توییچ چیست؟ آموزش جامع و درآمدزایی - تکفارس 
توییچ چیست؟ آموزش جامع و درآمدزایی - تکفارس 

توییچ چیست؟ آموزش جامع و درآمدزایی

مهدی ملکی
۴ آبان ۱۴۰۰ - 10:19
توییچ چیست؟ آموزش جامع و درآمدزایی

استریم بازی‌های ویدیویی طی سال‌های گذشته یک محبوبیت استثنائی را پشت سر گذاشته است. پلتفرم توییچ به مخاطبان و همچنین تولید کنندگان محتوا اجازه داده است که با یک دیگر تعامل داشته باشند و به شکلی خلاقانه این کار را انجام دهند.

توییچ در حال حاضر محبوب‌ترین پلتفرم حوزه پخش بازی‌های ویدیویی است و آمار به راحتی این موضوع را ثابت می‌کنند. اما این شبکه چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟ در این راهنما ما تمام مسائل پایه قبل از شروع کار و پس از شروع کار در توییچ را به شما خواهیم گفت.

مطالب مرتبط:

توییچ چیست؟

این پلتفرم که در سال ۲۰۱۱ بنیان گذاشته شد، یک شبکه گسترده برای پخش ویدیویی زنده بازی‌های ویدیویی یا همان استریم است که اکنون تقریباً می‌توانید همه چیز، از آشپزی و موسیقی تا آموزش رانندگی را در آن تماشا کنید.

این پلتفرم در ابتدا به عنوان یکی از قسمت‌های فرعی Justin.tv شروع به کار کرد که اولویت اصلی آن، بازی‌های ویدیویی بود. توییچ به تدریج به قدری محبوبیت و گسترش یافت که Justin.tv آن را در سال ۲۰۱۴ با نام کنونی بازنگری و دوباره عرضه کرد. این محصول محبوب Justin.tv تنها یک سال بعد مورد توجه آمازون قرار گرفت و سرانجام این غول آمریکایی آن را تصاحب کرد.

به طور میانگین توییچ روزانه ۱۵ میلیون کاربر جذب می‌کند. تا فوریه ۲۰۲۰ میلادی نزدیک به ۳.۸ میلیون کاربر منحصربه‌فرد در این پلتفرم به استریم در زمینه‌های مختلف پرداخته‌اند.

چطور به توییچ دسترسی پیدا کنیم؟

توییچ چیست؟ آموزش جامع و درآمدزایی

توییچ تقریباً روی تمام پلتفرم‌های اصلی بازی‌های ویدیویی برای استریم کردن در دسترس قرار گرفته است. شما می‌توانید برای تماشای محتوای سایر افراد به وب‌سایت این شبکه یا اپلیکیشن آن مراجعه کنید.

اپلیکیشن توییچ برای پلتفرم‌های iOS، اندروید، ویندوز،‌ مک او اس، پلی استیشن ۴، ایکس باکس وان و دستگاه‌هایی مانند کروم‌کست گوگل و اپل تی‌وی در دسترس قرار دارد. در حقیقت اگر دستگاه شما به اینترنت دسترسی دارد و از نصب اپلیکیشن‌ها هم پشتیبانی می‌کند، احتمالاً می‌توانید توییچ را روی آن نصب کنید.

ساخت حساب کاربری در این شبکه رایگان است و شما می‌توانید از همان برای تماشای محتوای سایر کاربران یا استریم کردن استفاده کنید. به هر ترتیب شما برای ارسال نظر یا انجام استریم به یک حساب کاربری نیاز دارید که همین موضوع امکان «سابسکرایب» یا «فالو» کردن را فراهم کرده است.

موضوعات استریم‌ها

دنبال و تجربه کردن تمام بازی‌های ویدیویی نه تنها بسیار زمان‌گیر و پرهزینه است، بلکه برای برخی از افراد در سطحی غیرممکن قرار دارد. برای همین کاربران متعددی به توییچ مراجعه می‌کنند تا مطمئن شوند که یک بازی برای آن‌ها مناسب است یا خیر. برخی اوقات تماشا یا خواندن یک نقد و بررسی کافی نیست و نمی‌تواند ابهامات مخاطب را برطرف کند.

به همین دلیل اصلاً عجیب نیست که کاربران تماشای ویدیوهای توییچ را عاقلانه در نظر بگیرند تا موارد بیشتری برای آن‌ها آشکار شوند. استریمرها اغلب در آن‌واحد دو ویدیو ضبط می‌کنند: یکی از آن‌ها گیم‌پلی خود بازی است که اتفاقاً استریم هم می‌شود و دیگری ویدیو خود استریمر است. ویدیو دوم به استریمرها شخصیت می‌دهد، آن‌ها را به مردم می‌شناساند و موجب شناسایی آن‌ها می‌شود.

در نتیجه شما تنها مشغول تماشای بازی نمی‌شوید بلکه استریمر هم یک سهم قابل توجه از ویدیوهای استریم را به خود اختصاص می‌دهد و توجه شما را جلب می‌کند. از طرفی نباید فراموش نکنید که استریم کردن فقط در زمینه بازی‌های ویدیویی نیست. موسیقی‌دان‌های بی‌شماری در دوران همه‌گیری بیماری کرونا به دلیل تعطیلی تورها و کنسرت‌ها، به توییچ مهاجرت و از آن درآمدزایی کردند.

برخی از استریمرها به صورت زودهنگام به تهیه بازی می‌پردازند و برای اهداف تبلیغاتی به همکاری با ناشرها می‌پردازند. بنابراین اگر بازی مورد علاقه خود را پیش از عرضه در حال تجربه روی توییچ تماشا کردید، تعجب نکنید.

شاید بعد از وارد شدن به حوزه مورد علاقه‌ خود در زمینه استریم نهایتاً با استریمر مورد علاقه‌تان هم ارتباط برقرار کنید. شاید آن‌ها سرگرم کننده رفتار می‌کنند یا علایقی مشابه شما دارند. این همان ارتباطی است که بین استریمرها و کاربران وجود دارد تا آن‌ها به پیشرفت کسب و کارشان کمک کنند. استریمرها با راه‌اندازی چت زنده در لحظه به ارتباط با سایر استریمرها یا بازدید کنندگان می‌پردازند.

همکاری‌ها و شراکت‌ها (سیستم کسب درآمد)

توییچ چیست؟ آموزش جامع و درآمدزایی

تولید کنندگان محتوای بی‌شماری می‌توانند از طریق فعالیت حرفه‌ای در توییچ درآمد زندگی خود را تامین کنند. این درآمد از طریق دونیت (اهدای پول)، اشتراک یا تبلیغات تامین می‌شود. شما باید به شریک رسمی توییچ تبدیل شوید تا از مستقیماً از ساخت محتوا برای این شبکه محبوب درآمد کسب کنید.

البته این شرایط برای همه برقرار نیست. برای همکاری رسمی با توییچ باید به تعداد بازدیدکنندگان خاص و همچنین آمار مناسب و معینی دست پیدا کنید. در کل همان‌طور که اشاره کردیم راه‌های زیادی برای درآمدزایی از توییچ وجود دارد اما اگر می‌خواهید این درآمد از طریق خود این پلتفرم انجام شود، باید تبدیل به شریک توییچ یا در حقیقت در سیستم کسب درآمد آن (Affiliate) عضو شوید.

شرایط شریک شدن با این پلتفرم در زیر آمده است:

  • ۵۰ دنبال کننده
  • ۵۰۰ دقیقه پخش زنده طی ۳۰ روز گذشته
  • ۷ روز پخش مجزا و منحصربه‌فرد
  • میانگین ۳ بازدید کننده هم‌زمان

به محض این که بتوانید این شرایط را کسب کنید، توییچ از شما دعوت می‌کند که تبدیل به شریک آن شوید و درآمد کسب کنید. بعد از انجام این پروسه، می‌توانید از طریق تبلیغات، بیتز و سیستم اشتراک درآمدزایی کنید.

در سال ۲۰۱۹ افرادی که در این زمینه به شرایط مورد نیاز رسیدند، درآمد مشخصی را دریافت کردند که از زمینه تبلیغات کسب شده بود. این تبلیغات حین استریم روی صفحه پخش می‌شوند و تولید کنندگان محتوا خودشان می‌توانند کمیت و مدت زمان نمایش آن‌ها را مشخص کنند.

مورد دیگر «بیتز» است. بیتز ارز مجازی درون توییچ است که اجازه می‌دهد بینندگان، استریمرها را حمایت کنند. در حال حاضر هر بیتز، هم‌ارز با ۱ سنت است. برای مثال می‌توانید فرض کنید این یک انعام است که با یک انیمیشن تشویق خاص در چت نمایش داده می‌شود.

این امکان هم فراهم شده است تا استریمرها از طریق ۳ برنامه اشتراکی ۴.۹۹، ۹.۹۹ و ۲۴.۹۹ دلار که به صورت ۵۰/۵۰ بین استریمرها و توییچ تقسیم می‌شود، به کسب درآمد مشغول شوند. سابسکرایبرها ماهیانه از استریمرها به این شکل با برنامه‌های اشتراکی حمایت می‌کنند و در عین حال به ایموت‌های خاص، نشان‌ها، چت‌های اختصاصی و استریم‌های بدون تبلیغ دست پیدا می‌کنند.

برنامه همکاری یک مرحله بالاتر از سیستم کسب درآمد توییج است که چند مورد اضافه هم در آن وجود دارد. در این برنامه افزون بر مزایایی که سیستم کسب درآمد در اختیار استریمرها قرار می‌دهد، آن‌ها می‌توانند به نشان تایید شده، اولویت دسترسی به تیم پشتیبانی، موقعیت‌های اختصاصی برای ملاقات‌ها،‌ کاهش تاخیر پخش مستقیم تا حداکثر ۱۵ دقیقه، ۵۰ درگاه ایموت و موارد بیشتری دست می‌یابند.

افرادی که در سیستم کسب درآمد عضو شده‌اند، می‌توانند پشت آن شروع به پیشرفت برای تبدیل شدن به همکار توییچ کنند. این رویه نیازمند ۳ شرط اصلی زیر است:

  • ۲۵ ساعت استریم
  • استریم کردن در ۱۲ روز مختلف
  • میانگین ۷۵ بازدید کننده

شما با رسیدن به این شرایط و پیوسته ماندن آن طی ۳۰ روز می‌توانید برای تبدیل شدن به همکار یوتیوب درخواست دهید.

اشتراک توییچ پرایم

توییچ چیست؟ آموزش جامع و درآمدزایی

شما می‌توانید با تهیه اشتراک توییچ پرایم به آخرین مزایای اختصاصی در نظر گرفته شده برای این پلتفرم دست یابید. خوشبختانه افرادی که در حال حاضر اشتراک آمازون پرایم دارند می‌توانند به صورت خودکار اشتراک رایگان توییچ پرایم را هم به دست آورند؛ برای انجام این مهم صرفاً نیاز است که دو اکانت به هم متصل شوند. اشتراک توییچ پرایم اجازه می‌دهد که شما از مزایای زیر بهره‌مند شوید:

  • یک اشتراک کانال توییچ
  • محتوای درون بازی بدون پرداخت هزینه اضافه
  • هدایای توییچ پرایم که می‌توان آن‌ها را به اعضای دیگر توییچ هدیه کرد.
  • ایموت‌های اختصاصی
  • رنگ‌های اضافی چت
  • نشان‌های اختصاصی چت
  • ذخیره کردن ویدیوهای استریم شده به مدت ۶۰ روز (این رقم در حالت عادی ۱۴ روز است)

شما می‌توانید بدون تهیه اشتراک آمازون پرایم به تنهایی اشتراک توییچ پرایم را با قیمت ماهانه ۱۱ دلار تهیه کنید. استفاده از اشتراک پرایم مزایای دیگری را هم در بر دارد که حتی برای بینندگان عادی هم قابل استفاده است.

برای مثال حتی اگر یک مشترک باشید، تبلیغات برای شما نمایش داده می‌شوند اما تهیه اشتراک برای مزایای اضافه این پلتفرم ارزشش را دارد.  فرضاً هر کاربر مشترک توییچ پرایم به صورت خودکار به بازی‌های زیادی مثل پابجی، Destiny 2 و Madden NFL 20 به صورت رایگان دسترسی پیدا می‌کنند.

سرانجام باید برای بار آخر اشاره کنیم که توییچ با محوریت تماشای تجربه سایر بازیکنان بازی‌های ویدیویی متولد شده است اما ویژگی‌ها و قابلیت‌های بیشتری را به کاربران پیشنهاد می‌دهد. افزون بر تماشای این محتوا، می‌توانید نمایش‌های ویژه آشپزی، مسابقات ورزشی با گویندگی و رویدادهای جدید با کاربران قابل تعامل را روی توییچ پیدا کنید.

مهم نیست که تنها با قصد تماشا وارد توییچ شده‌اید یا ذاتاً به استریم کردن علاقه دارید؛ می‌توانید با پیدا کردن افرادی مشابه خود، شرایط سرگرم کننده‌ای را تجربه کنید. این سطح از تعامل توییچ را تبدیل به یک شبکه اجتماعی فعال برای کسانی کرده است که علاقه زیادی به یافتن انجمن‌های مناسب خود دارند.


سوالات رایج:

توییچ چیست و چه کاربردی دارد؟

  • این پلتفرم که در سال ۲۰۱۱ بنیان گذاشته شد، یک شبکه گسترده برای پخش ویدیویی زنده بازی‌های ویدیویی یا همان استریم است که اکنون تقریباً می‌توانید همه چیز، از آشپزی و موسیقی تا آموزش رانندگی را در آن تماشا کنید.

آیا استفاده از توییچ رایگان است؟ اشتراک توییچ پرایم چیست؟

  • ساخت حساب کاربری در این شبکه رایگان است و شما می‌توانید از همان برای تماشای محتوای سایر کاربران یا استریم کردن استفاده کنید. با این حال شما می‌توانید با تهیه اشتراک توییچ پرایم به آخرین مزایای اختصاصی در نظر گرفته شده برای این پلتفرم دست یابید.

چطور باید توییچ را دانلود کنیم؟

  • توییچ تقریباً روی تمام پلتفرم‌های اصلی بازی‌های ویدیویی برای استریم کردن در دسترس قرار گرفته است. شما می‌توانید برای تماشای محتوای سایر افراد به وب‌سایت این شبکه یا اپلیکیشن آن مراجعه کنید.

آیا شما هم از جمله کاربران توییچ هستید که روزانه به تماشای استریم سایر افراد یا حتی استریم می‌پردازید؟ از طرفی آیا این مقاله توانست مشکل شما را حل یا راهنمایی‌تان کند؟ چه مشکلی دیگری دارید؟ در بخش نظرات مشکل و راه حل‌های احتمالی و نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.