هک گوشی ۹ دیپلمات آمریکایی توسط نرم افزار جاسوسی پگاسوس - تکفارس 
هک گوشی ۹ دیپلمات آمریکایی توسط نرم افزار جاسوسی پگاسوس - تکفارس 

هک گوشی ۹ دیپلمات آمریکایی توسط نرم افزار جاسوسی پگاسوس

افشین نوری
۱۳ آذر ۱۴۰۰ - 10:20
گروه NSO

رویترز گزارش داده است که هکرها از نرم افزار پگاسوس متعلق به گروه NSO برای جاسوسی از گوشی آیفون ۹ دیپلمات آمریکایی استفاده کرده‌اند. هنوز کسی یا گروهی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است، اما این اتفاق نشان می‌دهد که هکرها مشخصاً مقامات آمریکایی را هدف گرفته بودند.

رویترز در گزارش خود گفته است که افرادی از دیپلمات‌های آمریکا که در کشور اوگاندا مشغول بودند یا درباره موضوع اوگاندا کار می‌کردند، هشداری از طرف اپل دریافت کرده‌اند مبنی بر اینکه آیفون آن‌ها در طول چند ماه گذشته هدف جاسوسی گروه NSO قرار داشته است.

مطالب مرتبط:

ظاهراً هکرها از این طریق توانسته‌اند، به متن‌ها، عکس‌ها و ویدیوهای ذخیره شده در گوشی آیفون دیپلمات‌های آمریکایی دسترسی پیدا کنند. آن‌ها حتی توانسته‌اند میکروفون گوشی آن‌ها را شنود کنند. روش کار هکرها در پگاسوس به این صورت است که یک پیام جعلی به آی مسیج کاربر می‌فرستند و حتی لازم نیست که قربانی کار خاصی انجام بدهد تا آلوده بشود.

گروه NSO می‌گوید که او خودش مستقیماً از برنامه پگاسوس هیچ استفاده‌ای نمی‌کند بلکه خدمات آن را به آژانس‌های اطلاعاتی یا نیروهای پلیس می‌فروشد. این شرکت در بیانیه‌ای که به‌تازگی منتشر شده گفته است که بعد از مشاهده گزارش رویترز دسترسی مشتریان مرتبط با این گزارش را به برخی از ابزارهای پگاسوس مسدود کرده‌ است و تحقیقات لازم را در این زمینه انجام خواهد داد.

گروه NSO گفته است که اگر مشخص شود این مشتریان از برنامه پگاسوس برای جاسوسی از دیپلمات‌های آمریکایی استفاده کرده‌اند، دسترسی آن‌ها را برای همیشه قطع خواهد کرد و این موضوع را از طریق قانونی نیز پیگیری خواهد کرد. این شرکت گفته است که نرم‌افزار پگاسوس روی گوشی‌های آمریکایی که با کد ۱+ شروع می‌شوند کار نمی‌کند و کارمندان آمریکایی از شماره‌های خارجی استفاده می‌کرده‌اند.

اپل در ماه سپتامیر امسال یک پچ امنیتی برای مقابله با پگاسوس عرضه کرد و ماه گذشته نیز علیه گروه NSO شکایتی تنظیم کرد تا علاوه بر ادعای خسارت از این شرکت مانع از جاسوسی این گروه از دستگاه‌های ساخت اپل در آینده بشود.

منبع: Techspot

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید