مدیاتک از تراشه ۴ نانومتری دایمنسیتی ۹۰۰۰ رونمایی کرد - تکفارس 
مدیاتک از تراشه ۴ نانومتری دایمنسیتی ۹۰۰۰ رونمایی کرد - تکفارس 

مدیاتک از تراشه ۴ نانومتری دایمنسیتی ۹۰۰۰ رونمایی کرد

افشین نوری
۲۸ آبان ۱۴۰۰ - 10:21
دایمنسیتی ۹۰۰۰

مدیاتک از جدیدترین تراشه خود به نام دایمنسیتی ۹۰۰۰ رونمایی کرد. این تراشه با استفاده از فناوری ۴ نانومتری ساخته شده که باعث بهبود فوق‌العاده‌ی عملکرد آن و کاهش مصرف انرژی‌اش خواهد شد.

دایمنسیتی ۹۰۰۰ اولین تراشه‌ موبایلی دنیاست که از یک هسته Cortex-X2 با سرعت کلاک ۳.۰۵ گیگاهرتز استفاده می‌کند و همچنین اولین پرازنده موبایلی دنیاست که از بلوتوث ۵.۳ پشتیبانی می‌کند.

مطالب مرتبط:

دایمنسیتی ۹۰۰۰ دارای معماری ۱+۳+۴ است که شامل یک هسته Cortex-X2، سه هسته Cortex-A710 با سرعت کلاک ۲.۸۵ گیگاهرتز و چهار هسته Cortex A510 با سرعت کلاک ۱.۸ گیگاهرتز می‌شود. این تراشه از رم LPDDR5x تا سرعت حداکثر ۷۵۰۰ مگابیت‌برثانیه پشتیبانی می‌کند و دارای ۱۴ مگابایت کش است که به‌گفته مدیاتک در مقایسه با کش ۸ مگابایتی باعث افزایش ۸ درصدی عملکرد گوشی و کاهش ۲۵ درصدی مصرف انرژی آن خواهد شد.

دایمنسیتی ۹۰۰۰

نتایج اولیه بنچمارک دایمنسیتی ۹۰۰۰ نشان می‌دهد که این پردازنده عملکرد بهتری نسبت به اسنپدراگون ۸۸۸ و عملکردی مشابه تراشه A15 اپل داشته است. این تراشه همچنین مجهز به پردازنده گرافیکی جدید Mali-G710 با ۱۰ هسته پردازشی است که بهبودهای بصری جدیدی را در اختیار کاربران خواهد داد.

همانطور که گفته شد، دایمنسیتی ۹۰۰۰ از بلوتوث ۵.۳ پشتیبانی می‌کند که برای اولین بار در دنیا اتفاق می‌افتد. این پردازنده همچنین از وای‌فای ۶E 2×2 و استاندارد Beidou III-B1C GNSS پشتیبانی خواهد کرد. دایمنسیتی ۹۰۰۰ از قابلیت ثبت همزمان ویدیوهای ۴K HDR توسط سه دوربین نیز پشتیبانی می‌کند و قادر است در هر ثانیه ۲۷۰ فریم را پردازش نماید.

دایمنسیتی ۹۰۰۰

این تراشه هرچند از سیگنال mmWave پشتیبانی نمی‌کند اما مودم ۵G آن از امواج sub-6Ghz پشتیبانی خواهد کرد که امکان دانلود با سرعت‌های تا ۷ گیگابیت‌برثانیه را فراهم خواهد کرد.

واحد پردازش هوش مصنوعی دایمنسیتی ۹۰۰۰ نسبت به مدل قبلی آن ۴ برابر عملکرد بهتری دارد و مدیاتک ادعا کرده است که عملکرد هوش مصنوعی این تراشه حدود ۱۶ درصد بهتر از تراشه تنسور گوگل است.

مدیاتک گفته است گوشی‌های مجهز به دایمنسیتی ۹۰۰۰ در نیمه اول سال ۲۰۲۲ روانه بازار خواهند شد.

منبع: GSMArena

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید