کشف آب در اعماق مریخ - تکفارس 
کشف آب در اعماق مریخ - تکفارس 

کشف آب در اعماق مریخ

افشین نوری
۲۹ آذر ۱۴۰۰ - 17:03
مریخ

دانشمندان معتقدند چندین میلیارد سال پیش، سیاره مریخ آب فراوانی روی سطح خود داشته است و شاید ظاهری شبیه به کره زمین داشته است. اما حالا این سیاره خشک است و هیچ آبی در سطح خود ندارد. با این‌حال، این احتمال هنوز وجود دارد که در زیر دره Valles Marineris این کره خاکی مقدار قابل‌توجهی آب وجود داشته باشد.

مطالب مرتبط:

دانشمندان این احتمال را براساس اطلاعات جمع‌آوری شده توسط مدارگرد Trace Gas که متعلق به آژانس فضایی اروپا است می‌دهند. هرچند مطالعات قبلی به وجود یخ در قطب‌های مریخ اشاره کرده‌اند، اما احتمال اینکه در مناطق میانی این کره آب وجود داشته باشد بسیار کم است. با این‌حال، مدارگرد Trace Gas مجهز به ابزاری به نام FREND است که می‌تواند اعماق زیر سطح مریخ را بررسی کند.

ایگور میتروفانوف، سرپرست این پروژه، گفته است:

ما با استفاده از ابزار FREND موفق به کشف ناحیه ای در دره Valles Marineris مریخ شدیم که دارای میزان هیدروژن غیرمعمول بود و اگر این هیدروژن ارتباطی با مولکول‌های آب داشته باشد می‌توان گفت که حدود ۴۰ از این منطقه حاوی آب است.

در هر حال، کشف این موضوع می‌تواند قدم بزرگی در مسیر کاوش سیاره مریخ باشد و اگر پیش‌بینی دانشمندان درست از آب در بیاید ما می‌توانیم برای اولین شاهد کشف نشانه‌های زندگی فرازمینی بر روی این سیاره سرخ باشیم.

منبع: Digital Trends

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید