راهنمای مدیریت رمزها؛ راهی برای جلوگیری از هک شدن - تکفارس  
راهنمای مدیریت رمزها؛ راهی برای جلوگیری از هک شدن - تکفارس  

راهنمای مدیریت رمز ها؛ هک شدن را جدی بگیرید

رضا مهرعلی
۹ دی ۱۴۰۰ - 18:33
راهنمای مدیریت رمزها

ایجاد رمزهای ترکیبی، کاری دشوار است و دشوارتر از آن، به خاطر سپردن چنین رمزهایی است. همه‌ی ما با این مشکل مواجه هستیم و به همین خاطر هم بیشترمان برای ورود به حساب‌های آنلاین، از پیام‌رسان‌های مختلف گرفته تا سرویس‌های مالی، رمزهای یکسانی را استفاده می‌کنیم.

متاسفانه حقیقت این است که استفاده‌ی چندباره از یک رمز واحد، همه‌ی اطلاعات شخصی شما را با خطر مواجه می‌کند. استفاده از مواردی همچون Password1234، علاوه بر اینکه کار حدس زدن رمز شما را آسان می‌کند، دست هکرها را هم در بهره‌مندی از دیتا بریچ‌ها و دسترسی به چند حساب مختلف، باز می‌گذارد.

یک نرم‌افزار مدیریت رمز مناسب، می‌تواند چنین خطراتی را به اندازه‌ی قابل ملاحظه‌ای کاهش دهد. با کمک نرم‌افزارهایی از این دست، شما می‌توانید برای هر حساب خود رمزی مخصوص و قدرتمند ایجاد و ذخیره نموده و تنها یک رمز اصلی را حفظ کنید.

رمزی که برای ورود به «گاوصندوق رمز‌های خود» به آن نیاز دارید. این حسن اساسی و تعداد زیادی قابلیت کارآمد دیگر، به صرفه‌جویی در وقت و حفظ شادابی ذهن شما کمک خواهند کرد!

خانم ماگدا چیلی (Magda Chelly)، کارشناس خبره‌ی حوزه‌ی امنیت رایانه‌ای و یکی از بنیان‌گذاران سرویس امنیت سایبری Responsible Cyber که هم‌اکنون در سنگاپور سکونت دارد، معتقد است که نرم‌افزارهای مدیریت رمز مزایای بسیاری را برای کاربران به همراه دارند، اما “تنها اگر به درستی پیکربندی شده و به شکل مناسبی استفاده شوند”.

در این مقاله قصد داریم تا با بیان چند دلیل شما را برای استفاده از نرم‌افزارهای مدیریت رمز متقاعد کنیم. در ادامه با ما همراه باشید:

نرم‌افزارهای مدیریت رمز، امنیت حساب‌های شما را ارتقا می‌دهند

انگلستان

یکی از دلایل اساسی ما در پیشنهاد به استفاده از نرم‌افزارهای مدیریت رمز، امنیت بالایی است که این نرم‌افزارها به واسطه‌ی تولید رمزهای بی‌همتا و کاملا اتفاقی برای تک تک حساب‌های شما، ایجاد می‌کنند. تعیین یک رمز ضعیف یکسان برای چند حساب کاربری مختلف، خطر این را که قربانی شیوه‌ی Credential Stuffing شوید، به شکل قابل توجهی افزایش می‌دهد.

Credential Stuffing شیوه‌ای از هک کردن حساب‌های کاربران است که در آن، مهاجمین رمزهایی را که به لطف داده‌های رخنه‌کرده‌ی شما به دست آورده‌اند، استفاده می‌کنند تا به هر طریقی که ممکن است وارد حساب‌های شما شوند.

هکرهای مجرب به خوبی می‌دانند که احتمال استفاده‌ی قربانی‌هایشان از رمزهای تکراری بسیاری بالا است. این مجرمین سایبری که چیزی برای از دست دادن ندارند، کافی است اندکی وقت بگذارند تا به راحتی آن دست از حساب‌های شما را که اطلاعات ورود مشترکی دارند، پیدا کنند.

با این حال، اگر برای هر حساب خود رمزی قدرتمند (ترکیبی از حروف بزرگ، حروف کوچک، اعداد و نمادهایی همچون @) در نظر بگیرید، تنها آن حساب شما که اطلاعات ورودش به دست هکرها افتاده است تهدید خواهد شد و دیگر حساب‌هایتان امن باقی خواهند ماند.

اکثر ابزارهای مدیریت رمز، از رمزسازهای درون برنامه‌ای مناسبی برخوردار هستند که رمزهای تصادفی ایجاد شده توسط آن‌ها، شروط وب‌سایت‌ها برای طول و دشواری رمز حساب کاربرانشان را فراهم می‌کند. همچنین گفتنی است که این نرم‌افزارها، رمزهای تازه ایجاد شده‌ی شما برای حساب‌های قدیمی و جدیدتان را نیز به صورت خودکار ذخیره می‌کنند.

با خیال راحت، هیچ رمزی را به خاطر نسپارید!

بهترین اپلیکیشن های مدیریت رمز عبور

استفاده از رمزهای قدرتمند راه حل بسیار مناسبی برای تقویت امنیت به حساب می‌آید، البته اگر حفظ کردن چنین رمزهایی برای شما سخت نباشد و یا مجبور به نوشتن آن‌ها روی یک تکه کاغذ نباشید.

وقتی از یک نرم‌افزار مدیریت رمز استفاده می‌کنید، همین که رمز اصلی لازم برای ورود به کیف رمز خود (جایی که اطلاعات ورود شما نگهداری می‌شوند) را به خاطر داشته باشید کافی است. هرچند در برخی از ابزارهای مدیریت رمز، علاوه‌بر پین‌ها امکان استفاده از اطلاعات بیومتریک همچون اثر انگشت هم وجود دارد.

اغلب نرم‌افزارهای مدیریت رمز، یک نسخه‌ی دسکتاپ و/یا رابط کاربری تحت وب را هم افزون بر اپلیکیشن موبایلی خود منتشر می‌کنند تا این پروسه بهترین شکل ممکن را به خود بگیرد؛ با انتشار چنین نسخه‌هایی، اطلاعات ورود شما در همه‌ی دستگاه‌هایتان به شکل خودکار وارد خواهد شد و برای دستیابی به رمزهایی که ذخیره کرده‌اید، مجبور به استفاده از فرایندهای بازیابی نخواهید بود.

البته نکته‌ای که در ابزارهای مدیریت رمز تحت وب وجود دارد، این است که چنین ابزارهایی محدود به مرورگر مورد استفاده‌ی شما هستند؛ بدین معنا که اگر از مرورگر دیگری استفاده کنید، به داده‌های خود دسترسی نخواهید داشت. از این رو می‌توان گفت یکپارچگی‌ای که در پلتفرم تلفن‌های هوشمند دیده می‌شود در آن‌ها وجود ندارد. با این حال برخی اپلیکیشن‌ها همچون Lockwise مرورگر فایرفاکس از این قاعده مستثنا هستند.

در پاسخ به پرسش‌های امنیتی (مثل نام اولین حیوان خانگی، رنگ یا غذای مورد علاقه‌یتان) باید به جای حقیقت که ساده و قابل حدس زدن است، از چرندیات و موارد غیرمنطقی استفاده کنید. بد نیست بدانید که ابزارهای مدیریت رمز، در این زمینه هم کار ما را نسبتا راحت کرده‌اند؛ کافی است این پرسش‌ها را همراه با پاسخ‌هایشان به قسمت یادداشت‌ها (Notes) در پوشه‌ی حساب مربوطه اضافه کنیم.

به سادگی داده‌ها را ذخیره نموده و به اشتراک بگذارید

به لطف نرم‌افزارهای مدیریت رمز، دیگر لازم نیست هر بار که مادرتان از سرویس تماشای فیلم و سریال روی تلفنش خارج شده یا بیرون می‌افتد، رمز عبور را برایش پیامک کنید. در عوض، می‌توانید اطلاعات ورود به حساب خود را به صورت کاملا امن و معمولا با یک اعتبار زمانی محدود، برای دریافت‌کنندگان خاصی ارسال کنید.

پلن‌های خانوادگی، اشتراک‌گذاری داده‌ها میان کاربران متصل به کیف رمز شما را ممکن می‌سازند. بسیاری از ابزارهای مدیریت رمز، سازوکاری را هم برای اعطای دسترسی اضطراری ارائه می‌کنند؛ سازوکاری که در اصل امکان توارث حساب‌های دیجیتال بین کاربران این ابزارها و عزیزانشان را فراهم می‌گرداند.

نکته‌ی آخر اینکه امروزه نرم‌افزارهای مدیریت رمز تنها محدود به رمزها نیستند. بلکه بیشتر آن‌ها قابلیت ذخیره‌ی اسناد، کارت‌های بانکی و اطلاعات هویتی را نیز دارند و این باعث می‌شود تا به طور مثال هنگامی که در حال خرید آنلاین هستید، اطلاعات بانکی شما به صورت خودکار وارد شود. لازم به ذکر است که تمام اطلاعات ذخیره شده در این ابزارها، رمزگذاری خواهد شد.

یافتن سریع حساب‌هایی که در خطر هستند

چیزی که ابزارهای مدیریت رمز را از کاغذهای یادداشت چسبدار متمایز می‌کند، “بازرس‌های امنیتی” این نرم‌افزارها است؛ قابلیتی که برای پیداکردن رمزهای ضعیف، تکراری و رمزهایی که در یک دیتا بریچ به خطر افتاده‌اند، حساب‌های شما را اسکن می‌کند.

بسته به نرم‌افزار مدیریت رمز مورد استفاده‌ی شما و پلن خاصی که در آن انتخاب می‌کنید، ممکن است اعلان‌هایی را هم به صورت لحظه‌ای دریافت کنید؛ مزیتی که دست کم به شما کمک می‌کند تا در سریع‌ترین زمان ممکن، حساب‌هایتان را برای یافتن حفره‌های امنیتی بررسی کرده و در صورت لزوم، رمزهای جدیدی را برای آن‌ها تولید و ذخیره کنید.

تعدادی از ابزارهای مدیریت رمز مبتنی بر مرورگر، همچون ابزارهای Firefox و Chrome، قابلیت بررسی رمزها را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. با این حال، نرم‌افزارهایی که صرفا مختص مدیریت رمز هستند، قابلیت‌های امنیتی قدرتمندتری را ارائه می‌دهند. ضمن اینکه خطر هک شدن آن‌ها هم کمتر از مر‌ورگرها است.

اگر نرم‌افزار مدیریت رمزی که استفاده می‌کنید، یک افزونه‌ی مرورگر هم داشته باشد (که اغلب این گونه است)، وقتی وب‌سایتی را بازمی‌کنید تا وارد حساب خود در آن شوید، آن وب‌سایت به صورت خودکار تشخیص داده شده و شناخته می‌شود.

ابزارهای مدیریت رمز به دلیل آن که وب‌سایت‌های جعلی را نخواهند شناخت، از وارد شدن اطلاعات ورود شما در یک وب‌سایت تقلبی و قربانی شدن شما در یک حمله‌ی فیشینگ جلوگیری می‌کنند.

نرم‌افزار مدیریت رمز خود را به حد اعلی برسانید

بهترین اپلیکیشن های مدیریت رمز عبور

واضح است که نمی‌توان گفت نرم‌افزارهای مدیریت رمز فوق‌العاده‌اند. راه‌اندازی آن‌ها کاری خسته‌کننده است و برای برخی از قابلیت‌های قوی‌تر آن‌ها، یک منحنی یادگیری وجود دارد. افزون بر آنز، این چنین نیست که نرم‌افزارهای مدیریت رمز همواره تعامل بی‌نقصی را با اپلیکیشن‌های موبایلی و مرورگرها داشته باشند.

همچنین علی رغم اینکه به طور کلی امنیت این نرم‌افزارها از مرورگرها و فضای ذخیره‌ی دستگاه‌ها بیشتر است، اما هرگز نمی‌توان ادعا کرد که هیچ گونه خطر امنیتی آن‌ها را تهدید نمی‌کند. ماگدا چیلی که در ابتدای مقاله هم نقل قولی از او را آوردیم، معتقد است که:

در هنگام استفاده از فناوری برای محافظت از داده‌ها، همواره بخشی از مسئولیت به کاربران بازمی‌گردد. هیچ ابزاری محافظت ضد گلوله را در مقابل حملات سایبری ارائه نمی‌کند.

پیشنهاد خانم چیلی به عنوان یک کارشناس امنیت سایبری، این است که در تمامی آن دستگاه‌های خود که نرم‌افزارهای مدیریت رمز روی آن‌ها نصب شده است، امنیت مناسبی را ایجاد کنید. توجه داشته باشید که رمز اصلی لازم برای ورود به نرم‌افزار مدیریت رمز، کلید دسترسی به همه‌ی اطلاعات ورود شما است. از این رو باید دقت کافی را در طولانی و ترکیبی بودن آن به خرج دهید.

برخی نرم‌افزارهای مدیریت رمز، فرایندهایی را برای بازیابی رمز اصلی در نظر گرفته‌اند؛ موضوعی که خانم چیلی کاملا با آن مخالف است و توصیه‌هایی را بر علیه آن دارد. نکته‌ی آخر اینکه کاربران باید با این دست نرم‌افزارها مانند باقی نرم‌افزارها برخورد نموده و هرگاه نسخه‌ی جدیدی از آن‌ها منتشر می‌شود، برای به‌روزرسانی اقدام کنند.

سخن نهایی

اگر مزایا و چالش‌های نرم‌افزارهای مدیریت رمز را در دو کفه‌ی ترازو قرار دهیم، خواهیم دید که مزایای این نرم‌افزارها با اختلاف بیشتر از چالش‌های آن‌ها است. این نرم‌افزارها تولید و نگهداری رمزهای شما را آسان می‌کنند تا راحت‌تر بتوانید امنیت حساب‌های خود را مدیریت نموده و از هک شدن یا افشای اطلاعات شخصیتان جلوگیری کنید.

در حال حاضر بهترین کار برای ارتقاء سطح امنیت دیجیتال، استفاده از رمزهای قدرتمندتر است و یک نرم‌افزار مدیریت رمز مناسب، همان چیزی است که در این کار به شما کمک خواهد کرد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید