بازی سازی را از کجا شروع کنیم؟ نقشه راه ساخت بازی - تکفارس 
بازی سازی را از کجا شروع کنیم؟ نقشه راه ساخت بازی - تکفارس 

بازی سازی را از کجا شروع کنیم؟ نقشه راه ساخت بازی

مهدی ملکی
۱۳ آبان ۱۴۰۰ - 23:45
آموزش ساخت بازی؛ بازی سازی را از کجا شروع کنیم؟

توسعه بازی یا دقیق‌تر، بازی‌های ویدیویی حقیقتاً کار هیجان‌انگیزی است. حتی تصور این که بتوانید یکی از بازی‌هایی که دوران کودکی‌تان روی آن‌ها زمان صرف می‌کردید، را بسازید و دوران کودکی دیگران را لذت‌بخش‌تر از حالت کنونی کنید، یک معجزه حقیقی است. امروز ما نقشه راه توسعه یک بازی ویدیویی را از ابتدا تا زمانی که مشغول به کار روی یک عنوان شوید، معرفی و بررسی خواهیم کرد.

توجه کنید که این یک آموزش ویژه بازی‌سازی نیست؛ در این مقاله تنها نقشه راه و مراحل مورد نیاز به شما نمایش داده می‌شود. وظیفه انجام و یادگیری مراحل مذکور به عهده خود شما است و می‌توانید از آموزشگاه‌ها، ویدیوها، مقالات و سایر روش‌های آموزشی برای فراگیری هر بخش کمک بگیرید.

زبان خودتان را انتخاب کنید

زبان های برنامه نویسی

زبان‌های برنامه‌نویسی بسیار زیادی وجود دارند که از طریق آن‌ها بتوانید شروع به ساخت یک بازی ویدیویی کنید. زبان‌هایی مانند پایتون، جاوا، جاوا اسکریپت، سی شارپ، سی پلاس پلاس و موارد دیگر همه حضور دارند و شما می‌توانید از بین آن‌ها یکی را برای شروع کار خود انتخاب کنید.

اما کدام یک برای بازی‌های ویدیویی مناسب‌تر از پیشنهادهای دیگر هستند؟ بدون شک زبان‌های برنامه‌نویسی سی شارپ و سی پلاس پلاس بهترین گزینه‌های ممکن به شمار می‌روند که قدرت و کارایی بسیار بالایی را به نمایش می‌گذارند.

مطالب مرتبط:

بنابراین پیشنهاد می‌شود که این زبان‌ها را یاد بگیرید اما نباید فراموش کرد که طبق زبانی که انتخاب می‌کنید، مسیر پیش روی شما هم تغییر می‌کند. البته با توجه به نیاز می‌توانید شروع به یادگیری یک زبان دیگر یا استفاده از زبانی کنید که همین حالا هم استفاده از آن را به خوبی آموزش دیده‌اید.

در مجموع شما باید کار کردن با زبان‌های شی‌گرا مثل سی پلاس پلاس و سی شارپ، کار با رویدادها، ترکیب و ادغام فرانت اند، حل کردن مشکلات و چند رشته‌ای را به خوبی بیاموزید.

یادگیری ریاضیات مورد نیاز برای بازی‌سازی

ریاضی و اعمال مربوط به آن تاثیر زیادی در ساخت بازی‌های ویدیویی یا حداقل قسمت عظیمی از آن دارد. برای پیاده‌سازی فیزیک بازی و مدیریت تصادم‌ها به هر حال باید با ریاضی اخت گرفته و با قوانین آن آشنا شوید. بسیاری بر این باورند که ریاضی اساس طراحی بازی است و این شامل بازی‌های ویدیویی هم می‌شود.

همان‌طور که ریاضیات نمی‌توانند بدون قوانین کارساز و کارآمد باشند، بازی‌های ویدیویی هم بدون وجود ساز و کارهای اساسی ریاضی معنی ندارند. بنابراین اگر قصد دارید به صورت حرفه‌ای وارد این حرفه شوید، به دروس ریاضی خود توجه نشان دهید!

انتخاب یک موتور بازی‌سازی

UNREAL ENGINE

موتور بازی‌سازی که به عنوان زیربنای بازی‌سازی شناخته می‌شود، یک چارچوب یا در حقیقت نرم‌افزار ساخت بازی‌های ویدیویی است که مستقیماً برای استفاده توسط توسعه‌دهندگان طراحی شده است.

در حال حاضر موتورهای بازی‌سازی زیادی وجود دارند. برخی از آن‌ها مانند GameMaker، Godot، OpenGL، Unity یا Unreal Engine به قدری شناخته شده هستند که اصلاً نیازی نیست که دقیقاً به آن‌ها اشاره کنیم. موتور بازی‌سازی Unity از سی شارپ استفاده می‌کند در حالی که Unreal Engine از زبان برنامه‌نویسی سی پلاس پلاس بهره می‌گیرد.

مکانیک‌ها، طراحی‌ها و هنرهای مختلف را یاد بگیرید

مکانیک‌های بازی‌های ویدیویی شامل اعمال، فرایندها، موارد بصری و مکانیزم‌هایی هستند که به کنترل بازی و ساخت آن کمک می‌کنند. مکانیک‌ها در تعریفی دقیق‌تر، اجازه می‌دهند که قوانین و همچنین جوایزی که گیم‌پلی را تشکیل می‌دهند، کنار هم قرار گرفته تا اوقات مفرح، سرگرم کننده و لذت‌بخشی را پدید آورند.

توسعه بازی‌های ویدیویی تا حد زیادی به ساخت و پرداخت شخصیت‌ها مربوط است و شما باید از آن‌ها استفاده کنید. همچنین چه کسی می‌تواند منکر شود که قسمت زیادی از بازی‌ها شامل طراحی‌ها و مناظر بی‌شماری هستند؟ یادگیری کار با ابزار طراحی و اقدامات بیشتر از جمله دیگر مراحلی است که برای تبدیل شدن به یک بازی‌ساز، نیاز دارید که پشت سر بگذارید.

فیزیک و انیمیشن بازی‌ها را یاد بگیرید

Godot Engine

بازی‌های ویدیویی مرزهای حوزه سرگرمی‌های تعاملی را پیوسته گسترش می دهند. افزایش غوطه‌وری و واقع‌گرایی موجود در این بازی‌ها نیازمند شبیه‌سازی فیزیک طبیعی در دنیای بازی‌های ویدیویی است؛ فیزیکی که قابل پیش‌بینی، واقع‌گرا و همچنین در مدت زمان کوتاهی، منعطف و کارآمد باشد.

مطالب مرتبط:

چرخه آب و هوای پویا، محیط تخریب‌پذیر، شبیه‌سازی سیالات، الگوریتم‌ها و …، همه در ساخت یک تجربه بی‌نظیر دخیل هستند. بنابراین فیزیک و انیمیشن‌های مدرن در بازی‌های ویدیویی نقش قابل توجهی دارند.

شروع به توسعه بازی‌های ۲ بعدی کنید

شروع به ساخت بازی‌های ۲ بعدی کوچک مانند Flappy Bird یا Pac-Man کنید. از ساخت و صرف زمان روی پروژه کوچک نترسید. کار کردن روی پروژه‌های این چنینی بهترین روش برای افزایش سطح مهارت‌های شما است.

بنابراین ساخت یک بازی ساده ۲ بعدی به شما کمک می‌کند که طرحی شفاف از مکانیک‌های اصلی بازی‌های ویدیویی، متغیرها و موارد بیشتر در ذهن خود ترسیم کنید.

همچنین این به شما کمک می‌کند که تجربه خاصی در این صنعت داشته باشید و به کمک آن روز به روز مهارت‌های عیب‌زدایی و حل مشکلات خود را تقویت کنید.

شروع به کار روی بازی‌های ۳ بعدی کنید

امروزه بازی‌های ۳ بعدی تمام دنیا را درگیر خود کرده‌اند و محبوبیت آن‌ها قابل اندازه‌گیری نیست. به پابجی یا Call of Duty توجه کنید. این بازی‌ها به خاطر گرافیک و تجربه واقع‌گرایانه‌ای که ارائه می‌دهند، مطرح هستند.

از این‌رو یک بار دیگر می‌توانیم این‌جا بایستیم و به شما پیشنهاد کنیم که شروع به یادگیری اصول ساخت و توسعه بازی‌های ۳ بعدی کنید. صنعت بازی‌های ویدیویی امروزه تماماً درباره بازی‌های ۳ بعدی و طراحی‌های فنی و هنری خاص است. با یادگیری این حرفه، می‌توانید مزایای زیادی را تجربه کنید.

هوش مصنوعی در بازی‌های ویدیویی

هوش مصنوعی به عنوان یک منبع قابل توجه در بازی‌های ویدیویی طی سال‌های گذشته پیشرفت بسیار زیاد و قابل توجهی را تجربه کرده است. اکثر بازی‌های ویدیویی از آثار مسابقه‌ای و شوتر تا عناوین استراتژی عناصر زیادی دارند که توسط هوش مصنوعی کنترل می‌شوند.

برای مثال بات‌هایی که به عنوان دشمن عمل می‌کنند یا شخصیت‌های مختلف موجود در بازی توسط هوش مصنوعی کنترل و مدیریت می‌شوند. با این حال هوش مصنوعی وظایف سنگین‌تری را هم بر عهده دارد. هوش مصنوعی به بازی‌ها زندگی می‌بخشد. شاید به خاطر وجود بازی‌های ویدیویی است که الگوریتم‌های هوش مصنوعی امروز به این مقدار قوی و قدرتمند به نظر می‌رسند.

آموزش بازی سازی

پس فراموش نکنید که در تمام مراحلی که به سمت ساخت و پرداخت بازی‌های ویدیویی حرکت می‌کنید، نباید قدرت هوش مصنوعی را دست کم بگیرید؛ دیر یا زود باید با آن مواجه شوید و از مزایای آن در بازی خود استفاده کنید.

شروع به توسعه بازی‌های چند نفره کنید

تعداد زیادی از بازی‌های جدید با بخش‌های چند نفره متنوع و اعتیادبرانگیز به بازار عرضه می‌شود. اگر قادر به درک ساز و کار بازی‌های چند نفره نباشید، هرگز نمی‌توانید به این حوزه وارد شوید. اطلاعاتی مانند برنامه‌نویسی شبکه، چند رشته‌ای و …، اساس کار ساخت چنین بازی‌هایی هستند.

بنابراین اگر می‌خواهید روزی ادعا کنید که در همه زمینه‌های ساخت بازی‌های ویدیویی مستقل و حرفه‌ای هستید، این بخش را از یاد نبرید. شاید اگر با ساخت چند مینی پروژه شروع کنید، در آینده پیشرفت‌های بهتری را پشت سر بگذارید.


سوالات رایج:

بازی‌سازی چیست و بازی‌ساز کیست؟

  • بازی‌ساز به تعدادی از افراد گفته می‌شود که به صورت گروهی بر روی ساخت یک بازی (رایانه‌ای، فیزیکی یا فکری) در تلاشند.

چطور باید بازی‌ساز شویم؟

  • شما با دنبال کردن این مقاله می‌توانید یک ذهنیت مناسب از بازی‌ساز شدن را مجسم کنید. البته باید دوباره ذکر کنیم که این مقاله آموزش بازی‌سازی نیست و تنها مراحل آن را نمایش می‌دهد.

نظر شما چیست؟ آیا بازی‌سازی حرفه‌ای دشوار است یا می‌توان با علاقه‌ای روز افزون، به سادگی مراحل ورود به آن را پشت سر گذاشت؟ نظر خود را با کاربران تکفارس به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید