خودروی تمام برقی تویوتا BZ4X با سقف خورشیدی معرفی شد - تکفارس 
خودروی تمام برقی تویوتا BZ4X با سقف خورشیدی معرفی شد - تکفارس 

خودروی تمام برقی تویوتا BZ4X با سقف خورشیدی معرفی شد

افشین نوری
۹ آبان ۱۴۰۰ - 15:01
خودروی برقی تویوتا BZ4X

تویوتا از جدیدترین خودروی تمام برقی شاسی بلند خود به نام BZ4X رونمایی کرد. این خودرو دارای سقف خورشیدی است و از فناوری هدایت-با-سیم بهره می‌برد. با استفاده از این فناوری، دیگر هیچ ارتباط مکانیکی بین دیفرانسیل و تایرها برقرار نخواهد بود و راننده حتی نیاز به تعویض دنده نیز نخواهد داشت. این کار باعث خواهد شد تا چرخش‌های U شکل و انواع مانورها با این خودرو به‌راحتی انجام بگیرند.

تویوتا خودروی BZ4X را برای اولین بار در نمایشگاه خودروی شانگهای که اوایل امسال برگزار شد به نمایش گذاشت و در همین نمایشگاه نیز از هدف‌گذاری خود برای ارائه ۱۵ خودروی برقی جدید در سال ۲۰۲۵ پرده برداشت.

مطالب مرتبط:

خودروی BZ4X بر پایه یک پلتفرم منطعف به نام e-TNGA ساخته شده که این پلتفرم با همکاری شرکت ژاپنی سوبارو (Subaru) توسعه یافته است. این پلتفرم دارای قابلیت‌هایی مانند سیستم هدایت-با-سیم، سیستم تمام‌چرخ و یک سیستم ترمز بازتولیدی است. تویوتا گفته است که خودروی BZ4X در اواسط سال آینده میلادی عرضه خواهد شد و شرکت سوبارو هم گفته است که در حال بازطراحی خوردوهای برقی خود بر پایه پلتفرم e-TNGA است.

داخل خودروی BZ4X دارای یک پوشش منحصربه‌فرد است و نمایشگر جلوی داشبورد آن به‌گونه‌ای طراحی شده است که دید راننده را نسبت به محیط اطراف خود بهبود خواهد بخشید. این نمایشگر که در بالای داشبود قرار دارد، حالت شناور داشته و ثابت نیست. تویوتا برخلاف تسلا که خودروهای برقی خود را به‌صورت تمام دیجیتال معرفی کرده است، سعی کرده تا در خودروی BZ4X همچنان از دکمه‌های فیزیکی استفاده کند. طراحی بیرونی خودروی BZ4X هم از نهنگ سرچکشی الهام گرفته شده است، ضمن اینکه برخی از المان‌های خودروی RAV4 نیز در این خودرو حفظ شده است.

خودروی BZ4X در دو مدل ارائه شده که عبارتند از مدل دیفرانسل‌جلو با قدرت ۲۰۱ اسب بخار و مدل تمام‌چرخ با قدرت ۲۱۵ اسب بخار که هر یک تز آن‌ها به‌ترتیب توان طی کردن مسافت ۳۱۰ و ۲۸۶ مایل را با یک بار شارژ خواهند داشت. این خودرو مجهز به یک باتری ۷۱.۴ کیلووات‌ساعتی است که از نظر ظرفیت در حد باتری خودروهای Volkswagen ID 4 و Nissan Ariya است.

همانطور که گفته شد خودروی BZ4X دارای یک سقف خورشیدی است که به‌گفته تویوتا می‌تواند جریان برقی معادل ۱۸۰۰ کیلومتر رانندگی در سال را تامین کند. این باتری همچنین قابلیت شارژ دوجهته را دارد که آن را شبیه به باتری خودروهای Hyundai Ioniq 5 و Ford F-150 Lightning می‌کند.

خودروی تمام‌برقی BZ4X قرار است در اواسط سال ۲۰۲۲ ابتدا در ژاپن عرضه شود، اما تویوتا صحبتی درباره عرضه آن در سایر کشورها از جمله آمریکا نکرده است. قیمت این خودرو هم در ماه‌های پیش‌رو اعلام خواهد شد.

تویوتا این خودروی تمام برقی را در حالی معرفی می‌کند که اخیرا اعلام کرده بود قصد دارد در ده سال آینده مبلغی برابر ۱۳.۶ میلیارد دلار در بخش فناوری باتری سرمایه‌گذاری کند. تویوتا با وجود اینکه در سال‌های گذشته یکی از پیشتازان تولید خودروهای ترکیبی برقی-گازی بوده است، اما ظاهرا این پروژه را متوقف کرده و حالا شنیده‌ها حاکی از آن است که قصد دارد جایگاه نیسان را در بازار خودروی آمریکا تصاحب کند.

نظر شما درباره خودروی جدید تمام‌برقی تویوتا چیست. دیدگاه‌های خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: The Verge

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید