معروف ترین هکر های کلاه سیاه تاریخ - تکفارس  
معروف ترین هکر های کلاه سیاه تاریخ - تکفارس  

معروف ترین هکر های کلاه سیاه تاریخ؛ سرگردان در میان کدها

مهدی ملکی
۳ دی ۱۴۰۰ - 10:32
معروف ترین هکرهای کلاه سیاه تاریخ

کلمه هکر در ذهن جامعه به عنوان واژه‌ای خصمانه و خطرناک جای گرفته است ولی در حقیقت همیشه نباید با چنین ذهنیتی به این واژه و حرفه نگریست. همه هکرها بد نیستند و از این‌رو ما هکرهایی که با اهداف نیک دست به انجام کاری می‌زنند را «هکرهای کلاه سفید» می‌نامیم.

این دسته از هکرها معمولاً به افزایش امنیت سیستم‌های کامپیوتری مشغول هستند. از طرفی برخی از هکرها هم تنها برای لذت و هیجان فعالیت می‌کنند که ما آن‌ها را با نام «هکرهای کلاه خاکستری» می‌شناسیم.

اما درخصوص ذهنیت مردم چه می‌توان گفت؟ آیا هکرها هرگز دست به تخریب نمی‌زنند؟ در واقع جامعه همیشه هم اشتباه نمی‌کند. دسته‌ای از هکرها که به تخریب و انجام کارهای غیرقانونی علاقه دارند، واژه «کلاه سیاه» را با خود یدک می‌کشند.

علی‌رغم این که این دسته از هکرها می‌توانند به شدت پیشرفت کنند و حرفه‌ای شوند اما به همان مقدار هم می‌توانند خرابی به بار بیاورند که تاریخ به خوبی این قضیه را ثابت کرده است.

در ادامه ما به همین دسته نگاهی عمیق‌تر خواهیم داشت. اگر دوست دارید از کنار هکرهای کلاه سفید و خاکستری عبور کنید و با معروف‌ترین یا در واقع، بدنام‌ترین هکرهای کلاه سیاه تاریخ آشنا شوید، با ما در تکفارس همراه شوید.

۱۰. آنانیموس – نفوذ به شبکه شرکت‌ها

معروف ترین هکرهای کلاه سیاه تاریخ

آنانیموس (Anonymous) احتمالاً شناخته شده‌ترین و در عین حال مبهم‌ترین هکر یا گروه هکری تمام تاریخ است. دلیل اصلی این موضوع به ماهیت این دسته از هکرها برمی‌گردد. در واقع زمانی که ما درباره واژه «آنانیموس» حرف می‌زنیم، در عوض یک شخص، به گروهی از اشخاص اشاره داریم که به طور قاطع عضو گروه مشخصی نیستند.

این گروه غیرمتمرکز هیچ سلسه مراتب حقیقی‌ای ندارد و اکثر اوقات اعضای آن حتی یکدیگر را نمی‌شناسند. بنابراین هرکسی می‌تواند تحت نام آنانیموس با اهداف مختلف فعالیت کند و با سایرین برای پیگیری یک هدف معین همراه شود. از زمان ظهور این دسته از هکرها، آن‌ها خرابی‌های زیادی را حداقل تحت یک نام به بار آورده‌اند.

آمازون، پی‌پال، سونی، کلیسای سانتولوژی، قسمت‌های از دارک وب، دولت استرالیا، هند، سوریه، ایالات متحده آمریکا و … همه از اهداف اصلی این دسته از هکرها بوده‌اند و از سوی آن‌ها متوجه خسارت‌های عظیمی شده‌اند.

آنانیموس تا سال ۲۰۱۱ بدون هیچ زیرشاخه‌ای فعالیت می‌کرد تا این که دو گروه LulezSec و AntiSec از این مجموعه جدا و مستقل شدند.

۹. Guccifer 2.0 – تاثیر روی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

معروف ترین هکرهای کلاه سیاه تاریخ

او کیست؟ هیچ‌کس نمی‌داند! ممکن است این گروه یک شخص، یک گروه و یا مجموعه‌ای بزرگ تحت رهبری یک نفر باشد ولی حقیقتاً ما نمی‌توانیم با اطمینان درباره هیچ یک از این نظریه‌ها سخن بگوییم. قسمت ابتدایی این نام (Guccifer) به یک هکر رومانیایی اشاره دارد که معمولاً مقامات سیاسی رسمی ایالات متحده و سایر کشورها را هدف قرار داده است.

در سال ۲۰۱۶ و طی انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده شبکه کنوانسیون ملی دموکراتیک (DNC) توسط این گروه هک شد. طی این هک عظیم این گروه به هزاران سند محرمانه دست پیدا کرد. این اسناد به فاصله کمی در اختیار ویکی لیکس قرار گرفت و برای کاربران سراسر دنیا منتشر شد.

بسیاری تا پیش از مصاحبه Guccifer 2.0 تصور می‌کردند که این گروه نام مستعار و پوششی برای آژانس جاسوسی کشور روسیه است ولی آن‌ها در این مصاحبه تایید کردند که اهل رومانی هستند.

این گروه دقیقاً پیش از شروع انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا به فعالیت خود پایان داد ولی دقیقاً در ماه ژانویه ۲۰۱۷ با انجام مصاحبه مذکور ارتباط خود با روسیه را تکذیب کردند. از آن زمان تاکنون هیچ فعالیتی به این گروه نسبت داده نشده است ولی تاثیر آن‌ها در هک کنوانسیون ملی دموتراتیک فراموش نشدنی است.

۸. جولیان آسانژ – انتشار هزاران اسناد محرمانه

معروف ترین هکرهای کلاه سیاه تاریخ

جولیان آسانژ از ۱۶ سالگی و حتی قبل‌تر از آن تحت نام Mendax در زمینه هک فعالیت می‌کرده است. او بیش از ۴ سال به شبکه‌های دولت‌های مختلف، موسسات و سازمان‌ها و مراکز آموزشی حساس نظیر پنتاگون، ناسا، لاکهید مارتین سیتی‌بانک و دانشگاه استنفورد دسترسی داشته است.

آسانژ نهایتاً در سال ۲۰۰۶ پلتفرم انتشار اخبار و اسناد محرمانه فاش شده از منابع ناشناس موسوم به «ویکی لیکس» (WikiLeaks) را راه‌اندازی کرد. دولت آمریکا در سال ۲۰۱۰ تحقیقات خود درباره آسانژ و فعالیت‌های او را به عنوان جاسوس و جاسوسی آغاز کرد.

آسانژ به دنبال فعالیت‌های خود، مشخصاً مشکلات قانونی بیشتری را رقم زد. به همین ترتیب او در سال ۲۰۱۲ به سفارت اکوادور در لندن پناهنده شد تا به این شکل از دست قانون فرار کند و مصونیت غذایی به دست آورد.

در سال ۲۰۱۹ پلیس لندن برای دستگیری او وارد سفارت شد. او از آن زمان تاکنون در یکی از زندان‌های بریتانیا به سر می‌برد. تا زمان نگارش این مقاله دادگاه‌های این کشور درخواست استرداد آسانژ به ایالات متحده از سمت انگلستان را رد کرده‌اند و تصمیم‌گیری در این‌باره به عهده نخست وزیر این کشور واگذار شده است.

۷. لوید بلانکنشیپ – پدر هک و فرهنگ هکری

معروف ترین هکرهای کلاه سیاه تاریخ

لوید بلانکنشیپ که با نام The Mentor هم شناخته می‌شود، از دهه ۷۰ میلادی در حوزه هک فعالیت می‌کند. او تاکنون در چندین و چند گروه هک شناخته شده فعالیت کرده است که در بین آن‌ها می‌توان به Legion of Doom اشاره کرد.

او بعد از دستگیری در سال ۱۹۸۶ مقاله‌ای به نام Mentor’s Last Words (آخرین سخنان منتور) را نگارش درآورد که به عنوان سنگ‌بنای حوزه هک و مانیفست هکرها شناخته می‌شود. استیو جکسون او را در سال ۱۹۸۹ برای فعالیت در موسسه GURPS Cyberpunk استخدام کرد.

سرویس مخفی ایالات متحده آمریکا تنها یک سال بعد در سال ۱۹۹۰ خانه او را زیر و رو کرد. کتابی که او برای جکسون نوشت، تحت نامی که ایالات متحده آمریکا به آن اتلاق کرد یعنی «راهنمای جرایم رایانه‌ای» در اختیار این سرویس قرار گرفت.

بلانکشیپ نهایتاً همان سال تصمیم گرفت که هک و فعالیت‌های غیرقانونی را کنار بگذارد. او در حال حاضر رئیس بخش تحقیق و طراحی شرکت امنیتی مک‌آفی (McAfee) است.

۶. رابرت تاپن موریس – پدر کرم‌های کامپیوتری

معروف ترین هکرهای کلاه سیاه تاریخ

رابرت تاپن موریس دانش خود را از پدرش به ارث برد که سال‌ها به عنوان دانشمند حوزه کامپیوتر در آزمایشگاه‌های بل و NSA کار می‌کرد. موریس به عنوان اولین سازنده کرم کامپیوتری شناخته می‌شود و در نتیجه پدر انواع ویروس‌هایی است که امروز در سراسر جهان کامپیوترها را آلوده می‌کنند و خراب‌های بی‌شماری به بار می‌آورند.

او در سال ۱۹۸۸ به عنوان یک دانشجو در دانشگاه کورنل توانست دست به خلق این کرم بزند که بعداً با نام خانوادگی او، «موریس» شناخته شد. موریس قصد داشت به وسیله این برنامه، اندازه اینترنت را اندازه‌گیری کند ولی متوجه شد که کامپیوترها چند بار می‌توانند به چنین برنامه‌های مخربی آلوده شوند و هر آلودگی نیز منجر به کاهش سرعت آن‌ها می‌شود. در نتیجه کرم او ۶۰۰۰ کامپیوتر را آلوده کرد و آن‌ها را کاملاً از کار انداخت.

تنها یک سال بعد مشخص شد که او قوانین حوزه رایانه را زیر پا گذاشته است. نهایتاً دادگاه به او را به ارائه ۴۰۰ ساعت خدمات اجتماعی و پرداخت ۱۰۰۵۰ دلار جریمه محکوم کرد. او پس از گذراندن دوره خدمات عمومی و پرداخت جریمه خود، Y Combinator را تاسیس کرد.

موریس اکنون در انستیتو فناوری ماساچوست (MIT) که احتمالاً با شهرتش آشنا هستید، به عنوان استاد مشغول به کار است و ما هنوز درگیر ویروس‌هایی هستیم که او تاثیری انکارناپذیر در پایه‌گذاریشان دارد.

۵. گری مک کینون – هک کامپیوترهای نظامی

معروف ترین هکرهای کلاه سیاه تاریخ

گری مک کینون که با نام کاربری Solo شناخته می‌شود، بزرگ‌ترین هک کامپیوتر نظامی تمام تاریخ را به نام خودش ثبت کرده است. او از ماه فوریه ۲۰۰۱ الی مارس ۲۰۰۲ یعنی زمانی که کاربران به فیلم‌های علمی تخیلی مربوط به هک مانند ماتریکس بیشتر از هر زمان دیگری علاقه‌مند بودند، ۲۷ کامپیوتر نیروهای مسلح ایالات متحده و ناسا را هک کرد.

مک کینون ادعا کرد که طی این بازه زمانی او صرفاً به دنبال یافتن مدارکی درباره سرکوب منابع انرژی رایگان و اسناد مربوط به پنهان‌سازی بیگانان بوده است.

مقامات ایالات متحده همان زمان این ادعاها را رد و گزارش کردند او طی دسترسی غیرقانونی خود فایل‌های مهم بسیار را حذف و به بیش از ۳۰۰ رایانه صدمه وارد کرده است، به صورتی که آن‌ها دیگر قابل استفاده نیستند. به این ترتیب مقامات مربوطه او را به وارد کردن ۷۰۰ هزار دلار خسارت متهم کردند.

با این حال او که ملیت انگلیسی دارد تا سال ۲۰۰۵ از دست قانون گریزان بود و هیچ دادگاهی نتوانست جرایم او را پیگیری و مک کینون را محاکمه کند. از سال ۲۰۰۵ بارها و بارها درخواست‌های تجدید نظر از سمت دولت ایالات متحده به انگلستان ارائه شد اما ترزا می نخست وزیر وقت این کشور نهایتاً به دلیل بیماری شدید مک کینون و نقض حقوق بشر، اعلام کرد که هرگز این درخواست‌ها را قبول نخواهد کرد.

۴. کوین پولسن – جاسوسی از جاسوس‌ها

معروف ترین هکرهای کلاه سیاه تاریخ

کوین پولسن از زیرک‌ترین هکرهای تاریخ است که با شنیدن اقداماتش به نظر می‌رسد هیچ یک حقیقی نیستند. او در زمینه سیستم‌های تلفنی مهارت بسیار بالایی دارد.

از همین‌رو یک بار توانست با هک خطوط تلفن یک ایستگاه رادیویی، خودش را به عنوان برنده مسابقه آن ایستگاه اعلام کرده و صاحب یک پورشه آخرین مدل شود. او مدتی بعد سیستم‌های فدرال را هدف قرار داد و آن‌ها را هک کرد. طی این هک او توانست داده‌های مربوط به جاسوسی از افراد و استراق سمع آن‌ها را به سرقت ببرد.

با این اقدام، FBI او را در فهرست تحت تعقیب خود قرار داد. نهایتاً او در یک فروشگاه دستگیر و محکوم به گذراندن ۵۱ ماه زندان و پرداخت ۵۶ هزار دلار جریمه شد. او در سال ۱۹۹۵ پس از پشت سر گذاشتن محکومیت خود، به عنوان خبرنگار شروع به کار کرد و اکنون سردبیر رسانه Wierd به شمار می‌رود.

البته چنین تغییری در زندگی او ابداً ظاهری نیست، به‌طوری که او در سال ۲۰۰۶ به مراجع قانونی برای شناسایی ۷۴۴ مجرم جنسی فعال در شبکه اجتماعی MySpace کمک کرد.

۳. آلبرت گونزالز – هک شبکه‌های بانکی

معروف ترین هکرهای کلاه سیاه تاریخ

او به عنوان رهبر گروه فعال در هک به نام ShadowCrew فعالیت حرفه‌ای خود در این حوزه را آغاز کرد. این گروه افزون بر سرقت و فروش شماره کارت‌های اعتباری در جعل گذرنامه، کارت‌های بیمه درمانی، گواهی تولد و سایر جرایم کامپیوتری فعالیت می‌کرد.

او طی دو سال توانست بیش از ۱۷۰ میلیون شماره کارت اعتباری و خودپرداز را جمع‌آوری کرده و به دست بیاورد. به مدتی کوتاهی پس از این، او اقدام به هک پایگاه‌های اطلاعاتی برخی از شرکت‌های بزرگ تراکنش مانند هارتلند و TJX کرد.

به این ترتیب توانست شماره کارت‌های اعتباری ذخیره شده در سرویس این شرکت‌های عظیم را هم به سرقت ببرد و دسترسی خود را افزایش دهد. او در سال ۲۰۰۵ تحت تعقیب قانون قرار گرفت و همان سال دستگیر شد. دادگاه حکم به گذراندن ۲۰ سال زندان برای گونزالز صادر کرد. دوره محکومیت او در سال ۲۰۲۵ به اتمام خواهد رسید.

۲. جاناتان جیمز – دسترسی به کد منبع ایستگاه فضایی بین‌المللی

معروف ترین هکرهای کلاه سیاه تاریخ

او هک را از جوانی آغاز کرد. او طی دوره بسیار کوتاهی توانست چندین شبکه دولتی و تجاری را هک کند و مورد پیگیری قانونی قرار بگیرد. نهایتاً در همان سنین پایش به زندان باز شد و قانون او را مجازات کرد.

او توانست به شبکه ناسا نفوذ و کد منبع اصلی عملکرد ایستگاه فضایی بین‌المللی را دانلود کند. کد منبع یاد شده در آن زمان ارزشی بالغ بر ۱.۷ میلیون دلار داشت. ناسا بعد از این هک مجبور شد شبکه خود را در جست و جوی رخنه‌های امنیتی به مدت ۳ هفته خاموش کند. گمانه‌زنی می‌شود که این خاموشی ۴۱ هزار دلار هزینه برای ناسا در پی داشته است.

در سال ۲۰۰۷ شرکت‌های مطرح بسیاری چنین حملاتی را تجربه کردند. جیمز هرگونه ارتباط به این حملات را رد کرد اما با این حال توسط مراجع قانونی مورد تحقیق و بازجویی قرار گرفت.

جاناتان جیمز در سال ۲۰۰۸ دست به خودکشی زد زیرا باور داشت که به دلیل جرایمی که مرتکب نشده است پیگیری می‌شود و بالاخره به دلیل یکی از آن‌ها محاکمه خواهد شد. این داستان پایان غم‌انگیز یکی از برترین هکرهای تاریخ است که جهان دیگر نمی‌تواند از علم او استفاده کند.

۱. کوین میتینک – هک سیستم هشدار ملی آمریکا

معروف ترین هکرهای کلاه سیاه تاریخ

سرانجام به شماره یک فهرست خود رسیدیم. این شما و این هم کوین میتنیک! مسلماً مشهورترین هکر جهان کوین میتنیک است. وزارت دادگستری آمریکا او را تحت تعقیب‌ترین فرد تاریخ در زمینه جرایم رایانه‌ای نامیده است. زندگی‌نامه میتنیک مدتی پیش در فیلم Track Down نمایش داده شد.

او ابتدا به دلیل هک کردن شبکه شرکت Equipment Corporation محکوم به گذراندن یک سال زندان و سه سال نظارت آزاد شد. او تقریباً در زمان پایان دوره نظارت خود از دست قانون فرار کرد و دوباره فعالیت‌هایش را از سر گرفت.

به این ترتیب او به مدت ۲.۵ سال مشغول نفوذ به سیستم سامانه هشدار ملی ایالات متحده و سرقت اسرار امنیتی بود. میتنیک سرانجام در چنگال قانون قرار گرفت و باری دیگر محکوم به گذراندن زندان اما این‌بار به مدت ۵ سال شد.

خوشبختانه بعد از گذراندن این دوره ۵ ساله، او راه و روش خود را تغییر داد و به عنوان سخنران عمومی امنیت کامپیوتری شروع به فعالیت کرد و بعداً نیز شرکت امنیتی خود را تحت نام Mitnick Security Consulting تاسیس نمود که حالا نیز در آن‌جا فعالیت می‌کند.

به این ترتیب به پایان این مقاله می‌رسیم. اگر خواندن این فهرست شما را نگران کرده است، اصولاً نباید چندان نگران باشید! اگرچه همیشه این احتمال وجود دارد که هکرها شما را هدف قرار دهند، اما چنین هکرهایی معمولاً به سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ علاقه و توجه نشان می‌دهند.

برای جلوگیری از هرگونه نفوذ و نقص اطلاعات، پیشنهاد می‌کنیم که از نرم‌افزارهای ایمن و همچنین نرم‌افزارهای امنیتی استفاده کنید. کلمات عبور خود را با کسی به اشتراک نگذارید و همچنین هر از چند گاهی آن‌ها را تغییر دهید.

می‌توان گفت همه ما این موارد را می‌دانیم اما مشکل جای دیگری است؛‌ اگر واقعاً چنین هکرهایی قصد داشته باشند که به اطلاعات شما دست پیدا کنند، احتمالاً شانس کمی دارید تا ایمن باقی بمانید!

منبع: Make Use Of

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید