پردازنده های آلدر لیک اینتل دیگر از دیسک های بلو ری ۴K پشتیبانی نخواهند کرد - تکفارس 
پردازنده های آلدر لیک اینتل دیگر از دیسک های بلو ری ۴K پشتیبانی نخواهند کرد - تکفارس 

پردازنده های آلدر لیک اینتل دیگر از دیسک های بلو ری ۴K پشتیبانی نخواهند کرد

افشین نوری
۲۸ دی ۱۴۰۰ - 09:44
تراشه اینتل آلدر لیک

اینتل اخیرا تصمیم گرفته است قابلیت SGX را از روی پردازنده‌های نسل ۱۲ آلدر لیک خود حذف کند و به این ترتیب، جدیدترین تراشه‌های این شرکت از دیسک‌های بلو ری ۴K پشتیبانی خواهد کرد.

اینتل علاوه بر حذف قابلیت SGX از روی  پردازنده‌های نسل ۱۲ خود، امکان پخش دیسک‌های بلو ری را نیز از روی پردازنده‌های نسل ۱۱ خودش حذف کرده است.

وب‌سایت Bleeping Computer گفته است که پحش محتواهای بلو ری روی این پردازنده‌ها نیاز به فناوری DRM دارد که از قابلیت SGX برای اجراشدن استفاده می‌کند. بد نیست بدانید که اینتل از سال ۲۰۱۶ پشتیبانی از دیسک‌های بلو ری را ارائه کرده بود و حالا در یک اقدام عجیب آن را حذف کرده است.

مطالب مرتبط:

با این‌حال، علیرغم اینکه فناوری SGX تاحدودی به محافظت از پردازنده در برابر بسیاری از تهدیدها کمک می‌کرد اما این ویژکی مانع از حملات هکری در سال‌های گذشته نشده است. برای مثال در سال ۲۰۱۷ یک حمله هکری موسوم به Prime+Probe که حافظه کش پردازنده‌ها را مورد هدف قرار داد، باعث وارد شدن خسارت‌های زیادی به سیستم‌های کامپیوتری شد.

در سال‌های اخیر با رشد فناوری دیجیتال، محبوبیت دیسک‌های بلو ری کاهش یافته است بطوریکه با عرضه مدل‌های دیجیتالی کنسول‌های بازی این موضوع شدت بیشتری یافته است. ضمن اینکه، سرویس‌های استریم محتوا توانسته‌اند هزاران محتواهای ۴K را با یک هزینه ناچیز اشتراک ماهانه در اختیار کاربران بدهند. در سال‌های اخیر نیز درایوهای بلو ری در مقایسه با اجزای دیگر کامپیوتر مانند درگاه‌های USB کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند و همین موضوع به کم‌رنگ شدن آن‌ها کمک کرده است.

اما مزیتی که دیسک‌های بلو ری نسبت به سرویس‌های استریم دارند این است که به‌طور مستقل عمل می‌کنند و نیازی به اتصال اینترنت ندارند و بنابراین هیچ لگ و تاخیری نیز ندارند. ضمنا باید توجه داشت که برخی از فیلم‌ها هنوز در سرویس‌های استریم وجود ندارند یا اگر وجود دارند به‌خاطر تمام شدن  حق کپی‌رایت‌شان حذف شده‌اند.

بنابراین اگر کسی همچنان علاقمند به استفاده از دیسک‌های بلو ری روی یک کامپیوتر مجهز به پردازنده‌های اینتل است می‌تواند به سراغ پردازنده‌های سری ۷۰۰۰، ۸۰۰۰، ۹۰۰۰ و ۱۰۰۰۰ اینتل برود. سری ۶۰۰۰ اینتل نیز از فناوری SGX پشتیبانی می‌کند اما با HDMI 2.0 سازگار نیست.

منبع: Digital Trends

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید