ماهواره های اینترنتی استارلینک تبدیل به مشکل جدی برای ستاره شناسان شده اند - تکفارس 
ماهواره های اینترنتی استارلینک تبدیل به مشکل جدی برای ستاره شناسان شده اند - تکفارس 

ماهواره های اینترنتی استارلینک تبدیل به مشکل جدی برای ستاره شناسان شده اند

افشین نوری
۳۰ دی ۱۴۰۰ - 08:53
استارلینک

شرکت اسپیس ایکس دیروز چند ماهواره استارلینک دیگر به فضا پرتاب کرد و حالا تعداد این ماهواره‌های اینترنتی به ۱۹۰۰ عدد رسیده است که واقعا می‌تواند اتفاق منحصربه‌فردی در تاریخ فناوری باشد؛ اما ظاهرا این موضوع مشکلاتی برای ستاره شناسان ایجاد کرده است.

مساله اینجاست که ستاره‌شناسان برای رصد اجرام آسمانی از روی زمین، نیاز به جذب نور از فواصل دوردست دارند و از آنجائیکه ماهواره‌های استارلینک باعث انعکاس نور می‌شوند، این موضوع باعث اختلال در کار رصد کردن ستارگان شده است.

مطالب مرتبط:

از طرف دیگر، براساس یک تحقیق جدید که براساس داده‌های جمع‌‌آوری شده از نوامبر ۲۰۱۹ تا سپتامبر ۲۰۲۱ انجام شده است، ماهواره‌های استارلینک در این مدت ۵۳۰۱ مورد خطای نجومی در ثبت تصاویر آسمانی ایجاد کرده‌اند.

براساس این مطالعه، در اواخر سال ۲۰۱۹ کمتر از ۰.۵ درصد تصاویر تحت‌تاثیر ماهواره‌های استارلینک قرار داشتند، اما در آگوست ۲۰۲۱ حدود یک پنجم تصاویر نجومی به‌اشتباه ثبت شده‌اند. این تحقیق پیش‌بینی کرده است که تعداد خطاها در سال‌های آینده به ۱۰۰۰۰ مورد برسد که واقعا می‌تواند نگران‌کننده باشد.

البته شرکت اسپیس ایکس تلاش کرده است تا این مشکل را به‌نوعی برطرف کند و از سال ۲۰۲۰ صفحاتی به ماهواره‌های خود اضافه کرده است که نور خورشید را بازتاب نمی‌دهند. برخی محققین نیز معتقدند که با استفاده از تدابیر نرم‌افزاری نیز می‌توان این مشکل را کاهش داد.

در هر حال باید منتظر بمانیم و بینیم که آینده اینترنت ماهواره‌ای درنهایت به کجا ختم می‌شود و آیا این اتفاق به‌زودی محقق خواهد شد یا نه.

منبع: Techspot

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.