هزینه کرد ۴۳۰ میلیارد تومانی ایرانیان برای بازی های ویدیویی - تکفارس 
هزینه کرد ۴۳۰ میلیارد تومانی ایرانیان برای بازی های ویدیویی - تکفارس 

هزینه کرد ۴۳۰ میلیارد تومانی ایرانیان برای بازی های ویدیویی

مهدی ملکی
۲۲ آبان ۱۴۰۰ - 22:42
بازی های ویدیویی

مجموع هزینه‌کرد بازیکنان پلتفرم موبایل در سال۱۳۹۸ حدود۲۹۰میلیارد تومان بوده که از این مبلغ ۲۸درصد سهم بازی های موبایلی بومی است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، طبق گزارش منتشر شده توسط بنیاد ملی بازی های رایانه ای مجموع بازیکنان ایرانی از رقم ۲۸ میلیون در سال ۱۳۹۶ به ۳۲ میلیون نفر در سال ۱۳۹۸ افزایش پیدا کرده است. از مجموع ۳۲ میلیون بازیکن، ۴۹درصدشان جزء کسانی هستند که هر روز بازی‌ می‌کنند و ۶۵ درصد آنها بازیکن آنلاین هستند. این گزارش حاوی آمارهای دیگری است که به ترتیب زیر است:

  • موبایل با ۹۲ درصد ضریب نفوذ در میان بازیکنان، پرطرفدارترین پلتفرم بازی در ایران است.
  • برای اولین بار بازیکنان پلتفرم کنسول از بازیکنان پلتفرم رایانه پیشی گرفته‌اند؛ ۲۲ درصد بازیکنان ایرانی با پلتفرم کنسول بازی می‌کنند؛ در حالی که این عدد در مورد پلتفرم رایانه ۲۰ درصد است.
  • در پیمایش سال ۱۳۹۶ سهم بازیکنان زن در بازار بازی ایران ۳۵ درصد بود که در تازه‌ترین پیمایش، این سهم به ۳۸ درصد افزایش پیدا کرده است.
  • متوسط سنی بازیکنان از ۱۹سال در سال ۱۳۹۶ به ۲۲سال در سال ۱۳۹۸ افزایش پیدا کرده است.
  • مجموع هزینه‌کرد بازیکنان پلتفرم موبایل در سال ۱۳۹۸ رقمی در حدود۲۹۰ میلیارد تومان بوده که از این مبلغ ۲۸ درصد سهم بازی‌های موبایلی بومی (بازی‌های توسعه یافته یا بومی‌سازی شده در ایران) است.
  • بازیکنان به‌طور متوسط روزانه ۹۳ دقیقه در روز بازی می‌کنند. (اگر این عدد را با در نظر گرفتن نسبت حداقل تعداد گیمرهای ایرانی به کل جمعیت کشور تعمیم دهیم، می‌توان نتیجه گرفت که متوسط زمانی که هر ایرانی روزانه به گیم اختصاص می‌دهد حدود ۳۵ دقیقه است.)
  • حدود ۸۰‌درصد بازیکنان ایرانی در گروه سنی کودکان، نوجوانان و جوانان هستند.
  • برای بازی های رایانه ای در سال ۱۳۹۸ حدود ۴۳۰ میلیارد تومان توسط ایرانیان  هزینه شده است.

ارزش اقتصادی بازی های رایانه ای در دنیا

صنعت بازی های رایانه ای از صنایع پردرآمد در اقتصاد فضای مجازی در دنیا محسوب می شود. براساس آمارهای ارائه شده درآمد بازی های رایانه ای در سال ۲۰۲۲ در دنیا بیش از ۱۸۹ میلیارد دلار پیش بینی شده است. هم اکنون کشورهای چین، آمریکا و ژاپن، در صدر کشورهای دارای بیشترین گردش مالی و درآمد در صنعت بازی قرار دارند.

مطالب مرتبط:

به‌طوری که درآمد چین از بازی در سال‌۲۰۲۱ رقم ۳/ ۴۹میلیارد دلار بوده است و پیش‌بینی می‌شود این عدد در سال ۲۰۲۵ به ۲/ ۷۱میلیارد دلار برسد. در این گزارش ارزش بازار گیم آمریکا در سال‌جاری حدود ۳۰‌میلیارد دلار بوده است؛ درحالی که در همین زمان ارزش سینمای این کشور چیزی حدود ۱۷‌میلیارد دلار بوده است.

همچنین پیش بینی می شود ارزش بازی های رایانه ای در سال ۲۰۲۳ از ۲۰۰ میلیارد دلار عبور کند. طبق اعلام استاتیستا، بیشترین درآمد این بازار، متعلق به بازی‌های موبایلی است و بازی‌های کنسولی سهم یک‌سومی از این بازار دارند.

آخرین آمارها نشان می‌دهد که در مجموع بیش از ۳‌میلیارد و ۲۴۳‌میلیون گیمر در سراسر جهان فعالند که از این میزان سهم کشورهای آسیایی بیش از یک میلیارد و ۴۷۸ میلیون نفر، کشورهای اروپایی بیش از ۷۱۵ میلیون نفر، آمریکای‌لاتین بیش از ۴۱۹‌میلیون نفر، آمریکای‌شمالی نزدیک به ۲۸۵میلیون نفر، منطقه منا (خاور میانه و شمال آفریقا) بیش از ۱۶۸‌میلیون نفر، حوزه صحرای‌آفریقا بیش از ۱۴۳‌میلیون نفر و اقیانوسیه ۳۲‌میلیون نفر است.

منبع: اقتصاد آنلاین

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.