گوشی های اندرویدی به چه مقدار رم نیاز دارند؟ - تکفارس
گوشی های اندرویدی به چه مقدار رم نیاز دارند؟ - تکفارس

گوشی های اندرویدی به چه مقدار رم نیاز دارند؟

مهدی حلوائی
۴ بهمن ۱۴۰۰ - 17:21
گوشی های اندروید به چه مقدار رم نیاز دارند؟

گوشی‌های اندرویدی جدید معمولاً در نسخه‌های مختلف با ترکیب رم و حافظه‌ی داخلی متفاوت در دسترس کاربران قرار می‌گیرند. گوشی‌های پرچمدار چیزی بین ۱۲ تا ۱۶ گیگابایت رم را ارائه می‌دهند و در طرف دیگر، گوشی‌های اقتصادی در شرایط عادی از ۴ گیگابایت رم بهره می‌برند.

گوشی‌های میان‌رده نیز در نسخه‌های ۴ و ۸ گیگابایتی روانه‌ی بازار می‌شوند. به‌طور کلی میزان رم در گوشی‌های ارزان‌ کمتر بوده و در گوشی‌های گران‌‌تر، بیشتر است. اما سوال اصلی این است که گوشی‌های هوشمند به چه میزان رم نیاز دارند؟

مطالب مرتبط:

مقایسه رم و حافظه سواپ (Swap)

گوشی های هوشمند به مقدار رم نیاز دارند

تمام رایانه‌ها و گوشی‌های هوشمند از حافظه‌ی دسترسی تصادفی یا رم (RAM) بهره می‌برند که تمام برنامه‌های در حال اجرا، داده‌های آن‌ها و سیستم‌عامل به‌طور موقت درون آن ذخیره می‌شوند. حدود ۱۰ سال پیش، گوشی‌های اندرویدی تنها از ۵۱۲ مگابایت و یا ۱ گیگابایت رم استفاده می‌کردند اما در سال‌‌های اخیر این میزان به بیش از ۱۲ گیگابایت رسیده است. بیشتر گوشی‌های پرچمدار در سال ۲۰۱۳ به ۳ گیگابایت رم مجهز بودند و این عدد در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ به ۴ گیگابایت افزایش یافت اما در سال ۲۰۲۲ این کمترین میزان رمی است که در گوشی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

صرف نظر از این‌که گوشی شما از چه مقدار رم استفاده می‌کند، این حافظه در نهایت محدود بوده و مدیریت آن ضروری است. زمانی که یک اپلیکیشن را روی گوشی خود نصب می‌کنید، این اپلیکیشن بخشی از فضای رم را اشغال می‌کند. میزان فضای اشغال‌شده توسط اپلیکیشن‌ها به نوع آن‌ها بستگی دارد و برای مثال برخی از بازی‌ها تا ۱.۵ گیگابایت از فضای رم را به خود اختصاص می‌دهند. از این رو، رم‌های ۴ گیگابایتی تنها توان ذخیره‌سازی داده‌های چند اپلیکیشن و سیستم‌عامل گوشی را دارند و معمولاً فضای آن‌ها به سرعت پر می‌شود.

رایانه‌های مدرن برای رفع این مشکل از روشی به نام سواپ کردن (Swapping) استفاده می‌کنند. در این روش، قدیمی‌ترین و کم‌استفاده‌ترین صفحات حافظه به فضای سواپ انتقال پیدا کرده و فضای رم خالی می‌شود. در صورت نیاز، این اطلاعات بار دیگر از حافظه‌ی سواپ در حافظه‌ی رم کپی می‌شود. این روش فضای مورد نیاز برای ذخیره‌سازی اپلیکیشن‌ها و داده‌ها را افزایش می‌دهد و تنها مشکل، سرعت نسبتاً پایین آن است.

دسکتاپ‌ها، لپ تاپ‌ها و سرورها معمولاً از حافظه‌های اکسترنال مانند دیسک‌های جامد و SSD به عنوان حافظه‌ی سواپ استفاده می‌کنند اما روش کار اندروید با این سیستم‌ها کمی متفاوت است. این سیستم‌عامل به‌جای انتقال داده‌ها به حافظه‌ی اکسترنال، آن‌ها را فشرده‌سازی کرده و دوباره درون رم ذخیره می‌کند. در این روش که zRAM نام دارد، برای مثال با فشرده‌سازی ۵۰ درصدی داده‌ها، حجم یک فایل ۱۲۸ کیلوبایتی به ۶۴ کیلوبایتی کاهش پیدا می‌کند و در واقع ۶۴ کیلوبایت فضای خالی در رم ایجاد می‌شود.

داده‌های فشرده‌شده که حالا در حافظه‌ی سواپ قرار دارند، به‌طور مستقیم قابل خواندن نیستند و برای این کار اندروید باید آن‌ها را از حالت فشرده خارج کرده و بار دیگر در رم کپی کند. با این وجود، حافظه‌ی سواپ نیز نامحدود نبوده و در صورتی که این حافظه نیز به‌طور کامل اشغال شود، اندروید اپلیکیشن‌های موجود در حافظه را حذف می‌کند. میزان رم کمتر به معنای حذف‌شدن اپلیکیشن‌های بیشتر از حافظه است. حالا با در نظر گرفتن این موارد، بهترین میزان رم برای گوشی‌های هوشمند چه مقدار است؟

آزمایش

گوشی های هوشمند به مقدار رم نیاز دارند

برای مشخص‌شدن میزان دقیق رم مورد نیاز برای گوشی‌ها، وب‌سایت منبع این مقاله روی سه گوشی گلکسی S21 اولترا با ۱۲ گیگابایت رم، وان پلاس ۹ پرو با ۸ گیگابایت رم و پیکسل ۳XL با ۴ گیگابایت رم آزمایش‌هایی را انجام داد. گوشی‌ سامسونگ و گوگل از سیستم‌عامل اندروید ۱۲ استفاده می‌کنند و گوشی وان پلاس نیز از اندروید ۱۱ بهره می‌برد.

در این آزمایش، ابتدا میزان رم و حافظه‌ی سواپ استفاده‌نشده در هر گوشی به‌طور جداگانه بررسی شد. سپس در هر کدام از گوشی‌ها یک بازی اجرا و میزان رم مورد نیاز آن بررسی شد و در نهایت میزان رم و حافظه‌ی سواپ گوشی هنگام اجرای بازی مورد بررسی قرار گرفت. تمام این مراحل چندین بار تکرار شد تا اندروید وادار به حذف یکی از اپلیکیشن‌ها از حافظه‌ شود. در قسمت زیر می‌توانید لیست بازی‌های اجراشده و میزان رم مورد استفاده توسط آن‌ها را مشاهده کنید:

  • Subway Surfers — ۷۵۰MB
  • Airforce 1945 — ۸۵۰MB
  • Candy Crush — ۳۵۰MB
  • Brawl Stars — ۵۰۰MB
  • Minecraft — ۸۰۰MB
  • Asphalt 9 — ۸۰۰MB
  • Shadowgun Legends — ۹۰۰MB
  • Elder Scrolls Blades — ۹۵۰MB
  • Genshin Impact — ۱.۴GB
  • Chrome — ۲.۲GB

آزمایش های گلکسی S21 اولترا و پیکسل ۳XL

در قسمت زیر جدولی از عملکرد دو گوشی هنگام اجرای بازی‌ها و همچنین نام بازی‌ها به ترتیب اجرای آن‌ها قرار دارد. خط آبی میزان رم آزاد گوشی را نشان داده و خط سبز نیز میزان حافظه‌ی سواپ مورد استفاده را نشان می‌دهد.

همان‌طور که در جدول بالا مشاهده می‌کنید، گلکسی S21 اولترا نمونه‌ای از بهترین مدیریت حافظه‌ را ارائه داده است. این گوشی با کاهش میزان فضای آزاد در رم، استفاده‌ی خود از حافظه‌ی سواپ را بیشتر می‌کند. رم ۱۲ گیگابایتی گلکسی S21 اولترا توانایی ذخیره‌ی تمام بازی‌های آزمایش‌شده را داشت و هیچ کدام از بازی‌ها از رم حذف نشد. با این وجود پس از بازکردن ۱۲ برگه در مرورگر کروم و اشغال ۲.۲ گیگابایت از فضای رم، سیستم‌عامل گوشی بازی Minecraft را از حافظه‌ی رم حذف کرد.

در طرف دیگر، اوضاع برای گوشی پیکسل ۳XL کاملاً متفاوت بود. رم ۴ گیگابایتی این گوشی تنها توان ذخیره‌ی همزمان ۳ بازی را داشت و به محض اجرای بازی چهارم، بازی اول از حافظه‌ی رم حذف شد. همان‌طور که انتظار می‌رفت، میزان رم کمتر این گوشی باعث شده تا حافظه‌ی سواپ در آن برای اپلیکیشن‌های کمتری مورد استفاده قرار بگیرد. در واقع تعداد اپلیکیشن‌هایی که در رم این گوشی ذخیره شد بسیار کمتر از گوشی گلکسی S21 اولترا بود.

آزمایش وان پلاس ۹ پرو

گوشی وان پلاس ۹ پرو از فناوری RAMBoost اختصاصی این شرکت بهره می‌برد که مدیریت حافظه‌ی هوشمندتری را ارائه می‌دهد. این فناوری با بررسی اپلیکیشن‌های پراستفاده، آن‌ها را در حافظه‌ی رم ذخیره کرده و اپلیکیشن‌های دیگر را از این بخش حذف می‌کند. برای بررسی تاثیر این فناوری، وان‌ پلاس ۹ پرو یک بار با استفاده از این فناوری و یک بار بدون آن مورد آزمایش قرار گرفت.

نکته‌ی قابل توجه در مورد این فناوری، میزان فضای آزاد رم هنگام اجرای بازی Candy Crush بود. علت اصلی وجود چنین مقدار زیادی از فضای خالی در رم، حذف‌شدن بازی Subway Surfers از آن بوده است. این در حالی است که رم گوشی پیش از حذف‌شدن بازی مذکور نیز فضای کافی برای اجرای بازی جدید را داشت. با این وجود برای بررسی عملکرد گوشی، بار دیگر بازی Subway Surfers اجرا شد و گوشی در این شرایط نیز موفق شد تا ۳ بازی دیگر را نیز به‌طور همزمان در حافظه‌ی ‌رم ذخیره کند اما به محض اجرای Asphalt 9، بازی Subway Surfers از حافظه حذف شد.

نکته‌ی عجیب در مورد گوشی وان پلاس ۹ پرو این است که گوشی در هر دو آزمایش، علی‌رغم وجود فضای خالی کافی در رم، بازی‌ها را از این بخش حذف می‌کرد. در واقع وان پلاس ۹ پرو از ۴ گیگابایت فضای سواپ بهره می‌برد اما هنگام حذف بازی‌ها از رم تنها ۱ گیگابایت آن مورد استفاده قرار می‌گرفت. بر اساس این آزمایش‌ها می‌توان گفت که وان پلاس ۹ پرو در مدیریت حافظه‌ی خود بسیار سخت‌گیرانه‌تر از دو گوشی دیگر عمل می‌کند.

جمع بندی

گوشی های هوشمند به مقدار رم نیاز دارند

همان‌طور که در آزمایش‌‌های بالا مشاهده کردید، ۴ گیگابایت رم برای اجرای همزمان چندین برنامه کافی نیست و تنها توان ذخیره‌ی سه تا چهار بازی را دارد. اپلیکیشن‌های تولید محتوا معمولاً حجم کمتری از بازی‌ها دارند و یک گوشی با رم ۴ گیگابایتی مانند پیکسل ۳XL امکان اجرای همزمان پنچ یا شش اپلیکیشن‌ را دارد. در طرف دیگر، گلکسی S21 اولترا به‌لطف رم ۱۲ گیگابایتی خود در مدیریت حافظه فوق‌العاده عمل کرد و توانست ۱۵ بازی به همراه چندین برگه‌ در مرورگر کروم را اجرا کند.

با توجه به این آزمایش‌ها می‌توان گفت که ۶ گیگابایت رم بهترین گزینه برای گوشی‌های اقتصادی است. همچنین برای گوشی‌های میان‌رده و رده بالا نیز می‌توان روی ۸ گیگابایت رم برای اجرای همزمان چند اپلیکیشن حساب کرد. با این وجود همان‌طور که گلکسی S21 اولترا نشان داد، گوشی‌های مجهز به رم ۱۲ گیگابایتی برای افرادی که قصد اجرای چندین بازی و اپلیکیشن به‌صورت همزمان را دارند، بهترین گزینه به حساب می‌آید. در حال حاضر رم‌های ۱۶ گیگابایتی تنها جنبه‌ی تبلیغاتی دارند و در عملکرد برتری خاصی نسبت به رم‌های ۱۲ گیگابایتی ندارند.

منبع: Android Authority

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید