استارشیپ تا دو ماه آینده اولین پرواز مداری خود را انجام می‌دهد - تکفارس 
استارشیپ تا دو ماه آینده اولین پرواز مداری خود را انجام می‌دهد - تکفارس 

استارشیپ تا دو ماه آینده اولین پرواز مداری خود را انجام می‌دهد

امیرحسین ندایی
۲۷ آبان ۱۴۰۰ - 23:42
استارشیپ

شرکت اسپیس اکس به توسعه استارشیپ، بزرگترین و سنگین ترین سیستم ارسال موشکی که تا به حال در تاریخ طراحی شده، با قیمتی به شدت پایین ادامه می‌دهد. مدیرعامل این شرکت، ایلان ماسک مشهور، می‌گوید که تقریبا مطمئن است استارشیپ در ماهی نامعلوم در سال آینده به مدار خواهد رسید.

ایلان ماسک نظرات خود را در اولین دیدار پاییزی مجازی آکادمی ملی مطالعات فضایی و هیئت مدیره بخش فیزیک و نجوم آن، ارائه کرد. عنوان این دیدار، گفتگو پیرامون استارشیپ نام داشت. این گفتگو به ماسک این فرصت را داد که به پرسش‌های اعضای آکادمی راجع به جزییات فنی و اجرایی سیستم نسل بعد جواب‌هایی بدهد.

برنامه‌ای که ماسک برای اسپیس اکس در نظر دارد، این است که این شرکت کار بر روی سکوی پرتاب و برج پرتاب در استاربیس را تمام کند. اولین پرتاب نیز در تاسیسات این شرکت در بوکا چیکای ایالت تگزاس برای ژانویه ۲۰۲۲ نتظیم شده است. پس از این پرتاب نیز دوجین پرتاب دیگر تا انتهای ۲۰۲۲ انجام خواهد شد.

البته این امر بدین معنا نیست که استارشیب دقیقا در ماه ژانویه به مدار زمین میرسد، ماسک همچنین محتاطانه افزود:

ریسک زیادی با پرتاب اول همراه است، پس نمی‌گویم که این پرتاب حتما موفقیت آمیز خواهد بود، اما فکر میکنم که پیشرفت زیادی برایمان به همراه خواهد داشت.

مانع بزرگ بعدی برای پرتاب استارشیپ، تاییدیه‌های رگولاتوری است. فعالیت‌های اسپیس اکس در استاربیس اکنون در حال طی کردن پروسه‌ای مرتبط با محیط زیست، با سازمان فدرال هوانوردی است. این سازمان اوایل این هفته گفته بود که بررسی‌های خود را تا ۳۱‌ام دسامبر تمام می‌کند، پس اگر همه چیز طبق نقشه پیش برود، پرتابی در ماه ژانویه ممکن و شدنی است.

مطالب مرتبط:

ماسک همچنین تخمین زده است که ممکن است شروع به فروش موشک‌های استارشیپ با قیمت‌هایی کمتر از فالکون ۹، و در زمانی کمتر از ۲ سال بکند، که این زمان حتی قبل تر از برنامه اسپیس اکس برای سیستم فرود انسان برای ناسا است. اسپیس اکس مزایده طراحی سیستم برای فرود انسان روی ماه را برنده شد که برای اولین بار پس از روز‌های برنامه آپولو، انسان را دوباره به سطح ماه می‌برد. این پرتاب که آرتمیس ۵ نام دارد نیز، برای ارسال به ماه برای ۲۰۲۵ طراحی شده است.

استارشیپ با سرعت تکمیل می‌شود

استارشیپ ۱۲۰ متر طول دارد که برای مقایسه، سیستم پرتاب در حال ساخت ناسا ۹۸ متر است. این وسیله پرتاب توانایی این را دارد که به صورت پی در پی بیش از ۱۰۰ تن را به مدار منتقل کند و به عنوان چیزی که ماسک آن را مکانیزم انتقال برای سامانه خورشیدی می‌نامد، عمل می‌کند.

اما ماسک هدفی برای ساخت یک، دو، یا حتی ۱۰ استارشیپ را ندارد، بلکه حین این گفتگو‌ها وی تخمین زد که بشریت به بیش از ۱۰۰۰ سیستم پرتاب برای به وقوع پیوستن زندگی رو سیاره‌های دیگر نیاز دارد. و اسپیس اکس هم کارخانه‌ای برای تولید انبوده آنها دارد، یا حداقل تا جایی که ممکن است، نزدیک شدن به تولید انبوه.

همچنین رشد و توسعه این شرکت به شدت سریع بوده است، ماه می‌گذشته اسپیس اکس ۱۵ امین نمونه اولیه از استارشیپ را پرتاب کرد و این استارشیپ پس از رسیدن به ارتفاع ۹ کیلومتری از سطح زمین، با موفقیت دوباره بر روی زمین و به صورت عمودی فرود آمد. این اولین باری بود که یک آزمایش منجر به سالم بازگشتن استارشیپ شده بود.

هدف جسورانه‌ی اسپیس اکس پیشرفته کردن تکنولوژی فضایی بوده است، تا جایی که انسان بتواند یک نژاد چند سیاره‌ای بشود و در نهایت، یک تمدن با قابلیت سفر در فضا بشویم. و البته، چیز هایی که در داستان های تخیلی می‌خوانیم را تبدیل به واقعیت کنیم تا دیگر تخیلی نباشند. به نظرم این امر برای زنده نگه داشتن بلند مدت نور آگاهی اهمیت بسیار زیادی دارد.

ایلان ماسک

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید