طراح کنسول های NES و SNES در سن ۷۸ سالگی درگذشت - تکفارس 
طراح کنسول های NES و SNES در سن ۷۸ سالگی درگذشت - تکفارس 

طراح کنسول های NES و SNES در سن ۷۸ سالگی درگذشت

مهدی حلوائی
۱۹ آذر ۱۴۰۰ - 16:07
کنسول نینتندو SNES

ماسایوکی اومورا، طراح دو عدد از مهم‌ترین کنسول‌های شرکت نینتندو، در سن ۷۸ سالگی درگذشت. اومورا در سال ۱۹۷۱ پس از چندین سال حضور در شرکت شارپ به نینتندو پیوست و فعالیت خود در این شرکت را آغاز کرد. او در اولین سال‌های حضور خود در این شرکت روی فناوری خاصی کار می‌کرد که بعدها از آن در کنترلر زپر (Zapper) کنسول NES استفاده شد. این کنترلر در بازی Duck Hunt به محوبیت بالایی دست پیدا کرد.

اومورا چند سال بعد دستگاهی را طراحی کرد که به کاربران اجازه می‌داد تا بازی‌های آرکید را روی تلویزیون خود تجربه کنند. این دستگاه که فمیکام (Famicom) نام داشت، ابتدا در سال ۱۹۸۳ در کشور ژاپن عرضه شد و سپس چند سال بعد با نام نینتندو انترتینمنت سیستم یا NES روانه بازار آمریکا شد. اما این برای اومورا پایان کار نبود و او مدتی بعد طراحی جانشین این کنسول با نام سوپر فمیکام را آغاز کرد. این کنسول ۱۶ بیتی در کشور آمریکا با نام سوپر نینتندو انترتینمنت سیستم یا SNES عرضه شد.

هر دو کنسول SNES و NES در لیست ۱۵ کنسول پرفروش تاریخ قرار دارند اما اهمیت این دو کنسول در تاریخ بازی‌های ویدیویی بسیار بیشتر از حضور در این لیست است. در واقع کنسول NES تاثیر مهمی در پایان‌دادن به بحران بازی‌های ویدیویی در سال ۱۹۸۳ داشت و کنسول SNES نیز به نینتندو کمک کرد تا در اوایل دهه‌ی ۹۰ به رقیب اصلی شرکت سگا تبدیل شود. اومورا در سال ۲۰۰۴ از شرکت نینتندو جدا شد و چهار روز پیش در تاریخ ۶ دسامبر (۱۵ آذر) از دنیا رفت.

منبع: TechSpot

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید