چرا اپل نظرش را درباره تعمیر محصولاتش تغییر داد؟ - تکفارس 
چرا اپل نظرش را درباره تعمیر محصولاتش تغییر داد؟ - تکفارس 

چرا اپل نظرش را درباره تعمیر محصولاتش تغییر داد؟

امیرحسین ندایی
۲ آذر ۱۴۰۰ - 18:00
چرا اپل به کاربران اجازه داد که محصولات را خودشان تعمیر کنند؟

اپل سابقه خیلی خوبی در رابطه با سپردن تعمیرات محصولاتش به کسی جز خودش ندارد. بیش از یک دهه گذشته تعمیر یا ارتقای کامپیوتر‌های اپل برای کاربران غیرممکن بوده و آیفون نیز همیشه مانند یک جعبه مهر و موم شده بوده است.

صاحبان ماجراجوی این برند ممکن است با استفاده از وبسایت iFixit سعی کنند این تعمیرات را خودشان انجام دهند، اما این یک عمل نه چندان امن است. به طور مثال ما همین امسال متوجه شدیم که تعویض صفحه آیفون ۱۳ باعث از کار افتادن فیس آیدی آن می‌شود (هرچند اپل آن را انکار می‌کند).

از این روی، این خبر که از این پس گوشی‌های آیفون توسط کاربران قابل تعمیر خواهد بود، شوک بزرگی برای همگان، و پیروزی بزرگی برای فعالان حق تعمیرات بود.

نیتن پراکتور، یکی از رهبران جنبش حق تعمیرات می‌گوید:

به نظر می‌رسد یکی از بزرگ‌ترین مخالفان حق تعمیرات در حال تجدید نظر است. این حرکت اپل نشان می‌دهد چیزی که ما خواهانش هستیم، همیشه امکان‌پذیر بوده است.

سایت iFixit نیز بسیار از این اتفاق خشنود است و معتقد است که این کاری که اپل قصد دارد انجام دهد، حرکت بسیار مثبتی است.

هر دو گروه با انتشار بیانیه‌ای راجع به برخی از موارد هشدار داده‌اند، آنها می‌گویند برنامه‌های اپل برای حق تعمیرات به اندازه قانون وضع شده در بیش از ۱۲ ایالت همه جانبه نیست، iFixit نیز قبل از اینکه بگوید این حرکت اپل چقدر مفید بوده‌ است، برنامه دارد شرایط قانونی را بررسی و برنامه را آزمایش کند.

اما علیرغم همه این موارد، هنوز هم این حرکت اپل حرکت رو به جلویی محسوب می‌شود. اما به راستی چه چیزی باعث شده ‌است اپل دست به چنین اقدامی بزند؟

پراکتور به وبسایت ما طی ایمیلی گفته است که او فکر می‌کند فشارهای وارد شده از طرف مصرف ‌کنندگان، قانون گذاران و سهام داران منجر به تغییر تفکر اپل شده‌ است. اما وی همچنین اشاره کرد که فشارهایی که از داخل خود اپل وارد می‌شوند هم بی تاثیر نیستند.

وی همچنین افزود:

ما در یکسری از ایمیل‌های لیک شده در سال ۲۰۱۹ متوجه شدیم که بسیاری از افراد داخل اپل نیز هیچوقت نمی‌خواستند مطابق شیوه اپل به تعمیرات تن بدهند. شما احتمالا می‌دانید که استیو وزنیاک (یکی از بنیان گذاران اپل) این سری تعمیرات را راه‌اندازی و سازماندهی می‌کرده است، ولی ایمیل‌های لیک شده نشان می‌دهند بسیاری از افراد داخلی اپل معتقدند که این کار اشتباه بوده ‌است.

اپل اخیرا فیلم‌های جدید ساخته است که نشان می‌دهند چگونه بازرسی و موشکافی‌ها ممکن است به تغییر رویه این شرکت ختم شده باشند. در سال ۲۰۲۰ اپل بالاخره به کاربران اجازه داد که از مرورگر‌ها و برنامه‌های دیگری به عنوان برنامه پیش فرض آیپد و آیفون‌ خود استفاده کنند، سیری هم باهوش‌تر شده و در حال یادگیری برای پیشنهاد دادن برنامه مورد علاقه شما وقتی که می‌خواهید آهنگی اجرا کنید است.

در حالی که به نظر می‌رسد اپل در حال فکر کردن درباره فشار‌های دولت می‌باشد، این اقدامات و تغییرات اخیر ممکن است بخشی از گوش دادن این شرکت به انتقادات کاربرانش و جبران کردن برخی از اشتباهاتی که در پنج سال اخیر مرتکب شده‌است، می‌باشد.

به عنوان مثال، مک بوک پرو را در نظر بگیرید، که احتمالا مثالی برای بزرگترین تغییری که اپل اخیرا ایجاد کرده‌ است. این شرکت روند نازک‌تر و سبک‌تر کردن محصولاتش را برعکس کرد و به جای آن هر دو مک بوک پرو‌های ۱۴ و ۱۶ اینچی را ضخیم‌تر و سنگین‌تر از اجدادشان کرد.

این شرکت همچنین پورت‌های پشتی‌ای را که قبلاً برداشته بود، دوباره سرجایشان برگرداند، تاچ بار نامحبوب را حذف، و در کل محصولی ارائه کرد که به نظر می‌آید حاصل گوش کردن به بازخورد‌های مشتریانش بوده‌ است. چنین چیزی برای برنامه تعمیر جدیدشان نیز صدق می‌کند.

تعمیر گوشی شکسته آیفون اپل

این حرکت اپل در این هفته اخیر ممکن است به عنوان یک بخش دیگر از برنامه‌ای باشد که این شرکت سال گذشته به اجرا گذاشت، وقتی که شروع کرد به در اختیار گذاشتن اجزا و آموزش تعمیر به فروشگاه‌های شخص ثالثی که دارای استاندارد‌های مورد نیاز بودند. البته که این عمل به آسانی فراهم کردن امکان تعمیر برای همه نیست، ولی ایجاد دسترسی کامل در حوزه تعمیر محصولات اپل طی چند سال اخیر تغییر بشیاری کرده است.

هرچند که این برنامه اقدام بسیار بزرگی است، به عناون اولین قدم در این راه دیده می‌شود و فعالان این حوزه پیگیر این خواهند بود که اپل قطعاتی که مصرف کنندگان لیاقت آنها را دارند، به دستشان برساند. پراکتور در این باره نیز می‌گوید:

من فکر میکنم می‌دانم که جنبش ما چه می‌خواهد و مطمئنم راضی کردن ما برای چیزی کمتر از یک بازار آزاد برای تعمیرات، کار بسیار سختی باشد. اگر آنها این کار را چند سال قبل می‌کردند، شاید راضی می‌شدیم اما اکنون، و در زمان حال، تا جایی که می‌توانیم تعمیرات را قدرتمند‌تر خواهیم کرد، اپل تنها یک شرکت با برنامه ای محدود است. ما هنوز تا سقف خواسته‌هایمان فاصله زیادی داریم.

iFixit نیز نطر مشابهی دارد:

اپل اخیراً باتری و پیچ های مناسب را عرضه کرده است و اکنون آنها در حال برداشتن قدم های اولیه برای بازگشت به تولید کالاهای قابل تعمیر با ماندگاری بالا هستند.

علاوه بر این، iFixit باور دارد بنا کردن دنیای تکنولوژی پایدار و قابل تعمیری ممکن است، و امیدوار است اپل به تعهدش ادامه دهد و تعمیراتش را بهبود ببخشد.

مطالب مرتبط:

به نظر می‌رسد تهعد اپل در حد همین قدم‌های اولیه بوده است، چرا که اعلام کرده است گزینه‌های تعمیر فعلا بر روی اجزایی که بیشتر تعمیر و جایگزین می‌شوند، متمرکز است. از این اجزاء می‌توان به صفحه، باتری و دوربین‌های آیفون ۱۲ و ۱۳ اشاره کرد، اما این شرکت همچنین افزوده است که تا سال آینده گزینه‌های تعمیر بیشتری در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت. البته به نظر نمی‌آید اپل آیفون طراحی و تولید کند که مثل گوشی‌های قدیمی بتوان به راحتی باتری را در آورده و جا انداخت.

اپل هر از گاهی می‌تواند به عنوان رهبر یا حتی الگویی برای بقیه صنعت عمل کند، مثلا نگاه کنید که چقدر سریع بقیه شرکت‌های هم جک هدفون خود را حذف کردند. پس بسیار محتمل است سایر شرکت‌های الکترونیکی نیز حرکات مشابهی انجام دهند.

پراکتور عقیده دارد این اتفاق خواهد افتاد. وی همچنین افزود که گوگل اخیرا آپدیتی منتشر کرده است که به کاربران گوشی پیکسل ۶ این امکان را می‌دهد که پس از تعویض صفحه، بخش اثر انگشت که داخل صفحه تعبیه شده است را، به صورت دستی نتظیم کنند.

ما تغییرات زیادی مشاهده می‌کنیم و امیدواریم که بتوانیم یک حداقل جدید برای دسترسی به تعمیرات ایجاد کنیم. اگر این اتفاق بیافتد، ما فرض خواهیم کرد که اپل اقدامات مشتری مدارانه خود را ادامه خواهد داد و به صاحبان محصولاتش این امکان را خواهد داد که طیف وسیع‌تری از محصولاتش را تعمیر کنند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید