ای ام دی تراشه های سری رایزن ۶۰۰۰ را معرفی کرد - تکفارس 
ای ام دی تراشه های سری رایزن ۶۰۰۰ را معرفی کرد - تکفارس 

ای ام دی تراشه های سری رایزن ۶۰۰۰ را معرفی کرد

مهدی حلوائی
۱۵ دی ۱۴۰۰ - 08:58
رایزن 6000

ای ام دی سرانجام در رویداد CES 2022 پردازنده‌های سری رایزن ۶۰۰۰ را برای لپ تاپ‌ها معرفی کرد. این تراشه‌‌ها نسبت به سری رایزن ۵۰۰۰ حدود ۱.۳ برابر سریع‌تر بوده و عملکرد گیمینگ آن‌ها نیز دو برابر بهتر است. ای ام دی این تراشه‌ها را در سری H برای لپ تاپ‌های قدرتمند و گیمینگ و سری U برای لپ تاپ‌های سبک و اقتصادی عرضه خواهد کرد.

پردازنده‌های سری رایزن ۶۰۰۰ از معماری جدید +ZEN 3 و فرآیند تولید ۶ نانومتری بهره برده‌اند. ای ام دی همچنین در این تراشه‌ها از معماری گرافیکی RDNA2 بهره برده که از آن در کارت‌های گرافیک سری رادئون ۶۰۰۰ نیز استفاده کرده بود. تراشه‌ی رایزن ۹ ۶۹۸۰HX پرچمدار این سری از تراشه‌های ای ام دی بوده که از هشت هسته، ۱۶ رشته، فرکانس پایه‌ی ۳.۳ گیگاهرتز، فرکانس بوست ۵.۰ گیگاهرتز و ۱۲ هسته‌ی گرافیکی با فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز بهره می‌برد. تمام پردازنده‌های سری رایزن ۹ و ۷ از تراشه‌ی گرافیکی رادئون ۶۸۰M با ۱۲ هسته بهره می‌برند و پردازنده‌های سری رایزن ۵ نیز به تراشه‌ی گرافیکی ۶۶۰M با ۶ هسته مجهز شده‌اند.

رایزن 6000

تراشه‌های سری رایزن ۶۰۰۰ همچنین از PCIe 4.0، رم DDR5 و تراشه‌ی مایکروسافت پلوتون برای ارتقای امنیت سیستم‌عامل‌های ویندوز ۱۰ و ۱۱ پشتیبانی می‌کنند. پشتیبانی از درگاه USB 4 با سرعت انتقال ۴۰ گیگابیت بر ثانیه، درگاه HDMI 2.1، وای‌فای ۶E، بلوتوث LE 5.2 و عمر باتری ۲۴ ساعته از دیگر ویژگی‌های این پردازنده‌ها می‌باشد. قرار است که شرکت‌های ایسر، ایسوس، لنوو، ریزر و اچ پی از لپ تاپ‌های مجهز به تراشه‌های سری رایزن ۶۰۰۰ در رویداد CES 2022 رونمایی کنند.

نظر شما در مورد تراشه‌های سری رایزن ۶۰۰۰ چیست؟ به‌نظر شما آیا این تراشه‌ها در رقابت با پرچمداران شرکت اینتل عملکرد بهتری خواهند داشت؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: Gizmochina

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید