جوهر زنده؛ منبع تغذیه جدید پرینترهای سه بعدی - تکفارس 
جوهر زنده؛ منبع تغذیه جدید پرینترهای سه بعدی - تکفارس 

جوهر زنده؛ منبع تغذیه جدید پرینترهای سه بعدی

امیرحسین ندایی
۸ آذر ۱۴۰۰ - 16:05
جوهر زنده

وبسایت Phys.org گزارش داده است که دانشمندان یک نوع جوهر زنده توسعه داده‌اند که می‌توانید برای پرینت کردن اعضاء مشابه اعضاء واقعی برای ساخت ساختارهای سه بعدی استفاده کنید.

این تیم با استفاده از دانش مهندسی ژنتیک خود، سلول‌هایی برای باکتری E.Coli و سایر میکروب‌ها، برای ساخت نانوفیبرهای زنده، مهندسی کرده است و آن فیبرها را جمع‌آوری کرده و با افزودن مواد دیگری، برای شما جوهری تهیه کرده است که می‌توانید از آن در یک پرینتر سه بعدی استفاده کنید.

محققان قبلا هم برای تولید ماد زنده تلاش کرده بودند، اما قرار دادن این مواد در ساختار سه بعدی مورد نظر همیشه دشوار بوده است. اینجا این مشکل وجود ندارد. دانشمندان ماده‌ای ساخته‌اند که وقتی با مواد شیمیایی آمیخته می‌شود، یک نوع داروی ضد سرطان از خود منتشر می‌کند، در حالی که ماده‌ی دیگری که تولید شده است، سم BPA (نوعی ماده شیمیایی که اثرات مخربی بر دستگاه عصبی می‌گذارد و در پلاستیک‌های پلی کربنات و مواد دیگری نیز موجود است) را از محیط زیست پاک می‌کند. طراحی این ماده می‌تواند با کارهای دیگری هم سازگار شود.

هرچند تا استفاده‌های کاربردی فاصله زیادی داریم. به عنوان مثال هنوز واضح نیست که چگونه می‌توان این جوهر را به مرحله تولید انبوه رساند. هرچند پتانسیل زیادی حتی فراتر از استفاده‌های پزشکی، دارویی، و آلودگی‌زدایی وجود دارد. سازندگان ساختمان‌هایی که خودشان را تعمیر می‌کنند را تصور می‌کنند، یا موادی که به صورت خود به خودی و بدون نیاز به انسان‌ها مونتاژ می‌شوند و می‌توان از آنها در ماه یا مریخ استفاده کرد تا نیاز منابع از زمین را کاهش داد. نکته حیرت‌آور این جوهر آن است که اگر در شرایط مناسب قرار بگیرد، حتی می‌تواند خودش را نیز تولید بکند. برای تولید هر‌آنچه که می‌خواهید نیز تنها به تعدادی از منابع ابتدایی نیاز دارید.

منبع: ٍEngadget

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید