کوالکام از چهار تراشه ۵G جدید رونمایی کرد - تکفارس 
کوالکام از چهار تراشه ۵G جدید رونمایی کرد - تکفارس 

کوالکام از چهار تراشه ۵G جدید رونمایی کرد

افشین نوری
۵ آبان ۱۴۰۰ - 08:56
کوالکام

کوالکام چهار تراشه جدید شامل دو مدل جدید و دو نسخه پلاس معرفی کرده است. تمرکز این تراشه‌ها روی فناوری ۵G است و البنه نسخه ۴G آن‌ها نیز قابل‌دسترس خواهد بود. در ادامه به مشخصات این چهار تراشه می‌پردازیم پس با ما همراه باشید.

اسنپدراگون +۷۷۸G

مدل اصلی اسنپدراگون +۷۷۸Gیعنی اسنپدراگون ۷۷۸G در حال حاضر یکی از محبوب‌ترین پردازنده‌ها برای استفاده در داخل گوشی‌های میان‌رده است و انتظار می‌رود که نسخه پلاس آن نیز همین مسیر را طی کند. این نسخه با استفاده از فناوری ۶ نانومتری ساخته شده و می‌تواند سرعت‌های کلاک بالاتر را اجرا کند.

سرعت کلاک هسته Kryo 670 Prime اسنپدراگون ۷۷۸G+ به ۲.۵ گیگاهرتز افزایش یافته است (از ۲.۴ گیگاهرتز) و هسته گرافیکی آدرنو ۶۴۲L آن نیز حدود ۲۰ درصد افزایش عملکرد پیدا کرده است. بقیه مشصات این نسخه، مثل اسنپدراگون ۷۷۸G بوده که از ان جمله می‌توان به یک مودم X53 5G با سرعت دانلود ۳.۷ گیگابیت بر ثانیه و سرعت آپلود ۱.۶ گیگابیت بر ثانیه و یک IPS سه‌گانه اشاره کرد.

اسنپدراگون ۶۹۵

اسنپدراگون ۶۹۵ درواقع نسخه جایگزین اسنپدراگون ۶۹۰ محسوب می‌شود و از اتصال mmWave 5G پشتیبانی می‌کند. این تراشه علاوه بر این ویژگی، بهبودهایی نیز در عملکرد پیدا کرده است.

مطالب مرتبط:

عملکرد هسته‌های پردازشی و گرافیکی اسنپدراگون ۶۹۵ به‌ترتیب ۱۵ و ۳۰ درصد افزایش یافته است که دلیل آن، استفاده از هسته‌های جدیدتر Kryo 660 (به جای Kryo 560) و آدرنو ۶۱۹ (به جای آدرنو ۶۱۹L) است. ضمن اینکه این تراشه برخلاف اسنپدراگون ۶۹۰ با استفاده از فناوری ۶ نانومتری ساخته شده که این موضوع باعث بهبود مصرف انرژی آن نیز خواهد شد.

اسنپدراگون ۶۸۰

اسنپدراگون ۶۸۰ ترکیبی از قابلیت‌های جدید و قدیمی است و از یک مودم ۴G LTE استفاده می‌کند که این ویژگی‌ها آن را تبدیل به گزینه مناسبی برای گوشی‌های میان‌رده خواهد کرد. این تراشه مثل مدل‌های قبلی خود با استفاده از فناوری ۶ نانومتری ساخته شده، اما به جای هسته‌های Kryo 260 از هسته‌های جدیدتر Kryo 265 استفاده می‌کند. البته هسته‌های گرافیکی آن تغییری نکرده و همچنان از آدرنو ۶۱۰ در داخل آن استفاده شده است. قابلیت دیگر این تراشه ISP سه‌گانه است که امکان پردازش همزمان داده‌های تصویر از سه دوربین را فراهم خواهد کرد. این قابلیت عمدتا در تراشه‌های رده‌بالا ارائه می شود.

اسنپدراگون +۴۸۰

.ما قبلاً شاهد معرفی اسنپدراگون ۴۸۰ به‌عنوان اولین تراشه سری ۴۰۰ کوالکام با قابلیت ۵G بودیم. حالا نسخه سریع تر این تراشه به نام اسنپدراگون +۴۸۰ معرفی شده است.

اسنپدراگون +۴۸۰ مثل اسنپدراگون ۴۸۰ با استفاده از فناوری ۸ نانومتری ساخته شده و از همان هسته‌های قدیمی Kryo 460 و آدرنو ۶۱۹ بهره می‌برد. اما تفاوتی که وجود دارد این است که این هسته‌ها با سرعت کلاک بالاتری اجرا خواهند شد.

اسنپدراگون +۴۸۰ می‌تواند از نمایشگرهای ۱۰۸۰p+ با نرخ نوسازی حداکثر ۱۲۰ هرتز پشتیبانی می‌کند؛ این در حالی است که تراشه‌ای مثل اسنپدراگون ۶۸۰ فقط از نرخ نوسازی ۹۰ هرتز پشتیبانی می‌کند. ضمناً وجود مودم جدید X51 باعث شده تا اسنپدراگون +۴۸۰ از هر دو شبکه mmWave 5G و  ۵G sub-6 پشتیبانی کند.

کوالکام در چهار تراشه جدید خود بهبودهای قابل‌توجهی ایجاد کرده است و باید منتظر بمانیم و ببینیم که عملکرد آن‌ها در دنیای واقعی چگونه خواهد بود. اسنپدراگون ۶۸۰ احتمالاً مصرف انرژی بسیار پایینی خواهد داشت، و اسنپدراگون +۴۸۰ سرعت‌های بالاتری را ارائه خواهد کرد. در حال حاضر بسیاری از شرکت‌ها علاقه خودشان را به این تراشه‌ها ابراز کرده‌اند. برای مثال، شرکت HMD سازنده گوشی‌های نوکیا نسبت به اسنپدراگون +۴۸۰ اظهار تمایل کرده است؛ اوپو هم برای اضافه کردن پشتیبانی از شبکه mmWave چشم به اسنپدراگون ۶۹۵ دوخته است؛ شیائومی هم علاقه خود را به ااسنپدراگون +۷۷۸G و اسنپدراگون ۶۹۵ بیان کرده است.

هنوز مشخص نیست که اولین گوشی‌های مجهز به این تراشه‌ها چه زمانی روانه بازار خواهند شد اما انتظار می‌رود که علاوه بر شرکت های فوق، شرکت‌های دیگری مانند موتورولا، ویوو و آنر نیز از این تراشه‌ها استفاده کنند.

منبع: GSMArena

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.