اپل پس از متا از گروه NSO، سازنده پگاسوس شکایت کرد - تکفارس 
اپل پس از متا از گروه NSO، سازنده پگاسوس شکایت کرد - تکفارس 

اپل پس از متا از گروه NSO، سازنده پگاسوس شکایت کرد

مهدی ملکی
۳ آذر ۱۴۰۰ - 12:58
پگاسوس اپل

اوایل سال جاری میلادی گروه NSO Technologies که در هرتزلیا کشور اسرائیل قرار دارد، به دلیل توسعه و عرضه اکسپلویت آیمسیج اپل که برای جاسوسی از خبرنگاران و همچنین جاسوسی برخی از دولت‌ها از سایرین استفاده می‌شد، در صدر اخبار قرار گرفت.

تاکنون متا (که پیش‌تر با نام فیس بوک شناخته می‌شد) از این گروه شکایت کرده است. اپل اخیراً اعلام کرده که این شرکت نیز علیه NSO اقدام قانونی خود را آغاز می‌کند.

اپل روز گذشته با انتشار یک بیانیه اعلام کرد که به دلیل هدف قرار گیری کاربرانش توسط NSO و شرکت مادر آن، از آن‌ها شکایت کرده است.

مطالب مرتبط:

این شکایت در قسمت شمالی منقطه کالیفرنیا انجام شده است. اپل اعتقاد دارد که NSO نمی‌تواند عواقب استفاده از محصولاتش را از خود رفع کند. اپل همچنین درخواست منع دائمی استفاده این شرکت از محصولات اپل را دارد.

همان‌طور که اشاره کردیم شرکت‌ها و دولت‌های بسیاری تاکنون از NSO Group شکایت کرده‌اند که یکی از آن‌ها متا و اکنون اپل است. مدتی پیش دولت ایالات متحده نیز این گروه را به فهرست انتیتی خود اضافه کرد که پیرو آن، تمام صادرات این کشور از جمله سخت‌افزار و نرم‌افزار به این شرکت ممنوع می‌شود.

جاسوس‌افزار پگاسوس NSO مدتی پیش به عنوان ضمیمه در پرونده قتل جمالش خاشقچی نیز قرار گرفت و طبق گزارش‌ها در جاسوسی از ۹ بحرینی مدافع حقوق بشر بین سال ۲۰۲۰ الی ۲۰۲۱ مورد استفاده قرار گرفته است.

همه چیز درباره پگاسوس

پگاسوس یک نرم‌افزار جاسوسی است که توسط یک پیمانکار خصوصی برای استفاده در سازمان‌های دولتی توسعه یافته است. این برنامه تلفن قربانی را آلوده می‌کند و داده‌های مختلف از جمله عکس‌ها، پیام‌ها و فایل‌های صوتی-تصویری را به سرور هکر می‌فرستد. توسعه‌دهنده پگاسوس همان‌طور که اشاره کردیم، همین شرکت اسرائیلی تلقی می‌شود.

این شرکت ادعا می‌کند که این نرم‌افزار را نمی‌توان به هیچ وجه ردیابی کرد. این موضوع پگاسوس را به یک جاسوس افزار بسیار مناسب برای عملیات مخفی دولت‌ها تبدیل کرده است. به طور خلاصه، گروه NSO محصولاتی را تولید می‌کند که به دولت‌ها اجازه می‌دهد از شهروندان جاسوسی کنند.

این شرکت نقش محصولات خود را در وب‌سایت خود به عنوان کمک به سازمان‌های اطلاعاتی دولتی و مجری قانون برای استفاده از فناوری برای مقابله با چالش‌های رمزگذاری عملیات تروریستی و ​​تحقیقات جنایی توصیف می‌کند.

اما همان‌طور که مشخص است، گروه‌های آزادی مدنی از چنین شرکت‌هایی که جاسوس افزار تولید می‌کنند، راضی نیستند و محدود کردن تجارت این شرکت‌ها به مشتریان دولتی، از خطرناک بودن اقدامات این شرکت‌ها نمی‌کاهد.

این شرکت به واشنگتن پست گفت که تنها با سازمان‌های دولتی همکاری می‌کند و در صورت یافتن شواهدی از سوء استفاده، دسترسی مشتری به پگاسوس را قطع می‌کند.

این شرکت در گزارش خود برای شفافیت قوانین استفاده از پگاسوس که در پایان ماه ژوئن منتشر شد، ادعا کرد که دسترسی برخی از مشتریان به پگاسوس را قطع کرده است. با این حال، بیانیه عفو بین‌الملل این نگرانی را عنوان کرد که این شرکت در حال ارائه نرم‌افزارهای جاسوسی به دولت‌های مستبد است؛ دولت‌هایی که شهروندان نمی‌توانند به آن‌ها و نهادهای مربوطه اعتماد کنند.

اکنون به نظر می‌رسد که کشورها و شرکت‌های متعددی در حال توجه به وضعیت NSO هستند و با توجه به اتفاقاتی که تاکنون شاهد آن‌ها بوده‌ایم، ظاهراً شرایط برای NSO روز به روز سخت‌تر می‌شود. شما می‌توانید اطلاعات بیشتر را از قسمت مطالب مرتبط همین مطلب مشاهده کنید اما پیش از آن، نظر شما درباره این اقدامات چیست؟

منبع: XDA Developers

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید