مقایسه کارت حافظه DDR4 با DDR5؛ ارتقاء غیر ضروری - تکفارس 
مقایسه کارت حافظه DDR4 با DDR5؛ ارتقاء غیر ضروری - تکفارس 

مقایسه کارت حافظه DDR4 با DDR5؛ ارتقاء غیر ضروری

امیرحسین ندایی
۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - 17:48
مقایسه ddr4 و ddr5

اگر خاطرتان باشد، چندی پیش در مقاله‌ای پردازنده‌های Core i9-1200K و Core i7-12700K را به طور کامل بررسی کردیم و در آن نقد و بررسی، هر دو کارت حافظه (مموری) DDR5 و DDR4 را در تعداد نسبتاً زیادی از بازی‌ها آزمایش کردیم و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که بر خلاف انتظارات، کارت حافظه گران‌تر و سریع‌تر، برتری فنی بسیار کمتر از انتظاری داشت که این نکته در بیشتر حوزه‌ها، مخصوصا حوزه گیمینگ، صادق بود.

یک ارتقاء غیر ضروری

هر چند در برخی عناوین مموری DDR5 عملکرد بهتری از خود به نمایش گذاشت، اما به طور کلی آن‌چه بالاتر گفتیم، برای اکثر موارد صادق است که ما را مجاب می‌کند که از پیشنهاد دادن DDR5 به کسانی که قصد خرید پردازنده نسل ۱۲ اینتل را دارند، خودداری کنیم. ما پیشنهاد می‌کنیم که DDR5 را به طور کامل نادیده بگیرید و به DDR4 که امتحان خودش را پس داده است، تکیه کنید.

نکته دیگری که باید به آن توجه داشت این است که هنگامی که ما مقاله نام برده را منتشر کردیم، هنوز سری آلدر لیک عرضه نشده بود و ما هنوز از قیمت و میزان موجودی DDR5 اطلاعی نداشتیم و مجبور بودیم بر اساس بازخورد دریافتی از خرده فروشان و تولید کنندگان راجع به این مموری نظر بدهیم. این افراد گفته بودند که موجودی DDR5 پایین، و قیمت آن نجومی خواهد بود و اکنون بعد از گذشت چند ماه، مشخص شد کاملاً هم در این باره بر حق بوده‌اند.

DDR 4

هنگام نگارش این مقاله، هیچ مموری DDR5ای در انبار خرده فروشان قطعات کامپیوتر موجود نبوده و مقرون به صرفه‌ترین کیت ۲۳ گیگابایتی‌ای هم که در دسترس است، کارت حافظه Kingston Fury Beats DDR5-5200 CL40 با قیمت ۵۶۰ دلاری است که البته با در نظر گرفتن قیمتش مموری خیلی خاصی نیست. از طرفی ارزان‌ترین کیت فهرست شده هم Corsair Vengeance DDR5-4800 CL40 32GB است که ۳۲۰ دلار قیمت دارد. کیت ۳۲ گیگابایتی کارت حافظه DDR5-6000 CL36 هم که ما در بررسی پردازنده ۱۲۹۰۰K از آن استفاده کردیم (و هنوز هم استفاده می‌کنیم)، در حال حاضر ۳۲۰ دلار قیمت دارد.

وضعیت DDR5

تنها با اکتفا به قیمت‌گذاری، و با نادیده گرفتن این امر که موجودی این مموری تقریباً صفر است، خرید (در واقع تلاش برای خرید) مموری DDR5 برای بسیاری تصمیم عقلانی‌ای نیست.

DDR 4

اما از سویی انتظار می‌رود موجودی DDR5 در سال آینده بهبود پیدا کند و به طبع قیمت ‌آن هم معقول‌تر شود. پس با اعتنا به این موارد، تصمیم گرفتیم نگاه عمیق‌تری به تمام چیزی که DDR5 برای عرضه به گیمرها (هنگام استفاده از یک پردازنده آلدر لیک) دارد بیاندازیم و امیدواریم این مقاله به شما در تشخیص این امر که چه زمانی، مناسب‌ترین زمان برای استفاده از این تکنولوژی جدید حافظه است، بکند.

پس با وبسایت تک‌فارس همراه باشید.

برای رسیدن به یک نتیجه خوب و قابل اطمینان، ما ۴۱ بازی مختلف را در کیفیت ۱۰۸۰p، ۱۴۴۰p و ۴K (و با استفاده از Radeon RX 6900 XT) بنچمارک کرده‌ایم. برای بررسی DDR4، از کیت G. Skill Trident Z Neo 3600 CL14 و برای بررسی مموری DDR5 هم از کیت Trident Z5 RGB 6000 CL36 استفاده کرده‌ایم. از طرفی هم مموری DDR4 بر روی  MSI Z690 Tomahawk Wi-Fi DDR4 و DDR5 هم بر روی MSI Z690 Unify آزمایش شده است.

DDR 4

ما تعداد قابل توجهی بازی بر روی دو کارت حافظه DDR5 و DDR4 امتحان کرده‌ایم که البته هر عنوان را به صورت مستقل بررسی نمی‌کنیم و از میان این این ۴۱ بازی، حدود ۱۲ عنوان را انتخاب کرده‌ایم و تفاوت‌های موجود بین عملکرد دو کارت حافظه را در بین این ۱۲ بازی، به طور کامل موشکافی و بررسی می‌کنیم.

بنچمارک‌ها

این بخش را با بازی Assassin’s Creed Valhalla شروع می‌کنیم. در بنچمارک‌ این عنوان، بین DDR5 و DDR4 یک تفاوت عملکردی ۱۳ الی ۱۵ درصدی (با برتری DDR5) وجود دارد که این برتری، فریم ریت میانگین را از ۱۲۱ فریم بر ثانیه، به ۱۳۷ فریم بر ثانیه در کیفیت ۱۰۸۰p افزایش می‌دهد.

اما نکته تحسین برانگیزتر آن است که ما در این بنچمارک شاهد یک برتری ۱۷ درصدی هستیم که در کیفیت ۱۴۴۰p و در ۱ درصد حداقلی مشاهده می‌کنیم (۱ درصد حداقلی به بدترین ۱ درصدی از زمان تجربه اطلاق می‌شود که طی آن بازی به ۱۱۲ فریم بر ثانیه می‌رسد، به عنوان مثال اگر حداکثر نرخ فریمی که شما دریافت می‌کنید ۳۰۰ فریم بر ثانیه باشد، هر دو ثانیه یک سقوط در فریم ریت داریم که در آن حالت نرخ فریم ما به عددی مانند ۲۰ فریم بر ثانیه می‌رسد، اما در نهایت فریم ریت میانگین قطعا عدد بالاتری است و به همین جهت گاهی گمراه کننده نیز می‌باشد). فریم ریت میانگین هم ۱۲ درصد افزایش داشته است.

همانطور که انتظار می‌رفت، تفاوت‌ها در کیفیت ۴K (و هنگامی که بازی‌ها بیشتر دست به دامان GPU می‌شوند) به حداقل می‌رسند. اما حتی ما هم از دیدن برتری ۹ درصدی DDR5 در ۱ درصد حداقلی و برتری ۱۳ درصدی در فریم ریت میانگین شگفت زده شدیم. از این رو به روشنی می‌بینیم که DDR5 برتری واضحی درعملکرد فنی، در بازی AC: Valhalla، دارد.

Assassin’s Creed Valhalla

کارت حافظه

Battlefield 2042

DDR 4

یکی از بازی‌هایی که از کارت حافظه DDR5 بهره نمی‌برد، Battlefield 2042 است. هرچند این اطلاعات به دست آمده بر پایه یکی از مودهایی است که اجرای آن راحت‌تر است به دست آمده است، در مودهای ۱۲۸ بازیکنه هیچ بهبودی با وجود پهنای باند بالاتر کارت حافظه DDR5 دیده نمی‌شود. از این رو این مورد یک شکست برای کارت حافظه بسیار گران قیمت DDR5 به حساب می‌آید.

Call of Duty: Vanguard

DDR 4

Call of Duty Vanguard یکی دیگر از بازی‌هایی است که ما شاهد تفاوت بسیار جزئی و قابل چشم پوشی‌ای بین این دو نوع کارت حافظه، حتی در کیفیت ۱۰۸۰p هستیم. پس این‌طور که از این نتایج بر می‌آید، این بازی بر پهنای باند کارت حافظه متکی نیست و توسط آن محدود نمی‌شود.

Counter-Strike: Global Offensive

DDR 4

بازی Counter Strike Global Offensive به شدت به پردازنده وابسته است و با این‌حال ما در اینجا می‌بینیم که حتی با بیشتر کردن پهنای باند، عملکرد کلی در کیفیت‌های ۱۰۸۰p و ۱۴۴۰p هیچ تفاوتی نکرده است (مگر در حد تفاوت تک رقمی بسیار جزئی). با این‌حال این‌طور که از نتایج بر می‌آید، کارت حافظه‌ای با زمان دسترسی پایین‌تر (lower latency)، حداقل برای این عنوان از اهمیت بالاتری بر خوردار است.

Far Cry 6

کارت حافظه

نکته‌ای که در باره Far Cry 6 بسیار جالب است این است که این عنوان به شدت از پهنای باند بیشتر کارت حافظه DDR5 بهره می‌برد و این بهره‌برداری هم به این خاطر نیست که بافر VRAM (از آنجایی که از یک کارت ۱۶ گیگابایتی استفاده می‌کنیم) افزایش یافته است، بلکه علت اصلی این است که عنوان مورد بحث به شدت در مموری سیستم غوطه‌ور شده و به عنوان نتیجه این امر، ما شاهد برتری عملکرد ۲۲ درصدی در کیفیت ۱۴۴۰p، هنگامی که به یک درصد حداقلی نگاه می‌کنیم، هستیم.

حتی فریم ریت میانگین هم در کیفیت ۱۰۸۰p ده الی سیزده درصد افزایش داشت. هرچند این تفاوت‌ها در رزولوشن ۴K (که توسط GPU محدود می‌شود) از بین رفتند، اما هنوز این برتری‌ها در کیفیت‌های ۱۰۸۰p و ۱۴۴۰p در این عنوان وجود داشتند.

Fortnite

کارت حافظه

عنوان Fortnite هم از مموری DDR5 منتفع شد، هرچند در عمده بخش‌ها تفاوت‌ها نسبت به سایر عناوین کمتر قابل توجه بودند. در این عنوان ما شاهد یک افزایش ۱۲ درصدی در ۱ درصد حداقلی در کیفیت ۱۰۸۰p و یک برتری ۶ درصدی برای فریم ریت میانگین بودیم که این برتری در کیفیت ۱۴۴۰p به ۵ درصد و در کیفیت ۴K به هیچ می‌رسید.

Halo Infinite

کارت حافظه

بازی بعدی‌ای که در آزمایش‌های ما حضور داشته است، Halo Infinite است. در این بازی و در صحنه‌هایی که نیاز کمتری به کارت حافظه وجود دارد، DDR5 برتری بسیار کمتری نسبت به DDR4 دارد و البته به گمان ما، این نتیجه برای صحنه‌هایی که بیشتر به کارت حافظه متکی هستند هم برقرار است.

Hitman 3

کارت حافظه

عملکرد Hitman 3 تقریبا هیچ تفاوتی بین دو کارت حافظه برای ما هویدا نمی‌کند، مگر هنگامی که ما شاهد یک افزایش بسیار جزئی در کیفیت ۱۰۸۰p بودیم. در کیفیت‌های ۱۴۴۰p و ۴K هم تقریباً هیچ تفاوتی بین این دو کارت حافظه وجود نداشت.

Microsoft Flight Simulator 2020

DDR 4

برای آزمایش Microsoft Flight Simulator هم ما از جدیدترین نسخه DirectX 12 استفاده کردیم و باز هم صرفاً شاهد تفاوت‌هایی جزئی و قابل چشم پوشی‌ای هستیم که در محدوده درصدهای تک رقمی پایین هستند، پس اینجا هم نکته جالبی وجود نداشت.

PlayerUnknown’s Battlegrounds

کارت حافظه

امتحان کردن PUBG بر روی هر دو مموری به یک برتری خفیف ۵ الی ۷ درصدی به نفع DDR5 و آن‌هم در ۱ درصد حداقلی منجر شد که باز هم می‌تواند آن را نادیده گرفت. در همین حین فریم ریت میانگین تقریباً یکسان باقی ماند، پس به این نتیجه می‌رسیم که در این بازی، هر دو تکنولوژی مموری به خوبی پردازنده آلدر لیک‌تان را می‌چلانند.

The Riftbreaker

کارت حافظه

The Riftbraker یک بازی در سبک بقا و ساخت پایگاه است که در آن المان‌های اکشن-RPG هم به کار رفته است. اما چیزی که این بازی را به شدت برای آزمایش ما کارآمد می‌کند این است که این عنوان به شدت از پردازنده کار می‌کشد.

بازی Riftbreaker به خوبی از پردازنده‌های سنگین-هسته‌ای کار می‌کشد و با هزاران واحد درون بازی‌اش، کار پردازشی سنگینی به حساب می‌آید.

اینجا ما شاهد این هستیم که پهنای‌باند بیشتر مموری DDR5، عملکرد را در کیفیت ۱۰۸۰p حدود ۱۵ درصد بهبود بخشیده است و این نتیجه در کیفیت ۱۴۴۰p و هنگام بررسی ۱ درصد حداقلی هم برقرار است. حتی در کیفیت ۴K هم ما با استفاده از DDR5 شاهد یک افزایش ۶ درصدی در یک درصد حداقلی هستیم.

StarCraft II

DDR 4

StarCraft II یکی دیگر از بازی‌هایی است که به شدت به پردازنده متکی است، هرچند برخلاف روند معمول بازی‌های متکی به پردازنده عمل می‌کند. این عنوان قدیمی صرفا از یکی از هسته‌ها به سنگینی استفاده می‌کند، اما با این حال می‌بینیم که با خوراندن پهنای باند بیشتر به آن تک هسته، در انتها شاهد برتری نسبتاً قابل توجهی هستیم. عملکرد این بازی با استفاده از DDR5، نسبت به DDR4، حدود ۷ درصد بهبود داشته است (چه برای یک درصد حداقلی، و چه برای فریم ریت میانگین).

War Thunder

DDR 4

در پایان، نگاهی به بازی War Thunder انداخته‌ایم و با این بازی برتری عملکرد قابل توجهی را در کیفیت ۱۰۸۰p شاهد هستیم. هرچند پرسش این سوال که بهبود ۲۴ درصدی عملکرد، آن‌هم وقتی همین الان هم نرخ فریمی بیش از ۲۰۰ فریم بر ثانیه از بازی می‌گیریم، چه سودی برایمان دارد، مورد جالبی است. با این‌وجود، حتی در کیفیت ۴K هم ما شاهد یک برتری ۹ درصدی در عملکرد DDR5 هستیم.

میانگین فریم ریت بازی‌ها بر روی هر دو کارت حافظه

در کل ما چند هفته‌ای برای امتحان کردن ۴۱ بازی وقت گذاشتیم و کمی بعدتر در همین مقاله، تک تک این بازی‌ها را باهم مقایسه می‌کنیم. اما قبل از این‌کار، ما با وارد کردن اطلاعات به دست آمده تا به این‌جا و وارد کردنشان در نرم‌افزار اکسل و گرفتن یک تصاعد هندسی از این اعداد، به وضوح می‌بینیم که مموری DDR5 به طور میانگین تنها ۳ درصد برتری در کیفیت ۱۰۸۰p و ۲ درصد در کیفیت ۱۴۴۰p و تنها یک درصد برتری در کیفیت ۴K داشته است.

بر اساس این ارقام، DDR5 گران‌قیمت در گستره گسترده‌ای از بازی‌های روز، خیلی کم به کمک Core i9-12900K می‌آید.

DDR 4

بررسی هر ۴۱ بازی بر روی هر دو کارت حافظه

اکنون با تمرکز بر فریم ریت حداقلی، به بررسی هر ۴۱ بازی، آن‌هم به صورت جداگانه، می‌پردازیم.

همانطور که گفته شد، DDR5 به طور کلی تنها ۳ درصد برتری نسبت به DDR4 ارائه می‌دهد، اما با این‌حال ما می‌بینیم که برتری DDR5 در برخی بازی‌ها مانند Far Cry 6 و Bright Memory به ۲۰ درصد هم می‌رسد. سایر بازی‌هایی که DDR5 در آن‌ها برتری قابل توجهی دارد عبارتند از: Watch Dogs Legion، Assassin’s Creed Valhalla، The Riftbreaker و Fortnite.

DDR 4

برخلاف انتظارات در این میان بازی‌هایی هم بودند که با مموری DDR5 با یک تفاوت ۵ درصدی یا بالاتر، کندتر اجرا شدند که عبارتند از: Age of Empires، Hitman 2، The Division 2، Valorant و Death Stranding.

کمابیش بین ۴۱ بازی آزمایش شده، ۲۶ تای آن‌ها تفاوت ۴ درصدی یا کمتر را شاهد بودند که این تفاوت در واقع هیچ است و گیم‌پلی با استفاده از هر کدام از مموری‌ها یکسان خواهد بود. پس تا به اینجا بیشتر از ۶۰ درصد بازی‌های آزمایش شده بر روی دو مموری نتایج یکسانی را ارائه دادند. همچنین لازم به ذکر است که در ۷۵ درصد بازی‌های تست شده، مموری DDR5-6000 در ارائه دادن برتری‌ای بیش از ۵ درصد ناکام ماند.

تصویر زیر هم برای کسانی آورده شده است که می‌خواهند نگاهی به داده‌های میانگین فریم بر ثانیه بیاندازند.

DDR 4

البته که این داده‌ها ثابت نیستند و تغییر می‌کنند. به عنوان مثال، عنوان War Thunder به همراه Doom Eternal الان بهترین نتیجه‌شان را با کمک DDR5 ارائه می‌دهند. اما به طور کلی و با در نظر گرفتن سایر عناوین، با عملکرهای بسیار مشابهی روی هر دو کارت حافظه مواجه هستیم.

نتیجه‌گیری

بسته به بازی‌هایی که بازی‌ می‌کنید، مموری DDR5 برتری بسیار کمی به شما ارائه می‌دهد (تازه اگر برتری‌ای ارائه بدهد) و این واقعیت تلخ، برای اکثر عناوین صادق است. بهترین نمونه‌های عملکردی هم تا ۲۰ درصد برتری از خود نشان دادند که البته عدد قابل توجهی است. البته توجه داشته باشید که ما اینجا کارت حافظه DDR4-3600 را با DDR5-6000 مقایسه می‌کنیم و کیت DDR5 قیمتی ۷۰ درصد بیشتر از کیت DDR4 دارد.

چیزی که اکنون به وضوح هویدا است این است که در حال حاضر DDR5 ارزش خرید ندارد، که البته پیش از تمام این آزمایش‌ها هم به این نکته واقف بودیم. اگر بحث قیمت گذاری را به کل نادیده بگیریم، DDR5 در اجرای اکثر بازی‌ها روز دنیا به همراه یک پردازنده آلدر لیک، برتری کم یا ناچیزی نسبت به DDR4 ارائه می‌دهد. با توجه به نکاتی که تا به الان گفتیم، خریدارانی که حساب شده و اقتصادی خرید می‌کنند، باید مراقب باشند هنگامی که قصد خرید یک قطعه پرچمدار مانند Core i9-12900K را دارند، قیمت DDR5 را صرفاً ۱۰ الی ۲۰ درصد بیشتر از قیمت اصلی آن (با توجه به کم بودن موجودی و گران‌تر شدن آن در خرده فروشی‌ها) در نظر بگیرند.

این مقایسه‌های ارزشی هنگامی که DDR5 را با یک مموری عالی مثل DDR4-3600 CL16 مقایسه می‌کنیم، به طرز قابل توجهی به ضرر DDR5 تمام می‌شوند. به عنوان مثال سری G. Skill Ripjaws V 32GB را می‌توان تنها با ۱۳۵ دلار خرید و این صرفاً قیمتِ کیت با گنجایش ۳۲ گیگابایتی آن است. در همین حین، ارزان‌ترین کیت DDR5 32GB در حال حاضر، کیت Corsair’s Vengeance است که قیمتی ۳۱۰ دلاری دارد و حتی موجودی هم ندارد! همانطور که می‌بینید، در مقایسه با مموری DDR4، اینجا با یک بهای مازاد ۱۳۰ درصدی طرف هستیم.

DDR4 vs DDR5 مموری

سخن آخر

لازم به ذکر است که برای گستره عظیمی از بازی‌ها، ۱۶ گیگابایت رم برای شما کافی خواهد بود، مخصوصا اگر سیستم‌عامل خودتان را تمیز و مرتب نگه دارید. از طرفی گیر آوردن یک کیت DDR4-3600 CL16 16GB با قیمت زیر ۱۰۰ دلار هم بسیار ساده است؛ به عنوان مثال Ripjaws V تنها ۸۰ دلار قیمت دارد.

در این بخش لازم می‌بینیم که این نکته را گوشزد کنیم؛ اگر الان به DDR5 به چشم یک سرمایه‌گذاری نگاه کنید و آن را خریداری کنید، بعداً اگر خواستید سیستم‌تان را به یک پردازنده نسل ۱۳ای (که فعلا نام رمزی آن رپتور لیک است) ارتقاء دهید، نیازی نخواهد بود که مادر بردتان را تعویض کنید.

امّا صبر کنید… رپتور لیک هم از مموری DDR4 پشتیبانی خواهد کرد، و با این‌ که احتمال می‌رود تا یک‌سال پس از عرضه رپتور لیک، DDR5 سودمندتر باشد، با این‌حال این برتری و سودمندی آنقدرها هم عظیم نیست و گیمرها در بازی‌هایشان تقریباً همیشه با کارت گرافیک محدود می‌شوند و به مشکل می‌خورند، تا با پردازنده. پس این دید آینده‌نگرانه و سرمایه‌گذاری هم در طولانی مدت صرفاً چند برتری زودگذر در بر خواهد داشت.

DDR4 vs DDR5 مموری

بررسی قیمت‌ها

از این رو، بیایید نگاهی به مادربرد میان‌رده نسبتاً گران‌قیمت Gigabyte Aorus Elite AX بیندازیم. این مادربرد برای نسخه DDR4 270 دلار و رای نسخه DDR5 خود ۲۹۰ دلار قیمت خورده است، که تا همین‌جا شما ۷ درصد بیشتر برای مادربرد DDR5 می‌پردازید.

همانطور که پیش‌تر هم دیده شد، یک کیت معقول DDR4-3600 CL16 32GB برای شما حدود ۱۳۵ دلار آب می‌خورد که تا اینجا ۴۱۵ دلار خرج روی دستمان می‌گذارد ( ۱۳۵ دلار مموری و ۲۷۰ دلار مادربرد). و اگر بخواهیم کمی هم ولخرجی کنیم، پردازنده Core i9-12900K را با قیمت ۶۲۰ دلاری‌اش انتخاب می‌کنیم که سر جمع ۱,۰۲۵ دلار (۲۷,۶۷۵ میلیون تومان با احتساب دلار ۲۷ هزارتومانی) خرج روی دست شما می‌گذارد.

حالا اگر بخواهیم ارزان‌ترین مموری DDR5ای که می‌توانیم پیدا کنیم را بخریم، (که Corsair Vengeance DDR5-4800 CL40 32GB با قیمت ۳۱۰ دلار است) باید هزینه ۲۹۰ دلاری مادربرد Aorus Elite AX DDR5 را با Core i9-12900K گزاف (ولی ارزشمند) جمع کنیم تا به قیمت نهایی ۱,۲۴۰ دلار برسیم که تقریباً ۲۰ درصد بیشتر از هزینه تمام شده مادربرد و مموری DDR4 است.

امَا از سویی مشکلی که وجود دارد این است که بنا به داده‌ها، انتظار می‌رود مموری DDR5-4800 CL40 از DDR4-3600 CL16 کندتر باشد. خب با این تفاسیر کدام عقل سلیمی حاضر است ۲۰ درصد بیشتر هزینه کند تا مموری کندتر را خریداری کند؟

DDR4 vs DDR5 مموری

چرا خرید کارت حافظه DDR5 ضرورتی ندارد

اگر بخواهیم دوباره محاسبتمان را با کارت حافظه‌ای که اینجا استفاده شده انجام بدهیم، با استفاده ازTrident Z RGB، DDR4-3600 Cl14 و DDR5-6000 CL36 هنگامی که از Core i9-12900K و Aorus Elite AX استفاده می‌کنیم، برتری مشابهی را شاهد هستیم و درنهایت باز هم DDR5 حدود ۲۰ درصد گران‌تر است.

البته ممکن است شما این بحث را پیش بکشید که با توجه به این‌که ما چند مورد برتری ۲۰ درصدی در برخی عناوین دیده‌ایم، ۲۰ درصد قیمت مازاد DDR5 هم عقلانی به نظر می‌رسد، اما باور کنید که اگر از همین الان شروع کنید به پس‌انداز کردن به قصد خرید یک نسخه به روز رسانی شده DDR5، برد خواهید کرد چرا که DDR5ای که الان موجود است در مقابل DDR5 یک یا دو سال آینده چیزی بیش از افتضاح نیست. اگر به خاطر داشته باشید ما همین اتفاق را هم سال‌ها پیش بین مموری‌های DDR4 و DDR3 شاهد بودیم.

همانطور که قبلاً هم گفتیم، شما می‌توانید یک کیس معقول با DDR5تان به همراه Core i9-12900K (با توجه به این‌که پردازنده گران قیمتی هم هست) جمع کنید. امَا توصیه ما به گیمرها این است که Core i7-12700KF با ارزش‌تر را خریداری کنند که تنها ۳۹۵ دلار قیمت دارد و در صورت خرید این پردازنده، پکیج DDR5 حدود ۲۵ درصد گران‌تر خواهد بود و اگر هم به سراغ ۱۲۶۰۰K بروید، این تفاوت قیمت به ۳۰ درصد می‌رسد.

کارت حافظه

پیشنهاد ما

توصیه ما برای گیمرهایی که حساب شده و اقتصادی‌تر خرید می‌کنند و می‌خواهند با یک پردازنده Core i5 یا Core i7 به آلدر لیک کوچ کنند، این است که یک مادربرد سطح پایین Z690 مثل Gigabyte Z690 UD DDR4 (با قیمت ۲۰۰ دلار) و یا یک MSI Z690-A Pro DDR4 (با قیمت ۲۲۰ دلار) تهیه کنند و در کنار آن، یک کیت قابل تهیه DDR4 مثل Ripjaws V (با قیمت ۱۳۵ دلاری) هم بخرند.

اما از طرفی اگر رپتور لیک قدم بزرگی رو به جلو از آب در بیاید و ارزش ارتقاء دادن سایر قطعات را داشته باشد، بهتر است که یک مادربرد Z790 با یک مموری DDR5 تهیه کنید و کیت DDR4 دست دومتان را بفروشید. و خوبی این‌کار هم این است که قطعاتتان ارزش خود را به خوبی حفظ می‌کنند (مادربردهای اینتل همیشه به خاطر قطعه‌سازی سنگینشان ارزش خود را حفظ می‌کنند).

تا آن زمان، در هر صورت به دنبال تهیه یک مادربرد بهتر و یک مموری DDR5 با کیفیت بالاتر، و با قیمت خیلی بهتر خواهید بود.

همچنین این احتمال هم وجود دارد که دارندگان پردازنده‌های نسل ۱۲ تا زمانی که پردازنده‌های نسل ۱۴ به بازار برسند، نیازی به ارتقاء احساس نکنند و تا آن زمان هم در هر صورت به یک مادربرد جدید نیاز خواهید داشت.

کارت حافظه

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.