کارشناسان امنیتی می‌گویند فیس بوک و اینستاگرام را از روی آیفون خود پاک کنید - تکفارس 
کارشناسان امنیتی می‌گویند فیس بوک و اینستاگرام را از روی آیفون خود پاک کنید - تکفارس 

کارشناسان امنیتی می‌گویند فیس بوک و اینستاگرام را از روی آیفون خود پاک کنید

افشین نوری
۳ آبان ۱۴۰۰ - 12:58
فیس بوک

اپل در سال ۲۰۰۷ برای تبلیغ گوشی‌های آیفون خود گفته بود: «اگر شما هم جزو کسانی هستید که عاشق فیس بوک هستید و دوست دارید هر لحظه به آن دسترسی داشته باشید می‌توانید با خرید یک گوشی آیفون بلافاصله و بدون آنکه مجبور به نشستن پشت کامپیوترتان باشید به آن دسترسی داشته باشید.» این تبلیغات مربوط به زمانی می‌شود که هنوز هیچ اپ استوری در کار نبود و کاربران از طریق مرورگر سافاری می‌توانستند به فیس بوک دسترسی داشته باشند. اما حالا به نظر می‌رسد آیفون‌هایی که اپلیکیشن فیس بوک را  روی خودشان نصب دارند، با یک مشکل امنیتی مواجه هستند.

فیس بوک از ابزار شتاب سنج آیفون برای جمع‌آوری اطلاعات استفاده می‌کند

اکنون بعد از ۱۴ سال، کارشناسان امنیتی به کاربران آی او اس هشدار داده‌اند که اپلیکیشن فیس بوک را از روی آیفون خود پاک کنند. دلیل آن هم این است که فیس بوک اطلاعات شخصی کاربران را از طریق ابزار شتاب سنج جمع آوری می‌کند. البته فیس بوک تائید کرده است که اطلاعات کاربران را به این روش جمع‌آوری می‌کند، اما توضیح نداده است چرا وقتی یک کاربر اجازه چنین کاری را به او نمی‌دهد همچنان به این کار ادامه می‌دهد.

مطالب مرتبط:

کارشناسان امنیتی می‌گویند که فیس بوک از ابزار شتاب‌سنج آیفون برای جمع‌اوری اطلاعات کاربران آی او اس استفاده می‌کند و از این طریق می‌تواند رفتار و فعالیت کاربران را در زمان‌های مشخصی از روز تشخیص دهد. ابزار شتاب سنج این قابلیت را دارد که می‌تواند مشخص کند شما هم‌اکنون در چه وضعیتی قرار دارید: در حال نشستن هستید، یا دراز کشیده‌اید یا در حال قدم زدن هستید؟ اما مسئله اینجاست که هیچ راهی برای متوقف کردن این کار فیس بوک وجود ندارد.

طلال حاج بکری و تومی میسک از کارشناسان امنیت سایبری می‌گویند:

فیس بوک داده‌های شتاب سنج را در هر لحظه از روز می‌خواند و حتی اگر شما به فیس بوک اجازه دسترسی به موقعیت‌تان را ندهید این شرکت باز هم می‌تواند موقعیت دقیق شما را با استفاده از شتاب سنج پیدا کند.

هر دوی این کارشناسان می‌گویند که داده‌های شتاب سنج آیفون‌ها، هم توسط فیس بوک و هم توسط اینستاگرام و واتس اپ جمع‌آوری می‌شوند، اما در مورد واتس اپ می‌توان آن را غیرفعال کرد. میسک می‌گوید: «من در مورد اینستاگرام و فیس بوک موفق به پیدا کردن راهی برای غیرفعال کردن جمع‌آوری اطلاعات نشدم.» این بدین معناست که تنها راه جلوگیری از جمع‌آوری اطلاعات توسط فیس بوک و اینستاگرام پاک کردن اپلیکیشن‌های آن‌ها از روی گوشی است.

آیفون ۱۳ پرو مکس

سایر اپلیکیشن‌های مشابه مانند آی‌مسیج، تلگرام، سیگنال، تیک تاک و وی‌چت از شتاب سنج گوشی استفاده نمی‌کنند

میسک با بررسی اپلیکیشن‌های دیگری مانند تلگرام، تیک تاک، آی‌مسیج و سیگنال به این نتیجه رسیده است که آن‌ها از ابزار شتاب‌سنج برای جمع‌آوری اطلاعات شخصی کاربران استفاده نمی‌کنند. به گفته ی میسک، اپلیکیشن‌ها می‌توانند اطلاعات مربوط به ضربان قلب کاربر، حرکات و حتی مکان دقیق او را جمع‌آوری کنند. از آن بدتر اینکه همه اپلیکیشن‌های آی او اس می‌توانند پارامترهای این‌چنینی را بدون اجازه کاربر بخوانند. بنابراین یک کاربر هرگز نخواهد دانست که یک اپلیکیشن ضربان قلب او را هم اندازه‌گیری می‌کند. البته فیس بوک ادعا کرده است که از اطلاعات شتاب‌سنج برای اطمینان از عملکرد درست دوربین استفاده می‌کند.

کارشناسان امنیتی از یک مثال ساده برای توضیح اینکه فیس بوک چگونه مکان شما را تشخیص می‌دهد استفاده کرده‌اند. به گفته آن‌ها اگر دو مسافر در داخل یک اتوبوس باشند و یکی از آن‌ها اطلاعات مکان خود را با فیس بوک به اشتراک بگذارد، فیس بوک به‌راحتی و با استفاده از قابلیت Shake to report خواهد توانست تشخیص دهد که مسافر دیگر هم در همان موقعیت قرار دارد. فعال کردن این قابلیت در فیس بوک این امکان را به آن می‌دهد تا اطلاعات شتاب سنج گوشی شما را بخواند و به همین راحتی بتواند موقعیت شما را در هر جایی که باشید تشخیص دهد. بنابراین به نظر می‌رسد که تنها راه جلوگیری از این کار فیس بوک، پاک کردن اپلیکیشن‌های فیس بوک، اینستاگرام و واتس اپ از روی گوشی آیفون باشد.

نظر شما درباره این کار فیس بوک چیست؟ آیا فکر می‌کنید این شرکت حق دارد بدون اجازه کاربران اطلاعات آن‌ها را جمع‌آوری کند؟

منبع: PhoneAr

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید