۷ کامپیوتر همه کاره برتر ۲۰۲۱؛ راهنمای خرید کامپیوتر همه کاره - تکفارس 
۷ کامپیوتر همه کاره برتر ۲۰۲۱؛ راهنمای خرید کامپیوتر همه کاره - تکفارس 

۷ کامپیوتر همه کاره برتر ۲۰۲۱؛ راهنمای خرید کامپیوتر همه کاره

مهدی ملکی
۱۰ آبان ۱۴۰۰ - 09:00
بهترین کامپیوترهای همه کاره برتر ۲۰۲۱

جدای از این که به کامپیوترهای همه کاره (AIO) علاقه دارید یا خیر، استفاده از یک رایانه رومیزی قدرتمند برای بسیاری از کاربران یک گزینه مناسب و هدفمند برای انجام کارهایشان است، اما نمی‌توان افراد را وادار به استفاده از همه وسایل و تجهیزات جانبی کامپیوترهای این چنینی کرد؛ پس باید به کامپیوتر همه کاره پاسخ مثبت بدهیم یا منفی؟

لپ تاپ‌ها هم مشابه عمل می‌کنند و اجازه می‌دهند که شما در هر زمان و مکانی به انجام وظایف، کارها و اهداف خود مشغول شوید. مسلماً لپ تاپ‌ها قادر به ارائه کارایی باورنکردنی کامپیوترها نیستند اما ما این محصولات دوست داشتنی را به خاطر رقابتشان با رایانه‌های رومیزی نمی‌شناسیم.

این دقیقاً همان جایی است که رایانه‌های همه کاره یا کامپیوترهای همه کاره وارد می‌شوند تا ماجرا را به نفع خود به اتمام برسانند. این محصولات کیس کامپیوتر شما و نمایشگر را درون یک مجموعه ناچیز جای می‌دهند تا شما به مکان بیشتری روی میز کار خود دسترسی داشته باشید.

از محصولات اچ پی تا دل و اپل، کامپیوترهای همه کاره بسیاری به بازار عرضه شده‌اند که امروز ما برای انتخاب بهترین آن‌ها پا به این مقاله گذاشته‌ایم و همان‌طور که مشخص است، شما هم با همین هدف با ما همراه شده‌اید. پس با ما همراه باشید تا ادامه دهیم.

اچ پی انوی ۳۲ (HP Envy)

این رایانه همه کاره که در اصل برای رقابت با آیمک‌های اپل طراحی شده است، حتی می‌تواند از آن‌ها هم بهتر عمل کند و به سادگی شما را به خودش جذب کند.

انوی شرکت اچ پی یک کامپیوتر همه کاره ۳۲ اینچی مجهز به پردازنده ۶ هسته نسل ده اینتل i5-10400 است که در صورت نیاز به مشخصات و کارایی قوی‌تر می‌توانید پیکربندی ۱۰ هسته‌ای اینتل i9-10900 آن را سفارش دهید.

اچ پی در طراحی این کامپیوتر همه کاره از یک کارت گرافیک انویدیا جی فورس GTX 1650 با ۱۶ گیگابایت رم استفاده کرده است. همچین در دل این محصول از هر دو گزینه هارد درایو و حافظه‌های SSD استفاده شده است تا شما سرعت و ظرفیت بالا را هم‌زمان به دست آورید.

مطالب مرتبط:

مشخصات سخت‌افزاری اچ پی انوی آن را تبدیل به یک سیستم باثبات ۳۲ اینچی برای تمام اهداف از جمله کارایی و گیمینگ می‌کند. همچنین امکان شخصی‌سازی پیکربندی داخلی حین سفارش یکی دیگر از مزایی است که کمک می‌کند شما هر چه بهتر نیازهای خود را در یک دایره جمع کرده و همه آن‌ها را در آن‌واحد برطرف کنید.

به نمایشگر اشاره نکردیم؟ نمایشگر ۳۲ اینچی دستگاه با رزولوشن اولترا اچ‌دی این موقعیت را فراهم می‌سازد تا طراحان گرافیک و تدوینگران هم هیچ شکایتی از این غول اچ پی نداشته باشند.

این کامپیوتر همه کاره در یک جمله، راحت، لوکس و باکیفیت است؛ کامپیوتری با کیفیت بالای نمایشگر و ظرفیت بالای بلندگوها که هرکس را عاشق خودش می‌کند. از آن‌جایی که اچ پی مدام در حال به‌روز کردن این سری از کامپیوترهای همه کاره خود است، می‌توان انتظار داشت که این سطح از کیفیت و کارایی خط تولید مذکور ادامه پیدا کند.

مایکروسافت سرفیس استودیو ۲ (Microsoft Surface Studio)

مایکروسافت نسبت به تعداد زیادی از بازیگران اصلی حوزه کامپیوترهای همه کاره، یک تولید کننده جدید به شمار می‌رود. این شرکت در سال ۲۰۱۶ اولین کامپیوتر همه کاره خود به نام سرفیس استودیو را روانه بازار کرد.

چند سال پیش در ۲۰۱۸ میلادی بار دیگر این سری با عرضه سرفیس استودیو ۲ تقویت شد تا با یک نمایشگر ۲۸ اینچی و مشخصات سخت‌افزاری قابل توجه به لیست ما وارد شود.

نسل دوم کامپیوترهای همه کاره مایکروسافت از عملکرد بهتری در زمینه گرافیک برخوردار است و به سادگی می‌توانیم ادعا کنیم که حافظه مموری و حافظه داخلی بیشتری در آن به کار رفته است.

همان‌طور که از برندی مانند مایکروسافت انتظار می‌رود، این رایانه همه کاره از یک طراحی زیبا، کیفیت مناسب و کارایی گرافیکی بسیار خوبی بهره‌مند است؛ حال یک حافظه SSD فوق سریع را نیز به همه این موارد اضافه کنید.

البته سخت‌افزار این دستگاه اکنون در سال ۲۰۲۱ میلادی چندان قدرتمند به نظر نمی‌رسد ولی برای قسمت زیادی از افراد، جوابگو و حتی بیش از اندازه قوی خواهد بود.

سرفیس استودیو ۲ به یک پردازنده نسل هفتمی اینتل Core i7-7820HQ و کارت گرافیک انویدیا جی فورس GTX 1060 (و پیکربندی اضافه قابل سفارش GTX 1070) مجهز است.

این کامپیوتر برای تولید کنندگان محتوای حرفه‌ای، طراحان گرافیک و هر کسی که نیازمند یک رایانه شخصی بالارده باشد، مناسب است.

سرفیس استودیو ۲ از حداکثر ۳۲ گیگابایت رم، ۲ ترابایت حافظه SSD پرسرعت، درگاه‌های اتصالی متعدد، سازگاری با «سرفیس دایل» و سایر لوازم جانبی سری سرفیس پشتیبانی می‌کند. خوشبختانه سرفیس پن به صورت پیش‌فرض همراه این محصول برای خریدار درون جعبه ارسال می‌شود که اشاره به آن خالی از لطف نیست.

اپل آیمک M1 ۲۰۲۱ (Apple iMac)

اپل مدتی پیش کامپیوتر همه کاره جدید سری آیمک را معرفی کرد که با یک نمایشگر ۲۴ اینچی، رنگ‌های جدید و پردازنده قدرتمند شخصی‌سازی شده این شرکت با نام M1 روانه بازار شد.

در طراحی آیمک ۲۰۲۱ از زبان طراحی جدید شرکت اپل که شامل قطر کم، حاشیه‌های باریک و شکل مدرن‌تری است، بهره گرفته شده است. در مقابل این موارد نباید نمایشگر ۴.۵K یا به عبارتی، رزولوشن ۲۵۲۰ × ۴۴۸۰ این دستگاه را فراموش کنیم. این نمایشگر خارق‌العاده با پوشش ۱۰۰ درصد طیف رنگ sRGB و ۹۰ درصد طیف AdobeRGB، یک محصول بی‌نظیر را در اختیار طراحان گرافیک و حتی کاربران عادی‌ای قرار داده است که استفاده از مک او اس برای آن‌ها ناخوشایند نیست.

اپل در کامپیوتر همه کاره جدید خود از تراشه M1 استفاده کرده است تا شاهد یک تغییر قابل توجه در مقایسه با آیمک‌های پیشین همین شرکت باشیم. همچنین از یک کارت گرافیک ۷ هسته (پیکربندی ۸ هسته هم قابل سفارش است)، ۸ گیگابایت رم و حداکثر ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی در این دستگاه پشتیبانی می‌شود. مدل پایه همراه با دو درگاه تاندربولت ۴ به بازار عرضه شده است اما مدل‌های گران‌تر اجازه استفاده از یک درگاه اضافه USB-A و گیگابیت اترنت را هم می‌دهند.

شاید یکی از معدود نکات منفی این محصول، نمایشگر ۲۴ اینچی آن باشد. شما نمی‌توانید از نمایشگرهای بزرگ‌تر استفاده کنید ولی این موضوع هم با اندکی تغییر یک راه حل دارد: استفاده از آیمک‌های ۲۷ اینچی که اگرچه پردازنده اینتل Core i9 آن‌ها نمی‌تواند خروجی M1 را مهیا کند، اما قادر به راضی کردن عده زیادی است.

اپل آیمک ۵K ۲۷ اینچی (Apple iMac 5K)

آیمک‌های ۲۴ اینچی جدید اپل اکنون از پردازنده M1 استفاده می‌کنند اما طرفداران این شرکت و محصولاتش هنوز هم برای بهره‌گیری از نمایشگرهای ۲۷ اینچی کامپیوترهای همه کاره، باید از آیمک ۵K استفاده کنند که مجهز به پردازنده اینتل است.

با وجود گرمای زیادی که این کامپیوترها ایجاد می‌کنند و  حتی مصرف انرژی بالای آن‌ها، آیمک‌های ۵K اپل بهترین کامپیوترهای همه کاره ۲۷ اینچی بازار تلقی می‌شوند؛ البته احتمالاً تا زمان معرفی آیمک‌های ۲۷ اینچی جدید همین شرکت!

در این مدل خبری از رنگ‌های جدید آیمک ۲۰۲۱ نیست ولی رنگ نقره‌ای نمادین این شرکت هنوز هم زیبا، خیره کننده و باوقار به نظر می‌رسد. زیر پوست این غول ۲۷ اینچی از یک پردازنده نسل ۱۰ اینتل Core i7 همراه با ۸ هسته، حداکثر ۱۲۸ گیگابایت رم، ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی و یک کارت گرافیک AMD Radeon Pro 5500 XT پشتیبانی می‌شود. این مدل آیمک یک کامپیوتر گیمینگ نیست اما کارت گرافیک آن اجازه می‌دهد که نگاهی بسیار ناچیز هم به بازی‌ها داشته باشید.

اگر نگران پایان پشتیبانی اپل از کامپیوترهای مجهز به پردازنده‌های اینتل هستید، نگرانی شما بیهوده است؛ اپل مدتی پیش اعلام کرد که به پشتیبانی از دستگاه‌های اینتل از جمله آیمک ۲۷ اینچی ۵K تا سالیان سال متعهد است.

به هر حال عملکرد دستگاه در زمینه دفع گرما چندان درخشان نیست اما پردازنده اینتل به کار رفته در این آیمک‌ها از پس تمام وظایفی که به عهده می‌گیرند، موفق بیرون می‌آیند. در مقایسه با نسل گذشته همین سری، آیمک ۲۷ اینچی ۵K تا ۴۸ درصد عملکرد بهتری را به نمایش می‌گذارد.

«آیمک پرو» اپل دستگاه قدرتمند‌تری است که به همان میزان، قیمت آن هم گران‌تر است و شما باید بودجه خود را به مراتب افزایش دهید. آیمک پرو همراه با پردازنده زئون به بازار عرضه می‌شود که به راحتی می‌تواند دلیل این تغییر قیمت را توضیح دهد.

دل اینسپایرون ۲۷ ۷۰۰۰ (Dell Inspiron)

دل اینسپایرون ۲۷ ۷۰۰۰ یک محصول کامل، اقتصادی و به صرفه است که تمام اعضای خانواده می‌توانند از آن استفاده کنند و لذت ببرند. شاید عجیب به نظر برسد که این محصول را یک دستگاه اقتصادی بنامیم اما به هر حال ظاهر خوب، سخت‌افزار به‌روز و قیمت پایین‌تر در مقابل رقبا، دیر یا زود شما را به این سمت هدایت خواهد کرد.

جدیدترین رایانه همه کاره دل با یک نمایشگر ۲۷ اینچی اینفینیتی اج (Infinity Edge) تقریباً بیشترین مقدار فضا و کمترین مقدار حاشیه را در میان تمام گزینه‌های این فهرست ارائه می‌دهد.

پشت این ظاهر دلربا یک پردازنده اینتل Core i7-1165G7 نسل کنونی، حداکثر ۱۲ گیگابایت رم و یک حافظه PCIe NVMe SSD با حداکثر ظرفیت ۵۱۲ گیگابایت قرار گرفته است. کارت گرافیک انویدیا جی فورس MX330 شاید برای اهداف زیادی مناسب به نظر نرسد اما مطمئن باشید که خارج از زمینه گیمینگ می‌تواند یک تجربه رضایت‌بخش را مهیا کند.

این کامپیوتر همچنین برای افرادی که به دنبال گزینه‌های زیاد در زمینه اتصال و ورودی هستند، یک پیشنهاد طلایی است. اینسپایرون ۲۷ ۷۰۰۰ به چهار عدد درگاه USB-A، یک عدد درگاه USB-C و یک عدد درگاه خروجی و ورودی HDMI مجهز است. همچنین از کارت‌خوان SD، بلوتوث ۵.۱، اترنت، یک وب‌کم مخفی و وای فای ۶ (۲ × ۲) پشتیبانی می‌کند. همان‌طور که در ابتدا اشاره کردیم، یک محصول خوب برای تمام اعضای خانواده!

اچ پی پاویلیون ۲۴ (HP Pavilion)

اگر به شدت دنبال یک رایانه همه کاره مجهز به یکی از پردازنده‌های سری رایزن شرکت AMD هستید، پیشنهادهای کمی در انتظار شما هستند که یکی از بهترین آن‌ها اچ پی پاویلیون ۲۴ با یک پردازنده AMD رایزن ۵ ۴۶۰۰H و کارت گرافیک AMD رادئون است.

اچ پی کامپیوترهای همه کاره زیادی با پردازنده‌های نسل ۱۱ اینتل روانه بازار کرده است اما همان‌طور که اشاره کردیم، این یکی از معدود مدل‌های مجهز به پردازنده‌های شرکت AMD به شمار می‌رود.

این دستگاه با نمایشگر فول اچ دی با ۱۶ گیگابایت رم، حداکثر ۱ ترابایت حافظه داخلی HDD و ۲۵۶ گیگابایت حافظه PCIe NVMe SSD برای سفارش در دسترس است. علاوه بر این‌ها دو اسلات اضافه مموری هم درون این کامپیوتر همه کاره تعبیه شده است تا کاربر در صورت نیاز، به‌روزرسانی‌های مورد نیازش را شخصاً انجام دهد.

یک USB-A، USB-C و ورودی و خروجی HDMI درگاه‌های این دستگاه را تشکیل می‌دهند. این مدل از وای فای ۵ و بلوتوث ۵ هم پشتیبانی می‌کند و همراه با محصول، موس و صفحه کلید هم در اختیار خریدار قرار می‌گیرد. نمایشگر ۲۴ اینچی آن یک صفحه لمسی IP با حداکثر روشنایی ۲۵۰ نیت است.

اگر انجام دادن کارهایتان را روی یک نمایشگر ۲۴ اینچی نامناسب نمی‌دانید، این دستگاه به لطف قدرت و قیمت مناسب سری پردازنده‌های رایزن، یک پیشنهاد به صرفه نسبت به مدل‌های دیگر همین شرکت از جمله انوی ۳۲ به شمار می‌رود.

لنوو آیدیا سنتر AIO 3 (Lenovo Idea Centre)

آیدیا سنتر شرکت لنوو ترکیبی از قیمت اقتصادی و کارایی مناسب است. این محصول نیز یکی دیگر از رایانه‌های همه کاره مجهز به پردازنده AMD به شمار می‌رود که در این‌جا مقصود رایزن ۴۵۰۰U است.

این پردازنده برای انجام کارهای حرفه‌ای و حتی بازی کردن مناسب است و نمایشگر ۲۴ اینچی فول اچ‌دی و بدنه در کنار همدیگر یک ظاهر بسیار مدرن و مینیمالیستی را شکل داده‌اند.

