۷ مورد آزاردهنده در مورد گوشی های هوشمند جدید - تکفارس
۷ مورد آزاردهنده در مورد گوشی های هوشمند جدید - تکفارس

۷ مورد آزاردهنده در مورد گوشی های هوشمند جدید

مهدی حلوائی
۱۴ بهمن ۱۴۰۰ - 08:51
مشکلات رایج گوشی های هوشمند

یکی از نکات مثبت بازار گوشی های هوشمند در چند سال اخیر، افزایش رقابت بین گوشی‌های میان‌رده و همچنین گوشی‌های اقتصادی بوده است. امروزه در بازار گوشی‌های میان‌رده می‌توان به محصولات جذابی مانند وان پلاس نورد ۲، پوکو F3 و سری گلکسی A52 دسترسی داشت و در عین حال پرچمدارانی مانند پبکسل ۶، گلکسی S21 FE و وان پلاس ۹ نیز علی‌رغم عملکرد عالی، قیمت نسبتاً پایینی دارند.

با این وجود، شرکت‌ها برای عرضه‌ی گوشی‌های خود با قیمتی مناسب باید از اضافه‌کردن برخی ویژگی‌ها به آن‌ها صرف نظر کنند. این مورد در بیشتر مواقع قابل درک است اما نبود برخی از ویژگی‌ها در گوشی‌های هوشمند، به ویژه در گوشی‌های پرچمدار، به شدت ناامیدکننده است.

حذف دوربین تله فوتو

دوربین تله‌فوتو

یکی از روش‌های رایجی که شرکت‌ها برای کاهش قیمت گوشی‌های پرچمدار و میان‌رده از آن استفاده می‌کنند، حذف دوربین تله‌فوتو از گوشی است. در واقع تعداد محدودی از گوشی‌های پرچمدار اقتصادی به دوربین تله‌فوتو مجهز می‌شوند. البته این موضوع اخیراً به یک سنت در بازار گوشی‌های هوشمند تبدیل شده و در گذشته چنین چیزی رایج نبود. برای مثال، گوشی‌های سری شیائومی می ۹T، وان پلاس ۷T و ریلمی ایکس ۲ پرو علی‌رغم قیمت ۴۰۰ تا ۶۰۰ دلاری خود، از دوربین تله‌فوتو بهره می‌بردند.

حاالا در سال ۲۰۲۲ شرکت‌هایی مانند وان پلاس، شیائومی، گوگل و اپل در ارزان‌ترین پرچمداران خود از این دوربین استفاده نمی‌کنند و در عوض این گوشی‌ها معمولاً به دوربین فوق عریض، دوربین ماکرو و یا ترکیبی از هر دو دوربین مجهز می‌شوند.

این نکته کاملاً ناامیدکننده است چرا که گوشی‌های قدیمی‌تر نشان دادند که امکان وجود دوربین تله‌فوتو در دستگاه‌های اقتصادی و ارزان‌تر نیز وجود دارد. برخی از گوشی‌ها مانند شیائومی می ۱۰ و وان پلاس ۸ به علت پشتیبانی از فناوری نسبتاً گران ۵G، ترجیح داده‌اند تا از این دوربین بهره نبرند اما سامسونگ با عرضه‌ی گوشی‌های گلکسی S20 FE و S21 FE نشان داد که استفاده‌ی همزمان از این فناوری و دوربین تله‌فوتو در گوشی‌های ارزان‌تر نیز امکان‌پذیر است.

بدنه پلاستیکی

بدنه پلاستیکی

یکی دیگر از روش‌هایی که شرکت‌ها برای کاهش قیمت محصولات خود از آن بهره می‌برند، استفاده از متریال ارزان است. شاید سامسونگ بزرگ‌ترین شرکتی باشد که از این روش حتی در گوشی‌های پرچمدار خود نیز استفاده کرده است.

این شرکت بدنه‌ی گوشی ۱۰۰۰ دلاری گلکسی نوت ۲۰ را از پلاستیک شبیه به شیشه طراحی کرد و به‌طور کلی استفاده از شیشه در گوشی‌های خود را کنار گذاشت. گوشی‌هایی مانند گلکسی S21، گلکسی S20 FE و گلکسی S21 FE نیز از طراحی مشابهی بهره برده‌اند.

با وجود این‌که جنس پلاستیک در برابر ضربه از مقاومت بالاتری برخوردار است اما سامسونگ کاهش قیمت گوشی‌های خود را علت اصلی استفاده از این متریال اعلام کرده است. این موضوع در گوشی‌های میان‌رده‌‌ای مانند سری گلکسی A و حتی سری گلکسی FE کاملاً قابل درک است اما این موضوع برای گوشی‌های ۱۰۰۰ دلاری کاملاً متفاوت است.

عدم دریافت تاییدیه IP

تاییدیه IP گوشی

وان پلاس یکی از مشهورترین برندهایی است که در جهت کاهش قیمت گوشی‌های خود برای دریافت تاییدیه‌ی IP اقدام نمی‌کند. این شرکت ادعا می‌کند که سری وان پلاس ۷ در برابر آب مقاومند اما برای کاهش قیمت این گوشی‌ها از دریافت تاییدیه‌ی IP خودداری کرده است. با این وجود، گوشی‌های وان پلاس ۸ و ۹ در کشور آمریکا تاییدیه‌ی IP68 را دریافت کردند اما نسخه‌ی جهانی وان پلاس ۸ از این تاییدیه بهره نبرده است.

وان پلاس تنها شرکتی نیست که در پرچمداران ارزان خود از تاییدیه‌ی IP پشتیبانی نکرده است و گوشی‌هایی مانند شیائومی ۱۱، موتورولا اج ۲۰ پرو و ریلمی GT نیز جزو محصولاتی هستند که بدون دریافت تاییدیه‌ی IP67 و یا IP68 روانه‌ی بازار شده‌اند. با این وجود، برخی از این گوشی‌ها مقاومت نسبی و کمی را در برابر آب ارائه داده‌اند.

مطالب مرتبط:

عدم عرضه به‌روزرسانی

به‌روزرسانی گوشی

به‌روزرسانی‌ها با اضافه‌کردن قابلیت‌های جدید، رفع باگ‌ها و همچنین رفع مشکلات امنیتی به یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر گوشی هوشمند تبدیل شده‌اند. با این وجود، متاسفانه برخی از شرکت‌ها برای کاهش هزینه‌ها از عرضه‌ی به‌روزسانی برای گوشی‌های خود صرف نظر می‌کنند.

بر اساس استاندارد بازار، شرکت‌ها باید حداقل دو به‌روزرسانی سیستم‌عامل را برای گوشی‌های خود عرضه کنند اما در این بین شرکت‌هایی مانند موتورولا و نوکیا تنها یک به‌روزرسانی را برای برخی از گوشی‌های خود ارائه داده‌اند. همچنین شرکت‌هایی مانند شیائومی و اوپو نیز از قانون عرضه‌ی سه به‌روزرسانی سیستم‌عامل برای گوشی‌های خود پیروی می‌کنند اما این به‌روزرسانی‌ها هرگز برای پرچمداران این دو شرکت‌ عرضه نمی‌شود.

عرضه‌ی به‌روزرسانی‌های جدید برای شرکت‌ها زمان‌بر بوده و هزینه‌ی نسبتاً زیادی را برای آن‌ها به همراه دارد اما سامسونگ نشان داده که می‌توان تا چند سال از گوشی‌های اقتصادی و همچنین گوشی‌های پرچمدار پشتیبانی نرم‌افزاری کرد. در نتیجه این غول فناوری کره‌ای اعتماد بسیاری از کاربران را به‌دست آورده و همین موضوع موجب افزایش فروش محصولات این شرکت شده است.

عرضه‌ شارژرهای بی کیفیت

شارژر کند گوشی

اخیراً بسیاری از گوشی‌های هوشمند به همراه شارژرهای بی‌کیفیتی عرضه شده‌اند که توانایی شارژ گوشی با سرعت کامل را ندارند. سامسونگ گلکسی S20 FE یکی از همین گوشی‌هاست که علی‌رغم پشتیبانی از شارژ ۲۵ واتی به همراه شارژر ۱۵ واتی عرضه شده است. به‌نظر می‌رسد که سامسونگ این تصمیم را به دلایل اقتصادی اتخاذ کرده است اما دقیقاً مشخص نیست که هدف سامسونگ، کاهش قیمت نهایی گوشی بوده و یا این‌که قصد داشته تا شارژر ۲۵ واتی خود را به‌صورت جداگانه به فروش برساند.

در طرف دیگر، شرکت‌هایی هم بوده‌اند که گوشی‌های خود را به همراه شارژرهای سریع‌تر به بازار عرضه کرده‌اند. برای مثال، شیائومی گوشی می ۱۰ پرو را به همراه شارژر ۶۵ واتی در دسترس قرار داد و این در حالی بود که این گوشی از سرعت شارژ ۵۰ واتی پشتیبانی می‌کرد. این شارژر همچنین توانایی شارژ لپ تاپ‌ها و دیگر وسایل را نیز داشت.

عدم عرضه شارژر

شارژر گوشی

یکی دیگر از مشکلات مربوط به شارژر در گوشی‌های هوشمند جدید، عدم عرضه‌ی این وسیله‌ی جانبی ضروری به همراه گوشی است. اپل اولین شرکتی بود که این رویکرد را اتخاذ کرد و پس از آن نیز شرکت‌های سامسونگ و گوگل از همین رویکرد پیروی کردند. هر دو شرکت اپل و سامسونگ، نگرانی‌های مربوط به مسائل زیست محیطی را دلیل اصلی این اقدام خود اعلام کرده‌اند.

بر اساس گزارش سال گذشته‌ی اپل، عدم عرضه‌ی شارژر به همراه گوشی‎‌هی آیفون باعث شده تا میزان آلایندگی ناشی از حمل و نقل این محصولات کاهش پیدا کند و میزان استفاده از پلاستیک و روی نیز با کاهشی چشمگیر مواجه شود.

با این وجود، قیمت ۲۰ تا ۳۵ دلاری هر شارژر نیز می‌تواند یکی از دلایل عدم عرضه‌ی آن‌ها به همراه گوشی‌ها باشد چرا که در این شرایط، کاربران مجبورند تا هزینه‌ای بیشتر را برای خرید شارژر صرف کنند و این هزینه مستقیماً به حساب اپل واریز می‌شود.

در همین حال، شیائومی هنگام عرضه‌ی گوشی می ۱۱ در کشور چین از روش بهتری استفاده کرد و این گوشی را در دو نسخه‌ی با شارژر و بدون شارژر در دسترس قرار داد. نکته‌ی مثبت این رویکرد، قیمت یکسان هر دو نسخه‌ی می ۱۱ بود. از این رو انتظار می‌رود که شرکت‌های بزرگ دیگر نیز در عرضه‌ی گوشی‌های خود از همین رویکرد پیروی کنند و یا حداقل شارژر گوشی را با قیمتی بسیار پایین‌تر در دسترس قرار دهند.

نرخ تازه سازی پایین

نرخ تازه‌سازی گوشی

پنل‌های با نرخ تازه‌سازی بالا در گوشی‌های هوشمند جدید به محبوبیت بالایی دست پیدا کرده‌اند تا جایی که حتی برخی از گوشی‌های زیر ۳۰۰ دلار نیز از آن‌ها بهره می‌برند. با این وجود، بسیاری از شرکت‌ها نرخ تازه‌سازی گوشی‌های خود را به ۶۰ هرتز محدود می‌کنند. این موضوع در گوشی‌های ارزان و با باتری ضعیف کاملاً قابل درک است اما در این بین گوشی‌های پرچمداری مانند ال جی V60 (900 دلار)، آیفون ۱۲ پرو مکس (۱.۰۹۹ دلار) و گلکسی نوت ۲۰ (۱۰۰۰ دلار) نیز از نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز پشتیبانی نمی‌کنند.

عدم پشتیبانی از این ویژگی در چنین گوشی‌هایی کاملاً ناامیدکننده و غیر قابل قبول است. این در حالی است که هر سه گوشی مذکور از باتری‌های بزرگ و توانمندی بهره می‌برند. از این رو به‌نظر می‌رسد که این شرکت‌ها تنها به دلیل افزایش سود هر کدام از گوشی‌های خود دست به چنین اقدامی زده‌اند. خوشبختانه این موضوع در سال ۲۰۲۱ کمتر مشاهده شد و انتظار می‌رود که در سال جاری میلادی به‌طور کلی شاهد آن نباشیم.


به‌نظر شما جای خالی کدام ویژگی در گوشی‌های هوشمند جدید حس می‌شود؟ شرکت‌ها باید چه ویژگی‌های جدیدی را به گوشی‌های خود اضافه کنند؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید