جعبه گشایی تلسکوپ فضایی جیمز وب در محل پرتاب [تماشا کنید] - تکفارس 
جعبه گشایی تلسکوپ فضایی جیمز وب در محل پرتاب [تماشا کنید] - تکفارس 

جعبه گشایی تلسکوپ فضایی جیمز وب در محل پرتاب [تماشا کنید]

افشین نوری
۱۷ آبان ۱۴۰۰ - 20:39
جیمز وب

تلسکوپ فضای جیمز وب به‌عنوان بزرگترین تلسکوپ جهان قرار است به‌زودی به فضا پرتاب شود تا به پرسش‌های عمیق ما درباره جهان هستی پاسخ بدهد.

این تلسکوپ قبل از پرتاب به فضا نیاز به مراحل آماده‌سازی زیادی دارد و آژانس فضایی اروپا با انتشار ویدیویی مرحله جعبه گشایی یا خارج کردن این تلسکوپ از بسته‌‌بندی‌اش را نشان داده است.

مطالب مرتبط:

تلسکوپ جیمز وب ماه گذشته در کالیفرنیا بسته‌بندی شد و از طریق کانال پاناما به گویان فرانسه در آمریکای جنوبی ارسال شد و قرار است ماه آینده از همین مکان به فضا ارسال شود.

دانلود ویدیو

اما بسته‌بندی این تلسکوپ بزرگ کار راحتی نبود و مهندسان باید با دقت فراوان آن را در یک جعبه مطمئن جاگذاری می‌دادند تا در طول مسیر آسیب نبیند.

این تلکسوپ سرانجام در دوازدهم اکتبر به بندر پاریآکابو در گویان فرانسه رسید و سپس به مرکز فضایی اروپا انتقال سافت تا مرحله خارج کردن آن از جعبه‌اش انجام بگیرد. جیمز وب قرار است در ماه دسامبر امسال با راکت آریانا ۵ به فضا پرتاب شود.

این تلسکوپ در زمان ارسال از طریق کشتی به آمریکای جنوبی دارای ۶ تن وزن و ۱۰.۵ متر طول و ۴.۵ متر عرض (در حالت تاشده) بود و به همین‌خاطر آن را در داخل یک کانتینر ۳۰ متری قرار داده بودند.

اتاقی که مرحله خارج کردن تلسکوپ از جعبه‌اش در آنجا انجام شده، یک محیط کاملا کنترل‌شده است که عاری از هر گونه گردوغبار بوده و مهندسان نیز برای ورود به این مکان مجبور بودند با استفاده از دستگاه‌های خاصی همه گردوغبار موجود روی لباس‌ها و کفش‌های خودشان را پاک کنند. مهندسان بعد از خارج کردن تلسکوپ از داخل جعبه‌اش، آن را به‌صورت عمودی بلند کردند تا در همان حالت برای ارسال به فضا در تاریخ ۲۷ آذر (۱۸ دسامبر) آماده بشود.

منبع: Digital Trends

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.