چه نوع شبکه های کامپیوتری نیاز به استفاده ار استوریج ها دارند - تکفارس 
چه نوع شبکه های کامپیوتری نیاز به استفاده ار استوریج ها دارند - تکفارس 

چه نوع شبکه های کامپیوتری نیاز به استفاده ار استوریج ها دارند

کسری نراقی
۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - 02:02
چه نوع شبکه های کامپیوتری نیاز به استفاده ار استوریج ها دارند - تکفارس 

بکاپ‌گیری سریع و امن اطلاعات شبکه با استفاده از استوریج

مقدمه:

برای ذخیره‌سازی اطلاعات و بکاپ‌گیری از اطلاعات فقط فضای ذخیره سازی سرور کافی نیست و باید از انواع دستگاه‌های ذخیره‌ساز استفاده کرد،  با توجه به میزان دیتا هر شبکه می‌توانید استوریج متناسب انتخاب کنید،  حالا این سوال مطرح می‌شود که چه نوع شبکه‌های کامپیوتری نیاز به استفاده از استوریج‌ها دارند؟

در ادامه مطلب به این سوال پاسخ خواهیم داد و انواع استوریج را معرفی می‌کنیم، همراه ما باشید.

استوریج چیست؟

Storage یا ذخیره ساز داده، دستگاهی دیجیتال برای ذخیره سازی اطلاعات است که از آن می‌توان برای مصرف شخصی یا سازمانی استفاده کرد. استوریج ها از نوع الکترومغناطیسی، نوری یا سیلیکونی هستند.

استوریج‌ها به سرورها متصل و اطلاعات موجود را روی هاردهای خود ذخیره می‌کنند. استوریج‌ها با سرعت و ظرفیت‌های متفاوتی تولید می‌شوند، این ذخیره سازها انواع مختلفی  دارند مانند: نوار مغناطیسی، دیسک مغناطیسی، دیسک نوری مثل CD، DVD، Blue-Ray، فلش، هارد‌دیسک HDD  و SSD

تجهیزات ذخیره سازی بزرگ‌تر و پیشرفته‌تر تحت شبکه که در چهار گروه  DAS، NAS، SAN و Tape Storage تولید می‌شوند.

 

تجهیزات ذخیره سازی تحت شبکه

این استوریج‌ها قابلیت ذخیره سازی اطلاعات را تحت شبکه دارند به این صورت که شما می‌توانید روی سرور یا کامپیوتر خود از طریق نرم افزار به گونه ای عمل کنید که تمام اطلاعات یا بکاپ اطلاعات روی استوریج ها ذخیره و نگهداری شوند.

ذخیره ساز تحت شبکه را می‌توان از نظر کاربرد به سه گروه خانگی، میان رده که برای دفاتر کار کوچک مناسب هستند و رده سازمانی تقسیم کرد. در ادامه خواهیم گفت که هر استوریج باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد.

 استوریج مناسب رده خانگی

استوریج‌های این گروه مدیریت و همگام سازی و کاربری ساده ای دارند.

  1. با موبایل می‌توانید به آنها متصل شده و به تمام فایل‌ها دسترسی داشته باشید، آنها را به اشتراک بگذارید.
  2. تمام اطلاعات صوتی و تصویری و متنی اعضای خانواده در فضای مشخصی ذخیره و با کامپیوتر و گوشی و لپ تاپ همگام سازی شده و در دسترس هستند.
  3. استوریج می‌تواند یک سرگرمی چند رسانه‌ای برای خانواده باشد. اعضای خانواد می‌توانند با قابلیت‌های Air Play، DLNA، Chrome cast، تصاویر خود را مرور و پخش کنند. همچنین می‌توانند بعد از اتصال استوریج به تلویزیون HD با کابل HDMI، مجموعه ویدئوی خود را پخش کنند، ایجاد سینمای خانگی با استفاده از این ذخیره سازها بسیار آسان است.
چه نوع شبکه های کامپیوتری نیاز به استفاده ار استوریج ها دارند - تکفارس 

متن ALT: NAS Storage

کپشن عکس: استوریج مناسب کسب و کارهای SMB

استوریج مناسب رده میانی

استوریج مناسب برای مشاغل کوچک و متوسط که سبب افزایش کارایی آنها خواهد شد باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد.

  1. ایجاد فضای کاری امن: با استفاده از تنظیمات امنیتی و راهکار امنیتی مانند Raid، مدیریت حساب کاربری‌های متمرکز و اختصاص دسترسی به فایل‌ها و پوشه‌ها براساس کاربران و همچنین تایید هویت آنها برای دسترسی به اطلاعات ایجاد میگردد.
  2. همکاری بیشتر کاربران با یکدیگر : از طریق اشتراک گذاری دائمی اطلاعات و مدیریت موثر دانش در سازمان و در نهایت موفقیت بیشتر سازمان تامین میشود، زیرا با داشتن استوریج می‌توانید فایل‌ها را بین کامپیوتر‌های مختلف، با سیستم عامل‌های مختلف، به اشتراک بگذارید و نگران سازگار بودن سیستم عامل آن‌ها با هم نباشید.
  3. تهیه نسخه بکاپ در لحظه: با استفاده از استوریج می‌توانید از تمام دیتاها در لحظه نسخه بکاپ تهیه کنید و در صورت بروز هر نقصی به سرعت اطلاعات مورد نظر خود را بازیابی کنید.

 

 استوریج مناسب رده سازمانی

استوریج رده سازمانی تفاوت‌های مهمی با رده‌های دیگر دارد زیرا حساسیت و لود کاری بیشتری هم خواهد داشت، از مهم‌ترین ویژگی‌های این استوریج قابلیت مجازی سازی است.

