کرد.

به هر حال نامش را هر چه بگذاریم، ما با یک گوشی هوشمند به شدت باکیفیت مواجه هستیم که با قیمتی فوق‌العاده بالا، امکانی فوق‌العاده زیاد را ارائه می‌دهد. آیا این امکانات قادر به توجیه برچسب ۱۲۰۰ دلاری این محصول هستند؟ برای برخی از کاربران، به هیچ عنوان ولی برای آن دسته دیگری که آماده هستند تا خودشان را با دلایل منطقی راضی کنند، ما این موضوع را بررسی خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

طراحی، ظاهر و نمایشگر

قبل از این که به ظاهر گلکسی S22 اولترا بپردازیم، باید پیکربندی‌های مختلف و مشخصات کلی این محصول را به اتفاق، بازگو کنیم. جدیدترین یا بهتر است بگوییم قوی‌ترین پرچم‌دار سامسونگ در پیکربندی پایه خود به ۸ گیگابایت رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی مجهز است. اگر بتوانید ۱۰۰ دلار بیشتر پرداخت کنید، سامسونگ اجازه می‌دهد که از ۱۲ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی بهره ببرید.

بررسی سامسونگ گلکسی S22 اولترا

اگر قیمت گوشی برای شما مسئله‌ای ندارد، می‌توانید به ترتیب با پرداخت ۱۴۰۰ و ۱۶۰۰ دلار، نسخه‌های ۵۱۲ و ۱ ترابایتی گلکسی S22 اولترا را در دست بگیرید و فرض کنید که یک حافظه خارجی قابل حمل را همیشه در جیبتان دارید. پیکربندی‌های مذکور با همان رم ۱۲ گیگابایتی تولید می‌شوند؛ بنابراین در این‌باره پول کارساز نیست و نمی‌توانید سامسونگ را وادار کنید به شیوه دیگری رفتار کند! اگر مسئله‌ای ندارید، اکنون می‌توانید بین رنگ‌های شرابی، مشکی، سبز و سفید یکی را انتخاب کنید.

بالاخره وقتش رسید تا به سراغ ظاهر دستگاه برویم؛ دستگاهی که با نام S22 اولترا عرضه شده ولی به خوبی مشخص است که طراحی آن از سری نوت همین شرکت الهام گرفته شده است. کاربران دنیای تکنولوژی به خوبی می‌دانند که دستگاه‌های سری S همیشه به حاشیه‌های خمیده خود معروف بوده‌اند در حالی که سری نوت، سابقه طولانی در طراحی شکسته و مکعب‌شکل دارد. از طرفی S22 اولترا نسبت به S21 اولترا این بار اندکی عریض‌تر است تا بتواند قلم نمادین سری نوت را هم در خود جای دهد.

در حقیقت اصلاً سخت نیست که منطق پشت تفکر سامسونگ را متوجه شویم. این شرکت سال گذشته میلادی از عرضه مدل جدید سری نوت سرباز زد و در عوض تصمیم گرفت دو عدد گوشی هوشمند تاشو را در کنار سری S21، به عنوان پرچم‌داران جدیدش روانه بازار کند. برخی از طرفداران سری نوت از این تصمیم پشتیبانی نکردند؛ برای مثال طرفداران این سری اگر علاقه زیادی به حمل قلم داشته باشند، هنوز هم صرفاً سری نوت حفره مخصوصی برای جای دادن آن دارد.

سامسونگ امسال بالاخره تصمیم گرفت نگاهی دوباره به این دسته از طرفداران بیندازد و گوشی محبوب‌شان را با نامی دیگر ولی طراحی آشنا به آن‌ها هدیه کند. در قسمت پشت دستگاه می‌توان دوربین‌های متعدد S22 اولترا را بدون وجود ماژول مشاهده کرد. این ماژول‌ها نه تنها در تمام مدل‌های سال گذشته، بلکه در دو مدل دیگر سری S22 امسال هم به چشم می‌خورند.

