میکسر صدا چیست؟ - تکفارس 
میکسر صدا چیست؟ - تکفارس 

میکسر صدا چیست؟

کسری نراقی
۲ آبان ۱۴۰۰ - 02:36
میکسر صدا چیست؟ - تکفارس 

میکسر صدا یک دستگاه الکترونیکی است که برای ترکیب کردن، متعادل‌سازی و ترکیب صداها و سیگنال‌های صوتی مختلف و از منابعی مانند میکروفون و انواع سازها، به کار می‌رود. سپس سیگنال‌های صوتیِ تنظیم شده، به خروجی ارسال می‌شوند و با استفاده از دیگر منابع صوتی تقویت می‌شوند. در نگاه اول کار با میکسر کمی سخت به نظر می‌رسد، ولی با یادگیری بخش‌های مختلف آن می‌توانید از بخش‌های فوق‌العاده‌اش بهره ببرید.

از این رو پیشنهاد می‌کنیم در این مطلب همراه ما باشید تا به شما بگوییم میکسر صدا چیست و چگونه کار می‌کند؟

انواع میکسر صدا

  • دیجیتال: یک میکسر دیجیتالی می‌تواند سیگنال‌های دیجیتال و رایج‌تر آنالوگ را دریافت کند.
  • آنالوگ: یک میکسر آنالوگ می‌تواند سیگنال‌های آنالوگ را دریافت و پردازش کند.
  • نرم‌افزاری: یک میکسر نرم افزاری از نرم افزار ضبط دیجیتال استفاده می‌کند که از طریق کامپیوتر انجام می‌شود. به میکسرهای دارای پاور، پاور میکسر گفته می‌شود.

نحوه کار میکسر صدا

به زبان ساده، یک میکسر منابع صوتی مختلف را از طریق چندین کانال ورودی خود می‌گیرد، سطوح و سایر ویژگی‌های صدا را تنظیم می‌کند، سپس صداها را ترکیب می‌کند. منابع این صداها می‌تواند متفاوت باشد، حتی میکسر می‌تواند صدای مجریان را در اجرای زنده دریافت کند. سپس به آن‌ها جلوه‌هایی را اضافه می‌کند و با خروجی استریو یا منو آماده پخش می‌شوند. البته این صداها می‌توانند از طریق سیستم صوتی عمومی تقویت شوند.

میکسر صدا چیست؟ - تکفارس 

در شرایط استودیویی، این ممکن است شامل دریافت ورودی از میکروفون یا منابع دیگر در یک اجرای زنده، و هدایت آن‌ها به سمت ورودی‌های دستگاه ضبط باشد. این دستگاه می‌تواند رایانه‌ای باشد که تعداد زیادی ورودی دارد. در نتیجه، برخی از میزهای میکسر ممکن است به اندازه ورودی‌های خود خروجی‌هایی داشته باشند که می‌توانند به سمت آن‌ها هدایت شوند.

بنابراین در ساده‌ترین حالت، یک میکسر صدای با کیفیت به کاربر اجازه می‌دهد تا قبل از ارسال صدا به کانال‌های خروجی، منابع صوتی زیادی را گرفته و آن‌ها را دستکاری کند. این کار به نظر ساده است، ولی باید درباره کنترل‌ها همه چیز را بدانید. در ادامه به توضیح کنترل های میکسر می‌پردازیم.

کنترل های میکسر صدا

در زیر خلاصه‌ای ساده از آنچه کنترل‌های مختلف یک میکسر انجام می‌دهند، آورده شده است:

۱. کانال‌ها

کانال‌ها، واحد اصلی میکسر هستند. حقیقت این است که اگر یک کانال را درک کنید، اساسا نحوه عملکرد میکسر را درک می‌کنید. نحوه کار میکسر به تعداد کانال‌های ورودی و خروجی بستگی دارد. به عنوان مثال، میکسر ۸ × ۲ به این معنی است که ۸ کانال ورودی در ۲ کانال خروجی برای ضبط استریو ترکیب می‌شوند. در حالی که میکسر ۱۶ × ۸ بدین معنی است که ۱۶ کانال ورودی در ۸ کانال خروجی برای ضبط چند آهنگ وجود دارد. هر چه تعداد کانال‌ها بیشتر باشد، میکسر قابلیت‌های بیشتری دارد تا صداهای مختلف را با هم ترکیب کند.

۲. ورودی‌ها

این‌ها محل اتصال منابع صوتی هستند. این سیگنال‌ها می‌توانند از سیگنال‌های خطی مانند سیگنال صفحه کلید یا پیانو گرفته تا میکروفون باشند. معمولا شما هم یک ورودی سیگنال‌های خطی و هم یک اتصال XLR برای میکروفون‌ها خواهید داشت. این روزها، داشتن کانال‌های ورودی استریو نیز معمول است.

میکسر صدا چیست؟ - تکفارس 

۳. اینسرت

بخش اینسرت در دستگاه میکسر اتصالی است که اجازه می‌دهد قطعه‌ای از تجهیزات مستقیما پس از ورودی به برق متصل شود. متداول‌ترین کاربرد آن برای درج اتصال کمپرسور صدا است. مثلا در برخی از آن‌ها، اینسرت یک جک استریو است که هم سیگنال را ارسال می‌کند و هم به دستگاهِ متصل شده برمی‌گرداند. به طور معمول، یک اینسرت دارای سوکت ارسال و بازگشت جداگانه است.

۴. گین

گین، سطح ورودی هر کانال را کنترل می‌کند. می‌توانید آن را طوری تنظیم کنید که منابع صوتی جداگانه باعث اضافه بار و تحریف کانال نشوند.

۵. اکولایزر

اکولایزر به کاربر اجازه می‌دهد تا منحنی فرکانس یک صدا را تغییر دهد. به عنوان مثال، اگر منبع صدا بسیار روشن باشد، فرکانس‌های بالا را می‌توان کاهش داد. اکولایزر ۳ بانده به شما امکان می‌دهد فرکانس‌های بالا، متوسط و پایین را جداگانه تقویت کنید یا کاهش دهید.

۶. ولوم آیوکس

خروجی آیوکس را می‌توان برای موارد مختلف استفاده کرد. به بیان ساده، بالا بردن این تنظیمات باعث می‌شود تا سطح سیگنال کانال که به خروجی منتقل می‌شود را تنظیم کند. میکسر صدا به عنوان یک وسیله‌ای در نظر گرفته می‌شود که برای اجراهای زنده به کار می‌رود. بنابراین عموما از آن‌ها به عنوان کنترل‌های ارسال به مانیتور استفاده می‌شود. به این معنا که شما فرستنده‌ها را به بلندگوی مانیتورینگ در جلوی صحنه متصل می‌کنید و اجراکنندگان صدای واضح‌تری را به نمایش می‌گذارند.

میکسر صدا چیست؟ - تکفارس 

همچنین خروجی‌های آیوکس برای ارسال صدای کانال به یک واحد جلوه استفاده می‌شود. هنگامی که با یک جلوه رایج مانند ریورب به کار می‌رود، به مهندس صدا اجازه می‌دهد تا سطح تاثیر هر کانال را با استفاده از تنها یک واحد جلوه تنظیم کند. هنگامی که از این طریق استفاده می شود، خروجی واحد FX به ورودی‌های بازگشتی aux در میکسر متصل می‌شود. اگر این ویژگی‌ها وجود ندارد، واحد FX به یک کانال یا کانال‌های ورودی هدایت می‌شود.

۷. ولوم پن

با چرخاندن ولوم پن به سمت چپ، سیگنال را به طور کامل به خروجی سمت چپ و با چرخاندن آن به راست، به خروجی راست ارسال می‌کند. ناحیه‌ای بین این دو اجازه می‌دهد تا سیگنال با دقت بیشتری بر اساس سطح ارسال شده به هر یک از این خروجی‌ها، متناسب با آن قرار گیرد. هنگام استفاده از میکسر باس، این کنترل‌های پن اهمیت بیشتری دارند.

۸. دکمه میوت

این دکمه‌ها به مهندس صدا اجازه می‌دهند تا کانال‌های جداگانه را بی‌صدا کند. در اصل، ارسال کانال به هر خروجی را متوقف می‌کند. البته در اینجا می‌تواند فقط یک دکمه انفرادی وجود داشته باشد.

۹. فیدر کانال

برخی از مردم اغلب به دلیل تعداد کانال‌ها، فیدرها و دکمه‌هایی که روی میز میکسر می‌بینند، دچار تردید می‌شوند. در حقیقت، اکثر آن‌ها فقط با مهارت و تسلط کافی می‌توانند به خوبی کار کنند. به عنوان مثال، یک میکسر صدای سینما یا کنسرت بزرگ ممکن است حدود ۱۰۰ کانال یا بیشتر نیاز داشته باشد. در حالی که یک میکسر دی‌جی فقط ۲ کانال دارد که می‌تواند برای ترکیب دو سیگنال از منبع صدا استفاده شود.

به طور کلی فیدرها سطح هر کانالی را که باید به خروجی‌ها ارسال شود (خروجی باس یا اصلی) کنترل می‌کنند. این‌ها ابزارهای اصلی برای کنترل ترکیب صداهایی هستند که به سمت دستگاه ضبط با سیستم صوتی عمومی می‌روند.

۱۰. فیدر مستر

این فیدر سطح سیگنال ارسال شده به خروجی‌های اصلی را کنترل می‌کند. در تنظیمات زنده، این سطح کلیِ ارسال شده به سیستم صوتی عمومی به حساب می‌آید.

۱۱. خروجی‌های اصلی

نهایتا اینجاست که همه چیز به پایان می‌رسد، همه کانال‌ها، ترکیبات، تنظیم‌ها و جلوه‌ها، از این اتصالات بیرون می‌آیند تا تقویت شوند. همچنین در میکسر با باس، هم فیدرهای باس و هم خروجی‌های باس را مشاهده خواهید کرد. اگر قبلا از میکسر استفاده نکرده‌اید، ممکن است کمی گیج‌کننده به نظر برسد. ولی کار با آن بسیار ساده است و فقط باید تمرین کنید تا عملکرد آن را یاد بگیرید.

به طور کلی علاوه بر تمرین، باید هنگام خرید میکسر صدا مراقب باشید که مدل مورد نظر در اجرایی که می‌خواهید، کاربرد مناسبی داشته باشد. مثلا برای سینما یک مدل میکسر خاصی نیاز است و برای اجراهای زنده باید نوع مخصوص خود را تهیه کنید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید