نگاهی بر ویندوزفون ۸٫۱(WindowsPhone 8.1) (قسمت دوم) - تکفارس 
نگاهی بر ویندوزفون ۸٫۱(WindowsPhone 8.1) (قسمت دوم) - تکفارس 

نگاهی بر ویندوزفون ۸٫۱(WindowsPhone 8.1) (قسمت دوم)

sepehr.shahi
۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - 15:16
نگاهی بر ویندوزفون ۸٫۱(WindowsPhone 8.1) (قسمت دوم) - تکفارس 

کیبورد وُرد فلوُ (Word Flow Keyboard)

نقطه ضعف دیگر ویندوزفون، کیبورد “Word Flow” آن بوده است. با اینکه این کیبورد در زمان عرضه روی ویندوزفون ۷ جزو برترین ها بود،از آن زمان هیچ پیشرفتی نکرده است. اما آندروید بیکار ننشسته بود و انواع و اقسام کیبورد ها را ساخت. در ۸.۱، کیبورد این قابلیت را پیدا کرده که مانند آنچه در آندروید دیده ایم با کشیدن دست روی کیبورد عمل تایپ را انجام دهد.( نکته ی جالب اینجاست که کشیدن دست به روی کیبورد را اولین بار در یک مدل قدیمی ویندوز موبایل دیده بودیم و اکنون شاهد بازگشت آن هستیم.

کشیدن دست روی صفحه کیبورد همان نتیجه ای را در پی دارد که انتظارش را دارید: با انگشت خود هر حرفی را که می خواهید روی صفحه لمسی بکشید و گوشی موبایل خواهد فهمید که چه حرفی مد نظرتان است. البته این قضیه ۱۰۰% کامل نیست و این میان این نوع کیبورد ها رایج است. با این حال نسبت به ورژن های قبلی ورد فلو پیشرفت به سزایی داشته است و با چند روز تمرین قلق آن دستتان می آید.

IMG_9071

پشتیبانی سخت افزاری

آپدیت سخت افزاری که در پاییز گذشته ارائه شد (و نامش همان Update 3 است) اجازه می داد که تصاویر با رزولوشن بیشتری نمایش داده شوند و همچنین پردازشگر های قوی تری را معرفی کرد. این آپدیت برای مایکروسافت حیاتی بود، چرا که این کمپانی در آن زمان داشت تمام تلاشش را می کرد که سازندگان و مصرف کنندگان را متقاعد کند که یک گجت مجهز به ویندوزفون می تواند به خوبی یک دستگاه آندروید و یا iOS کار کند و تفاوت قیمت آنچنانی هم نداشته باشد. مایکروسافت درخواست سخت افزاری بی چون و چرایی داشت تا اطمینان حاصل کند که گجت های ویندوزفون ۸ به خوبی و بنا بر تمایلات کمپانی کار کنند. نوکیا راهی پیدا کرد تا لومیا ۱۰۲۰ (Lumia 1020) را متفاوت با دیگر همتایانش عرضه کند و این راه نسب دوربینی ۴۱ مگا پیکسلی مجهز به فناوری “دید خالص” (PureView) روی این گوشی بود. اما گذشته از این دلیل دیگری وجود نداشت که آن را انتخابی مناسب تر از، فرضاً HTC One یا Samsung Galaxy S4 سازد.

خبر های خوب اما: ورژن ۸.۱ با بِه سازی سخت افزاری بیشتری عرضه شده که مهمترین آنها پشتیبانی از دستگاه های دو سیم کارته است. این اشاره ای به بازار در حال رشد است که در آن داشتن یک سیم کارت اضافی در گوشی، به مایکروسافت در مقابله اش با آندروید کمکی حیاتی می کند. نرم کلید های مجازی نیز پشتیبانی می شوند (تا به حال فقط از کلید های خازنی استفاده می شد) و به همراه این، چیپست های کوالکامی بیشتری نیز استفاده شده اند. همچنین دیگر نیازی به کلید فیزیکی براسی دوربین وجود ندارد. با وجود تمایل کاربران به استفاده از کلید شاتر، واقعاً جایی در دستگاه های ارزان قیمت ندارد. کنار گذاشتد کلید شاتر می تواند کمک به سزایی به پایین آوردن هزینه ی ساخت دستگاه های موبایل کند که امیدواریم راه را برای گوشی هایی مانند Lumia 520 بیشتر باز کند.

در آخر، ویندوزفون ۸.۱ به شما اجازه می دهد که اپلیکیشن ها را روی کارت SD ذخیره کنید؛ که اگر فضای کمی دارید به شما کمک زیادی می کند. نکته ی جالب توجه این است که مایکروسافت ادعا می کند که اپلیکیشن ها در این حالت نیز رمز گذاری شده اند تا هرکس از راه رسید نتواند با گذاشتن کارت SD شما در موبایل، بازی های شما را در موبایل خود کپی کند.

دیگر پیشرفت های کلیدی

batterysaver1

 

این تغییر لگاریتمی خیلی پیچیده تر از آن است که بتوان در متنی کوتاه همه ی پیشرفت هایش را بررسی کرد، اما من در زیر تعدادی از تغییراتی که واقعاً لازم بود مایکروسافت به آنها رسیدگی کند را نوشته ام تا شما نیز ز آنها با خبر شوید.

شخصی سازی: این آپدیت جدید به ویندوزفون حس شخصی بودن داده است. نه تنها می توانید عکسی به دلخواه خود برای صفحه ی شروع انتخاب کنید بلکه عکسی که انتخاب می کنید پشت کاشی های زنده حرکت می کند (در مورد استفاده از کاشی های شفاف از میان آنها). من به شخصه خیلی دوست دارم که همچین چیزی را در لیست اپلیکیشن ها نیز ببینم چون چیز خاصی از نظر بصری در آن صفحه اتفاف نمی افتد. مایکروسافت همچنین در چند هفته ی آینده اپلیکیشنی عرضه خواهد کرد که به شما اجازه می دهد از میان چندین نوع قفل صفحه، مورد دلخواهتان را انتخاب کنید.

ذخیره باتری: در گذشته، ذخیره باتری یا همان باتری سیور کارش این بود که وقتی شارژ باتری شما از حد خاصی کمتر می شد با بستن اپلیکیشن ها و سرویس هایی که ضروری نبودند، باتری شما را تا حد ممکن بیدار نگاه می داشت. هنوز هم تمام این کار ها را می کند اما الان شما می توانید ببینید که کدام اپلیکیشن ها بیشتر از باتری تان تغذیه می کنند. اگر یک اپلیکیشن تمام باتری تان را برای خودش ستفاده می کند می توانید با بستن آن در پس زمینه مانع از خاموش شدن گوشی تان شوید.

تقویم: مسلماً یکی از ضعیف ترین اجزای این سیستم عامل تقویمش بوده است. این نیز با آپدیت ۸.۱ پیشرفت به سزایی کرده است: در درجه ی اول مایکروسافت نگاه هفتگی را اضافه کرده و نگاه ماهانه را نیز بهتر ساخه است. نگاه ماهانه اکنون برای هرکدام از قرار ملاقات های شما را با خطوطی رنگی نمایش می دهد که هرکدام از رنگ ها نشان دهنده ی صفحه ی تقویمی خاص هستند. نگاه هفتگی از شبکه ای تشکیل شده که ۸ جعبه دارد و هرکدام از این جهبه ها به یک روز هفته مربوط می شوند. آم جعبه ی هشتم نیز نشان دهنده ی ارتباط هفته با بقیه ی ماه است. شما همچنین می توانید با کلیک کردن روی هر روز، جعبه ی آن را بزرگ کرده و اطلاعات بیشتری در رابطه با آن کسب کنید.

بازار: بازار جدید قیافه ای تقریباً متفاوت دارد ولی قسمت جالب اینجاست که به انتخاب خود شما، اپلیکیشن ها به صورت خودکار آپدیت می شوند. به علاوه اپلیکیشن هایی که خریداری می کنید در زمان جستجو با عنوان “Owned” به نماش در خواهند آمد. در آخر، نسب کردن یک اپلیکیشن دیگر شما را از لیشت اپلیکیشن ها بیرون نمی اندازد بلکه پس از اتمام نسب، همچنان در همان صفحه باقی خواهید ماند.

خلاصه

wp8.1a

بالاخره. من در تمامی این سال ها از ویندوزفون لذت برده ام اما ۸.۱ برای اولین بار باعث شده است که در نهایت ویندوزفون حس کامل بودن را به کاربر بدهد. هیچ مشکل اساسی دیگری در ویژگی ها و کارکرد آن وجود ندارد؛ اکنون می توانید ویندوزفون را بدون ایکه احساس کنید نسبت به آندروید یا iOS چیزی کم دارد استفاده کنید. شما حالا لذت استفاده از یک دستیار هوشمند به درد بخور، مرکز نوتیفیکیشنی خوش بنیه، پشتیبانی سخت افزاری قابل اعتماد و کیبوردی عالی را دارید. البته همه ی اینها مشکلاتی اساسی بودند که باید مدت ها پیش به آنها رسیدگی می شد.

البته مایکروسافت هنوز خیلی راه برای رفتن دارد. فراموش نکنیم که معلوم نیست وقتی که اکتساب شرکت نوکیا قطعی شود ویندوزفون چه تغییراتی خواهد کرد، و علاوه بر این با وجود ادعای مایکروسافت مبنی بر اینکه این سیستم عامل محبوبیتی دوچندان پیدا کیده است، هنوز خبری از موج سازندگان نیست که برای ویندوزفون سخت افزار بسازند. این سیستم عامل از زمان بسته شدن نطفه اش در حال تلاش برای رشد بوده است و به تازگی توانسته است ( آن هم در برخی جاها) سهام بازار خود را دو رقمی کند. من امیدوارم که این آپدیت در حرکت مایکروسافت تغیری مثبت ایجاد کند. با رهبری جدید، محصولی بهتر و شعار کمپانی که “یک مایکروسافت” است، ویندوزفون ۸.۱ می تواند همان ترقی باشد که مایکروسافت اکنون به آن نیازمند است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.