گلکسی S1 اولترا و نوت ۲۰ اولترا از معدود پرچم‌داران سامسونگ طی سال‌های اخیر بودند که در برابر خط و خش مقاومت نشان می‌دادند اما اکنون دوباره با سیاستی ضد و نقیض در مواد اولیه به کار رفته در S22 اولترا مواجه شده‌ایم. با وجود استاندارد IP68، کافی است چشم از این گوشی ۱۲۰۰ دلاری بردارید تا در عرض چند روز تبدیل به دفتر نقاشی ناخواسته‌ای شود که هنرمندش، جیب شماست!

بررسی سامسونگ گلکسی S22 اولترا

بنابراین لجبازی را کنار بگذارید، اگر قصد دارید آن را تهیه کنید، استفاده از کاور را فراموش نکنید. ظاهراً گوریلا گلس ویکتوس پلاس به کار رفته در قسمت پشت دستگاه، آن قدر که سامسونگ می‌گوید، سرسخت و کارآمد نیست.

نمایشگر ۶.۸ اینچی دستگاه می‌تواند رزولوشن خارق‌العاده ۱۴۴۰ × ۳۰۸۸ پیکسل را ارائه کند. البته اگر عمر باتری برای شما اولویت بیشتری از کیفیت نمایشگر دارد، می‌توانید رزولوشن را حتی تا مقدار ۷۲۰ × ۱۵۴۴ پیکسل کاهش دهید. به لطف حداکثر روشنایی ۱۲۰۰ نیت، در آفتابی‌ترین روزها هم تمام محتوای موجود روی نمایشگر را به چشم خواهید دید و حتی کنتراست برای شما واضح خواهد بود.

دقیقاً مطابق با ترندی که طی یکی دو سال گذشته در این صنعت به راه افتاده است، سامسونگ هم تصمیم گرفته نرخ فریم پویای نمایشگر S22 اولترا را تا جای ممکن پویاتر کند. استفاده از نرخ فریم متغیر بین ۱ الی ۱۲۰ هرتز افزون بر صرفه‌جویی در عمر باتری، کمک می‌کند از تمام پتانسیل دستگاه استفاده کنید. اگر تمایل داشته باشید، استفاده از نرخ ۶۰ هرتز هم در تنظیمات ممکن است.

بررسی سامسونگ گلکسی S22 اولترا

به هر نحو، این قابلیتی است که دو عضو دیگر خانواده S22 از آن بهره نمی‌برند. گلکسی S22 و S22 پلاس تنها می‌توانند از بازی ۴۸ الی ۱۲۰ هرتز پشتیبانی کنند. اگرچه شاید به نظر برسد این تفاوت نمی‌تواند تغییر چندان بزرگی را رقم بزند اما در بخش بررسی باتری خواهیم گفت که چرا سامسونگ هوشمندانه عمل کرده است.

حسگر اثرانگشت به کار رفته در محصول هنوز هم از نسل همان حسگر اولتراسونیکی است که در نسل پیشین این پرچم‌دار دیدیم ولی این بار یک ارتقای محسوس به کوالکام ۳D Sonic Sensor Gen 2 رخ داده است تا کاربران در کاربرد روزمره خود، دقت و سرعت بالاتری را تجربه کنند.

ارتباطات و شبکه

S22 اولترا اولین گوشی عرضه شده در ایالات متحده آمریکا است که از مودم X65 کوالکام استفاده می‌کند. انتظار می‌رود که این مودم در وان پلاس ۱۰ و آیفون ۱۴ اپل هم به کار رود. همین توضیحات کافی است تا متوجه شوید که یکی از برترین مودم‌های تاریخ موبایل در پرچم‌دار جدید این غول کره‌ای جای گرفته است.

اگرچه فعلاً درون ایران نمی‌توان پتانسیل‌های کامل این مودم را مورد بررسی قرار داد اما نتایج جهانی از جمله منبع همین بررسی نشان می‌دهند که عملکرد آن بهتر از مودم به کار رفته در S21 اولترا است.

سامسونگ مشخص نکرده و احتمالاً هم نخواهد کرد که از کدام باندهای فرکانس پشتیبانی می‌کند. هر بار که سیم کارت دستگاه را تعویض کنید، صرفاً باندهایی برای شما نمایش داده می‌شوند که اپراتورها از آن پشتیبانی می‌کنند. با این حال مشخص است که تمام باندهای ۴G و ۵G موجود در کشور توسعه یافته‌ای مانند ایالات متحده آمریکا، در S22 اولترا پشتیبانی می‌شوند.

حتی تایید شده است که این گوشی اولین محصولی است که از باند ۳.۴۵ گیگاهرتزی شرکت AT&T پشتیبانی خواهد کرد. بهتر است این‌طور بگوییم، اگر قرار است درون ایران از این دستگاه استفاده کنید، اصلا نیاز نیست درباره این موضوع فکر کنید!

عملکرد وای فای دستگاه هم مشابه S21 اولترا است. هر دو دستگاه به تراشه وای فای FastConnect 6900 مجهز هستند که از وای فای ۶ و وای فای ۶E پشتیبانی می‌کند. شاید در برخی از شرایط مشابه بتوان عملکرد بهتر و یا حتی ضعیف‌تری را نسبت به S21 اولترا مشاهده کرد ولی می‌توان اطمینان داد که این موضوع، کارایی واقعی دستگاه را نشان نمی‌دهد و به مواردی خارج از سخت‌افزار دستگاه مربوط است.

سخت‌افزار، نرم‌افزار و باتری

اسنپدراگون ۸ نسل ۱ با دنیایی از تبلیغات و پوشش خبری معرفی شد اما در حقیقت نمی‌تواند نمایانگر تفاوت قابل ملاحظه‌ای با اسنپدراگون ۸۸۸ باشد. البته نباید اشتباه برداشت کنید؛ ۹ الی ۱۳ درصد عملکرد CPU بهتر و ۲۰ درصد عملکرد کارت گرافیک بهتر نسبت به مدل سال پیش، به خوبی تایید می‌کنند که کوالکام و سامسونگ باری دیگر یک همکاری موفق را پشت سر گذاشته‌اند.

این ارتقا از نظر تئوری حرف‌های زیادی برای گفتن دارد اما جدای از عملکرد بهتر اس پن (S Pen)، به نظر نمی‌رسد که عملکرد کلی دستگاه، تمایز خاصی با S21 اولترا داشته باشد. از لحاظ تئوری نیز باید به عملکرد ضعیف‌تر S22 اولترا نسبت به کل محصولات سری آیفون ۱۳ اشاره کنیم که گوشه دیگری از این ماجرای پیچیده را به تصویر می‌کشد.

مشکل در دفع حرارت شاید دلیل اصلی این شکاف باشد و از عملکرد واقعی دستگاه جلوگیری کند. S22 اولترا نسبت به پرچم‌دار قبلی سامسونگ، سریع‌تر و بهتر عمل می‌کند. هیچ افت فریمی در بازی‌ها رخ نمی‌دهد و باید بابت این موضوع خوش‌حال باشیم.

عمر باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی عظیم‌الجثه بسیار مطلوب است. طی تست پخش متوالی ویدیو، نتیجه ۱۲ ساعت و ۱۴ دقیقه با روشنایی ۱۰۰ درصد ثبت شد. اگر روشنایی به ۷۵ درصد کاهش یابد، این رقم به ۱۳ ساعت و ۳۵ دقیقه هم می‌رسد که نزدیک به یک ساعت، بیشتر از آمار گلکسی S21 اولترا و نوت S20 اولترا است. جالب است بدانید همین عدد حدود ۱ ساعت از گلکسی S22 پلاس هم بیشتر است. احتمالاً نرخ فریم متغیر S22 اولترا مسئول این عمر باتری قابل توجه است.

حتی با وجود ثبت این آمار رضایت‌بخش، هیچ گوشی اندرویدی اخیراً نتوانسته است به خوبی سری آیفون ۱۳ و مخصوصاً آیفون ۱۳ پرو مکس با ۱۸ ساعت عمر باتری عمل کند. از طرفی نباید تصور شود که آیفون ۱۳ پرو مکس ۵۰ درصد باتری بزرگ‌تری دارد. در واقع به نظر می‌رسد اندروید مصرف انرژی بیشتری دارد و اپلیکیشن‌های اندرویدی هم در مقایسه با همتایان iOS خود، انرژی بیشتری را می‌بلعند.

فراتر از این موارد، مسئله اصلی هنوز هم زمان شارژ دستگاه است. ما باور داریم سامسونگ برخلاف وعده‌های خود، نتوانسته زمان شارژ دستگاه را به فرم مناسبی بهبود دهد. با استفاده از یک آداپتور ۴۵ واتی، می‌توانید S22 اولترا را طی ۷۵ دقیقه شارژ کنید. اگر از یک آداپتور ۲۲ واتی استفاده کنید، باید ۸۴ دقیقه منتظر بمانید تا گوشی هوشمند شما ۱۰۰ درصد شارژ شود.

تقربیاً می‌توان یک اختلاف ۹ دقیقه‌ای را مشاهده کرده که واقعاً زیاد نیست. برای نمونه وان پلاس ۹ پرو زیر یک ساعت، ۱۰۰ درصد شارژ می‌شود. S22 اولترا طی ۱۵ دقیقه نخست، حدود ۲۴ درصد شارژ می‌شود ولی مشخص نیست چرا شارژ شدن دستگاه از ۹۲ الی ۱۰۰ درصد به تنهایی ۱۵ دقیقه دیگر طول می‌کشد. علاوه بر شارژ مستقیم، پرچم‌دار اخیر این غول کره‌ای از شارژ بی‌سیم ۱۵ وات و شارژ معکوس هم پشتیبانی می‌کند.

درباره تماس چه می‌توانیم بگوییم؟ چیز زیادی برای اشاره نیست. تمام پرچم‌داران چند سال اخیر گلکسی از کدک EVS پشتیبانی می‌کنند که به معنای کیفیت تماس و بلندگوی مطلوبی است.

چند ویژگی اضافه هم در نظر گرفته شده است تا افرادی که کم‌شنوا هستند، از آن‌ها کمک بگیرند. همچنین اگر تمایل داشته باشید، می‌توانید تنظیمات صوتی مختص خودتان را برای دستگاه تنظیم کنید تا حین گوش دادن به هر صدایی، چه به صورت مستقیم و چه به صورت بلوتوث، اعمال شوند.

این گوشی با اندروید ۱۲ و وان UI به بازار عرضه شده و طبق تعهدی که سامسونگ به تازگی آن را تایید کرده است، تا اندروید ۱۶ را دریافت خواهد کرد. این چرخه به‌روزرسانی حتی در زمینه وصله‌های امنیتی از این نیز بیشتر خواهد بود.

همچنین اکنون اپلیکیشن پیامک اصلی دستگاه به Google Messages تغییر کرده است. همکاری سامسونگ با مایکروسافت، دیگر غول دنیای تکنولوژی منجر به پشتیبانی پیش‌فرض از اپلیکیشن Your Phone شده است. این اپلیکیشن اجازه می‌دهد که با همگام‌سازی دستگاه با گوشی، بدون نیاز به استفاده از آن صرفاً‌ روی رایانه شخصی خود به پیام پاسخ دهید، فایل‌ها را منتقل کنید و نهایتاً صفحه نمایش را به اشتراک بگذارید. این ویژگی شباهت بسیار زیادی به قابلیت Continutiy اپل دارد که کاربران این اکوسیستم از آن لذت می‌برند.

قلم چیز دیگری است

در ابتدای مطلب هم درباره قلم صحبت کردیم. عجیب نیست اگر بگوییم قلم یکی از اصلی‌ترین دلایلی است که سامسونگ را به احیای سری نوت در دل سری S واداشت. هنرمندان عاشق آن هستند، کاربران از ویژگی‌هایش لذت می‌برند و علاقه‌مندان دنیای اندروید، فقدان آن را به کاربران آیفون یادآور می‌شوند.

با وجود آن که بسیاری از محصولات بالارده سامسونگ از اس پن پشتیبانی می‌کنند ولی وجود آن در بدنه S22 اولترا، حملش را آسان‌تر و کارایی‌اش را بیشتر می‌کند. همان‌طور که اشاره کردیم، دلیل اصلی افزایش ابعاد دستگاه وجود همین قلم است.

بررسی سامسونگ گلکسی S22 اولترا

این قلم از لحاظ ظاهر تفاوتی با قلم به کار رفته در نوت ۲۰s ندارد. کناره‌های آن تخت است و در میانه آن هم یک دکمه به چشم می‌خورد. مهم‌ترین تفاوت در بدنه، جنس آن است. سامسونگ تصمیم گرفته است برعکس ظاهر درخشان قلم نوت ۲۰s، این بار از مواد اولیه مات و بادوام‌تری استفاده کند.

به گفته سامسونگ تاخیر این قلم از ۹ میلی‌ثانیه به ۲.۸ میلی‌ثانیه کاهش یافته است. برای بیان این تفاوت و حتی درک آن، کار سختی در پیش خواهید داشت ولی شاید بتوان گفت که قلم جدید، انعطاف بیشتری را در عمل نمایش می‌دهد. به نقل از سامسونگ اکنون قلم این دستگاه با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی، پیش‌بینی می‌کند که شما به کدام سمت رسم خواهید کرد. نتیجه؟ اگر قلم سابق حرکات شما را دنبال می‌کرد، اکنون قلم جدید آن‌ها را پیش‌بینی می‌کند.

دوربین و فیلم‌برداری

لنز فوق عریض ۱۲ مگاپیکسل، لنز اصلی ۱۰۸ مگاپیکسل، لنز ۱۰ مگاپیکسلی با قابلیت بزرگ‌نمایی ۳ برابر و نهایتاً یک لنز ۱۰ مگاپیکسلی برای بزرگ‌نمایی ۱۰ برابر، دوربین چهارگانه پشت دستگاه را شکل می‌دهند.

گلکسی S22 و S22 پلاسگلکسی S21 و S21 پلاسگلکسی S21 و S22 اولترا
لنز اصلی۵۰ مگاپیکسل۱۲ مگاپیکسل۱۰۸ مگاپیکسل
لنز فوق عریض۱۲ مگاپیکسل۱۲ مگاپیکسل۱۲ مگاپیکسل
لنز تله‌فتو۱۰ مگاپیکسل۶۴ مگاپیکسل۱۰ مگاپیکسل (دوگانه)
بزرگ‌نمایی۳ برابر اپتیکال، ۳۰ برابر دیجیتال۳ برابر هیبرید اپتیک، ۳۰ برابر دیجیتال۳ و ۱۰ برابر اپتیکال، ۱۰۰ برابر دیجیتال

در قسمت جلو نیز از یک دوربین سلفی ۴۰ مگاپیکسلی بهره گرفته شده است. S22 اولترا می‌تواند ویدیوهایی با رزولوشن ۸K را از طریق لنز اصلی و ویدیوهایی با رزولوشن ۴K را از طریق دوربین سلفی ضبط کند.

اولین ویژگی جدید این گوشی در بخش دوربین، با نام «نایتوگرافی» شناخته می‌شود که به گفته سامسونگ، تجربه تصویربرداری این دستگاه در نور کم را بهبود می‌بخشد. نتایج استفاده از این قابلیت، عملکرد S22 اولترا را نسبت به نسل پیش در نور کم بهتر کرده است اما خروجی نهایی چیزی نیست که بتواند ماجرا را کاملاً تغییر دهد.

تصاویر نورکم گوشی مورد بحث عمق میدان بهتری دارند و رنگ‌ها در آن‌ها، به خوبی حرارت‌بندی شده‌اند اما حالت شب هنوز هم ۲ الی ۳ ثانیه زمان نیاز دارد تا تصویر بعدی خود را ثبت کند.لنز بزرگ‌نمایی ۱۰ برابری مشخصاً تصاویر به شدت تیره‌ای را در شب ثبت می‌کند که رضایت‌بخش نیست.

تصاویر در نور روز، روشن‌تر از حالت عادی به نظر می‌رسند. این مشکل در گوشی سری آیفون ۱۳ به چشم نمی‌خورد و رنگ تصاویر ثبت شده با محصولی نظیر آیفون ۱۳ پرو مکس، به جهان واقعی نزدیک‌تر است. شایان ذکر است که S22 اولترا حداقل نسبت به S21 اولترا، کنترل بهتری روی سایه‌ها دارد.

در مجموع تغییرات رخ داده در S22 اولترا اصلاً در حدی نیستند که با فرا رسیدن نسل جدید گوشی‌های هوشمند شاهدشان بودیم. برای نمونه گذر از S10 به S20 اولترا به راستی حالت شب کارآمد را به ارمغان آورد. این گذر از S20 اولترا به S21 اولترا منجر به تغییرات قابل توجه در فوکوس و افزایش کیفیت بزرگ‌نمایی ۱۰ برابر شد. تغییرات این‌چنینی در گذر آخر این سری رخ نداده است یا حداقل کاربران عادی به سختی متوجه چیزی خواهند شد.

جمع‌بندی

گلکسی S22 اولترا گوشی هوشمند فوق‌العاده و احتمالاً جزو ۳ گوشی برتر اندروید حال حاضر است. با این حال اگر پیش‌تر صاحب گلکسی S21 اولترا یا نوت ۲۰ اولترا بوده‌اید، تهیه این گوشی منطقی نیست و چیز چندان زیادی را به شما هدیه نخواهد داد.

البته که می‌توان تغییرات رخ داده در این سری را جذاب و یا حتی برای کاربران پیشین سری گلکسی S، انقلابی در نظر گرفت اما ویژگی چشم‌گیری وجود ندارد که ما بتوانیم آن را در برابر قیمت بالای گوشی، عادلانه در نظر بگیریم و خرید S22 اولترا را به همه پیشنهاد کنیم.

اگر بزرگ‌نمایی ۱۰ برابری باکیفیت و یا اس پن سامسونگ برای شما اهمیت زیادی دارند، S22 اولترا بهترین گوشی هوشمند بازار است. از طرفی این بزرگ‌نمایی با کیفیت به شدت مشابهی در S21 اولترا هم به چشم می‌خورد.

همچنین S21 اولترا با پشتیبانی از قلم، می‌تواند این نیاز شما را هم برطرف کند. اگر تنها مسئله شما وجود یک حفره درون گوشی است تا آن را جا دهد، می‌توانید چند صد دلار بیشتر پرداخت کنید!


نکات مثبت:

  • سازگاری تمام و کمال با اس پن
  • عمر باتری طولانی
  • نمایشگر باکیفیت
  • دوربین‌های کارآمد

نکات منفی:

  • ابعاد بسیار بزرگ
  • قیمت بالا
  • مقاومت ناچیز بدنه در برابر خراش

۹/۱۰

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید