دستگاه استرچ پالت چیست و چه انواعی دارد؟ - تکفارس 
دستگاه استرچ پالت چیست و چه انواعی دارد؟ - تکفارس 

دستگاه استرچ پالت چیست و چه انواعی دارد؟

کسری نراقی
۱۶ آذر ۱۴۰۰ - 18:24
دستگاه استرچ پالت چیست و چه انواعی دارد؟ - تکفارس 

در این مقاله با طرز کار دستگاه استرچ پالت و انواع آن آشنا میشوید و همچنین نکاتی درباره نحوه حفظ و نگهداری این دستگاه برای شما آورده شده است.

بسته بندی انواع محصولات منظم و نامنظم در کارخانه‌های صنعتی و تولیدی بزرگ، کار نسبتا زمان بری است و استفاده از نیروی انسانی برای این امر صرفه اقتصادی ندارد و باعث بالا رفتن هزینه‌ها خواهد شد. جهت انجام بسته‌بندی در این نوع محیط‌ها، از دستگاهی به نام دستگاه استرچ پالت استفاده می‌شود که در ادامه قصد داریم شما را با انواع آن، طرز کاری که دارند و همچنین نکاتی که باید در نگهداری از یک دستگاه استرچ بدانید، خدمتتان بیان کنیم.

دستگاه استرچ پالت چیست؟

دستگاه استرچ پالت از سری دستگاه‌های بسته‌بندی جعبه‌های کارتنی، بشکه، رول‌های پارچه‌ای و فلزی و هر محصول دیگری با شکل منظم و نامنظم است که عمل سلفون کشی را اصولی‌تر، شیک‌تر و بدون نیاز به نیروی انسانی انجام می‌دهد.

سرعت عمل در این دستگاه‌ها بسیار بالا بوده و به افزایش تیراژ تولید کمک زیادی می‌کند؛ یعنی شما می‌توانید با دستگاه استرج پالت در مدت زمان کمتری، بالاترین راندمان را در بسته‌بندی انواع محصولات داشته باشید.

علاوه بر این، بسته‌بندی با استفاده از دستگاه استرچ پالت شیک‌تر و با اشغال فضای کمتر صورت می‌گیرد و دیگر نگرانی از بابت آسیب به محصول در طی حمل و نقل نخواهید داشت.

دستگاه استرچ پالت چیست و چه انواعی دارد؟ - تکفارس 

انواع دستگاه استرچ پالت:

این دستگاه به دلیل این که در محیط‌های زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد، در مدل‌های مختلفی تولید می‌شود که در ادامه قصد داریم آن‌ها را خدمتتان معرفی کنیم.

  • دستگاه استرچ پالت صفحه گردان

این نوع دستگاه استرچ، دارای یک صفحه گردان است که می‌چرخد تا عملیات سلفون کشی به صورت کامل در هر ۴ جهت محصول انجام گیرد. معمولا برای محصولاتی که وزنشان کمتر از ۲ تن و ارتفاعی کمتر از ۲ متر دارند، از دستگاه استرچ پالت صفحه گردان استفاده می‌شود.

  • دستگاه استرچ پالت دروازه‌ای

معمولا امکان جابجایی قطعات بزرگ و سنگینی مثل قطعات بزرگ خودرو، یخچال و … وجود ندارد، به همین جهت برای بسته‌بندی آن‌ها از این مدل دستگاه‌های استرچ استفاده می‌شود. در دستگاه استرچ پالت دروازه‌ای، اپراتور پالت را به کمک لیفتراک درون چهارچوب دستگاه قرار می‌دهد تا استرچ کشی محصول به شکل ۳۶۰ درجه انجام گیرد.

  • دستگاه استرچ پالت مرغک دار

اگر محصولی که قصد سلفون پیچی آن را دارید، وزن و ارتفاع زیادی داشته و در عین حال نامتعادل است، دستگاه استرچ پالت مرغک دار گزینه ایده‌آلی جهت بسته‌بندی محسوب می‌شود. عملکرد این نوع دستگاه استرچ، به عملکرد دستگاه استرچ پالت صفحه گردان شبیه بوده و تنها در آن یک مرغک نگهدارنده به منظور به هم نخوردن تعادل محصولات تعبیه شده است.

شما در این نوع دستگاه استرچ، قابلیت‌های زیادی مثل کنترل سرعت صفحه گردان، کنترل سرعت حرکت عمودی نایلون استرچ، تنظیم ارتفاع استرچ برای محصولات مختلف، تنظیم ارتفاع مرغک، تنظیم تعداد لایه‌های استرچ و … در اختیار دارید تا عملیات بسته‌بندی به بهترین و ایده‌آل‌ترین شکل انجام گیرد.

  • دستگاه استرچ پالت فرودگاهی

دستگاه استرچ پالت فرودگاهی معمولا برای استرچ کردن وسایل مسافران در مسافرت‌های زمینی، هوایی و یا دریایی کاربرد دارد تا آسیبی در طی سفر به وسایلشان وارد نشود. این دستگاه به دلیل زائده‌ای که بر روی صفحه خود دارد، مانع از پرت شدن کالا در زمان استرچ کشی می‌شود.

  • دستگاه استرچ پالت رولی

برای استرچ پیچ کردن محصولات استوانه‌ای با طول زیاد، از دستگاه استرچ پالت رولی استفاده می‌شود. به عنوان مثال دستگاه استرچ پالت رولی در استرچ پیچی رول‌های کاغذی ، توپ‌های پارچه و سایر موارد این چنینی با قطر نهایت تا ۱۰۰ سانتی متر کاربرد دارد.

  • دستگاه استرچ پالت حرارتی

استرچ پالت حرارتی که قابل استفاده برای پالت‌های بزرگ نظیر یخچال است، کاربرد دارد. قابلیت پیش کشش این دستگاه باعث شده که نایلون استرچ کمتری مورد استفاده قرار گیرد. استرچ پالت حرارتی برای استرچ پیچی وسایل از گاز شهری استفاده می‌کند.

طرز کار دستگاه استرچ پالت:

طرز کار دستگاه استرچ پالت بسیار ساده و در عین حال دقیق و منظم است. در این دستگاه یک اهرم مانندی موجود است که فیلم (نایلون بسته بندی) روی آن قرار داده می‌شود. سپس اپراتور گوشه‌ای از فیلم را به محصولی که برای بسته‌بندی روی صفحه استرچ قرار داده شده، متصل می‌کند.

با زدن دکمه استرات، این اهرم به صورت مرتب بالا و پایین می‌رود، صفحه نیز شروع به چرخش می‌کند. با حرکت این دو بخش، فیلم به صورت کامل و در ۴ جهت محصول قرار داده می‌شود تا عملیات استرچ پیچی صورت گیرد.

بعد از آن که کار به اتمام رسید و پالت به طور کامل ایستاد، فیلم توسط اپراتور پاره شده و پالت به وسیله لیفت تراک انتقال داده می‌شود تا دستگاه برای عملیات بعدی آماده شود.

دستگاه استرچ پالت چیست و چه انواعی دارد؟ - تکفارس 

نکات مهم در نگهداری دستگاه استرچ پالت:

برای آن که بتوانید از هر دستگاهی بهترین بهره‌وری را شاهد باشید، نیاز است موارد و نکاتی که در نگهداری لازم و ضروری هستند، رعایت نمایید. از این رو برای افزایش طول عمر و همچنین حفظ و نگهداری از دستگاه استرچ این نکات را رعایت کنید:

  • از قرار دادن محصول با ضربه و شتاب زیاد روی صفحه خودداری نمایید.
  • محصول را بعد از قرار دادن روی صفحه دستگاه استرچ، نکشید و جا به جا نکنید.
  • نقاط گردان به خصوص صفحه استرچ همواره باید سرویس شوند تا مشکلی نداشته باشند.
  • روغن کاری محل‌های متحرک نیز لازم و ضروری است.
  • سیستم الکتریکی دستگاه باید بصورت کامل کنترل شود.
  • از محافظ‌های صنعتی برای جلوگیری از بروز نوسانات برق استفاده شود.

به انتهای این مقاله رسیدیم. همان طور که ملاحظه کردید، به صورت کامل به مواردی مثل دستگاه استرچ پالت چیست؟، چه انواع دارد؟ طرز کار دستگاه استرچ گونه است؟ و … پرداختیم. امیدواریم که اطلاعات و موارد گفته شده برای شما عزیزان مفید بوده باشند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.