برخی از مدل‌های این دستگاه با ۱۶ گیگابایت رم و ۵۱۲ گیگابایت حافظه SSD به بازار عرضه شده‌اند. وب‌کم ۷۲۰p دستگاه با ماژول امنیتی یکی از نکاتی است که استفاده از این دستگاه در موقعیت‌های کاری غیرحضوری را راحت‌تر و ایمن‌تر جلوه می‌دهد.

با این وجود درگاه‌های این کامپیوتر همه کاره تنوع گسترده‌ای ندارند. آیدیا سنتر به دو درگاه USB-A 3.0 و دو درگاه USB-A مجهز است و خبری از درگاه USB-C نیست؛ به همین ترتیب نباید توقع داشته باشید که درگاه USB4 به کار رفته در آیمک M1 اپل را در این محصول هم مشاهده کنید.

البته یک درگاه HDMI و سه درگاه کارت‌خوان هم در پشت دستگاه تعبیه شده‌اند که شاید بتوانند اندکی از ضعف‌هایش را جبران کنند.

یک کامپیوتر همه کاره چیست؟

در این کامپیوترها تمام سخت‌افزار موجود در کیس از جمله تراشه‌ها، کارت‌ها، پردازنده و … درون نمایشگر تعبیه می‌شوند. نتیجه این ادغام یک مانتیور یا دقیق‌تر، نمایشگر است که برای انجام کارهای عادی و حرفه‌ای یک رایانه به هیچ کیس خارجی نیاز ندارد.

این رویه باعث صرفه‌جویی در مکان می‌شود و کامپیوتر همه کاره شما می‌تواند در فضای بسیار ناچیزی، تمام عملیاتی که از یک رایانه یا لپ تاپ انتظار می‌رود را، انجام دهد.

از سوی دیگر طراحی فشرده و پیچیده این کامپیوترها امکان به‌روزرسانی و تغییر اجزای سیستم را غیرممکن می‌کند. آیمک یکی از قدیمی‌ترین سری کامپیوترهای همه کاره یا همان All-in-One (AIO) است اما امروزه شرکت‌های بسیار زیادی از مایکروسافت گرفته تا دل و اچ پی، این کامپیوترها را تولید می‌کنند.

مزایای کامپیوترهای همه کاره چیست؟

با وجود آن که هم در ابتدای مقاله و هم در سوال پیش به بزرگ‌ترین مزیت آن‌ها اشاره کردیم ولی اجازه بدهید یک بار دیگر آن را بازگو کنیم: صرفه‌جویی در مکانی که اشغال می‌شود، بزرگ‌ترین مزیت کامپیوترهای همه کاره است.

اگر در دفتر کار یا منزل خود فضای بسیار کمی دارید که جای دادن یا کلنجار رفتن با کیس کامپیوتر در آن‌ها مشکل یا غیرممکن است، رایانه‌های همه کاره مشکل شما را حل می‌کنند. همچنین اگر در موقعیتی قرار دارید که مجبور هستید پیوسته نمایشگر خود را جابه‌جا کنید، کامپیوترهای همه کاره باری دیگر می‌درخشند و از میان تاریکی خارج می‌شوند.

معایب کامپیوترهای همه کاره چیست؟

شما نمی‌توانید نمایشگر این کامپیوترها را تعویض کنید؛ اگر همچنین قصدی داشته باشید، باید کامپیوتر همه کاره خود را دور بیندازید و به سراغ یک نمونه دیگر بروید!

همچنین استفاده از یک کیس به شما اجازه می‌دهد که اجزای به‌خصوصی را در مرور زمان تا جایی که ممکن است ارتقا دهید یا تعویض کنید اما کامپیوترهای همه کاره شامل این قضیه نمی‌شوند.

مانند همان سناریوی مانیتور، تعویض قطعات کامپیوترهای همه کاره به شدت محدود، دشوار و در شرایط بسیاری غیرممکن است. به همین ترتیب نمی‌توانید به آن‌ها سیستم خنک‌سازی جدیدی اضافه کنید. شاید اکنون بهتر متوجه شوید که چرا این کامپیوترها به هیچ عنوان محصولات گیمینگ تلقی نمی‌شوند و کاربران هم علاقه‌ای به استفاده از آن‌ها برای چنین هدفی ندارند.

آیا من باید یک کامپیوتر همه کاره بخرم یا یک کامپیوتر رومیزی؟

کامپیوترهای همه کاره برای انجام تمام کارهای کامپیوترهای عادی و ورک استیشن‌ها، چند وظیفه‌ای و … که به نمایشگرهای بزرگ نیاز دارند، مناسب هستند.

اگر مدل‌های مناسبی از این دسته را خریداری کنید، آن‌ها تقریباً می‌توانند تمام نرم‌افزارهای موجود را با عملکرد بسیار مناسبی اجرا کنند. با توجه به نمونه‌هایی مانند سرفیس استودیو ۲ یا آیمک ۵K متوجه خواهید شد که این کامپیوترها در میان طراحان گرافیک و یا هنرمندان محبوبیت بالایی دارند.

اما اگر قصد دارید در مرور زمان مشخصات و اجزای داخلی دستگاه خود را ارتقا دهید یا این نیاز را حس می‌کنید که در آینده باید به سمت نمایشگرهای تخصصی‌تر حرکت کنید، رایانه‌های شخصی رومیزی رایج گزینه بهتری برای شما هستند.

اگر خلاصه بگوییم، کامپیوترهای همه کاره برای گیمرها یا کاربرانی که نیازمند نمایشگرهای فوق عریض هستند یا قصد دارند کامپیوتر خود را تا جای ممکن ارتقا دهند، مناسب نیستند. سرانجام شاید رایانه‌های همه کاره برای امور متمرکز بر سرگرمی و برخی شرایط دیگر مناسب نباشند که با توجه به توضیحات ما، اکنون باید قادر به تشخیص آن‌ها باشید.

حین خرید کامپیوترهای همه کاره باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

  • به دنبال نمایشگرهای باکیفیت و بزرگ باشید. این یکی از بزرگ‌ترین مزایای کامپیوترهای همه کاره مخصوصاً آن‌هایی است که برای بازی یا کار مناسب هستند. سعی کنید محصولی را تهیه کنید که حداقل به یک نمایشگر ۲۴ الی ۲۷ اینچی با پشتیبانی از رزولوشن‌های بالا مانند ۴K مجهز است. بعضی از کامپیوترهای همه کاره به صفحه‌های لمسی هم مجهز هستند اما این ویژگی در خرید این دستگاه‌ها اولویت بالایی ندارد.
  • بهتر است که کامپیوتر همه کاره مد نظر شما مشخصات سخت‌افزاری بالایی داشته باشد. یک پردازنده قابل توجه و حتی رم اضافه کمک می‌کند که یک کامپیوتر همه کاره مدت زمان بیشتری کارآمد ظاهر شود. اگر تدوین ویدیو انجام می‌دهید یا قصد دارید از کامپیوتر همه کاره به عنوان یک رایانه شخصی گیمینگ استفاده کنید، مطمئن شوید که گزینه مورد نظر شما از کارت گرافیک خوبی بهره‌مند است. توجه داشته باشید که ارتقای مشخصات یک کامپیوتر همه کاره در شرایط بسیاری دشوار یا عملاً غیرممکن است، بنابراین هوشمندانه تصمیم بگیرید.
  • پیشنهاد می‌شود که چندان به حافظه دستگاه اهمیت ندهید. یک حافظه اکسترنال می‌تواند قسمت بزرگی از نیازهای شما را برطرف کند. بنابراین به مولفه‌های مهم‌تری حین خرید کامپیوترهای همه کاره توجه کنید. تنها در نظر داشته باشید که کامپیوتر همه کاره شما باید از حافظه‌های SSD پشتیبانی کند.
  • سیستم عاملی را انتخاب کنید که به آن علاقه دارید. آیمک‌های شرکت اپل برخی از بهترین کامپیوترهای همه کاره تاریخ فناوری هستند اما اگر شما به جای مک او اس، استفاده از ویندوز را ترجیح می‌دهید یا فرضاً‌ اهدافی مانند بازی کردن یا … روی یک سیستم عامل ممکن نیست، به این موارد توجه کنید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.