آموزش تماشای فیلم به صورت واقعیت مجازی (VR) - تکفارس 
آموزش تماشای فیلم به صورت واقعیت مجازی (VR) - تکفارس 

آموزش تماشای فیلم به صورت واقعیت مجازی (VR)

امیرحسین ندایی
۲ بهمن ۱۴۰۰ - 17:16
آموزش تماشای فیلم در واقعیت مجازی

با توجه به هجوم فروشندگان کنسول و ربات‌ها برای قاپیدن کنسول‌ پلی استیشن ۵ و یا نینتندو سوییچ‌های صفحه OLED، به طبع امکان خرید این محصولات برای بسیاری از افراد به شدت کم شده است و از این رو، هدست‌های واقعیت مجازی (VR) در دوران تعطیلات، و به عنوان هدیه، به شدت روی بورس بودند و هواخواه زیادی داشتند.

از سویی هم برخی موارد مانند هدست Oculus Quest 2 متا، با موج عظیمی از دانلود برنامه مخصوص آن، آن‌هم در آخرین روزهای سال مواجه شدند. بسیاری از افراد از این هدست‌ها برای تماشای فیلم و سریال استفاده می‌کنند.

پس با توجه به موارد ذکر شده، در این مقاله قصد داریم به شما نحوه تماشای فیلم یا سریال بر روی هدست‌های واقعیت مجازی (VR) را آموزش دهیم.

چرا روی VR فیلم ببینیم؟

چه بسته موسیقی لیدی گاگا در بازی Beat Saber را به تازگی به پایان رسانده باشید و چه بخواهید کمی از بازی Horizon Workroom فاصله بگیرید، صاحبان هدست VR می‌توانند زمانشان را صرف دیدن فیلم با این هدست‌ها کنند.

جدا از چند مورد استثناء، تماشای یک فیلم با هدست VR لزوماً به معنای این نیست که تجربه‌ خیلی عمیقی در این فیلم‌ها خواهید داشت. هنگامی که در VR استریم می‌کنید، آواتار شما اکثر مواقع در یک اتاق مجازی یا سینما، و در مقابل یک صفحه نمایش دوبعدی قرار دارد.

سرویس‌های اشتراک ویدئویی مانند نتفلیکس و پرایم ویدئو برنامه‌های مخصوصی برای این کار دارند که به راحتی قابل دانلود هستند. سرویس‌های اجاره ویدئو بنا به درخواست که از طریق یوتیوب یا Bigscreen قابل دسترسی هستند نیز، نیاز به طی کردن مراحل بیشتری برای دستیابی به محتوای مورد نظرتان دارند که البته کلیت پروسه سر راست است. سایر فیلم‌ها نیز از طریق مرورگرهای VR یا دانلود شده بر روی هدست قابل دسترسی هستند.

هرچند سرهم کردن یک کلاینتِ ریموت دسکتاپ از طریق Bigscreen ممکن است چند دقیقه‌ای طول بکشد، اما زمان گذاشتن برای این پروسه برای کسانی که فایل‌های ویدئویی مورد نظرشان بر روی کامپیوترشان نصب است و در خانه نیز عمدتاً از یک هدست استفاده می‌کنند، ارزش دارد.

راهنمای ما برای تماشای فیم VR غالباً بر روی عینک Quest 2 متمرکز است اما پیشنهادات مطح شده در این مقاله بر هدست‌های HTC Vive و Valve Index نیز قابل تعمیم هستند.

نحوه استریم فیلم‌های نتفلیکس و سایرین

از فیلم Don’t Look Up گرفته تا Twilight، تنها کاری که لازم است برای دیدن فیلم‌های این سرویس اشتراک فیلم آن‌هم به صورت VR انجام دهید، دانلود کردن برنامه نتفلیکس است. پس از اینکه دانلود این برنامه به پایان رسید، مشترکان از همان صفحه اولیه می‌توانند وارد حساب خود شوند و کاربران جدید هم می‌توانند در نتفلیکس ثبت‌نام کنند (به شخصه سه‌گانه دلهره‌آور و خونین Fear Street را برای دیدن پیشنهاد می‌کنم).

اعضاء آمازون پرایم نیز می‌توانند فیلم‌ها را به صورت VR و از طریق Prime Video app استریم کنند. برای این‌کار تنها کافیست که این برنامه را دانلود کرده و سپس وارد حساب کاربری خود شوید و شروع به دیدن فیلم‌هایی مانند Alien، The Big Sick و Jennifer’s body بکنید.

ازطرفی اگر شما جزو کسانی باشید که اشتراک Showtime را نیز داشته باشید، برنامه این شبکه اشتراک فیلم به شما امکان تماشای فیلم‌های برنده انواع جوایز بین‌المللی را به صورت VR می‌دهد.

نحوه اجاره فیلم‌ها

اگر قصد اجاره فیلم برای تماشا با هدست‌های VR را دارید، ما به شما YouTube app را پیشنهاد می‌دهیم. این برنامه فهرستی قابل توجهی از فیلم‌ها را با قیمت‌های متنوع در اختیار شما قرار می‌دهد.

یوتیوب واقعیت مجازی VR

به عنوان مثال فیلم Free Guy را می‌توانید با ۶ دلار اجاره کنید و این درحالی است که هزینه اجاره فیلمی مانند Dune از دنیس ویلنوو که به تازگی اکران شده است، ۲۵ دلار قیمت دارد.

سایر فیلم‌های گلچین شده برنامه یوتیوب و قیمت‌هایشان عبارتند از: Barb and Star Go To Vista Del Mar (6 دلار)، No Time to Die (6 دلار) و فیلم Spencer با قیمت ۵ دلار. پس از اجاره کردن یک فیلم از یوتیوب، شما زمانی معادل یک ماه وقت دارید که شروع به استریم کردن کنید و ۴۸ ساعت نیز زمان برای دیدن آن فیلم دارید.

یکی دیگر از برنامه‌های ضروری برای تماشای فیلم‌ها بر روی هدست VR شما Bigscreen است. این برنامه در واقع یک سینمای مجازی است که شما در آن می‌توانید به محیط‌های مختلف وارد شوید و به تنهایی یا با حضور افراد دیگر به استریم فیلم در محیط VR بپردازید.

هرچند گستره انتخاب شما در این برنامه به اندازه یوتیوب وسیع نیست، اما فیلم‌های پرطرفداری مانند Arrival (4 دلار)، Top Gun (5 دلار)، و Titanic (5 دلار) در این برنامه قابل تماشا هستند. برخلاف دنیای واقعی، اگر شما درحال اشتراک یک فیلم در VR و به همراه دوستانتان هستید، همه شما باید هزینه اجاره فیلم‌ را پرداخت کنید.

سایر سرویس‌ها برای تماشا به صورت VR

بسیاری از سرویس‌های استریم فیلم‌ مانند HBO Max، Hulu و Paramount plus هستند که اگر چه برنامه مخصوص VR ندارند اما دارندگان هدست‌های VR می‌توانند این سرویس‌ها را در مرورگر خود باز کرده و از محتوای آن‌ها استفاده کنند. برنامه Firefox Reality بر روی Oculus نصب است و بهتر از سایر مرورگرهای VR در زمینه ویدئوها کار می‌کند.

VR

برای استفاده از این برنامه نیز تنها کافیست فایرفاکس را در VR باز کرده و به این وبسایت برای سرویس استریمی که به مشاهده آن علاقه دارید، سری بزنید. از اطلاعات کاربری‌تان برای ورود به حساب کاربری استفاده کرده و شروع به دیدن فیلم‌های مورد علاقه‌تان بکنید.

روشی که توضیح داده شد کمی پیچ و خم دارد و نسبت به تماشای محتوا بر روی برنامه‌های مخصوص این‌کار، کمتر قابل اطمینان است. اگر حین تماشا هم مشکلی پیش آمد، می‌توانید با تغییر از mobile mode به desktop mode در فایرفاکس، مشکل خود را برطرف کنید.

فیلم‌ها را از طریق کامپیوتر خود به صورت VR تماشا کنید

از برنامه Bigscreen همچنین می‌توانید برای بسیاری از کارهای دیگر علاوه بر اجاره فیلم نیز استفاده کنید. هر فیلمی که بر روی کامپیوتر شخصی شما موجود باشد امکان استریم بر روی VR را نیز دارد.

همچنین امکان بارگذاری فیلم‌ها بر روی هدست Quest 2 شما آن‌‌هم به صورت آفلاین نیز وجود دارد. برای انجام این‌کار نیز تنها کافی است که هدست خود را با کابل شارژ به داخل کامپیوتر شخصیتان متصل کنید و پس از گذاشتن هدست روی صورتتان، درخواست دسترسی به اطلاعات برای انتقال فیلم‌ها را به هدستتان بدهید.

VR

آخر روز است و می‌خواهید استراحت کنید و فیلم ببینید؟ نیازی به دانلود تمام فیلم‌ها در هدستان برای دیدن آنها به صورت VR ندارید. تنها با استفاده از یک کامپیوتر شخصی به وبسایت Bigscreen مراجعه کنید و روی گزینه Download و Remote Desktop کلیک کنید. بعد از اتمام دانلود، وارد همان اکانت Bigscreen خود روی کامپیوتر شخصی و هدستتان شوید.

اکنون که به صورت بی سیم به یک دسکتاپ از طریق Bigscreen متصل شده‌اید، استریم فایل‌های ذخیره شده بسیار آسان خواهد بود. فقط حواستان باشد که در صورتی که VPN شما فعال باشد و یا دستگاه‌هایتان متصل به وای-فای‌های مختلفی باشند، این ویژگی کار نخواهد کرد. برای اطلاعات بیشتر راجع به نحوه اشتراک فیلم با سایرین نیز می‌توانید این راهنمای قدم به قدم که توسط Bigscreen تهیه شده‌است را مطالعه کنید.

زمان استراحت خود را بدانید

بندهای متصل به هدست‌های VR ممکن است هنگام دیدن فیلم‌های بلند راحت نباشند و شما را اذیت کنند. به عنوان مثال تماشای فیلم The Irishman روی نتفلیکس، با استفاده از هدست Quest 2 آن‌‌هم به صورت یک‌سره، قطعا تجربه وحستناکی خواهد بود!

با توجه به موارد گفته شده، استریم فیلم‌ها در VR برای کاربرانی است که می‌‌خواهند به تنهایی سرگرم شوند و یا به دوستانی که از همین هدست‌ها استفاده می‌کنند متصل شوند.

با این‌که استفاده از این تکنولوژی به صورت هرازگاهی می‌تواند جالب و مفرح باشد، اما من به شخصه بعید می‌دانم که حداقل در آینده نزدیک، برای دیدن فیلم‌ها تنها به استفاده از VR روی بیاورم. بُعد اجتماعی نشستن در کنار خانواده و دوستان روی کاناپه یا هرجای دیگری در هر زمانی که امکان پذیر بود، تجربه بسیار خوش‌آیندتری است. علاوه بر این، حداقل پاپ‌کورن و تخمه‌ای دستمان، واقعی است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.