چرا خرید تلویزیون‌ ۸K کار اشتباهی است؟ - تکفارس 
چرا خرید تلویزیون‌ ۸K کار اشتباهی است؟ - تکفارس 

چرا خرید تلویزیون‌ ۸K کار اشتباهی است؟

مهدی حلوائی
۷ آبان ۱۴۰۰ - 08:22
چرا خرید تلویزیون 8K کار اشتباهی است؟

۲۰۲۱ سالی بود که سرانجام تلویزیون‌های ۸K با سایز و قیمت نسبتاً مناسب در دسترس خریداران قرار گرفت اما با این وجود، نرخ استفاده از این تلویزیون‌ها به‌شدت پایین بوده و دلیل این موضوع نیز نبود محتوای ۸K واقعی است.

بسیاری از تلویزیون‌های ۸K موجود در بازار از نظر سخت‌افزاری قدرت بالایی دارند اما کاربران این تلویزیون‌ها تنها می‌توانند از محتواهای ۴K بهره برده و برای افزایش رزولوشن محتوای پخش‌شده از روش آپسکیل استفاده کنند.

بسیاری از ویدیوهای ۸کی موجود مربوط به مستندهای طبیعت و گردشگری بوده و هر از گاهی نیز شاهد عرضه‌ی دموهای ۸کی از سوی شرکت‌های سازنده‌ی گوشی هستیم. در واقع در حال حاضر هیچ فیلم و سریالی از این رزولوشن استفاده نکرده و کمبود محتوای بومی، اصلی‌ترین مشکل تلویزیون‌های ۸کی می‌باشد.

با این وجود، رفع این مشکل کار چندان سختی نبوده و حتی فیلم‌های مستقل و سریال‌های کم‌هزینه نیز می‌توانند با عرضه‌ی تولیدات خود در این فرمت، کاربران اندک اما رو به افزایش تلویزیون‌های ۸کی را به سمت خود جذب کنند.

8K

تلویزیون‌های کابلی، ماهواره‌ای و اینترنتی

با وجود این‌که استریم محتوا نسبت به گذشته افزایش قابل توجهی داشته اما شبکه‌های کابلی و ماهواره‌ای کماکان یکی از مهم‌ترین راه‌های پخش محتوا با رزولوشن بالا محسوب می‌شوند. با این وجود، شبکه‌های کمی وجود دارد که از محتوای اختصاصی ۴K پشتیبانی کند و تلویزیون ماهواره‌ای نیز تنها فیلم‌های محبوب را با این رزولوشن در دسترس قرار می‌دهد.

به‌طور کلی بیشتر پشتیبانی‌ها از محتوای ۴K توسط سرویس‌های استریم ویدیویی مانند نتفلیکس صورت می‌گیرد و همین موضوع باعث شده تا نتوان از سرویس‌های قدیمی‌تر انتظار پخش محتوای ۸K را داشت.

شاید بهترین روش برای پخش محتوای ۸K توسط شبکه‌های سنتی، استفاده از استاندارد ATSC 3.0 باشد. این استاندارد که با نام NextGenTV نیز شناخته می‌شود، قابلیت ارسال سیگنال‌های ۴K به‌صورت OTA را داشته و از نظر تئوری امکان پشتیبانی از رزولوشن ۸K را نیز دارد.

در حال حاضر این استاندارد در ابتدای راه بوده و تنها یک تا دو شبکه‌ در شهرهای مهم آمریکا از آن بهره می‌برند اما بدون شک می‌تواند در آینده به فرمت اصلی پخش محتوای ۸K تبدیل شود.

8K

استودیوهای فیلم‌سازی

تا زمانی که استودیوهای فیلم‌سازی شروع به ضبط فیلم‌ها و سریال‌ها به‌صورت ۸کی نکنند، شاهد عرضه‌ی این نوع از محتوا به بازار نخواهیم بود. در حال حاضر سریال‌های پرطرفدار مارول مانند WandaVision و The Falcon and the Winter Soldier با رزولوشن ۴کی قابل پخش می‌باشند.

در واقع سریال The Falcon and the Winter Soldier با استفاده از دوربین‌های ۸K پاناویژن میلنیوم DXL2 فیلم‌برداری شده و در ضبط برخی از صحنه‌های آن نیز از دوربین‌های ۶کی شرکت بلک مجیک استفاده شده است.

اما آیا این به معنای عرضه‌ی این سریال با رزولوشن بالاتر از ۴K است؟ پاسخ این سوال منفی است چرا که کارگردانان این سریال برای داشتن آزادی عمل بیشتر هنگام ویرایش قسمت‌ها و استفاده از کلوزآپ‌های بیشتر بدون افت کیفیت از این دوربین‌ها بهره برده‌اند.

مطالب مرتبط:

با این وجود، استفاده از دوربین‌های ۸K در این سریال‌ها می‌تواند به ما این امید را بدهد که در آینده شاهد عادی‌شدن بهره‌گیری از فناوری ۸K در فیلم‌ها و سریال‌های بیشتری باشیم. در واقع عناوینی که هم در سرویس‌های استریم ویدیو و هم در پرده‌های آیمکس عرضه می‌شوند، بیشترین شانس برای پشتیبانی از رزولوشن ۸K را دارند.

برای مثال، فیلم سینمایی Dune در پرده‌های استاندارد و آیمکس عرضه شده و همین موضوع احتمال عرضه‌ی نسخه‌ی‌ مخصوص نمایشگرهای ۸۰ اینچی فیلم‌های جدید را افزایش می‌دهد.

8K

استریم ویدیو

قرار است که فیلم Dune تا چند روز دیگر در سرویس HBO مکس عرضه شود و کاربران این سرویس می‌توانند این فیلم را به‌صورت ۴K HDR تماشا کنند. اما آیا نسخه‌ی ۸K این فیلم در سرویس‌های استریم ویدیو عرضه خواهد شد تا کاربران بتوانند تجربه‌ای مشابه با تماشای فیلم روی پرده‌‌ی آیمکس را دریافت کنند؟

متاسفانه در حال حاضر چنین چیزی امکان‌پذیر نیست چرا که بخش‌های آیمکس این فیلم با دوربین‌های ۴.۵کی ضبط شده و خبری از فیلم‌برداری ۸K در آن نبوده است.

با توجه به این‌که در یکی از بزرگ‌ترین فیلم‌های سینمایی سال ۲۰۲۱ تنها از دوربین‌های ۴K استفاده شده، نمی‌توان انتظار عرضه‌ی نسخه‌ی ۸K فیلم‌های کوچک‌تر را داشت و حتی در صورتی که این نسخه به بازار عرضه شود، احتمالاً برای رساندن رزولوشن به ۸K از روش آپسکیل استفاده خواهد شد.

متاسفانه این روش حتی با استفاده از بهترین فناوری‌های پردازشی تاثیر چندانی بر ارتقای کیفیت تصویر نداشته و از این رو جای خالی محتوای ۸K واقعی به چشم می‌خورد.

سرویس‌های استریم ویدیوی پشتیبانی‌شده توسط استودیوهای بزرگ مانند دیزنی پلاس، HBO مکس و پارامونت پلاس به لیست کاملی از فیلم‌های بزرگ دسترسی داشته و برخی سرویس‌ها مانند نتفلیکس علاوه بر این قابلیت، به ساخت فیلم‌ها و سریال‌های اختصاصی خود نیز می‌پردازند. انتظار می‌رود که این سرویس‌ها با توجه به امکانات خود، ساخت فیلم‌های ۸کی را آغاز کرده و آن‌ها را در دسترس قرار دهند.

8K

نبود بلوری

در حال حاضر هیچ نوع دیسک بلوری ۸K و یا دستگاه پخش‌کننده‌ی این نوع دیسک‌ها معرفی نشده و گفته می‌شود که دیسک‌های بلوری فضای کافی برای ذخیره‌سازی فایل‌ها ۸K را ندارند. البته برای رفع این مشکل می‌توان فیلم‌ها را در چند دیسک عرضه و یا دیسک‌های با ظرفیت بیشتری را تولید کرد.

با وجود این‌که دیسک‌های سه‌لایه‌ی BDXL با ظرفیت بالا در دست ساخت قرار دارند اما با توجه به تاریخچه‌ی عرضه‌ی فرمت‌های ۱۰۸۰ پیکسل و ۴K می‌توان گفت که تا عرضه‌ی دیسک‌های ۸K زمان زیادی باقی مانده است.

البته این موضوع به عرضه‌ی فیلم‌ها ‌به‌‌صورت فیزیکی نیز بستگی داشته و با توجه به محبوبیت سرویس‌های اشتراک ویدیو ممکن است که در آینده شاهد عرضه‌ی فیلم‌ها روی دیسک نباشیم. کریس چیناک، مدیر اجرایی اتحادیه ۸کی نیز در سال ۲۰۱۹ اعلام کرده بود که احتمال عرضه‌ی دیسک‌های ۸کی بسیار پایین است.

8K

یوتیوب

یوتیوب یکی از معدود پلتفرم‌های عرضه‌کننده‌ی محتوای ۸کی بوده و یوتیوب تی‌وی که یک سرویس اشتراکی جداگانه به حساب می‌آید نیز می‌تواند به اولین سرویسی تبدیل شود که محتوای ۸کی را در دسترس کاربران قرار می‌دهد. فراموش نکنید که سرویس یوتیوب اورجینال سریال پرطرفدار Cobra Kai را تولید و پخش کرد و از این راه به محبوبیت بالایی دست پیدا کرد. هرچند که حالا این سریال در سرویس نتفلیکس نیز قابل دسترس است اما در ابتدا این یوتیوب اورجینال بود که وظیفه‌ی پخش آن را بر عهده داشت.

از آن‌جایی که یوتیوب اورجینال قابلیت پخش بسیاری از محتواها به‌صورت ۴کی را دارد، بعید نیست که در آینده شاهد عرضه‌ی فیلم‌ها، سریال‌ها و حتی مستندها با رزولوشن ۸کی در این سرویس باشیم. تا زمان ورود هالیوود به بحث عرضه‌ی فیلم‌ها به‌صورت ۸کی، ساخت سریال‌های کوتاه با این رزولوشن می‌تواند گام مهمی در جهت ترغیب دیگر شرکت‌ها به استفاده از آن باشد. خوشبختانه امروزه برای فیلم‌برداری ۸کی نیازی به دوربین‌های گران نبوده و گوشی‌هایی مانند سامسونگ گلکسی S21 و یا ایسوس راگ فون ۵ نیز توانایی این کار را دارند.

8K

جمع بندی

در حال حاضر خرید تلویزیون‌های ۸کی تنها در صورتی پیشنهاد می‌شود که قیمت آن‌ها فوق‌العاده ارزان باشد چرا که هنوز فیلم، سریال و هر گونه رسانه‌ی ویدیویی ۸کی واقعی دیگر تولید نشده و این تلویزیون‌ها عملاً امکان نمایش قدرت اصلی خود را ندارند. همچنین هنوز هالیوود و سرویس‌های استریم ویدیو قصد عرضه‌ی محتوای ۸کی را نداشته و از این رو پیشنهاد می‌شود که تا زمان استفاده‌ی مناسب از این رزولوشن از تلویزیون‌های ۴کی و فول اچ‌دی استفاده کنید.


سوالات رایج:

کدام شرکت در زمینه ساخت تلویزیون‌های ۸کی پیشرو است؟

  • در حال حاضر شرکت‌های سامسونگ، ال جی و سونی بیشترین تعداد تلویزیون ۸کی را به بازار عرضه کرده‌اند.

تعداد پیکسل‌های افقی و عمودی در رزولوشن ۸کی دقیقاً به چه اندازه است؟

  • تلویزیون‌های ۸کی دارای ۷۶۸۰ پیکسل افقی و ۴۳۲۰ پیکسل عمودی هستند و در واقع تعداد پیکسل‌های این تلویزیون‌ها چهاربرابر بیشتر از تلویزیون‌های ۴کی است.

نظر شما در مورد تلویزیون‌های ۸K چیست؟ به‌نظر شما تا چند سال دیگر شاهد عرضه‌ی محتوای ۸K واقعی به بازار خواهیم بود؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید