بزرگ ترین خریدهای تکنولوژی، به بهانه مایکروسافت - تکفارس  
بزرگ ترین خریدهای تکنولوژی، به بهانه مایکروسافت - تکفارس  

بزرگ ترین خریدهای تاریخ تکنولوژی؛ به بهانه تصاحب اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت

مهدی ملکی
۳ بهمن ۱۴۰۰ - 09:45
بزرگ ترین خریدهای تاریخ تکنولوژی

شرکت‌های بزرگ، پول بسیار زیادی دارند و این موضوع چیز عجیبی نیست. برخی از شرکت‌ها مانند اپل، آمازون، گوگل و مایکروسافت مدت‌هاست که به عنوان شرکت‌های تریلیون دلاری شناخته می‌شوند. آن‌ها نه تنها قادر به تغییر سرنوشت تاریخچه تکنولوژی هستند،‌ بلکه می‌توانند با تصاحب شرکت‌ها، کسب و کارها و برندهای دیگری، تاریخچه آن‌ها را نیز تا حد زیادی تحت تاثیر قرار دهند.

مایکروسافت چند روز پیش با تصاحب اکتیویژن بلیزارد چنین بحث‌هایی را دوباره به راه انداخت. رقم قرارداد مذکور به حدی بالا بود که کاربران شروع به کاوش برای پیدا کردن گران‌ترین خریدهای تاریخ تکنولوژی کردند تا به ابعاد دقیق آن پی ببرند. خوشبختانه نیازی نیست که شما نیز چنین کاری انجام دهید. ما در این مقاله گران‌قیمت‌ترین خریدهای تاریخ تکنولوژی را به مورد بررسی قرار خواهیم داد.

البته خریدهای گران‌تری هم در تاریخ رخ داده‌اند اما ما در این فهرست صرفاً به زمینه تکنولوژی می‌پردازیم و در آینده مقاله‌ای مجزا برای گران‌ترین تصاحب‌های تمام تاریخ منتشر خواهیم کرد. در ادامه با ما همراه باشید.

۱۰. خرید کامپک توسط اچ پی – ۲۵ میلیارد دلار

بزرگ ترین خریدهای تاریخ تکنولوژی

اچ پی به عنوان یکی از شرکت‌های مورد علاقه استیو جابز، اکنون مدت‌هاست که از دوران اوج خود فاصله گرفته است. این شرکت سرانجام در سال ۲۰۱۵ به دلیل تصمیمات ناکارآمد به دو بخش HP Inc و HP Enterprise تفکیک شد اما کاربران یک واقعه دیگر را حتی از این رویداد هم شرم‌آورتر می‌دانند: تصاحب کامپک به مبلغ ۲۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۱.

اما چرا باید این‌گونه باشد؟ در آن سال‌ها اچ پی به شدت در حال از دست دادن سهم خود از بازار رایانه‌های شخصی بود. در حالی که اچ پی به قاطعیت روی برخی از دسته‌بندی‌ها سرمایه‌گذاری می‌کرد، رقبای بیشتر و بیشتری از آن دسته‌ها خارج می‌شدند که نشان از عدم بازدهی آن‌ها داشت. این خرید نیز با اصرار روی همین سیاست‌ها صورت گرفت و نهایتاً ۴ سال بعد از این قرارداد مدیر عامل وقت اچ پی نیز تغییر کرد.

اما خریدهای ناخوشایند اچ پی صرفاً به این‌جا ختم نمی‌شود. این شرکت در سال ۲۰۱۱ هم اقدام به خرید شرکت Autonomy کرد که مشکلات زیادی را برای این شرکت به وجود آورد. آخرین امتیازهای مربوط به Autonomy در سال ۲۰۱۶ به یک برند دیگر واگذار شدند. با این حال این خرید ارزان‌تر از آن است که در فهرست ما جا بگیرد.

۹. خرید اسپرینت توسط تی موبایل – ۲۶ میلیارد دلار

بزرگ ترین خریدهای تاریخ تکنولوژی

ایالات متحده آمریکا تا پیش از سال ۲۰۲۰ میلادی در مجموع ۴ اپراتور ارتباطات سیار داشت. با این حال تی موبایل (T-Mobile) سالیان سال تلاش کرد تا بتواند یکی دیگر از اپراتورهای این کشور یعنی اسپرینت را تصاحب کند. سرانجام بعد از چندین و چند حکم دادگاه مبنی بر لغو این قرارداد، تی موبایل با پرداخت مبلغ ۲۶ میلیارد دلار موفق به تصاحب این اپراتور قدیمی شد.

البته این تصاحب با قوانین و ملاحظات بسیاری انجام شد تا کاربران اسپرینت با زیان و همچنین سردرگمی مواجه نشوند. برای مثال کاربران اسپرینت در صورت تمایل اجازه دارند پلن فعلی خود را تا سال ۲۰۲۳ میلادی تغییر ندهند. از سوی دیگر تغییرات سهام به شکل پیچیده‌ای صورت گرفتند تا بازار دچار اختلال نشود.

به هر حال این موضوع چندان عجیب هم نیست، چرا که اسپرینت پیش از الحاق به زیرمجموعه‌های تی موبایل،‌ سومین اپراتور مخابراتی ایالات متحده از لحاظ تعداد کاربران به شمار می‌رفت.

۸. خرید لینکدین توسط مایکروسافت – ۲۶.۲ میلیارد دلار

بزرگ ترین خریدهای تاریخ تکنولوژی

مایکروسافت از دهه ۸۰ میلادی به بعد پیوسته مشغول تصاحب شرکت‌های دیگر بوده است اما تصاحب لینکدین یکی از تاثیرگذارترین و البته گران‌ترین آن‌هاست. در واقع اگر فهرست‌ها اندکی طولانی‌تر بود،‌ می‌توانستید سایر خریدهای این شرکت از جمله نوکیا را نیز نظاره کنید.

به هر حال مایکروسافت در اواخر سال ۲۰۱۶ با پرداخت ۲۶.۲ میلیارد دلار صاحب یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های اجتماعی سراسر جهان شد. این غول آمریکایی اخیراً برنامه‌های خود را برای ادغام این برند با نرم‌افزارهای کاربردی خود مانند آفیس ۳۶۵ آغاز کرده است.

با این وجود مایکروسافت اجازه داده است که لینکدین تا حد زیاد مستقل عمل کند که گویا تاکنون موفقیت‌آمیز نیز بوده است. مشخص نیست که در ادامه دقیقاً چه اتفاقی رخ دهد. به هر حال مایکروسافت می‌تواند رویکردهای بسیاری را در پیش بگیرد تا کاربران بیشتری از لینکدین به استفاده از سایر محصولات این شرکت ترغیب شوند.

لینکدین به لطف ۷۰۶ میلیون حساب ثبت نام شده و بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر فعال، جزو ۲۰ شبکه اجتماعی محبوب جهان است. لینکدین در حال حاضر بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی برندسازی شخصی در سراسر جهان است.

۷. خرید اسلک توسط سیلزفورس – ۲۷.۷ میلیارد دلار

بزرگ ترین خریدهای تاریخ تکنولوژی

در اواخر ۲۰۲۰ اعلام شد سیلزفورس با پرداخت مبلغ ۲۷.۷ میلیارد دلار، پیام‌رسان تیمی «اسلک» را تصاحب می‌کند. این تصاحب گران‌ترین خرید تاریخ سیلزفورس به شمار می‌رود. ایده اصلی پشت این خرید، افزودن اسلک با سرویس کاستومر ۳۶۰ CRM همین شرکت بود. در واقع سیلزفورس قصد دارد با عملی ساختن این ادغام در دراز مدت یک سیستم عامل جدید برای انجام کارها فراهم کند.

این سیستم عامل و رویکرد آن در اصل برای رقابت با مایکروسافت تیمز (Teams) در نظر گرفته شده است. اگر پیش‌تر با اسلک کار نکرده‌اید، این سرویس یک نرم‌افزار مبتنی بر فضای ابری است که در سال ۲۰۱۳ شروع به کار کرد.

اسلک تا زمان نگارش این مقاله قادر است با سایر سرویس‌های مطرح دنیای تکنولوژی از جمله گوگل درایور، دراپ باکس، ترلو، گیت هاب، باکس، هروکو، بلومیکس، ران اسکوپ، زن‌دسک و … همگام شود.

۶. خرید آرم توسط سافت بانک – ۳۱.۴ میلیارد دلار

بزرگ ترین خریدهای تاریخ تکنولوژی

مدتی پیش مشخص شد که انویدیا قصد دارد با پرداخت ۴۰ میلیارد دلار، آرم را خریداری کند که البته تا به این لحظه مراجع قانونی اجازه نهایی شدن این قرارداد را نداده‌اند.

اما پیش از این آرم در سال ۲۰۱۶ با قیمت ۳۱.۴ میلیارد دلار به زیرمجموعه‌های سافت بانک اضافه شد. اگرچه اکنون سافت بانک نیز با نهایی شدن این قرارداد مشکلی ندارد، اما به نظر می‌رسد که کمیسیون تجارت فدرال آمریکا فعلاً چنین اجازه‌ای را صادر نخواهد کرد.

آرم عموماً به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فعال در صنعت نیمه‌رساناها شناخته می‌شود. احتمالاً تاکنون نام معماری آرم، یعنی معماری به کار رفته در تراشه‌ها را شنیده‌اید؛ خب، این شرکت همان‌طور که از نامش پیداست، طراح این معماری محسوب می‌شود و به لطف هزاران حق ثبت دیگر، یکی از گوهرهای درخشان دنیای تکنولوژی است.

در واقع تمام پردازنده‌های به کار رفته در گوشی‌های اندروید و آیفون مبتنی بر این معماری هستند. همکاری شرکت آرم با اینتل، AMD، انویدیا و …، مزیت بزرگ دیگری به شمار می‌رود، بنابراین عجیب نیست که دو جین از رقبای بزرگ این صنعت به دنبال تصاحب آن باشند.

۵. خرید رد هت توسط IBM – قیمت ۳۴ میلیارد دلار

بزرگ ترین خریدهای تاریخ تکنولوژی

انتظار می‌رفت که خرید گیت هاب توسط مایکروسافت، گران‌ترین تصاحب در زمینه نرم‌افزار در سال ۲۰۱۸ میلادی تلقی شود تا این که IBM از راه رسید و با پرداخت ۳۴ میلیارد دلار به صورت نقد، تولید کننده مهم‌ترین توزیع لینوکس جهان یعنی رد هت را به زیرمجموعه‌های خود الحاق کرد.

این شرکت با در اختیار داشتن حق نشر نرم‌افزارهای تجاری متن باز نظیر رد هت لینوکس، پلتفرم JBoss، اوپن‌استک و سرویس اوپن شیفت که در سال ۲۰۱۷ حدود ۳ میلیارد دلار سود خالص رقم زده بودند، یکی از گران‌ترین و البته هوشمندانه‌ترین خریدهای سال‌های گذشته در حوزه تکنولوژی محسوب می‌شود.

این قرارداد سرانجام در سال ۲۰۱۹ با پیوستن رد هت به بخش ابری شرکت IBM نهایی شد. خرید بزرگ‌ترین شرکت فعال در توسعه سیستم عامل لینوکس یکی از افتخاراتی است که IBM از کسب آن خوشنود خواهد بود.

۴. خرید زایلینکس توسط AMD – قیمت ۳۵ میلیارد دلار

بزرگ ترین خریدهای تاریخ تکنولوژی

همان‌طور که نظاره می‌کنید، بسیاری از خریدهای شگفت‌انگیز تاریخ تکنولوژی طی سال‌های گذشته شکل گرفته‌اند. AMD نیز از این قافله جا نماند و در سال ۲۰۲۰ با پرداخت ۳۵ میلیارد دلار اقدام به تصاحب زایلینکس کرد تا بهتر بتواند با اینتل و انویدیا رقابت کند.

احتمالاً برخلاف اکثر شرکت‌های حاضر در این مقاله، نام زایلینکس چندان برای شما آشنا به نظر نرسد. این شرکت واقع در سن خوزه، در تولید تراشه‌های FPGA مشغول است که کاربرد گسترده‌ای در صنایع مخابراتی، خودروسازی، هوافضا و همچنین تجهیزات نظامی دارند.

برخلاف پردازنده‌های عمومی موجود در بازار که من و شما از آن‌ها استفاده می‌کنیم، تراشه‌های FPGA ساخت این شرکت برای عمل نیازی به نرم‌افزار ندارند.

در واقع می‌توان این تراشه‌ها را از طریق سخت‌افزار یا دقیق‌تر، مدارهای مجتمع قابل تنظیم به گونه‌ای تنظیم کرد که دستورات مورد نظر را اجرا کنند. چنین رویکردی، منجر به کاهش تمام تاخیرهای موجود می‌شود.

۳. خرید برودکام توسط آواگو – ۳۷ میلیارد دلار

بزرگ ترین خریدهای تاریخ تکنولوژی

در سال ۲۰۱۵ آواگو اعلام کرد که طی قراردادی به مبلغ ۳۷ میلیارد دلار، شرکت برودکام را تماماً تصاحب می‌کند. این قرارداد تا پیش از سال ۲۰۱۸، گران‌ترین خرید تاریخ در حوزه تکنولوژی به شمار می‌رفت.

برودکام، شرکت فعال در طراحی نیمه‌رساناها، در سال ۲۰۱۲ درآمد خاصلی بالغ بر ۸ میلیارد دلار داشته است. این شرکت پیش از ادغام با آواگو، ۱۱۳۰۰ کارمند در ۱۵ کشور جهان در استخدام خود داشت.

بعد از نهایی شدن این قرارداد، آواگو تصمیم گرفت تحت نام این برند به فعالیت خود ادامه دهد. آن‌ها در سال ۲۰۱۸ شرکت CA Technologies را هم با قیمت ۱۸.۸ میلیارد دلار تصاحب کردند.

با این وجود آن‌ها این شانس را داشتند که بزرگ‌ترین معامله تاریخ تکنولوژی (حتی تا به امروز) را به نام خود ثبت کنند. برودکام در نظر داشت بعد از ادغام خود با پرداخت مبلغ استثنائی ۱۲۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷، کوالکام سازنده پردازنده‌های اسنپدراگون را تصاحب کند. دونالد ترامپ رئیس جمهور وقت ایالات متحده بنا بر ملاحظات امنیتی-ملی، جلوی نهایی شدن این قرارداد را گرفت.

۲. خرید EMD توسط دل – ۶۷ میلیارد دلار

بزرگ ترین خریدهای تاریخ تکنولوژی

با یک تفاوت قابل توجه به رتبه دوم فهرست خود می‌رسیم. دل در سال ۲۰۱۵ تصمیم گرفت با یک مبلغ سرسام‌آور یعنی ۶۷ میلیارد دلار، EMC را بخرد یا در واقع با آن ادغام شود. بعد از نهایی شدن این قرارداد، شرکت دل با نام دل EMC شناخته می‌شود.

این شرکت بعدتر در سال ۲۰۱۸ بعد از ۵ سال تصمیم گرفت که دوباره به یک شرکت سهامی عام تبدیل شود. دل اکنون حتی از عنوان EMC برای نام‌گذاری برخی از محصولاتش نیز بهره می‌گیرد.

فوربز در زمان نهایی شدن این قرارداد اعلام کرد که دل با انجام این خرید به دنبال توسعه و فروش حافظه‌های ذخیره‌سازی و سخت‌افزارهای مربوط به این حوزه با بهره‌گیری از کیفیت ساخت EMC است. دل در سال ۲۰۱۸ تصمیم گرفت یک ادغام‌سازی معکوس را هم با VMWare انجام دهد که نهایتاً به نتیجه نرسید.

۱. خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت – ۶۸.۷ میلیارد دلار

اکتیویژن بلیزارد مایکروسافت

به احتمال بسیار زیاد، پیش از آن که به رتبه اول برسیم، آن را حدس زده‌اید. مایکروسافت اخیراً اعلام کرد که با پرداخت ۶۸.۷ میلیارد دلار مجموعه اکتیویژن بلیزارد را به عنوان جدیدترین زیرمجموعه بخش گیمینگ خود، تصاحب می‌کند.

این قرارداد نه تنها گران‌ترین خرید مایکروسافت در میان بیش از ۲۰۰ تصاحبش، بلکه گران‌ترین خرید تاریخ صنعت بازی‌های ویدیویی و گران‌ترین خرید تاریخ تکنولوژی به شمار می‌رود.

اکتیویژن بلیزارد با در اختیار داشتن آی‌پی‌های محبوب و شناخته شده‌ای مانند Call of Duty، World of Warcraft، Crash، Diablo، StarCraft و … یکی از گران‌ترین گزینه‌هایی به شمار می‌رفت که مایکروسافت می‌توانست به خرید آن فکر کند.

طبق اعلام تحلیلگران، مایکروسافت با نهایی کردن این قرارداد که در سال ۲۰۲۳ صورت می‌پذیرد، به عنوان سومین ناشر بزرگ صنعت بازی‌های ویدیویی و احتمالاً بزرگ‌ترین ناشر غربی شناخته خواهد شد.

به این ترتیب به پایان این مقاله می‌رسیم. همان‌طور که در ابتدا نیز اشاره کردیم، اگرچه مایکروسافت اکنون صاحب رکورد گران‌ترین تصاحب تاریخ تکنولوژی است اما گزینه‌های بسیاری برای انتخاب به عنوان گران‌ترین تصاحب‌های تاریخ وجود دارند که در مقاله آینده به آن‌ها خواهیم پرداخت.

نظر شما درباره اعضا فهرست و از همه مهم‌تر، تصاحب اخیر مایکروسافت چیست؟ آیا مایکروسافت در آینده رکورد خود را خواهد شکست یا رقبای او دست بالاتر را در پیش خواهند گرفت؟

منبع: PC MAG

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.