  1. استوریج باید قابلیت‌هایی مانند بکاپ گیری اطلاعات، به اشتراک گذاری فایل‌ها بین سیستم‌عامل‌های مختلف و مجازی سازی را داشته باشد. همچنین از SSD Caching و بهبود عملکرد I/O هم پشتیبانی کند.
  2. استوریج مناسب باید از پروتکل‌های شبکه مانند SMB/CIFS ، AFP و NFS پشتیبانی کند و همچنین بتواند فایل‌ها را بین سرورها و کامپیوترها با سیستم عامل‌های مختلف بدون محدودیت اشتراک‌گذاری کند.
  3. استوریج مناسب باید از تمام RAID ها پشتیبانی کند و فضای مدیریت اطلاعات انعطاف پذیری را برای مدیر شبکه ایجاد کند.
  4. استوریج باید دارای سرعت و ظرفیت ذخیره سازی بالا در هنگام بکاپ گیری باشد، امکان بکاپ‌گیری از راه دور یا در فضای ابری را هم داشته باشد.
  5. استوریج باید با استفاده از تکنولوژی‌های متفاوت، امنیت سیستم، دسترسی به اطلاعات و فایل‌های ذخیره شده را فراهم کند، مانند محدودیت دسترسی و رمزنگاری اطلاعات، مسدود کردن IP کاربران مشکوک
  6. استوریج باید قابلیت ارتقاء داشته باشد، تا سازمان بتواند در ابتدا سخت افزاری براساس نیاز هم اکنون خود خریداری کرده و در آینده آن را توسعه دهد.

 

استوریج تحت شبکه HP

می دانیم که انواع استوریج hp در گروه DAS، NAS، SAN، Tape Storage تولید می‌کند و هر یک دارای ویژگی و کاربردهای مختلفی هستند.

DAS Storage: شامل یک هارد یا گروهی از هاردهای متصل به هم است. دستگاه‌های DAS می‌توانند هم درون سرور یا PC (مانند هاردهای داخلی) و هم بیرون آن (مانند هاردهای خارجی یا دیگر دستگاه‌های ذخیره سازی) قرار گیرند. سیستم‌های چندگانه می‌توانند از یک دستگاه DAS استفاده کنند ولی باید هر کدام از سرورها یا PC ها اتصال جداگانه‌ای به آن داشته باشد. کسب و کارهای کوچک به دلیل کمبود بودجه و نداشتن زمان کافی استفاده از DAS را ادامه می‌دهند.

انواع DAS استوریج‌های برند HP: HPE D6000 ، HPE D3000، HPE D2000، HPE D2700، HPE D2600

که در حال حاضر فقط مدل‌های HPE D2600 و HPE D2700  در بازار موجود و آخرین مدل‌های DAS هستند.

NAS Storage: تعدادی هارد روی یک سرور قرار دارد و فضای این هاردها در شبکه برای کاربران به اشتراک گذاشته می‌شوند. سرور NAS Storage  با امنیت و سرعت بالا برای استفاده در شبکه‌های متوسط و بزرگ مناسب هستند.

چه نوع شبکه های کامپیوتری نیاز به استفاده ار استوریج ها دارند - تکفارس 

استوریج با دسترسی Block Level

SAN Storage: SAN استوریج با دسترسی Block Level که برای ذخیره سازی اطلاعات در دیتاسنترها کاربرد دارد. SAN Storage ها برای ذخیره سازی فایل، ذخیره سازی پایگاه داده، فضای مربوط به فایل سیستمِ ماشین مجازی (VMFS) و … با سرعت بسیار بالا قابل استفاده هستند.

انواع مدل‌های  SAN Storage به شرح زیر هستند:

HPE MSA 2050، HPE MSA 2052، HPE MSA 2060، HPE MSA 2062

البته بهتر است بدانید که در حال حاضر فقط مدل‌های HPE MSA 2060 و HPE MSA 2062 جدید و در بازار موجود هستند.

Tape Storage: با استفاده از Tape به راحتی می‌توان داده‌های سنگین را به کلود منتقل کرد، اگر کل سرورهای شبکه دچار مشکل شوند از روی بکاپ موجود در Tape می‌توانید آنها را ریکاوری کنید. مناسب برای آرشیو داده به مدت طولانی، مثلا آرشیو فیلم در صدا و سیما میباشند، زیرا Tape برای ذخیره داده‌های که کمترین استفاده را دارند مناسب است. از انواع مدل‌های Tape، MSL2024 با LTO8 که ظرفیت ۷۲۰ ترابایت را ارائه می‌دهد میباشد.

۳PAR: دستگاه ذخیره ساز از گروه San Storage ها است، استوریج‌های سری HPE 3PAR 20000 بیشتر از ۳ میلیون IOPS را در کمتر از ۱ میلی ثانیه پشتیبانی می‌کنند و ظرفیت ذخیره سازی ۱۵PB را ارائه می‌دهند.

Nimble: استوریجی با دسترسی ۹۹.۹۹۹۹ درصد با سرعت فوق العاده است، دستگاهی که برای محیط‌های کاری که سرعت اولویت بالایی دارد، مناسب است، این دستگاه تا ۸۶ درصد قدرت پیش بینی مشکلات را دارد و یک دستگاه All Flash است.

چه نوع شبکه های کامپیوتری نیاز به استفاده ار استوریج ها دارند - تکفارس 

استوریج قدرتمند و انعطاف پذیر

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید