بهترین پیام هشدار شارژ دستگاه ها؛ از نوکیای افسانه ای تا شیوه خشک اپل - تکفارس 
بهترین پیام هشدار شارژ دستگاه ها؛ از نوکیای افسانه ای تا شیوه خشک اپل - تکفارس 

بهترین پیام هشدار شارژ دستگاه ها؛ از نوکیای افسانه ای تا شیوه خشک اپل

مهدی ملکی
۲۶ آبان ۱۴۰۰ - 09:00
بهترین پیام هشدار شارژ دستگاه ها

تا به حال توجه کرده‌اید که بین پیام‌ها و اعلان‌های موجود در محصولات و نرم‌افزار شرکت‌های مختلف از هشدار شارژ تا سایر هشدارها چقدر تفاوت وجود دارد؟

از گوشی‌های اندروید و اپل تا ویندوز ۱۰ همه به شکلی متفاوت شما را از کاهش شارژ دستگاه آگاه می‌کنند اما در این بین تفاوت‌های زیادی وجود دارد که ما به آن‌ها نگاهی خواهیم انداخت.

اندروید ۱۱؛ ساده ولی هدفمند

پیام هشدار شارژ

اعلان باتری اندروید ۱۱ افزون بر اطلاع دادن درباره کاهش شارژ گوشی به شما می‌گوید که تا چه زمانی می‌توانید از دستگاه خود استفاده کنید.

اگرچه در بسیاری از مواقع می‌توان با پیمودن چند قدم، مستقیماً به پریز رسید و دستگاه را به شارژ متصل کرد اما این موضوع همیشه امکان‌پذیر نیست. در حقیقت شاید حتی نیازی به ذکر نباشد که ما بسیاری از مواقع در نزدیکی یک پریز یا شارژر قرار نداریم.

مطالب مرتبط:

در نتیجه رویه مورد استفاده توسط اندروید ۱۱ می‌تواند به کاربران کمک کند که برای دقایق و یا ساعت‌های آتی به خوبی برنامه‌ریزی کنند. به هر حال استفاده از این روش خیلی بهتر از نمایش یک اعلان ساده با مضمون «برو و شارژش کن!» است. اندروید ۱۱ در نمایش اعلان کاهش شارژ دستگاه از روش ساده ولی هدفمندی استفاده می‌کند.

مایکروسافت همه جوانب را در نظر می‌گیرد

پیام هشدار شارژ

بعید است که تاکنون با ویندوز ۱۰ کار نکرده باشید. هنگامی که باتری لپ تاپ شما در این حالت به مقداری خاصی می‌رسد، پیام «ممکن است بخواهید رایانه شخصی خود را به شارژ متصل کنید» نمایش داده می‌شود. این پیام با وجود آن که اتمام تدریجی شارژ کنونی دستگاه را به اطلاع می‌رساند اما به هیچ عنوان شما را وادار به شارژ مجدد نمی‌کند.

این‌جاست که ما می‌توانیم بگوییم «بله، شاید این کار را انجام دهم. ممنون که به من اطلاع دادی مایکروسافت!». مایکروسافت به یکی از بهترین و مودبانه‌ترین شیوه‌های ممکن وضعیت مهمی از دستگاه را به اطلاع کاربر می‌رساند و به او پیشنهادهای لازم را هم ارائه می‌کند.

در تبلت‌های همین شرکت نیز رویه‌ای مشابهی به کار گرفته شده است؛ در اعلان کاهش شارژ این دستگاه‌ها، مایکروسافت با کلمه «لطفاً» به طرز معجزه‌آزایی با نهایت احترام از شما درخواست می‌کند که دستگاه را به شارژ متصل کنید.

اپل؛ خشک و ساده

پیام هشدار شارژ اپل

اپل در نمایش اعلان کاهش شارژ دستگاه به مقادیر اضطراری، تنها در حد رفع تکلیف عمل می‌کند. در محصولات این شرکت اعلان مذکور تنها به شما اطلاع می‌دهد که «شارژ دستگاه کم است» و سپس درصد باقی مانده از ظرقیت باتری نمایش داده می‌شود.

آیا دستور العمل خاصی نمایش داده می‌شود؟ خیر. حتی خبری از پیام‌های «گوشی خود را شارژ کنید» یا «تا فلان ساعت می‌توانید از دستگاه خود استفاده کنید» نیست. اگرچه گزینه فعال کردن حالت Low Power Mode در اعلان یاد شده نمایش داده می‌شود.

مطالب مرتبط:

انتظار می‌رود شرکتی که تا سعی می‌کند ارتباطات معنادار و احساسی خاصی میان محصولات و کاربرانش برقرار کند، از روش‌های جذاب‌تر و البته بهتری برای اطلاع دادن وضعیت شارژ دستگاه استفاده کند.

به هر حال اگر منصفانه به قضیه نگاه کنیم، اپل و محصولاتش همیشه در نهایت سادگی خلاصه می‌شوند و این اعلان هم شدیداً ساده است و اساس کار را برای همه کاربران انجام می‌دهد.

نوکیا ۳۳۱۰؛ قدیمی اما انقلابی

نوکیا ۳۳۱۰؛ هشدار شارژ

احتمالاً بعد از مشاهده نام «نوکیا ۳۳۱۰» افسانه‌ای با خود می‌گویید «چه کسی به اندروید یا آیفون اهمیت می‌دهد؟ پیام شارژ اسطوره را نشانمان بده!».

این گوشی مستحکم با عرضه در سال ۲۰۰۰ یعنی چیزی حدودی ۲۱ سال پیش تنها با یک «بیپ» کوتاه، پیام «Battery Low» و انیمیشن چند صدم ثانیه‌ای خالی شدن مایع درون آیکون باتری (که در حقیقت وجود ندارد!)، بهتر از هر چیزی در آن زمان با یک رویه انتزاعی به همه کاربران می‌فهماند که گوشی آن‌ها به زودی خاموش خواهد شد و باید از شارژر استفاده کنند.

اما چرا همین رویه در خصوص اپل خسته کننده است؟ ظاهراً باید دوباره اشاره کنیم که نوکیا ۲۱ سال پیش از چنین فرایندی استفاده کرده بود. با این حال، حتی این هم دلیل ما برای انقلابی بودن پیام شارژ ۳۳۱۰ نیست؛ نوکیا در آن زمان صرفاً می‌توانست با یک پیام ساده، بدون هیچ صدا و به‌ویژه انیمینشنی همین کار را انجام دهد. شما این را چه می‌نامید؟ خلاقیت قبل از آن که خلاقیت در این صنعت مطرح شده باشد.

ویندوز فون؛ وقتی حرف‌های زیادی برای گفتن دارید

پیام هشدار شارژ

تنها اگر اندکی با این صنعت آشنا باشید، گوشی‌های لومیای شرکت نوکیا را به یاد دارید. محصولاتی که به سیستم عامل ویندوز فون مایکروسافت مجهز بودند ولی خیلی زود از بازار خارج شدند و به امپراتوری نوکیا بر صنعت موبایل پایان دادند.

در این گوشی‌ها زمانی که شارژ دستگاه شما تا حد زیادی مصرف می‌شد، این پیام بلندبالا نمایش داده می‌شد:

باتری شدیداً اندک است. اگر دوست دارید کمک کنید که باتری شما تا دفعه بعد که آن را شارژ می‌کنید، دوام بیاورد، می‌توانید به تنظیمات مراجعه کرده و گزینه صرفه‌جویی در باتری را فعال کنید.

همانند ویندوز ۱۰، ویندوز فون ۸ گوشی‌های لومیا نیز برای هشدار دادن درباره وضعیت وخیم باتری، از یک روش بسیار مودبانه استفاده می‌کرده است. شاید باور داشته باشید که این روش، راه بسیار طولانی و درازی برای اطلاع دادن درصد پایین باتری است ولی می‌توان از زاویه دیگری هم به آن نگاه کرد؛ اگر دقیق‌تر توجه کنید به نظر می‌رسد این پیام از سمت یک دوست به شما ارسال شده و یک نصیحت دوستانه است. دقیقاً برخلاف شیوه اپل که با یک پیام بسیار ساده و دکمه فعال کردن حالت صرفه‌جویی در انرژی، ماجرا را خاتمه می‌دهد.

سرانجام، آیا این موضوع اهمیت دارد؟

شاید از آن دسته افرادی باشید که می‌گویند «چه کسی به آن پیام‌ها اهمیت می‌دهد؟» اگر واقعاً این‌طور باشد، ما با کشاندن شما تا به این قسمت از مقاله کار خارق‌العاده‌ای انجام داده‌ایم!

جدای از شوخی، بیایید صادق باشیم. اکنون فرصت خوبی است تا درباره این موضوع فکر کنید حتی اگر قبلاً فکر نکرده‌اید و اکنون هم اعتقاد دارید که ارزش فکر کردن ندارد.

چنین پیام‌هایی که روزانه با آن‌ها مواجه می‌شوید، می‌توانند براساس نوشته و نحوه ارائه، روی تجربه و احساس شما تاثیر بگذارند.

البته که پیام‌های خشک و رباتیک کار را انجام می‌دهند و بدون شک در مقاطع بسیاری هم نیازی به فراتر رفتن از آن‌ها نیست. با این حال به نظر می‌رسد برخی از شرکت‌ها با این موضوع مخالف هستند و شخصاً من هم با آن‌ها هم نظر هستم، زیرا همان‌طور که گفتم، در دریایی وسیع از پاپ‌آپ‌های ویندوز ۱۰ که ما از آن‌ها منتفر هستیم، پیام هشدار باتری به قدری خوب نوشته شده است که می‌توان به نبوغ پشت آن پی برد و هر بار از دیدنش خوش‌حال شد.

شما هم می‌توانید نمونه‌ای از پیام‌های خوب و بد این چینی را مثال بزنید؟ اگر پاسختان بله است، وقت را تلف نکنید و در بخش نظرات به ما اطلاع دهید. سرانجام احتمالاً موافق باشید چقدر خوب است اگر دستگاه‌هایی که روزانه ساعت‌ها از آن‌ها استفاده می‌کنیم، به این شکل بتوانند احساسات مثبت را به ما القا کنند، حتی در سطوحی اندک.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.