کمبود جهانی تراشه؛ کابوس پیش از کریسمس - تکفارس 
کمبود جهانی تراشه؛ کابوس پیش از کریسمس - تکفارس 

کمبود جهانی تراشه؛ کابوس پیش از کریسمس

امیرحسین ندایی
۲۱ آبان ۱۴۰۰ - 22:28
کمبود جهانی تراشه

کمبود جهانی تراشه بر روی تمام صنعت تکنولوژی برای مدت بیش از ۱ سال تاثیر بسیار عظیمی گذاشته است، اما اخیرا با یک موج خبر گیمینگ مرتبط با سخت افزار، کاشف به عمل آمده که این اوضاع به‌این زودی‌ها بهتر نخواهد شد. شرکت‌های بازی‌سازی بزرگ و کوچک نیز تا سال آینده از این کمبود آسیب خواهند دید و این بحث تنها مربوط به سونی و مایکروسافت، و این مساله که شاید تا سال آینده نتوانیم به کنسول‌هایشان دسترسی داشته باشیم، نیست.

به عقیده بسیاری، نینتندو اولین شرکتی بود که از کمبود قطعات گله کرد، با توجه به خبری که این شرکت راجع به پیش بینی مالی سال آینده خود منتشر کرد، حاکی از این است که امسال این کمپانی ۱.۵ میلیون نینتندو سوییچ کمتری به علت کمبود جهانی نیمه رساناها عرضه خواهد کرد.

شونتارو فوروکاوا، مدیرعامل نینتندو کمی قبلتر در یک مصاحبه طی چند پرسش و پاسخ گفت:

کوچکترین بهبودی در اوضاع از ابتدای سال مالی گذشته (که از ماه آپریل شروع می‌شود) ایجاد نشده.

شرکت در حال بررسی قطعات و بازبینی طراحی‌ها است.

عرضه کنسول بازی دستی شرکت ولو از دسامبر تا فوریه، تاخیری دو ماهه خورد. ولو در پستی گفته:

ما تمام تلاشمان را کردیم که با مشکلات زنجیره تامین جهانی کنار بیاییم، اما به علت کمبود قطعات، اجزا در زمان مقرر به تاسیسات تولید ما نمی‌رسند

حتی پیش از این خبر ولو، ما حس می‌کردیم که تامین کنسول دستی ولو به تعداد مورد تقاضا دشوار خواهد بود، از آنجایی که زمان سفارش حدودی این کنسول در وبسایت ولو به اوایل ۲۰۲۲ تغییر یافت. اما الان حتی کسانی که سفارششان را برای دسامبر ۲۰۲۱ ثبت کرده بودند نیز، باید ۲ ماه بیشتر منتظر بمانند.

مطالب مرتبط:

سونی نیز انتظار دارد امسال PS5 کمتری تولید کند. به گفته بلومبرگ، این شرکت پیش بینی کرده بود که در سال مالی جاری حدود ۱۶ میلیون دستگاه PS5 تولید کند، اما اکنون برنامه‌اش را به ۱۵ میلیون تغییر داده است. تهیه PS5 از زمان عرضه‌اش در نوامبر ۲۰۲۰ بسیار سخت بوده است، و به نظر نمی‌آید که به این زودی‌ها هم آسان‌تر شود. شرکای تولیدی سونی گفته‌اند که برآورده‌کردن هدف ۲۲.۶ میلیونی سونی در سال مالی آینده به شدت سخت خواهد بود.

عرضه کنسول Playdate از شرکت نرم‌افزاری Panic نیز از اواخر ۲۰۲۱ به اوایل ۲۰۲۲ تاخیر خورده است. هرچند دلیل تاخیر موجودی فروش رفته باتری‌ های معیوب بوده است، اما به گفته این شرکت تهیه اجزا برای Playdate هایی که درآینده ثبت سفارش می‌شوند نیز دشوار خواهد‌ بود. به عنوان مثال پردازنده‌ای که الان در Playdate به کار می‌رود تا ۲ سال دیگه موجود نخواهد بود و همین باعث شده تا مادربرد این کنسول دوباره طراحی و این پردازنده با پردازنده‌ای که الان موجودی دارد، برای سفارش‌هایی که از ۲۰۲۲ انجام می‌شوند، جایگزین شود.

Panic همچنین هشدار داده که تعدادی قطعات دیگر هستند که این شرکت به دنبال جایگزینی برای آنها نیز می‌گردد، و اگر جایگزینی پیدا نشود‌، پیدا کردن این کنسول دوست‌داشتنی بسیار مشکل خواهد شد. اگر علاقه‌ای به خرید این کنسول دارید، بهتر است از الان آن را پیش خرید کنید.

ما تنها از این موارد خبر داریم و ممکن است پشت در های‌ بسته موارد دیگری نیز باشند که با مشکل تامین قطعات روبه‌رو باشند. فیل اسپنسر راجع به کمبود قطعات در ماه سپتامبر خبر داده و گفته که مشکلات تامین اجزا Xbox تا ۲۰۲۲ ادامه خواهد داشت.

مشکلات از قطعات مورد نیاز صنعت گیمینگ فراتر می‌رود، به طور مثال اینتل اعلام کرده که کمبود تراشه حداقل تا سال ۲۰۲۳ ادامه خواهد داشت، و حتی اپل که شهرتی برای زنجیره تامین قطعاتش دارد، ۳ ماهه گذشته به خاطر این محدودیت‌ها، متوجه ضرری ۶ میلیارد دلاری شد. علیرغم همه اینها، شما هنوز می‌توانید به هر تعداد از محصولات اپل که میخواهید، تا کریسمس دسترسی داشته باشید، به شرط اینکه الان سفارش خود را ثبت کنید، اما چنین قولی را نمی‌توان راجع به اکثر سخت افزار های گیمینگ داد.

البته هنوز نقطه نوری در میان این ظلمات دیده می‌شود، به گفته مدیرعامل Analogue، کریستوفر تابر، عرضه کنسول دستی The Analogue Pocket که تا کنون چندین بار به خاطر کمبود قطعات تاخیر خورده بود، هنوز به زمان وعده داده شده که دسامبر بود، می‌رسد. هر چند با توجه به اینکه غول هایی مانند سونی و نینتندو مشکل دارند، بهتر است خیلی برای عرضه به موقع Analogue هیجان زده نشویم.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید