ناسا در ویدئویی به شبیه سازی فرود بر روی جو زهره می‌ پردازد - تکفارس 
ناسا در ویدئویی به شبیه سازی فرود بر روی جو زهره می‌ پردازد - تکفارس 

ناسا در ویدئویی به شبیه سازی فرود بر روی جو زهره می‌ پردازد

امیرحسین ندایی
۲۳ آبان ۱۴۰۰ - 21:45
ماموریت ناسا در زهره

ناسا با معرفی ماموریت‌های +DAVINCI و VERITAS در تابستان گذشته، درحال برنامه ریزی برای ارسال اولین ربات‌های جستجوگر خود به سیاره زهره (ونوس)، پس از ۳۰ سال است. اکنون ناسا با انتشار ویدئویی آنچه را که این اکتشاف‌گران با آن در جو سیاره ونوس مواجه خواهند شد را، نشان می‌دهد.

کاوشگر DAVINCI که سال ۲۰۲۹ قرار است ریشه‌ها و نحوه شکل‌گیری سیاره زهره و اینکه چرا از سیاره زمین دورتر شده است را مورد بررسی قرار دهد، طی ماموریتش نوک ابرهای پهن سیاره زهره و حرارتی که از سمتی از سیاره که رو به خورشید نیست ساطع می‌شود را، بررسی کند.

جو زهره به هیچ وجه خوشایند نیست، دمای بالا، فشار خردکننده و ابرهای سولفوریک اسیدی فوق العاده خطرناک، از مواردی هستند که باعث تهدیدآمیز بودن این سیاره می‌شوند. کاوشگر قرار است از این موارد به علاوه‌ی بادها و ترکیبات جو این سیاره، اطلاعات جمع‌آوری کند. با یادگیری بیشتر درباره ترکیبات سازنده جو این سیاره، محققان بهتر می‌توانند راجع به تاریخچه و گذشته آن اطلاع کسب کنند، و حتی چه‌بسا شواهدی از آب در گذشته بر روی این سیاره پیدا کنند.

مطالب مرتبط:

کاوشگر به محض فرود آمدن بر روی سطح این سیاره، قرار است از منطقه‌ای به نام Alpha Regio tessera، شروع به عکس برداری کند. عکس برداری از سنگ‌های مختلف با اشکال متفاوت برای تشخیص اینکه از چه چیزی ساخته شده و اینکه آیا روزگاری آب بر روی این سیاره جریان داشته، استفاده می‌شوند. تمامی این موارد به ما کمک می‌کنند که بفهمیم آیا سیاره زهره روزگاری سکونت پذیر بوده یا نه.

جیمز گاروین محقق ارشد ماموریت +DAVINCI در ناسا می‌گوید:

سیاره زهره منبعی عالی برای مطالعه تغییرات اقلیمی و مراحل تکامل سکونت پذیری است، و اینکه وقتی یک سیاره حجم وسیعی از اقیانوس های خود را از دست می‌دهد چه اتفاقی می‌افتد. ولی مطالعه و بررسی زهره به خاطر پنهان شدن همه رازهایش پشت پرده ضخیم جوش که شرایط نامساعدی را برای اکتشاف در آن به وجود می‌آورد، بسیار سخت است. پس ما باید هشیار و مجهز به بهترین تجهیزاتمان باشیم.

وی همچنین راجع به دلیل نامگذاری این ماموریت افزود:

دلیل نامگذاری این ماموریت، تفکر انقلابی و خلاقانه ی لئوناردو داوینچی بود که یکی از دلایل مهم پیدایش رنسانس بود. این تفکر بود که برای اتصال مهندسی، تکنولوژی و حتی هنر، حتی از علم هم فراتر رفت.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید