نگاهی بر گوشی گَلِکسی اِس ۵ (Galaxy S5) (قسمت اول) - تکفارس 
نگاهی بر گوشی گَلِکسی اِس ۵ (Galaxy S5) (قسمت اول) - تکفارس 

نگاهی بر گوشی گَلِکسی اِس ۵ (Galaxy S5) (قسمت اول)

sepehr.shahi
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - 22:20
نگاهی بر گوشی گَلِکسی اِس ۵ (Galaxy S5) (قسمت اول) - تکفارس 

این مقاله ای است که بسیار ریز بینانه تمامی ابعاد گوشی Galaxy S5 را بررسی می کند. اگر قصد خرید این گوشی را دارید یا یکی از طفداران پر و پا قرص سامسونگ هستید یا حتی اگر از سیستم عامل آندروید استفاده می کنید حتماً این مطلب را بخوانید و از توانایی های منحصر به فرد این گوشی با خبر شوید. سامسونگ مثل همیشه گل کاشته است!
با ما باشید با قسمت اول نگاهی بر “گلکسی S5”.

زمانی که سامسونگ از Galaxy S5 به همراه ساعت های هوشمند سه گانه اش پرده برداری کرد، در واقع اینکه چقدر خوب به درخواست های مشتریانش توجه می کند را به نمایش گذاشت. می دانم، می دانم: این کاری است که همه ی کمپانی ها می کند یا باید بکنند. اما فراموش نکنید که ما داریم راجع به سامسونگ حرف می زنیم. همان شرکتی که چنان بر بازار آندروید و سهامش حکمرانی می کند که رقبایی مانند ال-جی (LG) و اچ-تی-سی (HTC) جلویش ضیف جلوه می کنند. جور دیگری می گویم: اگر سامسونگ یک گوشی عرضه کند که هیچ پیشرفتی نکرده باشد، باز هم میلیون ها فروش خواهد کرد.

حداقل تا چندی پیش که اینطور بود. این اواخر بازار اسمارت فون ها رکود شدیدی داشته و حتی سامسونگ مقتدر هم از آن تأثیر پذیرفته است. میزات فروش کاهش پیدا کرده و حالا سازندگان باید چیزی را ارائه کنند که مردم واقعاً خواستارش هستند. (آره منم شوک شدم!) خوب، حالا ما چه انتظاری از سامسونگ فروتن داریم؟ موبایلی با دوام که رابط کاربری تاچ-ویز (TouchWiz) اش سبک شده باشد، دوربینی بهتر، عمر باتری بیشتر، بهبود عملکرد آن، یک اسکنر اثر انگشت و و فراهم کردن ابزار سلامتی برای کاربر. بیایید ببینیم  ساسومنگ چگونه اینها را فراهم کرده است.

اگر یک موبایل Galaxy S را دیده اید، انگار که همه شان را دیده اید. هر نسخه از این سری پر طرفدار سامسونگ جزئیات منحصر به فرد خود را داشته اما به طور کلی قیافه همه شان شبیه به هم است. Galaxy S5 نیز از این قاعده مستثنا نیست: تناه ویژگی های جدید آن عبارتند از شکل مربعی اش و بدنه ی پلاستیکی و ضد آب آن، که گودی های ریز دارد تا شبیه به چرم به نظر برسد (واقعاً شبیه چرم نیست). تنها با یک نگاه می توانید بفهمید که این یک Galaxy S5 است.

اگر در یک کلمه بخواهم طراحی Galaxy S5 را توصیف کنم می گویم: “بی آزار”. این گوشی مانند HTC One M8 قیافه ای خیره کننده ندارد اما خوب زشت هم نیست. و این چیز عجیبی هم نیست چون سامسونگ معمولاً در طراحی محافظه کارانه عمل میکند. من حتی شنیده ام که به آن “گوشی چسب زخمی” هم می گویند که طعنه ایست به سوراخ های پشت بدنه اش. البته من خودم این شباهت به چسب زخم را در بعضی رنگ بندی هایش می بینم، مخصوصاً مدل طلایی رنگ آن. خوشبختانه مدل سفید رنگ GS5 اصلاً شبیه چیزی نیست که از جعبه کمک های اولیه در بیاید و به نظر من از روکش های صیقلی GS4 و GS3 زیبا تر هم هست.

IMG_9247

در واقغ این طراحی برتری هم نسبت به روکش های صیقلی دارد. وقتی این گوشی که ۸.۱ میلی متر قطر دارد را در دست می گیرید احساس نمی کنید که هر آن ممکن اسن از دستتان لیز بخورد. به طور دقیق تر گوشه های پهن و روکش صاف آن به شما اجازه می دهد که انگشتان خود را بهتر درو گوشی چفت کنید و این چیز خوبی است چون GS5 از برادرانش کمی بزرگتر است.(۵ میلی متر بلند تر، تقریباً ۳ میلی متر پهن تر و ۰.۲ میلی متر قطور تر). اگر احساس می کردید که GS4 خیلی بزرگ است، ورژن امسال ممکن است بیشتر این احساس را در شما بر بیانگیزد! این گوشی همچنینی ۱۵ گرم سنگین تر شده است. اما نگران نباشید، با استاندارد امروزی GS5 فشرده هم هست: در مقایسه با HTC One M8 سبک تر، نازک تر و قر کوتاه تر است، و تازه صفحه اش کمی بزرگتر از One M8 هم هست.

قبلاً گفتم که GS5 ضد آب است. در واقع گواهی IP67 دارد. که یعنی می تواند تا ۳۰ دقیقه در عمق ۱ متری زیر آب دوام بیاورد. اما قبل از اینکه با آن در آب شیرجه بزنید مطمئن شوید که واشر لاستیکی اش را پشتش بگذارید و درگاه شارژ اش را مهر و موم کنید. قسمت عجیب تر اینکه،درگاه هدفون آن به نظر کاملاً باز می آید اما آب در آن نفوذ نمی کند.

دکمه های روی قاب هم تغییرات کمی کرده اند. در مقایسه با GS4 که سال پیش عرضه شد، کلید پاور و کلید های صدا همچنان به ترتیب در راست و چپ گوشی قرار دارند. اکنون یک درگاه میکرو USB 3.0/MHL 2.0 در زیر آن قرار گرفته که پوششی ضد آب دارد. درگاه مادون قرمز، در بالا سمت چپ جای دارد و ورودی هدفون ۳.۵ میلی متری اش در بالا سمت راست. به علاوه کلید “خانه” اکنون یک حسگر خازنی شناسایی اثر انگشت دارد که در ادامه بیشتر راجع به آن صحبت خواهیم کرد. در پشت گوشی می توان پنجره ی کوچک اسپیکرش را دید. اما بزرگترین تغییر کمی بالا تر است، سامسونگ در کنار چراغ ال-ای-دی گوشی، یک حسگر ضربان قلب نصب کرده است، دقیقاً ریز دوربیت پشتی.

IMG_9174

 

مانند همیشه، سامسونگ پوشش پشتی را “جدا شونده” ساخته و باتری هم به راحتی در می آید. این باتری حجم ۲۸۰۰mAh دارد. همچنین یک جا برای کارت حفظه میکرو (Micro SD) در نظر گرفته شده که تا ۱۲۸ گیگابایت حافظه ی جانبی را پوشش می دهد. از جعبه که درش بیاورید حافظه ی داخلی اش ۱۶ یا ۳۲ گیگا بایت خواهد بود؛ فقط قبل از اینکه شروع به نصب اپلیکیشن و دانلود ویدیو کنید  به یاد داشته باشید که سیستم عامل سامسونگ حجم زیادی از حافظه را اشغال می کند. در واقع یل مدل با حافظه ی داخلی ۱۶ گیگابایتی کمی کمتر از ۱۲ گیگابایت به شما فضای خالی می دهد. پس اگر نگرانی ذخیره کردن فایل های پر حجم را دارید توصیه می کنم مدل ۳۲ گیگابایتی را تهیه کنید یا یک حافظه ی جانبی برای آن بخرید تا کمبود فضا جبران شود.

وقت زیادی را صرف توضیح ارتباط باشبکه نمی کنم چون خیلی به این که کجای جهان زندگی می کنید یا چه شغلی دارید بستگی دارد. این گوشی دارای quad-band HSPA+ 42.2 Mbps (850/900/1900/2100) ، quad-band GSM/EDGE و جایگاه LTE Cat 4 یا همان سیمکارت نسل چهارم است (که تا سرعت ۱۵۰ مگابایت بر ثانیه را پوشش می دهد.) گوشی GS5 همچنین “تراکم شغلی” (Carrier Aggregation) را پشتیبانی می کند که یعنی شما می توانید LTE دریافتی از تاور های مختلف را ترکیب کنید تا سرعت تبادل اطلاعات بیشتری داشته باشید. اما دوباره می گویم که این بستگی به آن دارد که شغل شما اجازه ی استفاده از این قابلیت را بدهد.

در آخر، شما Bluetooth 4.0 + LE, GPS/GLONASS ، DLNA ،  USB OTG ، MHL 2.0 و همچنین یو اس بی دایرکت (USB Direct) را خواهید داشت. به علاوه WiFi 802.11a/b/g/n/ac دو بانده نیز موجود است که البته GS5 اولین گوشی است MIMO دو کاناله را پشتیبانی می کند. بگذازید به فارسی بگویم: این گوشی دازای آنتن اضافی است، که در تئوری شما با استفاده از آن می توانید سرعت خود را دو برابر کنید. البته برای این کار باید پشتیبانی خارجی آن نیز برایتان موجود باشد.

و تا بحث سرعت تمام نشه باید بگویم، بیشتر ورژن های GS5 ویژگی جدیدی به نام “دانلود بوستر” (Download Booster) دارند که با ترکیت قدرت LTE ، وای-فای و “جمجمه خاکستری” (GraySkull) باعث می شود توانید فایل های پرحجم را سریع تر از هر آنچه که یک خط ارتباطی در اختیارتان می گذارد دانلود کنید. این سرویس فایل های با حجم کمتر از ۳۰ مگابایت را پوشش نمی دهد و پروتوکول های FTB و UDP را شامل نمی شود. اما اگر می خواهید یک اپلیکیشن دانلود کنید، یک ویدیو را در یوتوب ببینید یا یک فیلم که پسر خاله تان در فیسبوک برای شما به اشتراک گذاشته را ذخیره کنید، دانلود بوستر به دردتان می خورد. البته اگر حجم اینترنت شما نا محدود نیست مواظب باشید که زیاد از دانلود بوستر استفاده نکنید، ممکن است قبض بعدی اینترنت شما را روانه آی-سی-یو کند!

تصویر

IMG_9226

 

صفحه ی ۵.۱ اینچی فول اچ-دی “سوپر آمو ال ای دی” (Super AMOLED) همان رزولوشن گوشی پرطرفدار سال پیش را دارد اما اندازه اش کمی بزرگتر است. بله، کم شدن تراکم پیکسل، این یعنی شما در هر اینچ ۹ پیکسل کمتر مشاهده می کنید( ۴۴۱ و ۴۳۲). اما آن ۹ پیکسل ارزش قربانی شدن را داشتند: تصویر S5 از S4 خیلی بهتر است. حتی با چشم غیر مسلح هم می توانید تفاوت را احساس کنید، مخصوصاً وقتی دو موبایل را در کنار هم قرار می دهید.

اول اینکه GS5 صفحه ای روشن تر از GS4 دارد. نه تنها زیر سقف بلکه زیر نور مستقیم خورشید(روشنایی خودکار نور صفحه را تا ۴۵۰ نیت بالا می برد)(نیت: واحد روشنایی)به علاوه روشنایی خودکار این گوشی این قابلیت را دارد که در جایی که تاریکی مطلق است نور صفحه را تا ۲ نیت کم کند. این تصویری بهتر را در زمان مطالعه در جایی تاریک یا چک کردن فیس بوک در میان یک فیلم در اختیارتان خواهد گذاشت. زوایای دید هم پیشرفت به سزایی داشته اند: از کور ترین زاویه ها هم تصویر آن و رنگ هایش طبیعی به نظر می رسند و خواندن متن نیز خیلی ساده تر است. باید قبول کنیم که HTC One M8 در قسمت روشنایی و تاریی کار خیلی بهتری انجام می دهد حتی با اینکه GS5 اشباع رنگ بیشتری دارد.( و ایندفعه اشباع بیش از حد هم نیست). همچنان که می بینید من در این بحث خیلی ریز بین شده ام اما فکر میکنم که بیشتر کاربران از هردو صفحه نمایش لذت خواهند برد.

و اگاپر این ها هم برایتان کافی نیست، بخلاف دیگر برند های گوشی (به جز نوکیا)، GS5 پنج حالت تصویر متفاوت دارد: عکاشی حرفه ای (Professional Photo)، سینما (Cinema)، دینامیک (Dynamic)، سازوار (Adapt) و استاندارد (Standard). هرکدام از اینها وسعت رنگی متفاوتی دارند پس اگر از یکی خوشتان نیامد دیگری را امتحان کنید.

حسگر اثر انگشت

IMG_9162

 

قبل از اینکه iPhone 5s عرضه شود، تنها گوشی که حسگر اثر انگشت داشت Motorola Atrix 4G بود، و این مربوط به سه سال پیش است. آن زمان برای همه مشخص بود که تکنولوژی برای ارائه ی همچون چیزی هنوز آماده نیست، بگذریم از اینکه هیچ کدام از حسگر ها هم درست کار نمی کردند. حال، در سال ۲۰۱۴ گوشی GS5 حسگر اثر انگشتی دارد که روی کلید خانه نصب شده است. ببه دقیقاً مثل iPhone. هنوز مانده است تا ببینیم که این هم دادگاه و شکایت کشی در پی دارد یا نه اما خوب شما نمی توانید سامسونگ رت سرزنش کنید، کلید خانه کلیدی است که روی هر گوشی کاربران روزانه ده ها بار فشارش می دهند.

خوب حالا این حسگر چطور کار می کند؟ گوشی سامسونگ از فناوری  Synaptics’ Natural ID بهره مند است که از حسگری بسیار ریز که زیر کلید خانه قرار می کیرد ساخته شده است. وقتی تلفن می خواهد اثر انگشت شما را برای اولین بار شناسایی کند، باید انگشتتان را بارها روی کلید خانه بکشید تا به حسگر اجازه دهید لایه های زنده ی داخلی سر انگشتتان را شناسایی کند. با استفاده از قدرت سیگنالی، این موبایل می تواند نقشه ای از اثر انگشت شما بکشد. شما می توانید کلاً ۳ اثر انگشت را ذخیره کنید البته من دوست داشتم که بیشتر از این باشد.

اگر گوشی پس از ۵ بار اثر انگشت شما را شناسایی نکند از شما می خواهد که پسورد وارد کنید. حواستان باشد که این رمز عبو الفبا عددی است. یعنی به جای کد ۴ عددی معمول، باید هم الفبا در آن باشد و هم عدد. احتمالاً سامسونگ این کار را کرده که تلفن امنیت بیشتری داشته باشد ولی به نظر من کاربران باید حق داشته باشند نوع پسورد خود را انتخاب کنند.

finger1

حالا که حرف از امنیت شد، آیا باید نگران فضای شخصی باشیم؟ سامسونگ می گوید نه. زمانی که سنسور با پردازشگر حرف می زند (هی! اثر انگشت خودشه! راهش بده تو!) تمامی اطلاعات رمز گذاری شده اند. اثر انگشت شما روی گوشی ذخیره می شود و فایل ذخیره شده عکس از انگشت هم نیست، یک نقشه ی مجازی از آن است. حقه و کلک هم روی GS جواب نمی دهند. سامسونگ می گوید که گوشی هر نوع تغییر فیزیکی را تشخیص می دهد و مانع از دسترسی خواهد شد.

در واقع سامسونگ استفاده ی بهتری از سنسور اثر انگشت خود می کند تا اَپِل و حسگر تاچ آی-دی اش. هم GS5 و هم iPhone 5s از حسگر برای باز کردن قفل گوشی استفاده می کنند اما شباهت ها همینجا تمام می شود. تنها کاری که تاچ آی دی انجام می دهد این است که دانلود های شما از “اَپ استور” و “آی تونز” را شناسایی می کند. سامسونگ اما، به شما اجازه می دهد که با استفاده از PayPall خرید آنلاین انجام دهید و دسترسی به “کمد” شخصی شما را که در آن پوشه های محرمانه تان را نگهداری می کنید کنترل می کند. من منتظر هستم زمان آن فرا برسد که این کمپانی ها به سازندگان شخص ثالث اجازه دهند که به سنسور هایشان دسترسی داشته باشند.

finger2

 

 

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.