اپل قطعات و آموزش تعمیر محصولاتش را در اختیار مشتریان قرار می دهد - تکفارس 
اپل قطعات و آموزش تعمیر محصولاتش را در اختیار مشتریان قرار می دهد - تکفارس 

اپل قطعات و آموزش تعمیر محصولاتش را در اختیار مشتریان قرار می دهد

مهدی ملکی
۲۶ آبان ۱۴۰۰ - 18:31
برنامه Self Service Repair اپل

 اپل در حال راه‌اندازی برنامه‌ای برای فروش قطعات و ارائه آموزش‌های مورد نیاز برای تعمیر محصولاتش به کاربران است. به این ترتیب مشتریان این شرکت دیگر نیازی نیست به یک اپل استور یا تعمیرگاه شخص ثالث برای تعمیر محصولات این شرکت مراجعه کنند.

اپل برنامه دارد که این فرایند را ابتدا با گوشی‌های سری آیفون ۱۲ و ۱۳ و سپس مک بوک‌های مجهز به پردازنده‌های M1 آغاز کند. طی این برنامه شما با دنبال کردن آموزش‌ها و همچنین تهیه قطعاتی که توسط خود اپل ارائه می‌شوند، می‌توانید نمایشگر، بتری و حتی دوربین آیفون‌های مذکور را تعویض کنید.

بدون شک این یک تغییر بزرگ در نگرش و سیاست‌های اپل است. این شرکت طی چند دهه گذشته همیشه در برابر حق تعمیر کاربران و همچنین نگرش تعمیر محصولاتش خارج از فروشگاه‌های رسمی، مواضع سختی را در پیش گرفته یا حداقل تا پیش از این در پیش گرفته بود.

از سوی دیگر اپل در همین هفته محدودیت‌های نرم‌افزاری که موجب از کار افتادن فیس آی‌دی (Face ID) تعویض شده توسط خود کاربران می‌شد را از میان برداشت.

فرآیند اضافه‌کردن ریزتراشه به صفحه نمایش جدید پیش از اقدام اپل به قدری پیچیده بوده که بسیاری از مراکز تعمیر شخص ثالث توانایی انجام آن را ندارند.

بررسی آیفون ۱۳ پرو مکس اپل

البته این موضوع کاملاً عمدی بوده و اپل سعی داشته تا تنها مراکز تعمیر رسمی امکان تعمیر محصولات این شرکت را داشته باشند. این مراکز از دستگاه‌‌های مخصوصی استفاده کرده که فرآیند استفاده از ریزتراشه‌ی صفحه نمایش آیفون ۱۳ در صفحه نمایش جدید را آسان می‌کنند.

مطالب مرتبط:

به نظر می‌رسد تغییر سیاست‌های کلی این شرکت اتفاق مهمی است و روی دامنه وسیعی از محصولات و چشم‌اندازهای آینده‌اش تاثیرگذار خواهد بود. البته نظر شما هر چه که باشد، اپل هنوز هم حواشی زیادی را رقم می‌زند. اپل در ماه گذشته و در جریان رویداد معرفی سری آیفون ۱۳ از دستمال تمیزکننده‌ای رونمایی کرد که تفاوت خاصی با دیگر دستمال‌های میکروفیبری معمولی موجود در بازار نداشته و تنها قیمت آن همانند دیگر محصولات اپل بسیار بالا است.

همین موضوع کاربران بسیار زیادی را وادار به اظهار نظر درباره سیاست‌های منحصربه‌فرد اپل کرد. اگر باور دارید که حتی با این وجود و اقدامات این چنینی، اپل هنوز هم مقصر ماجراست، می‌توانید مقاله «اپل چرا همیشه مورد انتقاد قرار می‌گیرد» را مطالعه کنید.

به هر حال این شرکت با نام «سرویس تعمیر سلف» (Self Service Repair) از این برنامه یاد می‌کند. برنامه مذکور در سال اوایل سال آینده میلادی نخست در ایالات متحده و سپس در سایر کشورها آغاز خواهد شد.

به گفته اپل این برنامه تنها برای تکنسین‌هایی است که دانش و تجربه کافی برای تعمیر دستگاه‌های الکترونیکی این چنینی را دارند. به این ترتیب این شرکت هنوز هم باور دارد که اکثر مشتریان و در واقع طیف اصلی آن‌ها برای تعمیر و تعویض قطعات محصولات خود، باید به مراکز رسمی مراجعه کنند.

منبع: The Verge

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید