اولین نتایج بنچمارک کارت گرافیکی اینتل آرک منتشر شد - تکفارس 
اولین نتایج بنچمارک کارت گرافیکی اینتل آرک منتشر شد - تکفارس 

اولین نتایج بنچمارک کارت گرافیکی اینتل آرک منتشر شد

افشین نوری
۱ آذر ۱۴۰۰ - 10:25
کارت گرافیکی اینتل آرک

به‌تازگی اولین نتایج بنچمارک کارت گرافیکی پرچمدار بعدی اینتل به نام آرک (Arc Alchemist) منتشر شده است که دید بهتری درباره عملکرد آن در اختیار ما قرار می‌دهد.

بنچمارک گیک‌بنچ از پلتفرم OpenCL برای تست نمونه مهندسی این کارت گرافیکی در کنار یک پردازنده i5-9600K استفاده کرده است. کارت گرافیکی آرک در تست‌های OpenCL امتیاز میانگین ۶۷۰۰۰ را کسب کرده است که اگر بخواهیم مقایسه کنیم، کارت گرافیکی Radeon RX 6800 XT شرکت ای ام دی که سال گذشته عرضه شد امتیاز میانگین ۱۷۰۰۰۰ را در این بنچمارک کسب کرده بود.

مطالب مرتبط:

اما نکته مثبت این کارت گرافیکی آن است که در تست‌های OpenCL با سرعت کلاک ۱.۳ گیکاهرتز اجرا شده و توانسته است به عملکرد ۱۱ ترافلاپ در هر ثانیه دست پیدا کند. برای مقایسه، کارت گرافیکی Radeon RX 6600 XT  ای ام دی با همان عملکرد ۱۱ ترافلاپ در ثانیه، امتیاز میانیگن ۶۰۰۰۰ تا ۷۰۰۰۰ را کسب کرده بود.

کارت گرافیکی اینتل آرک

حالا سوال اینجاست که آیا اینتل می‌تواند با این کارت گرافیکی به ترافلاپ‌های بالاتر ای ام دی نیز دست یاید؟

براساس نتایج بنچمارک گیک‌بنچ، سرعت کلاک کارت گرافیکی آرک اینتل می‌تواند تا ۲.۱ گیگاهرتز نیز افزایش یابد. بنابراین این کارت قادر خواهد بود تا عملکرد ۱۷ ترافلاپ در ثانیه نیز دست یاید که قابل‌رقابت با عملکرد RX 6800 (نسخه غیر XT) خواهد بود.

البته سرعت کلاک ۲.۱ گیگاهرتز سرعت چندان بالایی نیست، اما اگر اینتل بخواهد از فناوری ۶ نانومتری شرکت TSMC استفاده کند شاید حتی بتواند به سرعت‌های بالاتر از سرعت کلاک کارت‌های RX 6800 XT و RTX 3080 نیز دست یابد.

در حالیکه اینتل گفته است قیمت کارت گرافیکی آرک بین ۷۴۰ دلار تا ۷۹۰ دلار خواهد بود، اما به نظر می‌رسد با توجه به نتایج فوق، این شرکت نیاز به کار بیشتری روی کارت گرافیکی بعدب خود خواهد داشت تا عملکرد آن را به نقطه مطلوبی برساند.

منبع: Techspot

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید