چگونه در بورس سرمایه‌گذاری کنیم؟ - تکفارس 
چگونه در بورس سرمایه‌گذاری کنیم؟ - تکفارس 

چگونه در بورس سرمایه‌گذاری کنیم؟

کسری نراقی
۱۱ آذر ۱۴۰۰ - 21:34
چگونه در بورس سرمایه‌گذاری کنیم؟ - تکفارس 

یکی از راه‌های سرمایه‌‌گذاری، بازار بورس است که اخیرا به دلیل سودآوری و نقدشوندگی بالا، بسیار مورد توجه قرار گرفته است اما ورود به بورس نیز همانند هر بازار دیگری، می‌تواند در شروع برای افراد نا آشنا و تازه‌وارد چالش‌برانگیز باشد. چرا که لازمه ورود به آن، داشتن دانش و تجربه است. در این مطلب سعی کرده‌ایم شما را با این بازار آشنا کنیم و به تعدادی از سوالات رایج در زمینه سرمایه گذاری در بورس پاسخ دهیم. برای این که بدانیم چگونه در بورس سرمایه‌گذاری کنیم؟ این مطلب را دنبال کنید.

روش‌های سرمایه گذاری در بورس ( مستقیم و غیر مستقیم)

به دو روش مستقیم و غیرمستقیم می‌توانیم در بورس سرمایه‌گذاری کنیم که هر کدام از این روش‌ها، ویژگی‌های خاص خودشان را دارند. این ویژگی‌ها باعث می‌شود هر شخصی بتواند با توجه به اهداف یا میزان ریسک‌پذیری و دانش سرمایه‌گذاری خود، بهترین و سودده‌ترین راه را انتخاب کند.

قبل از پرداختن به این روش‌ها بهتر است بگوییم که بورس چه مزایایی دارد. به طور کلی سرمایه گذاری در بورس مزیت‌هایی ویژه‌ای دارد. از جمله امکان سرمایه‌گذاری با هر میزان دارایی، حفظ ارزش دارایی در مقابل تورم، نقدشوندگی بالا و… . وجود روش‌های متنوع برای سرمایه‌گذاری نیز یکی از این مزیت‌هاست. حال اگر سوال شما این است که با توجه به این روش‌ها چگونه در بورس سرمایه‌گذاری کنیم؟ پاسخ آن را در ادامه خواهیم گفت.

سرمایه‌گذاری غیرمستقیم

شیوه سرمایه‌گذاری غیر مستقیم بیشتر مناسب افرادی است که زمان یا دانش کافی برای مدیریت دارایی خود ندارند اما سود بازار نیز برایشان وسوسه‌کننده است و نمی‌خواهند آن را از دست بدهند. بورس برای این افراد، راهکارهایی به نام صندوق‌های سرمایه‌گذاری و خدمات سبدگردانی ارائه می‌دهد که دو روش اصلی سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس هستند. هر یک از این روش‌ها به نوبه خود ویژگی‌هایی دارند که باعث می‌شود برای گروه خاصی از سرمایه‌گذاران مناسب باشند.

صندوق‌ها نیز انواع مختلفی دارند که با توجه به نوع دارایی و نحوه سرمایه‌گذاری تقسیم بندی می‌شوند. از مهمترین انواع صندوق‌ها می‌توان به صندوق درآمد ثابت، صندوق سهامی اشاره کرد.

صندوق درآمد ثابت

در صندوق‌های درآمد ثابت بازدهی مشخصی وجود دارد و به ‌عنوان کم‌ریسک‌ترین گزینه سرمایه گذاری در بورس شناخته می‌شود. چرا که دارایی این صندوق‌ها در انواع اوراق با درآمد ثابت و سپرده بانکی سرمایه‌گذاری می‌شود و این موضوع سبب می‌شود که گزینه جذابی برای سرمایه‌گذارانی با روحیه ریسک‌پذیری پایین باشند.

گفتنی است که بازدهی بالاتر و سود روزشمار این صندوق‌ها نسبت به سپرده بانکی که سود ماه‌شمار دارد، باعث شده که صندوق درآمد ثابت گزینه‌ جذاب‌تری برای سرمایه‌گذاران باشد.

صندوق سهامی

در مقابل، صندوق سهامی مناسب افرادی است که تمایل به کسب سود بالاتر از شاخص بورس دارند و از قدرت ریسک‌پذیری بالاتری نیز برخوردار هستند. چرا که بیشتر دارایی‌های این صندوق‌ها از سهام شرکت‌های بورسی و فرابورسی تشکیل شده است. این دارایی توسط تحلیلگران حرفه‌ای و باتجربه مدیریت می‌شود و بازدهی برخی از این دست صندوق‌ها مانند صندوق مشترک آگاه با بازدهی ۳۸۰۰۰ درصدی، بسیار چشمگیر است و نشان از یک مدیریت فوق حرفه‌ای دارد.

سبدگردانی اختصاصی

برای این که بدانیم چگونه در بورس سرمایه‌گذاری کنیم؟ به بررسی نوع دیگر سرمایه‌گذاری غیر مستقم در بورس به نام سبدگردانی اختصاصی می‌پردازیم. در این روش، شرکت‌های دارای مجوز از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار به کمک تیم مشاوره و تحلیل خود و بر اساس میزان ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران، سبدی اختصاصی از انواع دارایی‌ها را برای فرد تشکیل می‌دهند. در این روش شما مدیریت و سبدگردانی دارایی خود را بر عهده این افراد متخصص می‌گذارید. البته در تمام مراحل می‌توانید ناظر بر عملکرد سبدگردان خود باشید و نظرات خود را با او در میان بگذارید.

سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس

در بالا از مزایای سرمایه گذاری در بورس گفتیم. این مزایا بین روش مستقیم و غیرمستقیم سرمایه‌گذاری مشترک است. یعنی فرد چه خود به شخصه مشغول فعالیت در بازار شود و چه از سبدگردان و صندوق بهره ببرد در هر دو صورت به هدف خود که کسب سود است خواهد رسید اما در انتخاب روش مستقیم علاوه بر داشتن دانش بورسی، پیش زمینه‌هایی لازم است که انتخاب یک شرکت کارگزاری با عملکرد مناسب و دریافت کد بورسی بخشی از آن هستند.

گفتنی است که این روش بیشترین میزان ریسک را دارد و در صورت عملکرد صحیح نیز بالاترین بازدهی را نصیب سرمایه‌گذار خواهد کرد. اگر تمایل دارید برای سرمایه گذاری در بورس روش مستقیم را انتخاب کنید، بهتر است همواره نکات زیر را نیز در نظر داشته باشید.

  1. با دانش کافی یا مشاوره وارد بازار شوید

ما برای هر نوع سرمایه‌گذاری احتیاج به مشاوره با افراد متخصص داریم. همان طور که هیچ کدام از ما بدون مشورت با افراد متبحر و تایید آن‌ها، اقدام به خرید خودرو یا مسکن نمی‌کنیم؛ در بورس نیز نباید بدون آگاهی و مشورت اقدام کنیم.

متاسفانه تعداد معاملات ناآگاهانه در بازار سهام به طور قابل توجهی از بازارهای دیگر بیشتر است و سرمایه‌های از دست رفته در این بازار مهر تاییدی بر این حرف است. برای جلوگیری از این گونه ضررها یا آسیب‌هایی که در نتیجه معاملات اشتباه پیش می‌آید حتما و قطعا باید از مشاوره افراد متخصص بهره برد.

  1. با مبالغ زیاد شروع به سرمایه‌گذاری نکنید

سعی کنید در شروع، با کمی از مازاد سرمایه خود سرمایه‌گذاری کنید و تمام یا بیشتر سرمایه خود را وارد بازار نکنید، حتی زمانی که فکر می‌کنید از دانش کافی در این زمینه برخوردار هستید نیز این کار را نکنید.

انتخاب یک کارگزاری خوب گزینه دیگری در پاسخ به سوال چگونه در بورس سرمایه‌گذاری کنیم؟ است که در ادامه به نکاتی در این رابطه اشاره می‌کنیم.

انتخاب بهترین کارگزاری بورس

کارگزاری‌ها در بازارهای سرمایه دنیا به عنوان واسطه‌ای برای ارتباط سرمایه‌گذاران و هسته معاملات عمل می‌کنند و در واقع بدون وجود آن‌ها امکان سرمایه‌گذرای وجود ندارد. سامانه معاملاتی کارگزاری‌ها حد واسط بازار است. در نتیجه قبل از هر اقدامی لازم است از طریق یک شرکت کارگزاری کد بورسی دریافت کنید.

کارگزاری‌ها بر اساس خدمات و عملکردشان از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار رتبه‌بندی می‌شوند. به عنوان مثال کارگزاری آگاه به علت ارائه خدمات متنوع و عملکرد عالی رتبه الف را در میان کارگزاران دیگر دارد. به غیر از این، قابلیت‌های سیستم‌ معاملاتی و حسابداری، گواهینامه‌های حرفه‌ای پرسنل و تعداد مشتریان از عوامل موثر بر رتبه کارگزاری‌ها است.

دریافت کد بورسی

برای سرمایه گذاری در بورس، مرحله بعد از انتخاب یک کارگزاری معتبر و با سابقه، دریافت کد بورسی و کد معاملاتی است. برای این کار در ابتدا باید وارد سامانه سجام شوید و اطلاعات شخصی خود را وارد کنید. پس از آن مرحله احراز هویت را به پایان برسانید. احراز هویت به صورت حضوری یا آنلاین انجام می‌شود.

پس از آن در سامانه معاملاتی کارگزاری‌ مورد نظر خود این مراحل را تکرار می‌کنید، اما در کارگزاری آگاه و با استفاده از سامانه آگاه اکسپرس می‌توان هر دو ثبت نام را همزمان انجام داد. یعنی با یک بار وارد کردن اطلاعات خود در آگاه اکسپرس، همزمان و به صورت رایگان در سجام نیز اطلاعات شما ثبت خواهد شد. 

جمع‌بندی

چگونه در بورس سرمایه‌گذاری کنیم؟ این سوال بسیاری از علاقه‌مندان ورود به بازار  بازار بورس است که ما در این مقاله به آن پاسخی جامع دادیم و روش‌های سرمایه گذاری در بورس و شرایط ورود به این بازار را بررسی کردیم.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.