آیا گوشی سامسونگ من ضد آب است؟ تمام گوشی های ضد آب سامسونگ - تکفارس 
آیا گوشی سامسونگ من ضد آب است؟ تمام گوشی های ضد آب سامسونگ - تکفارس 

آیا گوشی سامسونگ من ضد آب است؟ تمام گوشی های ضد آب سامسونگ

مهدی ملکی
۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - 08:40
آیا گوشی سامسونگ من ضد آب است؟ راهنمای خرید گوشی ضد آب

خیس شدن گوشی هوشمند سامسونگ شما چقدر امن است؟ جواب این سوال کاملاً به مشخصات مخصوص گوشی شما بستگی دارد. برخی از گوشی‌های سامسونگ استاندارد پیشرفته‌تری دارند، بنابراین در برابر نفوذ آب و حتی ضربه‌های فیزیکی، بهتر دوام می‌آورند و غالباً ضد آب شناخته می‌شوند.

شما باید پیش از آن که گوشی هوشمند خود را به هر شکلی با آب مستقیم مورد تماس قرار دهید، به سراغ مشخصات آن رفته و پس از مطالعه آن، مفهوم واقعی آن‌ها را درک کنید. بسیاری از کاربران دوست دارند گوشی خود را همراه شنا یا یک باران زیبا همراه داشته باشند ولی باید نخست از معنی دقیق استاندارد‌های آن مطلع شوید.

ضد آب یا مقاوم در برابر آب؟

اول از هر چیز ما باید به روشنی تفاوت میان گوشی‌های ضد آب (Waterproof) و مقاوم در برابر آب (Water-Resistant) را توضیح دهیم. در یک جمله کوتاه می‌توان گفت که گوشی‌های ضد آب در برابر ورود آب و فشار آن، مقاومت بیشتری دارند. این دسته از گوشی‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا حین غوطه‌وری کامل در آب، باز هم در برابر نفوذ آب، طی مدت طولانی ایمن باشند.

در سمت مقابل گوشی‌های مقاوم در برابر آب را داریم که صرفاً در مقابل فشار بسیار کم آب مقاومت نشان می‌دهند. منظور از فشار کم، باران، عرق، قطره‌های آب یا نشت سریع جریان آب است. این دسته از گوشی‌ها معمولاً تحت نام مقاوم در برابر ریزش آب (پاشیدن آب، قطرات آب، Splash-Proof) به بازار عرضه می‌شوند.

درک معنی رده‌بندی IPهای مختلف

روش استاندارد برای متوجه شدن ضد آب بودن یا نبودن گوشی سامسونگ شما، مراجعه به رده‌بندی IP است. IP به معنای Ingress Protection یا حفاظت در برابر ورود، نشانگر سطح مقاومت و دوام یک دستگاه در مقابل مایعات و جامدها است.

معمولاً بلافاصله بعد از سرواژه IP، شاهد دو عدد هستیم؛ اولین عدد نشان دهنده مقاومت دستگاه در برابر جامدهایی نظیر گرد و خاک و دومین عدد نشان دهنده سطح مقاومت دستگاه در برابر ورود مایعات است. شما در جدول زیر می‌توانید تمام سطوح مختلف استانداردهای کنونی IP را تماشا کنید.

سطحجامدها (عدد اول)مایعات (عدد دوم)
۱مقاومت در برابر جامدهایی بزرگ‌تر از ۵۰ میلی‌متر (مانند دست‌ها)مقاومت در برابر ریزش عمودی آب
۲مقاومت در برابر جامدهایی بزرگ‌تر از ۱۲ میلی‌متر (ماند انگشتان)مقاومت در برابر پاشیدن مستقیم آب تا ۱۵ درجه عمودی
۳مقاومت در برابر جامدهایی بزرگ‌تر از ۲.۵ میلی‌متر (مانند ابزارها و سیم‌ها)مقاومت در برابر پاشیدن مستقیم آب تا ۶۰ درجه عمودی
۴مقاومت در برابر جامدهایی بزرگ‌تر از ۱ میلی‌متر (مانند سیم‌های نازک)مقاومت در برابر پاشیدن مستقیم آب از هر جهت
۵مقاومت در برابر ورود گرد و غبار (گرد و غبار محدودی درون دستگاه وارد می‌شود.)مقاومت در برابر شارش آب از هر جهت
۶ضد گرد و غبار؛ هیچ گرد و غباری وارد دستگاه نمی‌شود.مقاومت در برابر شارش پرفشار آب از هر جهت
۷/مقاوم در برابر اثرات غوطه‌وری در آب در بازه زمانی ۳۰ دقیقه‌ای در عمق ۱۵ سانتی‌متری الی ۱ متری
۸/مقاوم در برابر اثرات طولانی‌مدت غوطه‌وری تحت فشار شدید آب

اخطار: تحت هیچ شرایطی گوشی خود را با آب تماس ندهید!

گلکسی A52s 5G

حتی اگر گوشی شما بالاترین رده‌بندی IP را هم داشته باشد، تماس آن با آب هرگز کاملاً امن نیست. اساساً هیچ گوشی هوشمند کاملاً ضد آب نیست. حتی اگر گوشی به‌خصوصی هم وجود داشته باشد که کاملاً ضد آب باشد، ما نمی‌توانیم آن را تشخیص دهیم.

متاسفانه شما صرفاً زمانی متوجه عدم ضدآب بودن ۱۰۰ درصدی گوشی خود می‌شوید که به آن آسیب وارد می‌شود. در حقیقت بسیاری از تولید کنندگان دستگاه‌های الکترونیک حتی اگر محصولات ضد آب یا مقاوم در برابر آب عرضه کنند، هیچ ضمانتی درباره آن‌ها به کاربران نمی‌دهند.

افزون بر این عوامل زیادی در عملکرد گوشی شما حین تماس با آب تاثیرگذار هستند. حتی اگر گوشی سامسونگ شما ضد آب باشد، کلر استخر یا نمکی که در آب دریا وجود دارد، تهدیدهایی جدی تلقی می‌شوند.

واشرهای لاستیکی که عملاً رکن اصلی هستند که گوشی شما را ضدآب می‌کنند، شاید در مرور زمان تضعیف شده و آن‌طور که انتظار می‌رود، عمل نکنند. اگر این واشرها با نوشابه، قهوه و نوشیدنی‌های الکلی برخورد داشته باشند، به سرعت کارایی خود را از دست خواهند داد.

پس وجود این استانداردها چه فایده‌ای دارد؟ اگر گوشی شما به شکل تصادفی و ناخواسته در مقابل جامدها و مایعات قرار بگیرد، این استانداردها کمک می‌کنند که بیشتر به بقا ادامه دهد. دلیلی وجود ندارد دستگاه‌های گران‌قیمت مجهز به این فناوری را با خود به شنا ببرید یا عمداً آن‌ها را در شرایط خطرناکی قرار دهید.

شاید استفاده از کیسه‌های ضدآب بهترین پیشنهاد ممکن باشد اما به هر حال حتی استفاده از آن‌ها نیز باید نهایت دقت را به خرج دهید. شما در زیر می‌توانید فهرست گوشی‌های سامسونگ که به سطح به‌خصوصی از IP مجهز هستند را مشاهده کنید.

گوشی‌های ضد آب یا مقاوم در برابر آب سامسونگ

  • Samsung Galaxy A52 — IP67
  • Samsung Galaxy A52s — IP67
  • Samsung Galaxy A72 — IP67
  • Samsung Galaxy Note 20 — IP68
  • Samsung Galaxy Note 20 Ultra — IP68
  • Samsung Galaxy S20 FE — IP68
  • Samsung Galaxy S20 5G UW — IP68
  • Samsung Galaxy S20 — IP68
  • Samsung Galaxy S20 Plus — IP68
  • Samsung Galaxy S20 Ultra —IP68
  • Samsung Galaxy S21 FE — IP68
  • Samsung Galaxy S21 — IP68
  • Samsung Galaxy S21 Plus — IP68
  • Samsung Galaxy S21 Ultra — IP68
  • Samsung Galaxy S22 — IP68
  • Samsung Galaxy S22 Plus — IP68
  • Samsung Galaxy S22 Ultra — IP68
  • Samsung Galaxy Xcover 5 — IP68
  • Samsung Galaxy Xcover Pro — IP68
  • Samsung Galaxy Z Flip 3 — IPX8
  • Samsung Galaxy Z Fold 3 — IPX8

توجه کنید که این فهرست در مرور زمان مشخصاً با عرضه گوشی‌های جدیدتر طولانی‌تر خواهد شد. پیشنهاد می‌شود برای درک صحیح استاندارد گوشی خود به مشخصات رسمی آن مراجعه کنید.

منبع: Android Authority

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید